Mitä mun pitäis tästä ajatella - mies ja isyysvapaa...

• Viestiketjun aloittaja sanni.
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hiphei";28382740]Ap, tosi törkeästi tehty :/

Meillä mies hoitaa ihan samalla lailla lapsia(4kpl) kuin minä.
Aikuinen kun on ja ei jälkeenjäänyt..
Teen 1-2 reissua kavereitten kanssa vuodessa, 4-8vrk oon poissa :)[/QUOTE]

Tällaisia ongelmia on varmasti enemmän niissä suhteissa joissa työnjako ei muutenkaan ole tasaveroinen.

"vieras"
[QUOTE="mies";28382737]Ihmiset ovat erilaisia. On myös olemassa sellaisia ihmisiä, jotka nauttivat toisten kontrolloimisesta ja saavat mielihyvää siitä että saavat nujerrettua ihmisen vapaan tahdon.[/QUOTE]

Tällaisisa miehiä on hyvin paljon. Yleensä ovat vain narsisteja, mutta seassa on kyllä oikeita psykopaattejakin. =)

He ovat yleensä omasta mielestään kaikkitietäviä. Naisviha on ihan näkyvää.

"muu"
En voisi kuvitellakaan, että mies tekisi noin. Meillä menee ainakin lusikat ja kipot ihan tasan parisuhteessa, ja jos se sen pennun on siittänyt niin varmasti pitää kaikki sen hoitamiseen vaadittavat lomat nimenomaan sen lapsen hoitamiseen. Ja vähän ekstraakin, että itsekin voin opiskella tai olla töissä.

"huh"
[QUOTE="muu";28382767]En voisi kuvitellakaan, että mies tekisi noin. Meillä menee ainakin lusikat ja kipot ihan tasan parisuhteessa, ja jos se sen pennun on siittänyt niin varmasti pitää kaikki sen hoitamiseen vaadittavat lomat nimenomaan sen lapsen hoitamiseen. Ja vähän ekstraakin, että itsekin voin opiskella tai olla töissä.[/QUOTE]

Miehesi on varmasti tuollaiseen joko-tai-emäntään hirmuisen tyytyväinen.
Hirveän hyvä hengittää varmaan teidän kodissa.

"anniina"
[QUOTE="huh";28382785]Miehesi on varmasti tuollaiseen joko-tai-emäntään hirmuisen tyytyväinen.
Hirveän hyvä hengittää varmaan teidän kodissa.[/QUOTE]

Meilläkin menee kaikki tasan. Miksi se olisi vaan äidin velvollisuus hoitaa lapsia?

hmmmm
Jos yhtään lohduttaa, niin mun mies on ilmaissut jo hyvin selvästi olevansa metsällä vapaillaan. Eli meillä la 16.10, niin siinähän on sitten aikaa metsästellä vaikka ja mitä. Hän siis metsästää linnuista eläimiin. Alku syksystä meinaa pitää niitä omia lomiaan ja olla metällä. Mutta on ilmaissut ihan selkeästi, että aikoo myös käyttää aikaansa isyyslomallakin. Kaverini kun oli kanssa tuon kuulemassa, kun polleena siitä sanoi. Niin koitti kyllä muistutella, että se aika on kyllä perheenkesken ja uuden opettelua. Mutta mies vain nauroi ja sanoi, että aikoo silti mennä metsälle. Häntä ei kielletä. Joten mun on vain hyväksyttävä, en muutakaan voi!!!! Ja toivoa, että ukko ois edes jonkun verran tukena arjessa ja osallistuisi.

Tuli väkisin mieleen että eilen kun täällä joku 2,5kk ikäisen vauvan äiti mietti miten saa vauvan syömään pullosta jotta pääsisi kavereiden kanssa muutamaksi tunniksi shoppailemaan ja syömään useampikin vastaaja oli sitä mieltä että jos vauvan on hankkinut niin kyllä sitä on varauduttava olemaan tässä kiinni ainakin se 6kk. Ja vaihtoehtona ystävien kanssa vietettävälle shoppailupäivälle tarjottiin sitä että lähtisi miehen ja lapsen kanssa kiertelemään kauppoja.

Mutta ilmeisesti se viikon erossaolo perheestä miehelle (joka muutenkin on päivät töissä) on pienempi juttu kuin muutama tunti omaa aikaa äidille joka on ollut 2,5kk sen 24/7 kiinni vauvassa.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Jos mies on jo lapsen syntyessä pari viikkoa vapaalla, sehän on hyvä. Mahdollisesti kipeä äiti ehtii toipumaan ja hoivaamaan vauvaa. Sitten se paluu arkeen tulee kuitenkin; mies palaa töihin ja ikävä kyllä äidin on pärjättävä lastensa kanssa kotona.

Syksyyn mennessä ap:kin varmaan osaa pyörittää arkea kahden lapsen kanssa. Jos et itse pääse niin pyydä miestä kesän / syksyn mittaan keräämään myös sieniä ja marjoja jotta saatte hyvät ruoat riistasta talven aikana :)

Blue
Tuli väkisin mieleen että eilen kun täällä joku 2,5kk ikäisen vauvan äiti mietti miten saa vauvan syömään pullosta jotta pääsisi kavereiden kanssa muutamaksi tunniksi shoppailemaan ja syömään useampikin vastaaja oli sitä mieltä että jos vauvan on hankkinut niin kyllä sitä on varauduttava olemaan tässä kiinni ainakin se 6kk. Ja vaihtoehtona ystävien kanssa vietettävälle shoppailupäivälle tarjottiin sitä että lähtisi miehen ja lapsen kanssa kiertelemään kauppoja.

Mutta ilmeisesti se viikon erossaolo perheestä miehelle (joka muutenkin on päivät töissä) on pienempi juttu kuin muutama tunti omaa aikaa äidille joka on ollut 2,5kk sen 24/7 kiinni vauvassa.
Niin, no tuokaan ei ole mielestäni huono juttu ollenkaan. Mutta mä saatankin olla vähän lepsu...

Minä olen jotenkin ajatellut, että se isyysloma olisi aika, jonka mies antaa perheelleen. Äitiyslomahan on naisen suorastaan pakko olla kotona, kukaan ei täällä katsoisi hyvällä jos äiti olisi viikon poissa pienen vauvan luota. Mutta isät saa harrastaa ihan vapaasti.

Ymmärrän ap:n harmituksen. Ymmärrän kyllä niitäkin perheitä, joissa mies menee menojaan ja käyttää lomansa omiin juttuihinsa. En kyllä sellaisia kadehdi.

lapasiako olette
Ei meillä mies tekisi mitään tuollaista, ei missään nimessä. Loman pitäisi niin kuin on sovittu. En voi kuvitellakkaan,että minun miheni olisi noin ääliö,että veisi omalta lapseltaan ajan ja antaisi sen kavereilleen kun kyseessä on vieläpä viikko

Minua ei ainakaan houkuttelisi ajatus siitä perheviikosta jos mies olisi sisimmässään halunnut mieluummin olla passissa ja olisi sydämessään katkera kun olisin häntä kieltänyt.
Näin mäkin ajattelen. Mulla tulee mieleen, että ovatko nuo hirviporukat aika sitovia kuitenkin, eli jos on porukassa, niin yleensä pitää olla mukana silloin, kun porukka hirviä metsästää? Eli olisiko miehelläsi tässä vähän kaksaalle repeytymisen tunne, ja sen vuoksi huutaa sulle ja syyttää sua?

Meillä tehtäisiin niin, että isäntä menisi hirvenmetsästykseen ja mä sitten jossain vaiheessa omaan harrastukseeni/reissuun, jolloin hän hoitaisi lapsia.

Sua ymmärrän siinä asiassa, ettei miehesi ole keskustellut asiasta kanssasi aiemmin, joten toki se nyt harmittaa ja "syö naista".

• Tykkää
Reactions: Zucchini
"anniina"
Jos yhtään lohduttaa, niin mun mies on ilmaissut jo hyvin selvästi olevansa metsällä vapaillaan. Eli meillä la 16.10, niin siinähän on sitten aikaa metsästellä vaikka ja mitä. Hän siis metsästää linnuista eläimiin. Alku syksystä meinaa pitää niitä omia lomiaan ja olla metällä. Mutta on ilmaissut ihan selkeästi, että aikoo myös käyttää aikaansa isyyslomallakin. Kaverini kun oli kanssa tuon kuulemassa, kun polleena siitä sanoi. Niin koitti kyllä muistutella, että se aika on kyllä perheenkesken ja uuden opettelua. Mutta mies vain nauroi ja sanoi, että aikoo silti mennä metsälle. Häntä ei kielletä. Joten mun on vain hyväksyttävä, en muutakaan voi!!!! Ja toivoa, että ukko ois edes jonkun verran tukena arjessa ja osallistuisi.
Miksi sä olet tuollaisen kanssa lisääntynyt?älä ainakaan anna periksi vaan ota omaa aikaa.

"mies"
[QUOTE="vieras";28382758]Tällaisisa miehiä on hyvin paljon. Yleensä ovat vain narsisteja, mutta seassa on kyllä oikeita psykopaattejakin. =)

He ovat yleensä omasta mielestään kaikkitietäviä. Naisviha on ihan näkyvää.[/QUOTE]

Tällaisia naisiakin on hyvin paljon. Yleensä he nauttivat marttyyrin roolin esittämisestä, mutta seassa on myös patologisia pirttihirmujakin. =)

He ovat yleensä omasta mielestään viattomia uhreja, jotka ajattelevat vain perheen parasta. Lapsiin vetoaminen alistamisen ja kontrolloinin välineenä on ihan näkyvää.

Tyypillisesti tällaisen naisen tunnistaa me-passiin käytöstä naisen puhuessa itsestään. (Me oltiin ajateltu, jne...)

hmmmm
[QUOTE="anniina";28382881]Miksi sä olet tuollaisen kanssa lisääntynyt?älä ainakaan anna periksi vaan ota omaa aikaa.[/QUOTE]

No kyllä tästä asiasta tullaan keskustelemaan ja paljon! Kohan nyt aika menee vähän eteenpäin.

"Helmi"
Olen varma, että aikoo pitää hirvestyslomaa. Tunnen mieheni - on pitänyt sitä tavalla tai toisella joka syksy. Nyt kun on uusi työpaikka, ei ole kesälomia, joita voisi säästää syksyksi. Ja nyt musta tuntuu pahalta, kun koen, että purkaa huonon omatuntonsa asiasta huutamalla mulle. Kun tosiaan pitäisi synnyttää pian niin en kaipaisi nyt mitään ylimääräistä...
siinä sä olet oikeassa että isyysloma on isyysloma ei mikään hirven metsästysaika.siitä pitäisin kiinni.

mutta miehes on oikeessa siinä että puhumattomuus loukkaa!eikä auta mitään,vaan pahentaa!

Mä en oikeesti taas ymmärrä mistään mitään. Pitänee varmaan lopettaa palstailu :whistle:
Eikös se isyysloma oikeasti ole sitä vauvaa varten, ja sitä muuta perhettä? Ei mitään omakivalomaa?
Mun tuntemat vauvojen isät on intopiukeena odottaneet omaansa ja sit möllöttäneet vauvan kanssa navat vastakkain tai sit pyörittäneet sitä muun perheen arkea, jos äidiltä ja vauvalta meneekin imetyksen opetteluun ja toipumiseen kauemmin kuin elokuvissa?
Kysehän tässä ei ole siitä, etteikö tuore äiti PÄRJÄÄ niiden lasten kanssa viikkoa kotona, tottakai pärjää. Vaan siitä isän halusta olla poissa paikalta. Varsinkin jos vielä tuollai selän takana metsällelähtöä suunnitteli.

"Vieras"
Melko sairas ihminen saa olla, että alkaa mielessään kuvittelemaan asioita ja tekemään johtopäätöksiä ja sitten vielä suutuu ja masentuu niistä omista kuvitelmistaan. Pelottavaa, että tällaisilla ihmisillä on vielä lapsiakin...

Niin, no tuokaan ei ole mielestäni huono juttu ollenkaan. Mutta mä saatankin olla vähän lepsu...
Ei kummankaan tarvi olla huono juttu (jos ei sitten oikeasti näe että äidin kuuluu olla sen 24/7 kiinni vauvassa ainakin ensimmäisen 6kk) jos se sopii kummallekin.

Jotenkin vaan olen mieltänyt että nuo isyyslomat olisi tarkoitettu sitä varten että isä saa mahdollisuuden viettää aikaa vauvan ja perheensä kanssa, ei siksi että työssäkäyvä perheellinen mies saa omaa harrastusaikaa. Jos se äidille sopii niin menkööt mies hirvimetsälle vaikka koko isyyslomiksi, mutta jos äiti on epävarma voinnistaan synnytyksen jälkeen ja haluaisi silloin apua (oliko tuossa ap:n perheessä isompikin lapsi) niin mielestäni paremmin palvelisi isyysloman tarkoitusta olla tuolloin kotona vastasyntyneen kanssa kuin hirvimetsällä myöhemmin.

Omat lapset ovat kaikki syntyneet sektioilla, esikoisen kanssa olisin tietty pärjännyt yksinkin heti mutta kaikilla seuraavilla kerroilla on ollut hoidettavana myös isompia nostamista ja kantamista vaativia lapsia. Heidän nosteluun on siis lääkärin kiellotkin ja siksi mies on käyttänyt vanhempainpäivien lisäksi myös lomapäiviä tuossa jotta on voinut olla hoitamassa lapsia. Jotenkin olen pitänyt tuota itsestäänselvyytenä mutta ilmeisesti normikäytäntö olisi voinut olla se että mies olisikin jättänyt minut yksin kotiin lasten kanssa heti pari päivää sektion jälkeen ja käyttää sitten vähän myöhemmin isyyslomansa johonkin omaan harrastusreissuun.

"vieras"
[QUOTE="mies";28382883]Tällaisia naisiakin on hyvin paljon. Yleensä he nauttivat marttyyrin roolin esittämisestä, mutta seassa on myös patologisia pirttihirmujakin. =)

He ovat yleensä omasta mielestään viattomia uhreja, jotka ajattelevat vain perheen parasta. Lapsiin vetoaminen alistamisen ja kontrolloinin välineenä on ihan näkyvää.

Tyypillisesti tällaisen naisen tunnistaa me-passiin käytöstä naisen puhuessa itsestään. (Me oltiin ajateltu, jne...)[/QUOTE]

Naisviha on hyvin näkyvää.

"Rose"
En näkisi, että viikon omaloma on mikään ongelma, jos molemmat ovat siihen tyytyväisiä. Ap:n tapauksessa näin ei kuitenkaan ole. :(

Minun mies piti toisen synnyttyä kaksi viikkoa lomaa ja aikoi säästää viimeisen yhteistä kesälomaa varten. Käytti sen kuitenkin siihen, että MINÄ pääsin viikon lomalle rentoutumaan ja hän jäi hoitamaan lapsia kotiin.

Blue
Ei kummankaan tarvi olla huono juttu (jos ei sitten oikeasti näe että äidin kuuluu olla sen 24/7 kiinni vauvassa ainakin ensimmäisen 6kk) jos se sopii kummallekin.

Jotenkin vaan olen mieltänyt että nuo isyyslomat olisi tarkoitettu sitä varten että isä saa mahdollisuuden viettää aikaa vauvan ja perheensä kanssa, ei siksi että työssäkäyvä perheellinen mies saa omaa harrastusaikaa. Jos se äidille sopii niin menkööt mies hirvimetsälle vaikka koko isyyslomiksi, mutta jos äiti on epävarma voinnistaan synnytyksen jälkeen ja haluaisi silloin apua (oliko tuossa ap:n perheessä isompikin lapsi) niin mielestäni paremmin palvelisi isyysloman tarkoitusta olla tuolloin kotona vastasyntyneen kanssa kuin hirvimetsällä myöhemmin.

Omat lapset ovat kaikki syntyneet sektioilla, esikoisen kanssa olisin tietty pärjännyt yksinkin heti mutta kaikilla seuraavilla kerroilla on ollut hoidettavana myös isompia nostamista ja kantamista vaativia lapsia. Heidän nosteluun on siis lääkärin kiellotkin ja siksi mies on käyttänyt vanhempainpäivien lisäksi myös lomapäiviä tuossa jotta on voinut olla hoitamassa lapsia. Jotenkin olen pitänyt tuota itsestäänselvyytenä mutta ilmeisesti normikäytäntö olisi voinut olla se että mies olisikin jättänyt minut yksin kotiin lasten kanssa heti pari päivää sektion jälkeen ja käyttää sitten vähän myöhemmin isyyslomansa johonkin omaan harrastusreissuun.
Mä ymmärrän oikeni hyvin että äiti ei heti synnytyksen jälkeen ole halukas päästämään miestä minnekään.

Ap:n tapauksessa lapsi on syntymässä ihan juuri, jolloin isä pitää kaksi viikkoa sitä "oikeaa" isyyslomaa perheensä kanssa. Ja sen yhden viikon ap epäilee miehen käyttävän sitten syksyllä hirvimetsästykseen. Eli kyse ei ole siitä että mies olisi jättämässä toipuvaa vaimoaan yksin juuri synnyttäneenä, tai edes siitä että olisi oikeasti vielä minnekään hirvimetsälle lähdössä. Kaikki on vielä vahvistamatta, mutta ap:llä on kyllä vahva epäily joten hyvinkin voi pitää paikkansa. Mutta siis, mulla ei olisi mitään tuota järjestelyä vastaan, kuten ei ollut sitäkään että jätin vauvaa isälleen usein syöttöjen väliksi tehdäkseni muuta.

säpäle harmaana
Omalle kohdalleni ajateltuna en näe tuossa mitään ongelmaa. Siis ainoastaan jos on suunnitellut sinun selkäsi takana, sehän on tietysti ikävää. Mutta ymmärrän hyvin että tuollainen harrastus vie sen viikon syksyisin, ihan samalla tavalla kuin minun mieheni kalastusreissut Pohjoiseen. Ei kahden lapsen kanssa niin hankalaa ole etteikö viikkoa pärjäisi. Ja soisin kyllä miehelle tuollaisen loman, vastaavasti voit itse järkätä jonkun reissun varmasti itsellesi?
Mutta sehän on ISYYSloma. Noinko sitä isyyttä sitten toteutetaan? Ja sitten ihmetellään, miksi naiset ottavat julmasti päävastuun lapsenkasvatuksesta ja hoidosta, eikä anna miehen osallistua.. :headwall:

Mä en kyllä myöskään ymmärrä sitä miten moni täällä on sitä mieltä, että on täysin hyväksyttävää käyttää isyyslomat omaan kivaan. Ne lomat on tarkoitettu sen lapsen hoitamiseen ja siihen tutustumiseen. Tuskinpa Kela mitään rahoja makselis, jos sieltä lähtis hirvilomatukia hakemaan...

Meillä ainakin mies on pitänyt kaikki lomat (isyysloma ja isäkuukausi) ja nimenomaan halunnut olla sen lapsensa kanssa koko loman. Ei sille olisi tullut mieleenkään lähteä mihinkään kavereitten kanssa vaan oman lapsensa kanssa halusi aikaansa viettää.

Sitten kun perhe-elämä on tasaantunut on toki ihan fiksua jakaa kodin ja lasten hoitoa tasan ja tarjota sekä äidille että isälle mahdollisuutta viettää myös omaa aikaa, vaikka sitten siellä hirvimetsällä. Mutta ei siihen valtion tukemia perhevapaita saa käyttää.

Ja tuohon Bluen näkemykseen, että ei se ole äidin jaksamisesta pois jos isä syksyllä käy hirvimetsällä, niin onhan se. Äiti oli kuvitellut, että mies on kotona kolme viikkoa ja saa viikkoa ennen vauvan syntymää tietää, että onkin vain kaksi. Ei sillä ole väliä millon se sinne metsälle on lähdössä vaan sillä, että äiti saa tukea isältä viikon vähemmän nimenomaan silloin kun sitä odotti - heti lapsen synnyttyä.

• Tykkää
Reactions: Zucchini

Yhteistyössä