Olen varmaan niuho, mutta mun mielestäni isyysvapaa on nimenomaan isyysvapaata, ja tarkoitettu sen isyyden hoitamiseen. Palkallinen isyysvapaa on ikään kuin lakisääteinen kädenojennus työnantajalta, ettei tuoreen isän tarvitse jättää vastasyntynyttään ja lähteä töihin, vaan hän saa aikaa ja mahdollisuuden tutustua omaan lapseensa. Suoraan sanoen ärsyttää, että sen käyttämiselle kaiken maailman hirvimettiin suhtaudutaan hyväksyvästi naureskellen.
Eri asia sitten, jos äiti tai isä on vuoden tai kolmekin hoitovapaalla, ja joskus satunnaisesti tekee toisen loma-aikana jonkun oman reissun kavereiden kanssa käyttäen ikään kuin hoitovapaan suomaa tilaisuutta hyväksi. Mutta oikeasti, kolmannes lakisääteisestä tiettyyn tarkoitukseen kohdennetusta vapaasta ihan omalla lomalla ilman omaa lasta, joka on ikään kuin pääsylippu siihen vapaaseen.
Jännä kun aina vingutaan tasa-arvoisesta vanhemmuudesta ja jopa imetystä syytetään sen ongelmista, mutta sitten kuitenkin toiselle vanhemmalle on ihan luonnollista ja hyväksyttävää käyttää vapaitaan täysin eri tarkoitukseen kuin mihin ne on annettu. Mielestäni vähän verrattavissa siihen, että jäisi töistä kotiin hoitamaan sairastunutta lasta, soittaisi mummon viihdyttämään kuumepotilasta, ja painuisi itse shoppailemaan.
Ja ennen kuin kukaan itkee, että pitääkö miehen olla kolme viikkoa neljän seinän sisällä - ei tarvitse. Elämä voi jatkua isyyslomallakin, mutta 24/7 tapahtuvan imettävän äidin palvovan tuijottamisen ja usean päivän tai viikonkin täydellisen poissaolon väliin mahtuu aika paljon. Ei ihme, että vain äiti kelpaa, jos siihen omaan mukulaan ei alusta pitäen ota asiakseen tutustua.