[quote="vesimeloni";23788147]olen itsekin miettinyt tätä maistamispakko juttua. Olen siis töissä eskarissa, jossa myös aamuhoidon puolella. Meillä on joka aamu aamupalaksi puuroa ja leipää (sen päälle margariinia ja leikkelettä), sekä maitoa. Meilläkin on se periaate, että puuroa maistetaan, edes se lusikan kärjellinen ja sitten saa leipää. Ja harvan kohdalla se onkaan koskaan ongelma. 95% lapsista syövät puuronsa aina mielellään ja reippaasti!
Ja niiden 5% kohdalla ollaan tosiaan vaadittu se pikkuruinen maistiainen edes.
Mutta nyt alkuvuodesta tuli eteen tilanne, että eräs lapsi tuli hoitoon joka aamu itkien ja valmiiksi yökkäilen, koska se aamupuuro oli niin vastenmielinen juttu. Ja siinä tuli sitten itsekin mietittyä, että miltä tuntuisi minusta, jos minun olisi pakko joka aamu pistää suuhuni vaikkapa maksaa, jota inhoan yli kaiken. Ja mietin miltä tuntuu tästä pienestä, muutenkin arasta lapsesta miettiä joka päivä kauhulla jo seuraavaa eskaripäivää, jolloin on pakko maistaa sitä kamalaa puuroa.
Meilläkin moni hoitaja perusteli sillä, ettei yhdelle lapselle voi antaa erityisoikeuksia valita leipä puuron sijaan ja toisaalta samaa mieltä olenkin. Ei lapsella voi olla mahdollisuutta itse päättää aina mitä syö. Mutta toisaalta vaakakupissa painoi se, että ei kai se pakko voi olla niin ehdoton, että lapsi hysteerisenä pelkää eskariin tuloa ja pelkkä puurolusikallinen saattaa pilata pienen lapsen kaiken innon eskaria kohtaan. Niinpä tein päätöksen, että tämä lapsi saa jättää puuron maistamatta. Toiset aikuiset yrittivät minulle vielä perustella, että kohta kaikki muutkin kieltäytyy puurosta... Mutta sanoin, ettei kieltäydy, kun ei tehdä siitä numeroa. Onhan siellä muutenkin lapsia, jotka ei voi syödä jotain tiettyjä ruokia ja lapset suhtautuu siihen ihan neutraalisti. Eivät he kysele, että miksei tuon tarvi syödä tuota ja sen sitä. Jos joku kysyy, niin vastataan, että "mikko ei voi syödä appelsiinia" ja se siitä.
Nyt tämä kyseinen lapsi tulee ihan hyvillä mielin aamuisin hoitoon, kun ei ole sitä kamalaa "puuropeikkoa" odottamassa.
eli sanoisin, että joskus voi joku poikkeus säännöissä olla ihan ok, jos se on lapsen parhaaksi, eikä siitä ole haittaa muille.[/quote]
kiitos sinulle!