Mitä mieltä tästä: Päiväkodissa ei saa aamupalaa ennen kuin on maistanut puuroa.

tätsit
Sairasta tuo pakkosyöttäminen. Onneksi ne tuoliinsitojat jäivät kiinni niin pakkosyöttöön viittaavaankin reagoidaan.
Itse olen pph maksapihvin kanssa istunut monta tuntia. En maistanut, en ole tähän päivään mennessä maistanut maksaa. Enkä maista. En tehnyt sitä uppiniskaisuuttani vaan koska en kyennyt maistamaan.

Oma tyttö on hernekeittopäivän jälkeen haissut yrjöltä :(
Ja kerran maistamisesta huolimatta oli jätetty ilman näkkäriä,maitoa ja jälkiruokaa. Väärin mielestäni. Ja surullista.
Onneksi päiväkoti ei ole pakollinen, vaan saat ihan itse hoitaa pilttisi näin halutessasi.

Ai ei ole varaa vai?

No miksi ihmeessä yhteiskunnan rahakirstun pitäisi olla pohjaton jos itse et ole valmis ottamaan lainaa jotta saat hoitaa kersasi kuten haluat.?

Jos yhden ei tarvitse ottaa lautaselle pääruokaa, niin se ei ole oikein. Koska tällöin toisetkaan eivät halua. Samatsäännöt kaikille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tätsit;23789338:
Onneksi päiväkoti ei ole pakollinen, vaan saat ihan itse hoitaa pilttisi näin halutessasi.

Ai ei ole varaa vai?

No miksi ihmeessä yhteiskunnan rahakirstun pitäisi olla pohjaton jos itse et ole valmis ottamaan lainaa jotta saat hoitaa kersasi kuten haluat.?

Jos yhden ei tarvitse ottaa lautaselle pääruokaa, niin se ei ole oikein. Koska tällöin toisetkaan eivät halua. Samatsäännöt kaikille.
Joo,samat säännöt. Vaihtoehtona on syödä tai olla syömättä. Ketään ei voi pakolla syöttää,se on rikos. Jos joku on syömättä,niin sit on nälässä. Mutta PAKKO ei ole syödä.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja tätsit;23789338:
Onneksi päiväkoti ei ole pakollinen, vaan saat ihan itse hoitaa pilttisi näin halutessasi.

Ai ei ole varaa vai?

No miksi ihmeessä yhteiskunnan rahakirstun pitäisi olla pohjaton jos itse et ole valmis ottamaan lainaa jotta saat hoitaa kersasi kuten haluat.?

Jos yhden ei tarvitse ottaa lautaselle pääruokaa, niin se ei ole oikein. Koska tällöin toisetkaan eivät halua. Samatsäännöt kaikille.
mutta miksi tämä koskee vain aamupalaa? Tai lähinnä, miksi tämä on ongelma vain aamupalalla? Lounaallahan varmasti useimmista paikoista löytyy vaihtoehtoja, kasvisruoka/kalaton/munaton/jne. Ja vielä kerran lisään, että todellakaan en tarkoita että jokainen voisi valita aamupalalle jugurttia/muroja/sämpylää/munakasta/puuroa oman maun mukaan, vaan että jos ei puuroa halua, niin sitten syö sen näkkärin ja siinä se.
 
tätsit
[QUOTE="vieras";23789366]Joo,samat säännöt. Vaihtoehtona on syödä tai olla syömättä. Ketään ei voi pakolla syöttää,se on rikos. Jos joku on syömättä,niin sit on nälässä. Mutta PAKKO ei ole syödä.[/QUOTE]

jep. Ja kiva sitten kun lapsemme ovat aikuisia, ja kaikki syövät suklaamuroja ruoaksi, kun kenenkään makuaisti ei ole tottunut kuin näkkäriin ja perunaan.

Lapset ovatkin sitten sairaita aikuisia ja kuolevat nuorena.
 
Auweia
Eikö ketään muuta häiritse otsikossa tuo ettei saa aamupalaa ennen kuin on syönyt puuron? Käsittääkseni kun puuro nimenomaan on aamupala...

Ymmärrän ihan hyvin sen että lapsen toivotaan maistavan puuroa ja oppivan aikaa myöten syömään sitä. Jo hyviin tapoihin kuuluu että ruokaa maistetaan, eikä maistamatta yökitellä. Mä en siedä sellaista kotonakaan. Enkä ala syöttämään näkkileipää vain siksi että aletaan nirsoilemaan.
juuri tämä oli myös minun pointtini: maistamisen vaatiminen ei ole kohtuutonta. Tietenkään en ole ketään sitomassa tuoliin ja pakottamassa syömään, mutta maistamista aion vaatia kotonakin aina.

Omasta taaperosta olen huomannut, että muuten hyvin syövä muksu kestää sen jos ateria jää väliin. Joskus hänellä ei vain aamiainen tai lounas putoa, eikä tulisi mieleenkään ruveta tyrkyttämään silloin eri vaihtoehtoja. Pianhan tuo oppisi vaatimaan jotain tiettyjä juttuja, kun nyt suhtautuu hyvin tyynesti siihen jos joskus lautasella onkin jotakin mistä ei pidä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tätsit;23789396:
jep. Ja kiva sitten kun lapsemme ovat aikuisia, ja kaikki syövät suklaamuroja ruoaksi, kun kenenkään makuaisti ei ole tottunut kuin näkkäriin ja perunaan.

Lapset ovatkin sitten sairaita aikuisia ja kuolevat nuorena.
Ai kun ei koskaan ole syönyt puuroa? :LOL: Joopa joo,tämmöstä settiä taas. Onks puuro sun mielestä maailman ainoa terveellinen aamiainen? Käsittääkseni kukaan ei ole täällä kertonut syöttävänsä lapselleen suklaamuroja aamiaiseksi.
 
"vieras"
mä olen pakkomaistamista enemmän huolissani niistä nirsoista lapsista jotka elävät päivän sillä puolikkaalla näkkärillä + maitotilkalla per ateria. Ei täyty pienen kasvavan lapsen energian tarve tuollaisella määrällä. Onko sitten ok antaa lapsen syödä niin monta näkkäriä kun jaksaa että maha täyttyy? Itse haluan että lapseni täyttää mahansa ensisijaisesti ruualla(ei lisukkeilla) ja että hän oppii kauniit pöytätavat, eli ei tarvitse kovaa ääneen ilmoittaa etukäteen et mä en tykkää tosta enkä maista tota,vaan oppii että kaikkea voi maistaa vähän.
 
"vieras"
juuri tämä oli myös minun pointtini: maistamisen vaatiminen ei ole kohtuutonta. Tietenkään en ole ketään sitomassa tuoliin ja pakottamassa syömään, mutta maistamista aion vaatia kotonakin aina.

Omasta taaperosta olen huomannut, että muuten hyvin syövä muksu kestää sen jos ateria jää väliin. Joskus hänellä ei vain aamiainen tai lounas putoa, eikä tulisi mieleenkään ruveta tyrkyttämään silloin eri vaihtoehtoja. Pianhan tuo oppisi vaatimaan jotain tiettyjä juttuja, kun nyt suhtautuu hyvin tyynesti siihen jos joskus lautasella onkin jotakin mistä ei pidä.
No niin. Tässä tämä mitä olen ajanut takaa. Eli jos lapsi ei syö puuroa,häns yö sen näkkärin jonka kaikki muutkin ryhmässä saavat,ei muuta. Ja silloin hän on nälissään,jos on. Mutta se on silloin lapsen valinta. Ei se puurilusikallinen täytä mahaa sen enempää,eikä lapsi saa mitään lukuisia vaihtoehtoja mistä valita. Jättää vain syömättä sen mistä ei pidä. Jos ei syö,niin sit ei syö,mutta huomaa sit itse seuraukset.
 
sairasta
Tätsit, pah. Minun lapseni saa kyllä hoidossa ruokaa. Mutta jos MAISTAMISEN jälkeen evätään näkkäri, maito +jälkkäri niin kyllä kuohahtaa. Hoitopaikan kanssa asia jo sovittu.
 
tätsit
[QUOTE="vieras";23789366]Joo,samat säännöt. Vaihtoehtona on syödä tai olla syömättä. Ketään ei voi pakolla syöttää,se on rikos. Jos joku on syömättä,niin sit on nälässä. Mutta PAKKO ei ole syödä.[/QUOTE]

Ja sama periaate jos on sinulla joka asiassa, et varmasti pakota lastasi tulemaan pois auton edestä jos ei halua?
Ja et pakota häntä sisälle, jos kiipeilee parvekkeen kaiteella?

Ja jos ei halua vauvana ottaa rokotetta, tai taaperona, tai koululaisena, et pakota? (kuka haluaisi? ei meillä ainakaan)
vai käytätkö väkivaltaa ja pakotat lapsesi ottamaan rokotteen? pakotatko lapsesi kouluun? ei hän ole valinnut mennä istumaan 9 vuotta lapsuuttaan koulun penkkiin.

Hyi. lapsesi haluaa katsella päivät telkkaria ja pelata pleikaa ja syödä jugurtteja, karkkia ja suklaamuroja. sinä väkivaltainen hirviö. Vankilaan sietäisit, jos et anna lapsen tehdä vaan käytät väkivaltaa, henkistä väkivaltaa määräämällä hänet kouluun ja nukkumaan jen
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23789427]mä olen pakkomaistamista enemmän huolissani niistä nirsoista lapsista jotka elävät päivän sillä puolikkaalla näkkärillä + maitotilkalla per ateria. Ei täyty pienen kasvavan lapsen energian tarve tuollaisella määrällä. Onko sitten ok antaa lapsen syödä niin monta näkkäriä kun jaksaa että maha täyttyy? Itse haluan että lapseni täyttää mahansa ensisijaisesti ruualla(ei lisukkeilla) ja että hän oppii kauniit pöytätavat, eli ei tarvitse kovaa ääneen ilmoittaa etukäteen et mä en tykkää tosta enkä maista tota,vaan oppii että kaikkea voi maistaa vähän.[/QUOTE]

Ei. Lapsi saa sen yhden näkkärin,kuten muutkin lapset. Ja oletan että tässä puhutaan nyt lapsesta joka tietää miltä puuro maistuu. Täytyy ensin maistaa jotta osaa sanoa pitääkö siitä vai ei. Uusia ruokia tulee siis maistaa. Mutta jos kaurapuuroa on kahtena päivänä viikossa kolmen vuoden ajan,niin veikkaan että lapsi kyllä tietää miltä se maistuu ja osaa päättää syömisensä sen perusteella.
 
"vesimeloni"
Tästähän on paisunut melkoinen keskustelu. :) Pakko vielä itsekin tähän kommentoida, vaikken meinannut.
Niille, jotka sanovat, ettei maistamisesta voi tulla traumoja tai kammoa, eikä pakkomaistamisesta ole haittaa... Olen eri mieltä, omalta kohdaltani. Enkä tosiaan ole hemmoteltu kermaperse (vai mikä se nyt olikaan???). Meidän perheessä oli pienestä pitäen selvää, että kaikkea maistetaan ja muuta ruokaa ei ole tarjolla. Ja maistoinkin, kiltisti ja aina. Samoin ollessani itse hoidossa päiväkodissa, kaikkea miastoin, kun pakko oli. Kotona myös opetettiin siihen, että kylässä otetaan/maistetaan/syödään mitä tarjotaan. Näin teki vanhemmat (pitivät sitten ruoasta, tai eivät) ja niin tehtiin me lapset.
Seurauksena se, että en tosiaan tänä päivänä (olen 35v) pistä suuhuni maksaa, kyljyksiä (tai mitään lihaa, joka sisältää hiemankin rasvaa/läskiä), katkarapuja, veripalttua tai ruismarjapuuroa. Varsinkin maksan ja ruismarjapuuron hajukin etoo todella, enkä ihan oikeasti syö niitä, edes kylässä. Monia ruokia pystyn syömään leivän ja maidon kera, vaikken niistä pitäisikään, mutta näitä mainitsemiani en todellakaan. Enkä näe syytä itseäni niillä kiduttaa, koska seurauksena on todennäköisesti oksentaminen ja se vasta noloa olisikin.
Monia ruokia olen oppinut kyllä syömään aikuistuttuani. Mm. tomaattia ja sipulia syön nykyään mielelläni, vaikka lapsena ne yökötti.
Eli joitakin ruokia ehkä oppii ajan myötä syömään, toisia vaan ei.
 
tätsit
Tätsit, pah. Minun lapseni saa kyllä hoidossa ruokaa. Mutta jos MAISTAMISEN jälkeen evätään näkkäri, maito +jälkkäri niin kyllä kuohahtaa. Hoitopaikan kanssa asia jo sovittu.
No siitähän olikin kyse. Maistaminen ei tapa ketään. Ja jos kaikki edes maistavat, ei tule sitä joukkohysteriaa, että kukaan ei halua tiettyä ruokaa. Maistamalla toiset eviät edes huomaa, että joku tuskin syö. Mutta jos joku ei edes ota lautasta, niin helposti se tarttuu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tätsit;23789481:
Ja sama periaate jos on sinulla joka asiassa, et varmasti pakota lastasi tulemaan pois auton edestä jos ei halua?
Ja et pakota häntä sisälle, jos kiipeilee parvekkeen kaiteella?

Ja jos ei halua vauvana ottaa rokotetta, tai taaperona, tai koululaisena, et pakota? (kuka haluaisi? ei meillä ainakaan)
vai käytätkö väkivaltaa ja pakotat lapsesi ottamaan rokotteen? pakotatko lapsesi kouluun? ei hän ole valinnut mennä istumaan 9 vuotta lapsuuttaan koulun penkkiin.

Hyi. lapsesi haluaa katsella päivät telkkaria ja pelata pleikaa ja syödä jugurtteja, karkkia ja suklaamuroja. sinä väkivaltainen hirviö. Vankilaan sietäisit, jos et anna lapsen tehdä vaan käytät väkivaltaa, henkistä väkivaltaa määräämällä hänet kouluun ja nukkumaan jen
Joo,näin teen. Mistä arvasit? Anna mä veikkaan,siitä kun mun mielestä ei tarvitse maistaa sellaista jota on jo maistanut ja josta ei pidä. Keksitkö vielä vähän jotain överimpää?


Mun mielestä parvekkeella kiipeily ja puuronsyönti ei paini ihan samalla tasolla. Ihmiselle on muutakin ravintoa kuin puuro. Puuro on vain yksi viljan käyttötapa. Sun täytyy olla humalassa tai todella pihalla,jos kirjoitit tuon tekstisi ihan tosissasi.
 
[QUOTE="vieras";23789427]mä olen pakkomaistamista enemmän huolissani niistä nirsoista lapsista jotka elävät päivän sillä puolikkaalla näkkärillä + maitotilkalla per ateria. Ei täyty pienen kasvavan lapsen energian tarve tuollaisella määrällä. Onko sitten ok antaa lapsen syödä niin monta näkkäriä kun jaksaa että maha täyttyy? Itse haluan että lapseni täyttää mahansa ensisijaisesti ruualla(ei lisukkeilla) ja että hän oppii kauniit pöytätavat, eli ei tarvitse kovaa ääneen ilmoittaa etukäteen et mä en tykkää tosta enkä maista tota,vaan oppii että kaikkea voi maistaa vähän.[/QUOTE]


Samoilla linjoilla. Sääntö tuntuu tyhmältä niistä vanhemmista, joiden lapsi kieltäytyy syömästä vain yhtä juttua, mutta kun on lapsia, jotka kieltäytyvät joka toisesta, niin siksi tämä yleinen jokaista lasta koskeva sääntö on tehty.

Päiväkodeissa ja kouluissa se vielä toimii paljon paremmin kuin kotona, kun kaikki lapset tietävät säännön ja näyttävät toisilleen mallia maistamisesta. Meillä ainakin poika kiltisti maistaa koulussa kiltisti kaikkea mitä tarjotaan mm. puolilasia maitoa on juotava ennenkuin saa vettä yms. Kotona hän ei maitoa juo ja jaksaa purnata maistamisista.
 
[QUOTE="vieras";23789526]Joo,näin teen. Mistä arvasit? Anna mä veikkaan,siitä kun mun mielestä ei tarvitse maistaa sellaista jota on jo maistanut ja josta ei pidä. Keksitkö vielä vähän jotain överimpää?
.[/QUOTE]


Eihän maistamisen idea olekaan se, että todetaan tykkääkö vai ei. Vaan on tedettu, että pikkuhiljaa maistelemalla ihminen oppii syömää myös sitä mikä ensin maistui pahalta.
 
sairasta
Tätsit, ei syömään voi pakottaa. Ruoka on muutakin kuin ravintoa. Onko siitä maistamisesta pakko tehdä niin iso tapahtuma. Jos ei syö, ei reagointia, eteen sitten ne lisukkeet.

Koulussa oli myös pakkosyöttöä 80-luvulla. Piti keksiä hyviä jemmoja kaikelle mitä ei kyennyt syömään. Kyllä, erittäin kasvattavaa! Ja säästää yhteiskunnan varoja?

Ruokailu voisi olla positiivista? Nirsoilijat jätetään vähälle huomiolle jää huomionhaku pois.
 
"Niin"
Miten vaikkapa yhden lusikallisen maistaminen voi olla noin iso kynnyskysymys paitti lapselle, jopa äidille? Pikanen maistiainen ja sit saa sitä mielusampaa. Voiko olla niin iso asia ettei sen takia voi syödä tarhassa?
 
"vieras"
[QUOTE="Niin";23789620]Miten vaikkapa yhden lusikallisen maistaminen voi olla noin iso kynnyskysymys paitti lapselle, jopa äidille? Pikanen maistiainen ja sit saa sitä mielusampaa. Voiko olla niin iso asia ettei sen takia voi syödä tarhassa?[/QUOTE]

Toi on vaan niin typerä periaate. Mikä voi olla niin iso asia että on pakko maistaa sitä samaa puuroa joka kerta,kun varsin hyvin tietää että ei siitä pidä eikä sitä syö. Mikä voi olla niin iso asia että maailma kaatuu jos niin ei tee?
 

Yhteistyössä