Tisk. Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin perustat tämän täysin perättömän väitteesi...?Tuttavasi tekee aivan oikein. 99% kuluttajien kierrättämästä lasista ja pienmetallista on jätteenkäsittelylaitoksella sekajätettä.
Ainoastaan teollisuudesta saatava kierrätyslasi voidaan hyödyntää uudelleen.
Mullakin on valitettavasti vähän vinksahtaneet vanhemmat mitä kierrätykseen tulee. En puutu heidän tapoihinsa esim. polttaa jätteensä (en tiedä harrastavatko senkään yhteydessä lajittelua vai polttavatko kaiken...) mutta kerran olin äitini kanssa kaupoilla ja parkkipaikalla hän heitti karkkipapereita auton hanskalokerosta auton alle. Eihän siinä mitään, menihän ne pois silmistä ja pois mielestä mutta jäi kyllä sinne asvaltille tuulen vietäviksi, kun kaasutettiin pois paikalta. Mua ei oo eläissäni hävettänyt niin! Että sellaista sukua mulla.Itseäni ärsyttää aivan valtavasti omat vanhempani, jotka eivät kierrätä lähestulkoon yhtään mitään. Olen saarnannut asiasta heille, mutta perustelevat kierrättämättömyyttä sillä, että jäteauto kuulemma kerää kaiken samaan kasaan ja vie kaatopaikalle, vaikka ihmiset ovat lajitelleet roskat omiin lootiinsa. En tiedä voiko tuota oikeasti uskoa.. Vanhempani ovat vain patalaiskoja.
Vierailuun isolla jätteenkäsittelylaitoksella, ja siellä kuultuun esitelmään. Näkeehän sen jokainen joka lasia ja pienmetallia kierrättää, että siellä on kaikkea muutakin. Kierrätyslasi kyllä kipataan eri kasaan jätteenkäsittelylaitoksella, mutta ei se kierrätykseen kuitenkaan koskaan päädy. Sama homma pienmetallijätteen kanssa, lajitteluun ei ole resursseja.Tisk. Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin perustat tämän täysin perättömän väitteesi...?
Ratkaisu tähän ei saa olla se, että ne jotka lasia ja metallia kierrättää, lakkaa niin tekemästä, koska muutkaan ei siihen panosta, vaan se, että niille basillipäille, jotka heittää kaiken sekaisin kierrätysastioihin, pitäis laittaa roskausvero. Ja valistusta kouluihin. Vanhemmat on menetetty mutta nuoret ehkä tajuu vielä jotain.Vierailuun isolla jätteenkäsittelylaitoksella, ja siellä kuultuun esitelmään. Näkeehän sen jokainen joka lasia ja pienmetallia kierrättää, että siellä on kaikkea muutakin. Kierrätyslasi kyllä kipataan eri kasaan jätteenkäsittelylaitoksella, mutta ei se kierrätykseen kuitenkaan koskaan päädy. Sama homma pienmetallijätteen kanssa, lajitteluun ei ole resursseja.
Siinä alkuperäisessä viestissä olit lihavoinut lauseen "lajittelun hyöty kärsii kun roskasäkkejä joutuu viemään autolla", ja ihmettelit miksi näin. Ja minä ihmettelin että onko tosiaan kannattavampaa lähteä autolla jonnekkin huitsin nevadaa sen yhden lasipurkin kanssa (1 purkki suolakurkkuja kuluu minulla noin puolessa vuodessa, muita lasisäilykkeitä en syö), vai onko ekologisesti kannattavampaa laittaa se roskiin ja jättää autoilu vähemmälle.Okei, tarkoitatko siis, että kierrättäminen on kannattavaa vain, jos kierrätyksen voi tehdä ihan siinä lähellä, kulkematta erikseen sen vuoksi? Omasta näkökulmasta voinee noin ajatella, mutta minä en ajattele kierrätyksen kannattavuutta noin, ajattelen noin yleensä, että jos minä laitan kierrätyskelpoisen tavaran roskikseen, olen tehnyt jo huonon ostoksen alunperinkin. Minun tehtäväni on suoriutui sinne, missä sen kierrätyksen voi järkevästi tehdä.
Suomessa on sitten aika monta lainrikkojaa meidän ohella. Jos meinaan sen takan sytyttää vaikkapa sanomalehdellä tai vessapaperin hylsyllä.Jätteenpoltto kotitalouksissa on sitten laissa kiellettyä puuhaa ja muutoinkin tarkoin säädeltyä isoissakin laitoksissa, eikä suinkaan syyttä.
Kierrätys on asennetta ennen kaikkea, ei muuta.
Näinhän se on, siksi halusinkin tarkennusta.Sinusta autoilu on pienempi paha. Jonkun toisen mielestä se roskiin laittaminen.
Terve järki sanoo, ettei nyt yhden lasipurkin takia kannata lähteä huitsin nevadaan autolla sitä varta vasten kierrätykseen viemään. Sähän voit laittaa lasipurkin vaikka lavuaarikaappiin ja keräät siihen paristoja, tai istutat siihen basilikan tms.ihmettelin että onko tosiaan kannattavampaa lähteä autolla jonnekkin huitsin nevadaa sen yhden lasipurkin kanssa (1 purkki suolakurkkuja kuluu minulla noin puolessa vuodessa, muita lasisäilykkeitä en syö), vai onko ekologisesti kannattavampaa laittaa se roskiin ja jättää autoilu vähemmälle.
Tai KUN JOSKUS kerrankin menee sen kierrätyspaikan vierestä, vie sen silloin. Ihan varmasti joskus niin käy. =)Terve järki sanoo, ettei nyt yhden lasipurkin takia kannata lähteä huitsin nevadaan autolla sitä varta vasten kierrätykseen viemään. Sähän voit laittaa lasipurkin vaikka lavuaarikaappiin ja keräät siihen paristoja, tai istutat siihen basilikan tms.
Eli puolen vuoden välein pitäis aina keksiä joku hassu kierrätyskikka jolla saisin sen yhden lasipurkin hyötykäyttöön. Noojoo, hauska idea sekinTerve järki sanoo, ettei nyt yhden lasipurkin takia kannata lähteä huitsin nevadaan autolla sitä varta vasten kierrätykseen viemään. Sähän voit laittaa lasipurkin vaikka lavuaarikaappiin ja keräät siihen paristoja, tai istutat siihen basilikan tms.
Tässäpä sulle ote (kun et taida käsittää mitä energiajäte tarkoittaa...) :Jätteenpoltto kotitalouksissa on sitten laissa kiellettyä puuhaa ja muutoinkin tarkoin säädeltyä isoissakin laitoksissa, eikä suinkaan syyttä.
Kierrätys on asennetta ennen kaikkea, ei muuta.
Kuten arvasinkin, mutua siis.Vierailuun isolla jätteenkäsittelylaitoksella, ja siellä kuultuun esitelmään. Näkeehän sen jokainen joka lasia ja pienmetallia kierrättää, että siellä on kaikkea muutakin. Kierrätyslasi kyllä kipataan eri kasaan jätteenkäsittelylaitoksella, mutta ei se kierrätykseen kuitenkaan koskaan päädy. Sama homma pienmetallijätteen kanssa, lajitteluun ei ole resursseja.
Mitä jos se sytyke on samalla hävityspolttoroskaa?Kartonkia, pahvia, maitotölkkejä sun muuta saa polttaa tulisijassa SYTYKKEENÄ, mutta jätteen hävityspoltto on laissa kiellettyä. useimmissa jätehuoltomääräyksissäkin se mainitaan. Samoin kuin maahan hautaaminen, vaikka pistäisi omalle tontille.