Mitä mieltä tästä: Päiväkodissa ei saa aamupalaa ennen kuin on maistanut puuroa.

nnnnnnnnnn
[QUOTE="jep";23788051]??? Ei helekutti.[/QUOTE]

No kerro miksi tilanne A on susta parempi:

A: Lapsi syö pk:ssa pakottamalla lusikallisen puuroa, ja tyytyväisenä leivän ja hedelmäpalan.

B: Lapsi syö tyytyväisenä pk:ssa leivän ja hedelmäpalan.

Molemmisssa tapauksissa mahaan menevän ruuan täyttävyys on aika sama.
 
hmmmhm
[QUOTE="pk:n täti";23788012]Ihan samallailla joitakin ihan oikeasti yököttää mm. hernekeitto, rahkat ym. On tullut nähtyä työvuosien aikana. Eli jos jotakin yököttää hernekeitto, pitääkö häntä varten tehdä oma ruoka, tai jos joku lapsi ei voi sietää rahkaa, tehdäänkö hänelle joku muu välipala ?[/QUOTE]

Ei pidä eri ruokia tehdä. Jättää ruuan syömättä sitten, jos ei maistu. Saman ruuan pakkosyöminen/maistattaminen kerta toisensa jälkeen ei ole oikein.

Loppui yhdeltä varhaiskasvatuksen ammattilaiselta lasten pakkomaistattaminen lyhyeen, kun yksi lapsi oksensi lautaselleen. Onko se oikein, jos tähän pisteeseen joudutaan?
 
"vieras"
Puuro on kirosana palstalla.
Syy nro 1. Koska ehdottomasti suurin osa äideistä itse ei voi sitä sietää ja/tai on paotettu sitä joskus syömään hampaat irvessä.
Syy nro 2. Puuroa ei osata yksinkertaisesti tehdä. Monelle ainoa käsitys puurosta on se klimppinen mikrossa "keitetty" Nalle Kaurapuuro.
Syy nro 3. Puurovihaajalle olisi järkytys, jos oma lapsi toteaisikin, että puuro onkin ihan hyvää ja syötävää. Vaikka vanhempi olisi jo päättänyt, että niin ei vaan voi olla. On vaikeaa myöntää olleensa väärässä.
 
"lastenhoitaja"
kyllä, väkipakolla maistattamisesta TULEE traumoja herkälle lapselle.
Ja mistä ne niin herkät lapset tulee että saa traumoja jos joutuu maistamaan puolilusikallista jotain ruoka-ainetta? Yleensä sellaisten lasten vanhemmat aika hyvin petaa sitä lasta siihen "herkkyyteen". "meidän mikko on niin herkkä ja meidän mikon ei oo ikinä tarttenu tehä niin ja näin ja meidän mikkoa ei oo ikinä vaadittu kun ei se tykkää"

Jos terveeltä lapselta vaatii sen maistamisen pienestä saakka niin siitä ei tosiaan muodostu mikään ongelma. Siitä muodostuu jos äiti pitää lastaan niin herkkänä ettei sille voi lusikan kärjelläkään mitään maistattaa.

Jokainen kasvattaa miten tahtoo, mutta karhunpalveluksen tekee moni lapselleen turhalla höösäyksellä. Monet näistä vanhemmista on itse saaneet "autoritaarisen kasvatuksen", eli on pakotettu syömään lautasellinen tai koivusta on saanut tms. Sitten itse vanhempana ei uskalleta sen pelossa omalta lapselta vaatia MITÄÄN.
 
Ei pidä eri ruokia tehdä. Jättää ruuan syömättä sitten, jos ei maistu. Saman ruuan pakkosyöminen/maistattaminen kerta toisensa jälkeen ei ole oikein.

Loppui yhdeltä varhaiskasvatuksen ammattilaiselta lasten pakkomaistattaminen lyhyeen, kun yksi lapsi oksensi lautaselleen. Onko se oikein, jos tähän pisteeseen joudutaan?
tuossa kohtaa vanhemmat saisivat katsoa peiliin, kun eivät ole opettaneet lasta maistamaan ruokia ja olemaan yökkimättä ruoista..
 
[QUOTE="vieras";23788100]Puuro on kirosana palstalla.
Syy nro 1. Koska ehdottomasti suurin osa äideistä itse ei voi sitä sietää ja/tai on paotettu sitä joskus syömään hampaat irvessä.
Syy nro 2. Puuroa ei osata yksinkertaisesti tehdä. Monelle ainoa käsitys puurosta on se klimppinen mikrossa "keitetty" Nalle Kaurapuuro.
Syy nro 3. Puurovihaajalle olisi järkytys, jos oma lapsi toteaisikin, että puuro onkin ihan hyvää ja syötävää. Vaikka vanhempi olisi jo päättänyt, että niin ei vaan voi olla. On vaikeaa myöntää olleensa väärässä.[/QUOTE]

No muhun ei kolahda, koska itse syön puuroa enkä näin ollen ole puurovihaaja :D Mun poika sitä vaan ei ole taaperoiän jälkeen suostunut syömään. On ollut mieluummin vaikka kokonaan ilman aamupalaa. Se olkoon hänen valintansa. En ala pakottamaan.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja tätsit;23787890:
puuro on edullista ja terveellistä ruokaa.
Omanikaan eivät sitä valitettavasti syö ja siksi söivät kotona aina aamupalan.
Juurikin näin. Aamupalaan kuuluu sen puuron lisäksi näkkäriä, margariinia, tuoretta ( kasvis, hedelmä, marja) ja juomaa. Ei sillä rahalla saa joka päivälle sämpylöitä leikkeineen / muroja / jogurttia. Siksi on puuroa ja lisäksi se on myös pikkuisille helppoa syödä.
 
ruokavammanen
[QUOTE="lastenhoitaja";23788102]Ja mistä ne niin herkät lapset tulee että saa traumoja jos joutuu maistamaan puolilusikallista jotain ruoka-ainetta? Yleensä sellaisten lasten vanhemmat aika hyvin petaa sitä lasta siihen "herkkyyteen". "meidän mikko on niin herkkä ja meidän mikon ei oo ikinä tarttenu tehä niin ja näin ja meidän mikkoa ei oo ikinä vaadittu kun ei se tykkää"

Jos terveeltä lapselta vaatii sen maistamisen pienestä saakka niin siitä ei tosiaan muodostu mikään ongelma. Siitä muodostuu jos äiti pitää lastaan niin herkkänä ettei sille voi lusikan kärjelläkään mitään maistattaa.

Jokainen kasvattaa miten tahtoo, mutta karhunpalveluksen tekee moni lapselleen turhalla höösäyksellä. Monet näistä vanhemmista on itse saaneet "autoritaarisen kasvatuksen", eli on pakotettu syömään lautasellinen tai koivusta on saanut tms. Sitten itse vanhempana ei uskalleta sen pelossa omalta lapselta vaatia MITÄÄN.[/QUOTE]

mahdatkohan olla lapseton? herkät lapset tulee joko vauvareiästä tai sitten vatsan läpi leikkauksella. ihan niinku ne "terveetkin" lapset. ja ilmeisesti tuntemani lapset ei ole terveitä. voiko ne nyt olla maistamatta?
 
"vesimeloni"
Olen itsekin miettinyt tätä maistamispakko juttua. Olen siis töissä eskarissa, jossa myös aamuhoidon puolella. Meillä on joka aamu aamupalaksi puuroa ja leipää (sen päälle margariinia ja leikkelettä), sekä maitoa. Meilläkin on se periaate, että puuroa maistetaan, edes se lusikan kärjellinen ja sitten saa leipää. Ja harvan kohdalla se onkaan koskaan ongelma. 95% lapsista syövät puuronsa aina mielellään ja reippaasti!
Ja niiden 5% kohdalla ollaan tosiaan vaadittu se pikkuruinen maistiainen edes.
Mutta nyt alkuvuodesta tuli eteen tilanne, että eräs lapsi tuli hoitoon joka aamu itkien ja valmiiksi yökkäilen, koska se aamupuuro oli niin vastenmielinen juttu. Ja siinä tuli sitten itsekin mietittyä, että miltä tuntuisi MINUSTA, jos minun olisi PAKKO joka aamu pistää suuhuni vaikkapa maksaa, jota inhoan yli kaiken. Ja mietin miltä tuntuu tästä pienestä, muutenkin arasta lapsesta miettiä joka päivä kauhulla jo seuraavaa eskaripäivää, jolloin on PAKKO maistaa sitä kamalaa puuroa.
Meilläkin moni hoitaja perusteli sillä, ettei yhdelle lapselle voi antaa erityisoikeuksia valita leipä puuron sijaan ja toisaalta samaa mieltä olenkin. Ei lapsella voi olla mahdollisuutta itse päättää aina mitä syö. Mutta toisaalta vaakakupissa painoi se, että ei kai se pakko voi olla niin ehdoton, että lapsi hysteerisenä pelkää eskariin tuloa ja pelkkä puurolusikallinen saattaa pilata pienen lapsen kaiken innon eskaria kohtaan. Niinpä tein päätöksen, että tämä lapsi saa jättää puuron maistamatta. Toiset aikuiset yrittivät minulle vielä perustella, että kohta kaikki muutkin kieltäytyy puurosta... Mutta sanoin, ettei kieltäydy, kun ei tehdä siitä numeroa. Onhan siellä muutenkin lapsia, jotka ei voi syödä jotain tiettyjä ruokia ja lapset suhtautuu siihen ihan neutraalisti. Eivät he kysele, että miksei tuon tarvi syödä tuota ja sen sitä. Jos joku kysyy, niin vastataan, että "Mikko ei voi syödä appelsiinia" ja se siitä.
Nyt tämä kyseinen lapsi tulee ihan hyvillä mielin aamuisin hoitoon, kun ei ole sitä kamalaa "puuropeikkoa" odottamassa. :)
Eli sanoisin, että joskus voi joku poikkeus säännöissä olla ihan ok, jos se on lapsen parhaaksi, eikä siitä ole haittaa muille.
 
"vieras"
[QUOTE="tjaa";23787932]No minusta nyt vain on aika typerää että ruualla kiristetään.
Aina moni palstan mamma kieltäytyisi syömästä joka aamu vaikka osteria.[/QUOTE]
Puuro on edullista ja täyttävää tarjottavaa osteri ei. Et siis ymmärtänyt yhtään mitään.
 
ruokavammanen
[quote="vesimeloni";23788147]olen itsekin miettinyt tätä maistamispakko juttua. Olen siis töissä eskarissa, jossa myös aamuhoidon puolella. Meillä on joka aamu aamupalaksi puuroa ja leipää (sen päälle margariinia ja leikkelettä), sekä maitoa. Meilläkin on se periaate, että puuroa maistetaan, edes se lusikan kärjellinen ja sitten saa leipää. Ja harvan kohdalla se onkaan koskaan ongelma. 95% lapsista syövät puuronsa aina mielellään ja reippaasti!
Ja niiden 5% kohdalla ollaan tosiaan vaadittu se pikkuruinen maistiainen edes.
Mutta nyt alkuvuodesta tuli eteen tilanne, että eräs lapsi tuli hoitoon joka aamu itkien ja valmiiksi yökkäilen, koska se aamupuuro oli niin vastenmielinen juttu. Ja siinä tuli sitten itsekin mietittyä, että miltä tuntuisi minusta, jos minun olisi pakko joka aamu pistää suuhuni vaikkapa maksaa, jota inhoan yli kaiken. Ja mietin miltä tuntuu tästä pienestä, muutenkin arasta lapsesta miettiä joka päivä kauhulla jo seuraavaa eskaripäivää, jolloin on pakko maistaa sitä kamalaa puuroa.
Meilläkin moni hoitaja perusteli sillä, ettei yhdelle lapselle voi antaa erityisoikeuksia valita leipä puuron sijaan ja toisaalta samaa mieltä olenkin. Ei lapsella voi olla mahdollisuutta itse päättää aina mitä syö. Mutta toisaalta vaakakupissa painoi se, että ei kai se pakko voi olla niin ehdoton, että lapsi hysteerisenä pelkää eskariin tuloa ja pelkkä puurolusikallinen saattaa pilata pienen lapsen kaiken innon eskaria kohtaan. Niinpä tein päätöksen, että tämä lapsi saa jättää puuron maistamatta. Toiset aikuiset yrittivät minulle vielä perustella, että kohta kaikki muutkin kieltäytyy puurosta... Mutta sanoin, ettei kieltäydy, kun ei tehdä siitä numeroa. Onhan siellä muutenkin lapsia, jotka ei voi syödä jotain tiettyjä ruokia ja lapset suhtautuu siihen ihan neutraalisti. Eivät he kysele, että miksei tuon tarvi syödä tuota ja sen sitä. Jos joku kysyy, niin vastataan, että "mikko ei voi syödä appelsiinia" ja se siitä.
Nyt tämä kyseinen lapsi tulee ihan hyvillä mielin aamuisin hoitoon, kun ei ole sitä kamalaa "puuropeikkoa" odottamassa. :)
eli sanoisin, että joskus voi joku poikkeus säännöissä olla ihan ok, jos se on lapsen parhaaksi, eikä siitä ole haittaa muille.[/quote]

kiitos sinulle!
 
ruokavammanen
[QUOTE="vieras";23788164]Meinaatko että sinä et voi kasvatuksella mitenkään asiaan vaikuttaa? Joissain asioissa ei voi, tässä asiassa voi paljonkin.[/QUOTE]

meinaan että kasvattamisella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa että inhoaa jotakin ruokaa eikä missään tapauksessa halua sitä syödä.
 
"tjaa"
tuossa kohtaa vanhemmat saisivat katsoa peiliin, kun eivät ole opettaneet lasta maistamaan ruokia ja olemaan yökkimättä ruoista..
:D Yökkö tulee siitä että toistuvasti joudut laittamaan suuhun sitä mistä et pidä. Syynä voi olla myös ruoan lämpötila tai tekstuuri, ei maku. Puurossa usein tuo tekstuuri tökkää.
Joku pystyy nielemään sperman, toisilta tulee yökkö jo ajatuksesta, ei sille oikein mitään voi. Harva joutuu pakotetuksi edes hyvän asian puolesta. :D
 

Yhteistyössä