Mitä mieltä tästä: Päiväkodissa ei saa aamupalaa ennen kuin on maistanut puuroa.

"hoitaja"
meidän ryhmiksessä pitää maistaa edes se lusikallinen.
mun lapsi oksentaa (oksensi jo vauvana) samantein puurot ylös, ei oo se maku vaan se koostumus.

puurostakin voi saada hyvää ja sen maistamisen voi toteuttaa monella tapaa. omakehu haisee, mutta meidän duunin lapset tykkää eniten mun puuroista ja meillä on yks poika joka ei tykkää puurosta. laitan sitä puuroa siihen lautaselle vajaan lusikallisen, pienen nökäreen ja sit kun lapsi saa sen syötyä, kehun ja iloitsen tyhjästä lautasesta -ja se "jes mä tein sen" tarttuu myös lapseen eikä maistaminen ole enää ongelma. eri asia jos puuroa on lautanen täynnä niin se näyttää lapsen silmin toivottomalta urakalta vaikka vaan yks lusikallinen pitäs maistaa..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23788468]Voi sua reppanaa, onko sulle sun koko elämäs syötetty vaan kaurapuuroa?? Kato, niitä kun on erilaisia, kaikki ei tosiaan maistu samalla.. =)[/QUOTE]

Öö..eikö?! Ou mai gaad :D Mut mites,jos mä tykkään vaikka mannapuurosta,niin pitääkö silti joka kerta maistaa myös sitä kaurapuuroa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23788616]Öö..eikö?! Ou mai gaad :D Mut mites,jos mä tykkään vaikka mannapuurosta,niin pitääkö silti joka kerta maistaa myös sitä kaurapuuroa?[/QUOTE]

No mitä pahaa siinä yhdessä lusikallisessa on?

Itsekkin INHOSIN lapsena kaurapuuroa, nykyään se on herkkua. Että ou mai gaad vaan ihan itsellesi. Mutta ei mitään, kasvattakaa vaan niitä nirsoja kersoja, itseppä niistä kärsitte.
 
"vieras"
Uuteen makuun tottuminen vaatii yleensä enemmän kuin muutaman kokeilukerran.

Minäkin vihasin ennen oliiveja. Sitten opin sietämään niitä. Nykyään rakastan. Sama pätee mm. feta-juustoon.

Tyttäreni ei tykännyt 3-vuotiaana maidosta, hernekeitosta eikä tomaatista. Kun pk:ssa niitä maistatettiin, niin ne alkoivat maistua. Eskari-iässä tytön lempiruoka oli hernekeitto, ja maitoa tuo juo monta lasia päivässä.

Päiväkotiruokailu, kouluruokailu ja työpaikkaruokailukin on helpompaa, jos ei ole ihan kamalan nirso :) (puurotta tosin pärjää noissakin, koulussa kyllä on puuroa lounaalla joskus).
Mun poika 7v söi joskus kolmevuotiaana viiliä,jonka jälkeen sairastui mahatautiin ja oksensi tietenkin ekana ulos ne lämpimät viiliklöntit. Sen jälkeen ei ole suostunut viiliä syömään..on yrittänyt maistaa,mutta vedet silmissä aina sanoo että ei pysty. Olen toistaiseksi antanut olla syömättä,koska hänen elämänsä ei ole siitä yhdestä viilistä kiinni. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja. Jos joskus haluaa uudestaan "opetella" syömään viiliä,niin tekee sen sit omia aikojaan. Kai poikani on sit nössö ja kermaperse.

En ymmärrä miksi kaikkien pitäisi oppia tykkäämään kaikesta. Jos tarpeeksi kauan tuijotaa punaista seinää,niin ehkä se joskus alkaa näyttää hyvältä? Pakko tykätä punaisesta kun kaikki muutkin tykkää. No,mut ehkä tää juttu joskus aukeaa mulle,siihen asti kerään nenänvarsikatseita ja kuuntelen tuhisteluja,kun jätän juhlissa salaatin katkaravut lautaselle =)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23788646]No mitä pahaa siinä yhdessä lusikallisessa on?

Itsekkin INHOSIN lapsena kaurapuuroa, nykyään se on herkkua. Että ou mai gaad vaan ihan itsellesi. Mutta ei mitään, kasvattakaa vaan niitä nirsoja kersoja, itseppä niistä kärsitte.[/QUOTE]

Enemmän niistä tuntuu kanssaihmiset kärsivän =) Maailmassa on noin miljoona eri ruoka-ainetta ja jos lapseni ei syö niistä YHTÄ,niin se on sulle perseenrepimisen arvonen ongelma? Että sillä ei oo mitään väliä jos pistelee poskeensa maksat ja veriletut ja lindströmin pihvit,mutta jos ei syö PUUROA,niin kylläpä on nirso kakara.
 
"vieras"
Tässä puhutaan yhdestä ainokaisesta puurolusikallisesta, ei kaikesta. Yritä saada vähän suhteellisuudentajua ensin itsellesi, niin sitten voit yrittää opettaa sitä lapsellesi.
Mitä pahaa ne lapset on tehneet että pitää väkisin joka päivä syöttää semmosta josta ei tykkää? Tekeekö aikuiset itse niin? Pomo odottaa työntekijöitä ovella ja kauhoo kaikille lusikallisen kalanmaksaöljyä suuhun,sitä ennen ei oo kahvihuoneeseen asiaa?
 
voi hyvänen aika :D
ei lapset siihen kuole jos aamuisin MAISTAA lusikallisen puuroa, on se sitten mitä puuroa hyvänsä! sit on ihan eri asia jos pakotetaan syömään lautasellisia tms.
mun lapsi ei tykkää puuroista YHTÄÄN ja silti mulle on ihan ok et se joka julmetun aamu sen yhden lusikallisen hoidossa maistaa. hengissä se on edelleen, mutta kai tästä joku kamala trauma jää :xmas:
 
Auweia
kyllä kaikki puurot ovat pahoja. se on vastenmielistä limaa suussa.

meillä on myös poika joka ei halua mennä päiväkotiin koska joutuu maistamaan siellä kiisseliä. en tiedä miksi lapsia pitää rääkätä pakko maistamisella.
Tämä on just outoa, että pitää periyttää omia ennakkoluuloja lapselle tai ainakin vahvistaa niitä - ja jopa tuntea etomista lapsiparan puolesta. Kaikki nyt ei vaan tykkää kaikesta. Ryhmässä ei voi kuitenkaan tehdä kompromisseja pelkästään tykkäämisten takia, kaikkihan sen tietää kuinka siinä käy.

Meillä 2-vuotias oppi sanat "yök" ja "pahaa" pk:ssa heti ekoina päivinä, eikä edes tajunnut merkitystä, vaan sanoi sitten kotonakin kaikesta ruuasta niin. Esimerkin voima on mahtava. Jollei halua lapsestaan pelkkää nakinsyöjää, jonka perässä saa juosta lusikka ojossa, niin kantsii miettiä omaa suhtautumistaan ja edes yrittää antaa lapselle mahdollisuudet oppia ennakkoluulottomuuteen monipuoliseen ruokaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23788704]Enemmän niistä tuntuu kanssaihmiset kärsivän =) Maailmassa on noin miljoona eri ruoka-ainetta ja jos lapseni ei syö niistä YHTÄ,niin se on sulle perseenrepimisen arvonen ongelma? Että sillä ei oo mitään väliä jos pistelee poskeensa maksat ja veriletut ja lindströmin pihvit,mutta jos ei syö PUUROA,niin kylläpä on nirso kakara.[/QUOTE]

Sinä tässä sen perseesi olet repinyt. Kun hellantelttu on ihan pakotettu maistamaan yksi lusikallinen. Kyllä nyt on sitten maailman kirjat sekasin kun Jani-Petteri joutuu maistamaan puuroja..

:D Luoja..
 
"hmm"
"vieras"
voi hyvänen aika :D
ei lapset siihen kuole jos aamuisin MAISTAA lusikallisen puuroa, on se sitten mitä puuroa hyvänsä! sit on ihan eri asia jos pakotetaan syömään lautasellisia tms.
mun lapsi ei tykkää puuroista YHTÄÄN ja silti mulle on ihan ok et se joka julmetun aamu sen yhden lusikallisen hoidossa maistaa. hengissä se on edelleen, mutta kai tästä joku kamala trauma jää :xmas:
Mikä tossa on pointtina,jos ei koskaan opi siitä tykkäämään? En ymmärrä. Mun piti pienenä aina syödä mummon lihasopasta ne läskin palat kanssa,jokaikinen kerta :X ja se kammotus vaan lisäänty ja lisäänty..mitään en uskaltanu sanoa tietenkään :D
 
hggg
Ja sinähän et yhtään yleistänyt tai kärjistänyt :D
Missä asiassa sitten yleistin?
Kerroin että meillä lapset on totutettu siihen, että kaikkea ei aina saa ja joskus joutuu tekemään jotain mistä ei tykkää. Ja hyvin on toiminut.
Jo pelkästään sen tähden, että jos haluat ryhmän lapsia saamaan toimimaan jollain tietyllä tavalla, niin silloin kaikille on siinä oltava samat säännöt. Jos sinun pilalle lellitylle nappulalle annetaan erivapauksia, niin etkö ymmärrä, että seuraavalla viikolla joka toinen lapsi siellä yökkäilee sen puuron tähden.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23788786]Sinä tässä sen perseesi olet repinyt. Kun hellantelttu on ihan pakotettu maistamaan yksi lusikallinen. Kyllä nyt on sitten maailman kirjat sekasin kun Jani-Petteri joutuu maistamaan puuroja..

:D Luoja..[/QUOTE]

Onko sulla jotain piileviä aggressioita kun pitää toisten lapsia nimitellä? Jotain patoutumia kenties? No sun muksu on sit varmaan semmonen läski komposti joka syö ne meidän hellanteltun kermaiset oksennuksetkin.
 
"vieras"
[QUOTE="jep";23788051]??? Ei helekutti.[/QUOTE]

Muuten itse asiaan kommentoimatta,meidän lapsi menee päivähoitoon klo 6,eli aamupala kotona pitäisi syödä ennen 5.30 että keritään hoitoon ja minä töihin.Lounas päivähoidossa tulee klo.11.30 laske siitä....
Aika pitkä tauko tulisi ruokailussa jos meillä syötäisi kotona.
Meillä siis syödään hoidossa mutta noin esimerkkinä kun sitä niin HELKUTISTI ihmettelit.
 
"vieras"
Missä asiassa sitten yleistin?
Kerroin että meillä lapset on totutettu siihen, että kaikkea ei aina saa ja joskus joutuu tekemään jotain mistä ei tykkää. Ja hyvin on toiminut.
Jo pelkästään sen tähden, että jos haluat ryhmän lapsia saamaan toimimaan jollain tietyllä tavalla, niin silloin kaikille on siinä oltava samat säännöt. Jos sinun pilalle lellitylle nappulalle annetaan erivapauksia, niin etkö ymmärrä, että seuraavalla viikolla joka toinen lapsi siellä yökkäilee sen puuron tähden.
Lapsi ei syö kotona puuroa= pilalle lellitty? Kivat päätelmät sulla :LOL:
 
hggg
[QUOTE="vieras";23788724]Mitä pahaa ne lapset on tehneet että pitää väkisin joka päivä syöttää semmosta josta ei tykkää? Tekeekö aikuiset itse niin? Pomo odottaa työntekijöitä ovella ja kauhoo kaikille lusikallisen kalanmaksaöljyä suuhun,sitä ennen ei oo kahvihuoneeseen asiaa?[/QUOTE]

Voi herttinen sentään. Eiköhän se syy ole siinä, että valtaosa lapsista syö sitä puuroa ja hyvä niin. Ja jos halutaan näiden lasten jatkossakin syövän sitä puuroa, niin kuten sanoin, täytyy ylläpitää noita ryhmäsääntöjä. Jos yksi lapsi syökin puuron sijaan muroja, niin luuletko, että ne loput lapset enää tyytyväisenä mättävät puuroa naamaansa.
 
Mun mielestä se maistamispakko on erittäin ok. Ryhmässä toimitaan sen ryhmän säännöillä muuten homma leviää äkkiä käsiin. Jos ap ei ole tyytyväinen, niin sen kun palkkaa hoitajan vaikka kotiin...

Mites sitten koulussa, kun sääntöjä piisaa ihan eri tavalla. Ei sielläkään voi ruveta sooloilemaan, jos lapsi ei jostain tykkää. Curlingvanhemmat on opettajien painajaisia...
 
hggg
[QUOTE="vieras";23788832]Lapsi ei syö kotona puuroa= pilalle lellitty? Kivat päätelmät sulla :LOL:[/QUOTE]

Ei vaan sinulla on virheelliset päätelmät. Oma päätelmäni on se, että jos äiti hysteerisenä panikoi yhden vaivaisen puurolusikallisen tähden, ja on opettanut lapsensa reagoimaan asioihin samalla tavoin, niin lapsi on pilalle lellitty.
 
[QUOTE="vieras";23788798]Mikä tossa on pointtina,jos ei koskaan opi siitä tykkäämään? En ymmärrä. Mun piti pienenä aina syödä mummon lihasopasta ne läskin palat kanssa,jokaikinen kerta :X ja se kammotus vaan lisäänty ja lisäänty..mitään en uskaltanu sanoa tietenkään :D[/QUOTE]

se, että siihen puurolusikalliseen ei kuole. jos siin on 15muksua rivissä ja yks saa eri vapauksia niin lähtee homma lapasesta :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23788820]Onko sulla jotain piileviä aggressioita kun pitää toisten lapsia nimitellä? Jotain patoutumia kenties? No sun muksu on sit varmaan semmonen läski komposti joka syö ne meidän hellanteltun kermaiset oksennuksetkin.[/QUOTE]

Näytä kohta missä nimittelen? Hellantelttu vai Jani-Petteri. Jos ne sai sun karvas pystyyn, niin ihmettelen kuinka sä tällä palstalla pärjäät.. Noo, huonosti näemmä!

Voivoi, vai se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. :D
 

Yhteistyössä