mitä mieltä tehyn toimista?

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Tuomitsen!
Muka kutsumusammatti... ja paskat! Siinä vaiheessa kun empatiakyky hoitsuilta loppuu, niin suosittelen vaihtamaan alaa ja vapauttavan täten paikkansa jolle kulle muulle, jolla hoitotyö oikeasti on sydämen asia.

Sitä en kiistä, etteikö he palkankorotuksen olisi ansainneet, mutta nyt on menty jo liian pitkälle. Toivottavasti tässäkin asiassa pätee sanonta: Ahneella on paskanen loppu.
Samaa mieltä, hyvin kirjoitit!
 
vieras
hoitajat antsaitsevat kyllä palkan korotuksen mutta oisivat jo sen saaneet jos oisivat hyväksyneet ton tarjouksen kun kuitenki oli yli puolet vaatimuksesta. Tota tapaa en ymmärrä mutta tuskin menee toivon mukaan siihen asti.

Niin ja eikö tänkin kuuluis siirtää tohon tehy keskusteluun?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kidetär:
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Tuomitsen!
Muka kutsumusammatti... ja paskat! Siinä vaiheessa kun empatiakyky hoitsuilta loppuu, niin suosittelen vaihtamaan alaa ja vapauttavan täten paikkansa jolle kulle muulle, jolla hoitotyö oikeasti on sydämen asia.

Sitä en kiistä, etteikö he palkankorotuksen olisi ansainneet, mutta nyt on menty jo liian pitkälle. Toivottavasti tässäkin asiassa pätee sanonta: Ahneella on paskanen loppu.
Samaa mieltä, hyvin kirjoitit!
Kutsumus ei elätä, kuten olen aikaisemminkin sanonut. Mulle hoitotyö on sydämen asia, mutta se ei auta tässä yhteiskunnassa, jossa ruuan, asumisen, bensan ja aivan kaiken hinnat nousevat koko ajan. Kyllä palkkojen pitäisi siinä mukana kulkea.

 
Mimosan äippä
Hyväksyn, toivon jatkossakin että minua hoitavat suomalaiset sairaanhoitajat, palkka ei tällä hetkellä motivoi nuoria pysymään/hakemaan alalle jos 1/3 valmistuneista ei tee alan hommia. Palkka ei vastaa työn vaativuutta, olen tyytyväinen että naisvaltainen ala uskaltaa vaatia, toivoisin muiltakin aloilta mm. siivoojat, pph:t ja muut alipalkatut pitäisivät kovempaa meteliä eduistaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Hyväksyn, toivon jatkossakin että minua hoitavat suomalaiset sairaanhoitajat, palkka ei tällä hetkellä motivoi nuoria pysymään/hakemaan alalle jos 1/3 valmistuneista ei tee alan hommia. Palkka ei vastaa työn vaativuutta, olen tyytyväinen että naisvaltainen ala uskaltaa vaatia, toivoisin muiltakin aloilta mm. siivoojat, pph:t ja muut alipalkatut pitäisivät kovempaa meteliä eduistaan.
NO mun nuori siskoni siltikin lähti opiskelemaan tätä sairaanhoitajan ammattia vaikka hänen aviomies joka on poliisi on joutunut työttömäksi kun ne säästää ei siis ole poliiseille työtä vaikka oikeesti ois. NI mikä on oikein ei kumpikaan prkl!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Alkuperäinen kirjoittaja kidetär:
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Tuomitsen!
Muka kutsumusammatti... ja paskat! Siinä vaiheessa kun empatiakyky hoitsuilta loppuu, niin suosittelen vaihtamaan alaa ja vapauttavan täten paikkansa jolle kulle muulle, jolla hoitotyö oikeasti on sydämen asia.

Sitä en kiistä, etteikö he palkankorotuksen olisi ansainneet, mutta nyt on menty jo liian pitkälle. Toivottavasti tässäkin asiassa pätee sanonta: Ahneella on paskanen loppu.
Samaa mieltä, hyvin kirjoitit!
Kutsumus ei elätä, kuten olen aikaisemminkin sanonut. Mulle hoitotyö on sydämen asia, mutta se ei auta tässä yhteiskunnassa, jossa ruuan, asumisen, bensan ja aivan kaiken hinnat nousevat koko ajan. Kyllä palkkojen pitäisi siinä mukana kulkea.
Niin kuin kirjoitin, niin en missään nimessä kiistä, etteikö hoitajat olisi palkankorotusta ansainneet. Mutta se millä keinoin he sitä yrittävät on mielestäni kerrassaan ala-arvoista.

Se, että tässä haetaan "tyrmäysvoittoa" on kerrassaan mieletöntä. Sanan negatiivisessa merkityksessä. En tiedä haluanko nähdä, miten suomalainen hyvinvointiyhteiskunta murenee... ja luulempa, etteivät sisimmässään halua Tehyläisetkään.

 
Häh
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kannatan kyllä, ei ne muuten saa muutosta aikaiseksi. Ovat sitä yrittäneet 20v ilman tulosta, nyt onnistuu. Toivon. Lääkäreille annettiin 20 prossaa lisää, hoitsuille kans!!!!
Mistä ihmeestä te noita lukuja taas kaivatte? 20%???
 
Keittiönoita
Hyväksyn, koska kyseessä on laillinen työtaistelutoimi. Onneksi en itse ole enää sairaanhoitajana, sillä omat arvoni, oikeudentajuni ja se, mitä ainakin silloin vuonna kuokka ja kirves opetettiin sairaanhoitajan etiikkana, ei antaisi myöten vaatia huomattavan suurta palkankorotusta uhkaamalla antaa lasten kuolla. Asteittain etenevä pianostus olisi omasta mielestäni parempi vaihtoehto kuin "terrori-isku lapsiin", mutta koska tuo jälkmmäinenkin on lain mukaan sallittua, niin hyväksyn Tehyn toiminnan.
 
en osaa päättää, ehkä
Käännyn hyväksymisen puolelle... Mutta asialla on monta puolta.
Mun mielestä tehyn kannattais vähän laskea palkka vaatimusta ja vaatia lisää työntekijöitä/ virkoja. 20? lisää kuukaudessa ei ole paljoa, eikös se tuota luokkaa ole niillä jotka hyväksyi sopimuksen? Ymmärrän myös, ettei ainakaan kaikilla kunnilla ole rahaa.
Valtion pitäisi tulla kuntien tueksi, valtiollahan on rahaa, on vain eriasia mihin se käytetään, esim. operatalo, kans.edus. palkat + muut menot ym. ym.
Sen uskon ettei pelkällä lakolla saa mitään aikaiseksi, varsinkaan jos suojelutyötä pitää tehdä. Mun mielestä pitäis tehdä kaikki sen eteen ettei irtisanomisien tarvitse tapahtua, eikä suunnitella miten sitten toimitaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Hyväksyn, koska kyseessä on laillinen työtaistelutoimi. Onneksi en itse ole enää sairaanhoitajana, sillä omat arvoni, oikeudentajuni ja se, mitä ainakin silloin vuonna kuokka ja kirves opetettiin sairaanhoitajan etiikkana, ei antaisi myöten vaatia huomattavan suurta palkankorotusta uhkaamalla antaa lasten kuolla. Asteittain etenevä pianostus olisi omasta mielestäni parempi vaihtoehto kuin "terrori-isku lapsiin", mutta koska tuo jälkmmäinenkin on lain mukaan sallittua, niin hyväksyn Tehyn toiminnan.
Mihin tuo "uhkaamalla antaa lasten kuolla" perustuu?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Mihin tuo "uhkaamalla antaa lasten kuolla" perustuu?
Siihen, että kohdennetaan nämä joukkoirtisanoutumiset juuri kaikista kriittisimmille aloille ja - vastoin useimpien ihmisten oikeudentajua - kaikista heikompien eli lasten kohdalle. Mun mielestä irtisanoutumiset olisi voitu asteittain, aluksi vähemmän akuuteista kohteista ja vähitellen - jos sopimusta ei synny - laajentaa sitä muualle. Mutta ei näin, että pannaan synnyttäjät, lapset ja tehohoitoa tarvitsevat kerralla polvilleen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Mihin tuo "uhkaamalla antaa lasten kuolla" perustuu?
Siihen, että kohdennetaan nämä joukkoirtisanoutumiset juuri kaikista kriittisimmille aloille ja - vastoin useimpien ihmisten oikeudentajua - kaikista heikompien eli lasten kohdalle. Mun mielestä irtisanoutumiset olisi voitu asteittain, aluksi vähemmän akuuteista kohteista ja vähitellen - jos sopimusta ei synny - laajentaa sitä muualle. Mutta ei näin, että pannaan synnyttäjät, lapset ja tehohoitoa tarvitsevat kerralla polvilleen.
Hoitajia tullaan siirtämään käsittääkseni riittävä määrä kaikkiin yksiköihin. Tai potilaat ohjataan paikkoihin, joissa on hoitohenkilökuntaa tarvittava määrä. Myös lääkärit ovat ymmärtääkseni lupautuneet osallistumaan hoitoihin. On hoitajia, jotka eivät kuulu Tehyyn ja ei missään tapauksessa tilanne voi koitua kenenkään kohtaloksi.

Tietysti on helppo sitten syyttää irtisanoutumista, jos ja kun joku kuolee jossain, mutta.. Tekee kyllä mieli sanoa nyt, että satavarmasti kaikki akuutit hoidetaan!!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Mihin tuo "uhkaamalla antaa lasten kuolla" perustuu?
Siihen, että kohdennetaan nämä joukkoirtisanoutumiset juuri kaikista kriittisimmille aloille ja - vastoin useimpien ihmisten oikeudentajua - kaikista heikompien eli lasten kohdalle. Mun mielestä irtisanoutumiset olisi voitu asteittain, aluksi vähemmän akuuteista kohteista ja vähitellen - jos sopimusta ei synny - laajentaa sitä muualle. Mutta ei näin, että pannaan synnyttäjät, lapset ja tehohoitoa tarvitsevat kerralla polvilleen.
Hoitajia tullaan siirtämään käsittääkseni riittävä määrä kaikkiin yksiköihin. Tai potilaat ohjataan paikkoihin, joissa on hoitohenkilökuntaa tarvittava määrä. Myös lääkärit ovat ymmärtääkseni lupautuneet osallistumaan hoitoihin. On hoitajia, jotka eivät kuulu Tehyyn ja ei missään tapauksessa tilanne voi koitua kenenkään kohtaloksi.

Tietysti on helppo sitten syyttää irtisanoutumista, jos ja kun joku kuolee jossain, mutta.. Tekee kyllä mieli sanoa nyt, että satavarmasti kaikki akuutit hoidetaan!!!
tottakai akuutit hoidetaan......ruotsissa!!!!!!!
matka on jo riski potilaille että se siitä hoidosta,eniten säälittää juuri tehohoitoa kaipaavat vastasyntyneet :/ ei voi ymmärtää asiaa,ei..
 
Kyllä he palkankorotuksensa ansaitsevat, mutta keinot eivät ole oikeat. Tässäkin vedän esiin sen mitä monessa muussa asiaan liittyvässä ketjussa, että konkreettisimmin tästä kärsivät täysin ulkopuoliset, puolustuskyvyttömät tahot - potilaat. Teho-hoito, keskolat, pienten lasten sairaanhoito yms. kriittiset alat ovat tulilinjalla kun sieltä irtisanoutuneita eniten eikä ne siirrot ihan noin vain täytä paikkoja kun kuitenkaan tietyn alan erityissairaanhoitajia ei tilalle välttämättä ole.

Ei tämä toimena vaikuta millään tavalla päättäjien sairaanhoitoon, heillä on vara mennä yksityiselle puolelle jolla sopimus jo on.
 
hyväksyn. lakko ei ole toiminut ennenkään. ei ole varaa päästää joukkoirtisanoutumista toteen, silloin romuttuu koko terveydenhuolto... kyllä sopu tulee, sairaanhoitajat on ansainneet palkankorotuksen! ja se eka sopimus olis ollu vaan 5oe kk lisää,ei se auta mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kidetär:
Tuomitsen, jos sairaanhoito vaarantuu, lastenosaston hoitsut ei saa mennä lakkoon! |O
Ei ne mene lakkoon, vaan irtisanoutuu. Ketään ei voi pakottaa palkkatyöhön. Lakolla ei olisi mitään merkitystä. Minä kannatan enkä usko, että päättäjät voi päästää siihen pisteeseen, kyllähän ne varmasti kalkkiviivoille asti vitkuttaa, mutta kyllä sieltä sopimus tulee. Itse olen myös sh, mutta sanonpa että oikeasti sairaanhoitajien työtä oppii arvostamaan silloin kun itse on siinä tilanteessa, että apua tarvitsee. Meidän kuopus on syntymästään saakka eli nyt kuukauden ollut sairaalassa. Kyllä siellä teholla kun istui, niin mietin että mistähän sinne meinaisivat osaajia saada, ei sinne kuka tahansa kadun mies eikä edes sairaanhoitajakaan voi lyhyellä perehdytyksellä mennä. Nyt on päättäjien aika lunastaa katteettomat lupauksensa ja rahaahan Suomella on enemmän kuin koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Alkuperäinen kirjoittaja kidetär:
Tuomitsen, jos sairaanhoito vaarantuu, lastenosaston hoitsut ei saa mennä lakkoon! |O
Ei ne mene lakkoon, vaan irtisanoutuu. Ketään ei voi pakottaa palkkatyöhön. Lakolla ei olisi mitään merkitystä. Minä kannatan enkä usko, että päättäjät voi päästää siihen pisteeseen, kyllähän ne varmasti kalkkiviivoille asti vitkuttaa, mutta kyllä sieltä sopimus tulee. Itse olen myös sh, mutta sanonpa että oikeasti sairaanhoitajien työtä oppii arvostamaan silloin kun itse on siinä tilanteessa, että apua tarvitsee. Meidän kuopus on syntymästään saakka eli nyt kuukauden ollut sairaalassa. Kyllä siellä teholla kun istui, niin mietin että mistähän sinne meinaisivat osaajia saada, ei sinne kuka tahansa kadun mies eikä edes sairaanhoitajakaan voi lyhyellä perehdytyksellä mennä. Nyt on päättäjien aika lunastaa katteettomat lupauksensa ja rahaahan Suomella on enemmän kuin koskaan.
Olen täällä jo aiemmin ilmaissutkin, että omalta kohdaltani arvostus sairaanhoitajia kohtaan on ...hmmm... heikko. 4kk ikäisen lapsen hoito oli mitä oli... voiko sitä edes hoidoksi sanoa. Itse sai olla opastamassa henkilökuntaa ja käskemällä käskeä, että hoitoa saatiin. Ja ihan perusasiat kuten vakavan kuivumistilan ensioireet olivat hoitajilla hukassa. Turhaa siis puhua ammattitaidosta, koska voin vakuuttaa, ettei tämä tapaus ole ainoa laatuaan. Sanottaisko, että tämä tapaus; pisara meressä.

Omalta kohdaltani voin vannoa, että luottamus hoitohenkilökuntaa kohtaan ei takuulla tämän uhkan vuoksi takuulla ainakaan parane. Kenenkään on turha väittää etukäteen tietävänsä, ettei kenenkään hengellä leikitä kun näillä toimilla uhkaillaan. Se on takuu varma, ettei ennkkoon voi kukaan luvata mitään, koska tällaista tilannetta ei vielä koskaan ole Suomen historiassa ollut.

Mielestäni tässä tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pistää irtisanoutumis halukkaat suoraan pihalle. Siltä joukolta kun on empatiakyky ja oinhimillisyys täysin hukassa. Sellaisia hoitajia tuskin kukaan tahtoo itseään hoitamaan?? No en minä ainakaan. Suomenlahden takaa löytyy varmasti suuri joukko sikäläisen lääkäritason ihmisiä korvaamaan Suomen terveydenhuoltoa.





 
sivustaseuraaja
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Ihan kiva että jaksoit kaivaa, koita nyt kuitenkin ymmärtää että olen sun kanssa aivan samoilla linjoilla. Ja jos Katainen on antanut lausuntoja joista ei meinaa vastata, niin aika huonoa politiikkaa mielestäni se on. Poliitikon on kaikista eniten varottava sanojaan.... :whistle:

Silti neuvottelupöydässä on väärät äijät, koska kaikilla kunnilla ei tuohon vaadittuun korotukseen ole rahaa ja itkis ja näkis unta kuolemasta ja piste! Valtiolla sen sijaan saattaisi olla tietyin järjestelyin...?
Sen minäkin ymmärsin että olet samalla aaltopituudella, oikeastaan voisi kokoomusta moittia siitä että eivät ole korjanneet asian oikeaa laitaa vaan ovat olleet tästä asiasta hiljaa. Sanomattakin on selvää että niin kauan kun ovat hiljaa niin SDP Heinäluoman johdolla käyttävät tilannetta hyväkseen.

Tässä yksi lupaus:
Kokoomus (mukana Katainen) sai valtion lupaamaan 150 miljoonan euron tuen kunnille edistämään naisvaltaisten koulutettujen alojen palkkajälkeenjääneisyyksien korjaamista
, eli puhutaan kaikista. Osa rahoistahan tuli jo jakoon muiden hyväksyessä 12 % korotuksen jossa siis tuota tassa-arvoerää oli noin 3%:a kun yleinen korotustaso on ollut 8-9%.

Valtiolla on ehkä tällä hetkellä vuosibudjetissa ylimääräistä jolla kattaa ko summa mutta kun se pitää löytyä sieltä seuraavanakin vuotena....jne
Niinpä, ja silloin (ensivuonna ja sitä seuraavanakin) pitää priorisoida noita asiota siellä valtion päässä.

Eihän Kokoomus voinut oikoa asiaa ainakaan ennen vaaleja, koska silloihan ne ei olisi hallitukseen ainakaan äänivyöryllä päässeet... ;)


Nyt tulee vähän sivusta ja OT mut eikös se tehyn johtaja (Pesonen-Laitilakohan oli?) ole myös kokoomuslainen...? :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja sivustaseuraaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Ihan kiva että jaksoit kaivaa, koita nyt kuitenkin ymmärtää että olen sun kanssa aivan samoilla linjoilla. Ja jos Katainen on antanut lausuntoja joista ei meinaa vastata, niin aika huonoa politiikkaa mielestäni se on. Poliitikon on kaikista eniten varottava sanojaan.... :whistle:

Silti neuvottelupöydässä on väärät äijät, koska kaikilla kunnilla ei tuohon vaadittuun korotukseen ole rahaa ja itkis ja näkis unta kuolemasta ja piste! Valtiolla sen sijaan saattaisi olla tietyin järjestelyin...?
Sen minäkin ymmärsin että olet samalla aaltopituudella, oikeastaan voisi kokoomusta moittia siitä että eivät ole korjanneet asian oikeaa laitaa vaan ovat olleet tästä asiasta hiljaa. Sanomattakin on selvää että niin kauan kun ovat hiljaa niin SDP Heinäluoman johdolla käyttävät tilannetta hyväkseen.

Tässä yksi lupaus:
Kokoomus (mukana Katainen) sai valtion lupaamaan 150 miljoonan euron tuen kunnille edistämään naisvaltaisten koulutettujen alojen palkkajälkeenjääneisyyksien korjaamista
, eli puhutaan kaikista. Osa rahoistahan tuli jo jakoon muiden hyväksyessä 12 % korotuksen jossa siis tuota tassa-arvoerää oli noin 3%:a kun yleinen korotustaso on ollut 8-9%.

Valtiolla on ehkä tällä hetkellä vuosibudjetissa ylimääräistä jolla kattaa ko summa mutta kun se pitää löytyä sieltä seuraavanakin vuotena....jne
Niinpä, ja silloin (ensivuonna ja sitä seuraavanakin) pitää priorisoida noita asiota siellä valtion päässä.

Eihän Kokoomus voinut oikoa asiaa ainakaan ennen vaaleja, koska silloihan ne ei olisi hallitukseen ainakaan äänivyöryllä päässeet... ;)


Nyt tulee vähän sivusta ja OT mut eikös se tehyn johtaja (Pesonen-Laitilakohan oli?) ole myös kokoomuslainen...? :whistle:


On ja kovapalkkainen sellainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Mihin tuo "uhkaamalla antaa lasten kuolla" perustuu?
Siihen, että kohdennetaan nämä joukkoirtisanoutumiset juuri kaikista kriittisimmille aloille ja - vastoin useimpien ihmisten oikeudentajua - kaikista heikompien eli lasten kohdalle. Mun mielestä irtisanoutumiset olisi voitu asteittain, aluksi vähemmän akuuteista kohteista ja vähitellen - jos sopimusta ei synny - laajentaa sitä muualle. Mutta ei näin, että pannaan synnyttäjät, lapset ja tehohoitoa tarvitsevat kerralla polvilleen.
Hoitajia tullaan siirtämään käsittääkseni riittävä määrä kaikkiin yksiköihin. Tai potilaat ohjataan paikkoihin, joissa on hoitohenkilökuntaa tarvittava määrä. Myös lääkärit ovat ymmärtääkseni lupautuneet osallistumaan hoitoihin. On hoitajia, jotka eivät kuulu Tehyyn ja ei missään tapauksessa tilanne voi koitua kenenkään kohtaloksi.

Tietysti on helppo sitten syyttää irtisanoutumista, jos ja kun joku kuolee jossain, mutta.. Tekee kyllä mieli sanoa nyt, että satavarmasti kaikki akuutit hoidetaan!!!
tottakai akuutit hoidetaan......ruotsissa!!!!!!!
matka on jo riski potilaille että se siitä hoidosta,eniten säälittää juuri tehohoitoa kaipaavat vastasyntyneet :/ ei voi ymmärtää asiaa,ei..
Mulla on jäänyt nyt jotain kuulematta. Että esim. tehohoitoa tarvitsevat vastasyntyneet lennätetään Ruotsiin???? Oisko tästä jotain faktaa?

 
jossain lehdessä näin oli, siis sydänleikkausta tarvitsevat lennätetään göteborgiin. lastenklinikalta joskus muutenki joudutaan tiettyi tapauksia sinne siirää ku suomessa ei ole ihan pientan sydänkeuhkokonetta... en muista miten se meni mut joku keuhkovaltimopainevikainenlapsi lennätettiin sinne hoitoon ku olin siel töissä...
 

Yhteistyössä