Mitä mieltä valjaista lapsella?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
naksu
Laiskan vanhemman hommaa.
Helpommalla pääsee kun opettaa heti alusta alkaen tietyt "säännöt" , ja pitää mieluummin kädestä kiinni kuin ulkoiluttaa lasta kuin jotain koiraa tai kissaa.
Avaan samalla varjon jo valmiiksi. :)

vieras
Meillä on 2,5 v selkärepussa, ei tulis mitään jos vapaana juoksentelis, ainakaan jos vauvanvaunut matkassa!!! Auton alle vilahtais sekunnin murto-osassa. Maalla asutaan, traktoria osaa varoa mutta ei tajua että tiellä voi kulkee autojakin!

BTW mistä saa ostaa sellasia "talutushihnoja" joku kuminauhajuttu millä saa lapsen kädestä omaan ranteeseen kiinni??

Minsku
Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
Laiskan vanhemman hommaa.
Helpommalla pääsee kun opettaa heti alusta alkaen tietyt "säännöt" , ja pitää mieluummin kädestä kiinni kuin ulkoiluttaa lasta kuin jotain koiraa tai kissaa.
Avaan samalla varjon jo valmiiksi. :)
Näin on! Kaikilla lapsillahan on ihan sama temperamenttikin vai onko vain laiskojen vanhempien lapset uteliaita? Onnea ahkeralle "naksulle", joka pystyy pitämään lastansa kädestä kiinni koko päivän esim. Disneylandissa! :) Melkoinen supervanhempi!

"kahden äiti"
Lainaus: "Omilleni en laittaisi, paitsi jos mulla olisi kaksivuotiaat kaksoset joiden kanssa pitäisi vaikkapa vaihtaa lentokonetta Heathrown lentokentällä ilman että mukana olisi toista aikuista"

Jee, onkohan mut armahdettu. Ajattelin ostaa ihan vartavasten valjaat kaksivuotiaille kaksosilleni ulkomaanmatkaa varten. Shoppailut käy paljon helpommin, kun lapset saavat kojuja kierrellessä itse kävellä, mutta ovat kuitenkin minussa "kiinni" eivätkä joudu hukkaan tai kenenkään nappaamaksi.

:)
valjaissa en nyt niin kauheasti nää mitään pahaa..kait niitä pidetään vilkkaalla lapsella. Mua vaan huvitti tuossa kesällä eläinpuistossa vähän vanhempi pariskunta jolla oli 1 lapsi. (ehkä väliltä 3-5 v.) Tällä lapsella oli päällä valjaat ja se isä piti jatkuvasti valjaiden narua ihan tautisen kireällä. Hyvä ettei isä kantanut sitä lasta niistä! Ja se lapsi ei ite saanut päättää mihin suuntaan olisi halunnut mennä, vaan isä aina kisko sinne minne oli itse menossa. Melkein olisin itse mieluummin laittanut rattaisiin tuon lapsen.. mutta varmaan seuraava mamma olisi sitä touhua sitten ihmeissään katsonut:)

4 äiti
meillä nuorimmalla(1v9kk) oli kesällä ku käytiin linnanmäellä,ei pysyny rattaissa ja jos pysyikin nii huusi ja kun oli kärryistä pois nii juoksi kun päätön kana joka paikkaa,ei minkäänlaista tolkkua ollu.sillon piti laittaa valjaat et ei joutunu hukkaan ku siellä oli ihmisiä ihan älyttömänä,muuyten ei oo tarvittu valjaita.siis en kyllä kattos mitenkää erikoisesti jos jollain valjaat nään.

"shihtzu"
Eilen olisi meillä valjaat ollut kova sana, koska kun oltiin keskustasta tulossa, niin otin poitsun 2v pois rattaista, että voisi vähän kävellä, niin hetken käveli ihan nätisti, mutta sitten singahti juoksemaan ja kädestä ei saa kiinni pitää, eikä takin hupustakaan, niin valjaat olisi ollut kova sana. Rattaisiin ei suostunut menemään takaisin ja ainoa mitä olisi suostunut juoksemisen lisäksi tekemään, niin mun olisi pitänyt kantaa poitsua, mutta kun tän mahan kanssa en viitsi alkaa kantelemaan ylimääräistä.

Rattaitakin jätkä välillä itse työnsi, mutta minä en saanut niistä rattaita ottaa ollenkaan kiinni, kun hän tekee sen yksin ja silloinkin meinasi lähteä juoksemaan, ei mitään järkeä vielä päässä.

"sirmu"
meillä kaksivuotiaalla lähinnä ulkomaanmatkoilla mukana nämä reppuvaljaat; on kuin selkäreppu, mutta häntä on hihna, jonka saa aikuisen ranteeseen kiinni. Hihnan saa pois tarvittaessa. Muksu tykkää leijonarepustaan, ja äitiä ei tungoksessa niin hirvitä :)

http://www.vihreasammakko.fi/lasten-buddy-valjasreppu-c-49.html?osCsid=19fe2d2246b16e3ab4751f41d482a223

"minä"
Meillä kakkosella oli valjaat käytössä siinä puolentoista ja kahden vuoden välillä aina välillä. Ja kyseessä ei ole mikään adhd-tapaus, ihan normali vilkas lapsi. Oli lapsellekin kivempi liikkua valjaissa kuin koko ajan käsi kädessä. En siis ajattelisi mitään, jos näkisin jonkun valjaissa kaupungilla. Kukin tavallaan.

"kaks"
PALJON useammalla lapsella pitäis olla valjaat. Ihmettelen miten jotkut vanhemmat uskaltaa antaa nappuloittensa juoksevan ihmisvilinässä, messuilla, kaupoissa melko kauaskin. Eikä se liikenne tms pelkästään (vaikka kaupoissa ostoskärrytkin napauttaa mukavasti kuuppaan) vaan toiset ihmiset. Pari kertaa olen seurannut vierestä että eipä kukaan huomais jos joku nappais lapsen syliinsä ja veis mukanaan. :/

"nokko"
Omilleni en laittaisi, paitsi jos mulla olisi kaksivuotiaat kaksoset joiden kanssa pitäisi vaikkapa vaihtaa lentokonetta Heathrown lentokentällä ilman että mukana olisi toista aikuista =)
Itse ostin valjaat aikoinaan juuri lähtiessäni 1- ja 3-vuotiaiden kanssa yksin reisuun. Iso lentokenttä kahden vilkkaan lapsen ja matkatavaroiden kanssa jännitti ja halusin turvaa. Mutta reisuun jälkeen totesin valjaat käyttökelpoiseksi avuksi muissakin tilanteissa. Käytin valjaita kuopuksella satunnaisesti noin 2-vuotiaaksi.

Mä ostin esikoisella valjaat viime syksynä kun oli täyttänyt elokuussa vuoden ja juoksi jo syksyllä vaikka järkeä ei ollut päässä nimeksikään. Olin raskaana ja kärsin ennenaikaisista suppareista joten en saanut juosta tytön perässä. Ei me kuitenkaan onneks tarvittu niitä valjaita :)

"Kipa"
Aupungille kun lähen ni nuorempi 9kk on rattaissa ja vanhempi 3,6v istuu pulkassa tosin välillä haluaa kävellä ja sillon ei kuuntele yhtään mitään ku innostuu juoksemaan on pari kertaa meinannu juosta auton alle. On todellakin sanottu monet kerrat miten voi käydä mut ei vaan kuuntele! Kädestä pitäminen ei onnistu ku menee ihan veltoks makarooniks. Tai jos mennään johonkin kauppaan ni joutuu käveleen ja sillon juoksentelee ympäriinsä. Ostin valjaat ni eipähän ainakaan jää auton alle!

"Vieras"
Meillä oli valjaat lentokentällä käytössä kun oltiin reissussa silloin puolitoista vuotiaan pojan kanssa, Helsingin päässä ja Antalyan kentällä.Samoin käytin niitä syöttötuolissa jonkun aikaa kun herra oli jonkun 8kk-10kk.

Olis varmaan pitäny nuo kuolaimet hankkia sitten, kun nyt niissä valjaissa tuo rimpuilu ja "jalattomaksi" heittäytyminen on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Valjaat ostettiin lähinnä viimekeväistä etelän reissua varten, ja olivatkin sillä reissulla ihan täysin hintansa väärtit. Etenkin lentokentällä sen jälkeen kun rattaat piti laittaa ruumaan. Ei itseasiassa kiinnosta pätkääkään pitääkö joku minua laiskana vanhempana tai lastani jotenkin erityisen kurittomana sen takia, että haluan kontrolloida liikkumistaan valjaiden avulla. Minulla on turvallinen olo liikenteen ja maailmaan hieman korkeammalta tarkkailevien ja astetta vauhdikkaammin liikkuvien aikuisten seassa taaperoni kanssa. Valjaita on tarvittu tässä vuoden aikana aika vähän, lapsi on nyt hieman reilun 2-vuotias.

traumaatisoitunut
Mul oli lapsen valjaat ja muista tasa tarkkaa että ne oli sellaser liilat ja tosi ärsyttävät. Muut lapset sai kulkee vapaast, niin mä sit kuljin jossain valjais, rasittavaa. Enkä kyl mitenkää erikoise vilkas tapaus kyl ollu. Enemmänkin äitini oli yli suojeleva.

"äityli"
Ihan täysin ketjua lukematta kokonaan vastaan vain oman mielipiteeni että minusta on kamalannäköistä jos joku kuljettaa lastaan valjaissa!!
Jos tilanne on se, että lapsi on vilkas, niin silloin hänet otetaan syliin tai lähdetään pois, jos mahdollista, mutta ei kiinnitetä valjaisiin , huhhuh!!

"kolmen äiti"
Minä juuri harkitsen valjasreppujen ostoa 1,5-vuotiaille kaksosilleni. Haluavat kävellä aina, eivät yhtään haluaisi istua kärryissä. Olis kiva päästää kävelemään esim. puistoon mennessä... Seurueessa siis minä, kaksoset ja kolmevuotias isoveli. koko porukka melkoisen nopsajalkaisia ja vilkkaita. Kaksoset haahuilemassa aina eri suuntiin:D. Ja kädestä kiinni pitäminen...kaksoset eivät siitäkään tykkää ja mulla ainakin on vain kaksi kättä. Puistoon mennessä on pakko kulkea kapeita jalkakäytäviä autotien varrella, joten ajattelin, että nuo valjasreput voisivat vähän tuoda vapautta reissuihimme ja saisivat lapset kävellä halutessaan.

Ketjua lukematta vastaan:

Lapsen valjaiden täytyy olla pehmustetut, oikein sovitetut ja sopivat. Maksimikuorma reessä on alle viisi vuotiaalla 50kg ja alle 10 vuotiaalla 100kg. Kärryillä lukemat 75kg ja 125kg.

Itse tykään, jos valjaat ja esimerkiksi päällysvaatteet ovat samaa sävyä tai vastavärejä, antaa valjakosta huolitellun vaikutelman.

Yhteistyössä