[QUOTE="kapula";25265020]Aloinpa sitten itse tutkia, että mikäs onkaan se oikea tapa ja kas, biohajoavia pusseja ei saakaan enää laittaa bioastiaan, vaan biojätteet pitää laittaa joko muovi- tai paperipussissa sinne.
Ohjeistus on muutenkin suht sekavaa...esim. astiaan ei saa laittaa kuolleita kasvinosia. Onko nahistunut porkkana kuollut kasvin osa vai ruokajätettä, jota taas saa laittaa bioastiaan? Eikö huonekasvin pudonneita lehtiä saa laittaa sinne? Talouspaperia saa laittaa, jos sillä on pyyhitty vaikkapa lapsen suu ruoasta, mutta ei, jos siihen on vaikkapa vaan kuivattu kädet. [/QUOTE]
Ärsyttävää jos jossain kerrostalossa on noin sekavia ohjeita, vaikka biojätteen erittely on maailman helpoin juttu. Teen itse omakotitalossa kukkapenkkimultaa omista biojätteistäni ja kyllä maatuvat kaikki kasvinosat, nahistuneet porkkanatkin oikein hyvin.
Myös talouspaperi maatuu itsessään hyvin. (No sitten en ehkä laittaisi talouspaperia, jos olen pyyhkinyt kloorin kanssa sillä kylpyhuoneen ja tuloksena olisi läjäpäin kloorisia paperimyttyjä.) Mutta pieni määrä tai vähemmän ärjyt pesuaineet, käsisaippua ja mäntysuopa ei haittaa mitään.
Kuolleilla kasvinosilla tarkoitetaan ehkä jotain tautista kasvia, jonka tauti-itiöt voi levitä kukkamullan mukana. Hyvin epätodennäköistä, laita vaan huonekasvisi sinne. Kuolleet kasvinosat varmaan tarkoittavat isompia määriä puutarhajätettä, esim. risuja ja haravointilehtiä, jotka on fiksumpaa kompostoida erikseen kun niitä syntyy niin paljon kerralla.
Omaan kompostiin vien astiallisen biojätettä joka päivä, ilman mitään pusseja, paitsi jos paperipusseja tulee tyhjäksi niin käytän niitä. Ne biomuovipussit maatuvat tosi kauan, niitä riekaleita saa keräillä sieltä valmiin mullan seasta pois, joten ehkä se sama ongelma on huomattu muuallakin.
Tavallisia muovipusseja ei kompostiin saa laittaa, miksi ihmeessä kukaan ohjeistaisi niin, ne nyt eivät tosiaankaan maadu?