Mitä mieltä valjaista lapsella?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on ne siis aina vaunujen alla ja jos "tilanne" käy sellaiseksi etten uskalla antaa tuon taaperon kulkea täysin itse eikä hän halua vaunuihin niin sitten panen valjaat. Herra vihaa kädestä kiinni pitämistä. Valjaat antavat vapautta ja liikkumavaraa sekä vanhemmalle että lapselle.

Jotkut nuoret on kyllä repeillyt, kun ovat nähneet meidät liikenteessä :D .

vieras
Mä näin joskus kauan sitten pojan joka oli valjaissa, ehkä 4-5-vuotias, ja voi elämä kun sen pojan naamakin oli niin musta että, ja hän meni kyllä niin täysiä etiäppäin kun vaan valjaat päällä taisi :D Että kyllä siihen perheeseen oli varmaan ihan lottovoitto tuollaset :D

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
en ole koskaan nähnyt kaupungilla lasta valjaissa. En oikein tiedä mitä ajattelisin. Saattaisin ajatella, että eikö lasta muuten saa pidettyä lähellä???? Oma kaksvuotiaani on todella vilkas. Juoksee suoraan autotielle, jos sattuu niin päättämään. Ja kova karkailemaan. En kuitenkaan laittaisi valjaisiin. Pidän kiinni kädestä tai pidän rattaissa vöissä. Jos on oikein hankala, niin kannan.
Näin teen minäkin ton meidän yli-innokaan juoksentelijan kanssa :)
no jos on yli innokas juoksija on ihan eri kun ylivilkas isompi lapsi mitä ei välttämättä kanneta sylissä.

KAikki edes ylivilkkaat lapset ei ole samanlaisia ja vilkkaus samanlaista.

Aina ei ole kyse siitä saako lapselle kuria.
Mutta näitä asioita oppii ajattelemaan ja huomaamaan kun hoitaa useampaa ja erilaisempia lapsia kuin vain omia.
kaikki tosiaan ei siltikään opi katsomaan maailmaa laajemmin kun omasta pienestä vinkkelistä.
(enkä nyt viittaa tällä tekstillä suoraan tämän ketjun viesteihin)

weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
no jos on yli innokas juoksija on ihan eri kun ylivilkas isompi lapsi mitä ei välttämättä kanneta sylissä.

KAikki edes ylivilkkaat lapset ei ole samanlaisia ja vilkkaus samanlaista.

Aina ei ole kyse siitä saako lapselle kuria.
Mutta näitä asioita oppii ajattelemaan ja huomaamaan kun hoitaa useampaa ja erilaisempia lapsia kuin vain omia.
kaikki tosiaan ei siltikään opi katsomaan maailmaa laajemmin kun omasta pienestä vinkkelistä.
(enkä nyt viittaa tällä tekstillä suoraan tämän ketjun viesteihin)
Tottakai vilkkaus on erilaista.

Kyllä itsekin tonne Heathrown lentokentälle valjaat ottaisin, jos olisin yksin pojan kanssa, ja ilman rattaita. Mutta täällä en koe niitä tarpeelliseksi.
Poika matkustaa turvallisesti rattaissa :)

Kyllä mä niiden idean ihan tajuan mutten pidä niitä kyllä mitenkään kivoina.
Laivalla oli yhdellä nappulalla semmoiset, varmaankin äitinsä ajatteli ettei pysty sitä ainokaistaan vahtimaan sitten ilman niitä.

siiri
Jotenkin on minusta halventava ajatus laittaa lapsi valjaisiin. Kuin jokin eläin.Mutta jos kyse on lapsen turvallisuudesta eikä muuta vaihtoehtoa ole niin miksipä ei. Vastaantulijoista en ajattele mitään, enkä kyllä koskaan ole ketään valjaissa nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Laivalla oli yhdellä nappulalla semmoiset, varmaankin äitinsä ajatteli ettei pysty sitä ainokaistaan vahtimaan sitten ilman niitä.
Tai sitten äiti ajatteli, että laivalla saattaa olla välillä yllättäviäkin ihmisryysiksiä ja jotkut ovat siinä kunnossa etteivät osaa varoa tai edes huomaa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Tai sitten äiti ajatteli, että laivalla saattaa olla välillä yllättäviäkin ihmisryysiksiä ja jotkut ovat siinä kunnossa etteivät osaa varoa tai edes huomaa lasta.
Juup, kenties.

Minä käytän valjaita ulkoillessa tosi rauhallisella, mutta kuten ikään kuuluu, arvaamattomalla puolitoistavuotiaalla. Ollaan asuttu tähän asti rauhallisella paikalla maalla ja muutettiin just lähemmäs kaupunkia vilkasliikenteisen tien viereen, joten kovaa ajavat autot on taaperolle ihan uusi juttu eikä osaa varoa eikä ainakaan nyt 2 viikon aikana ole millään oppinut ymmärtämään kävelytien ja autotien eroa, kun ennen on saanut kävellä missä vaan. Hän on ollut aina reipas kävelemään, joten nyt kävelee itse menomatkan kauppaan ja paluumatkalla istuu rattaissa, ja uskon että ilman valjaita voisi innostuksissaan keikahtaa auton alle, ja minä raskausmahan kanssa rattaita työntäessä (menomatka on vielä melkeinpä pelkkää alamäkeä eli jos päästän rattaista irti painamatta lukitusta päälle, karkaavat kauas kauas pöpelikköön) en ehtisi pelastamaan ajoissa.

Mun puolesta jokainen saa ihan rauhassa katsoa kieroon meidän valjaissa kulkemista, on se kuitenkin mieluisampaa katseltavaa kuin hautajaiskulkue.

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yli vilkkaille lapsille mun mielestä mainio keksintö!
eikä tarvii olla yli vilkaskaan =) toisinaan lapsi voi kulkea siten nätimmin,kun että pidettäs kädestä kiinni..
Niinpä! Ja syöttötuolissa tai rattaissa pysyy paremmin myös. Tosin itse en oo noita juuri käyttänyt.

Hyvä apuväline tarvittaessa. Aikoinaan olin töissä luokassa jossa oli muutama erittäin ehtiväinen down-lapsi. Kun lähdimme ulkoilemaan kaupungille niin laitettiin valjaat että ei heti olleet lapset kateissa tai autojen alla. Kuinka ollakaan muutamat iäkkäämmät vanhat rouvat sitten ottivat tämän ulkoilun valjaissa "seurantaan" ja kävivät useaan otteeseen huomauttamassa että noin ei sovi tehdä kun se ei ole ihmisarvoista toimintaa. Lopulta valittivat koulutoimistoonkin ja näinhän siinä kävi että sitten nämä kävelyretket loppuivat pikkuhiljaa.

Tintti
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Kuvitelkaapa tilanne heatrowin lentokentällä 2-vuotiaan uhmaikäisen, vilkkaan lapsen kanssa, ilman rattaita...
Huh, kiitos rohkaisusta - samaa olen visioinut itsekin! :) Meillä kk kuluttua edessä oleskelua mm. LAXilla vajaan 2-vuotiaan erittäin sosiaalisen ja vilkkaan tapauksen kanssa. Valjaskaupiolle siis matkani käy! :)

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Empä ajattelis mitään. Niitä yleensä käytetään turvallisuustekijänä ja musta se on ihan ok.
no en usko et niit ihan huvikseen pidetään. Jotkut lapset on vaan sellasia päättömiä kanoja et ne juoksee, riehuu tms. miettimättä et tuleeko fillaria tai autoa.

ja peesaan ^^

s.puoliQ ei pääse kirjautuun
mulla on penskana ollut valjaat,ja juu,olin sieltä vilkkaammasta päästä.ei oo mitään traumoja jättänyt.enpähän kerinnyt livistää autojen alle tms...

Meillä on kahdet valjaat... ;) Montaa kertaa niitä ei oo käytetty,mutta esim.viime kesänä lasten kanssa ollessa urheilukisoissa (lasten urh.kisoissa) ja kaksostyttösten ollessa reilu 1v ja "miljoona jalkaa alla",pysyivät likat hyvin tallessa... :D
Nyt varmaan jo osaavat riisua ne pois itsekin ja hilppasta karkuun,niin ei ole tullut käytettyä... :whistle: ;)

Onhan se hassun näköstä kieltämättä jos kaupungissa ne näkee, mutta enpä mä usko että niitä noin vaan kellekkää laitetaan että taitaa kyseessä olla vilkas kaveri. Edelleen, ennemmin valjaat kuin lapsi auton alla. Turvallisempaa autoilijoitakin ajatellen. Syöttötuolis valjaat on kyllä oivalliset :wave:

Jos näen lapsen valjaissa niin en voi kuin ihailla sitä että miten se lastaan "ulkoiluttava" äiti tai isä oikeasti välittää ja rakastaa lastaan kun on hänen turvallisuudestaan noin huolehtinut vaikka katseita kerääkin :heart:
Jos asuisin kaupungissa ostaisin ne valjaat omillekin lapsille :heart: :heart: :heart:

Kimppa
Mun mielestä ihan hyvä juttu esim. ihmisvilinässä kaupungilla vaikka. Rattaissa ite pidän remmit kiinni, koska muuten muksu putoaisi pois kun on kova kiipeilemään. Riippuu paljon muksusta, jos on villimpi tapaus ja siinä iässä että menee kovin muttei ole yhtään järkeä päässä, niin ihan ok.

Yhteistyössä