Mitä mieltä olette ihmisistä, jotka ei lajittele jätteitään?

  • Viestiketjun aloittaja Roskanainen
  • Ensimmäinen viesti
....
Te kierrätyksestä paremmin tietävät, tuleeko kierrätykseen laitettavan kartongin olla puhdasta ja kuivaa? Olen jostain saanut sellaisen käsityksen ja olen sitten laittanut kastuneet, rasvaiset tai märistä ruoantähteistä tahmaantuneet kartongit ja sanomalehdet sekajätteeseen. Saisiko ne kuitenkin laittaa ihan kierrätykseen?
Pizzalaatikot olen aina pistänyt pahvi-/kartonkilootaan, vaikka vähän huono omatunto siitä tuleekin.
Muuten varmaan pistäisin sekajätteeseen, mutta on pirun hankalaa saada niitä roskapussiin :D
 
insinööri
Kierrätys on vähän sama juttu kuin kasvissyönti. Jotkut ihmiset ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena. Eivät ole penaalin terävimpiä kyniä he.
Anteeksi nyt, mutta jätteiden kierrätys on tyystin eri asia. Lihansyönti on jokseenkin perusteltua ja sille on olemassa markkinat, mutta jätteiden lajittelemattomuus on pelkkää ilkivaltaa josta koituu harmia ja mittaavia lisäkustannuksia veronmaksajille.

Jokaisen penaalin kynän pitäisi tietää, ettei kasvavalle ja hallitsemattomalle sekajätevuorelle voi oikein tehdä mitään järkevää, paitsi peittää se johonkin mäeksi jossa se sitten haisee ja voi jopa räjähtää biojätteiden mädäntymisen aiheuttamien kaasumäärien vuoksi. (Biojäte on oikeastaan kaikista ongelmallisin kaatopaikoilla, joten sen lajittelu erikseen olisi tärkeää.) Kaikki erikseen lajitellut jätteet taas tuottavat rahaa, sillä ne voidaan hyödyntää teollisuudessa ja ovat siten rahanarvoista materiaalia eikä jätettä.
 
"hirvi"
Mä vien pullot kauppaan ja laitan ilmaisjakelut + mainokset lehtiroskikseen, mutta muuten heitän kaiken samaan roskapussiin. En tiedä tarkkaan mitä kierrätyslaatikoita omassa roskakatoksessa on. Ehkä jos mun tiskipöydän alla olisi isot roskakorit kaikelle mitä pitää kierrättää, ja niihin voisi laittaa normi muovipussit, niin voisin harkita. Omalla kohdalla kierrätys ja muut vihreät aatteet ei ole ikinä tuntuneet tärkeiltä. Ihmiset on tärkeämpiä, ihmisten hyvinvointi juuri tällä hetkellä, se että kaikilla olisi ruokaa ja vaatteita ja vapautta. Tulevista sukupolvista voi huolehtia sitten kun nykyisillä on kaikki ok.
 
insinööri
Vierailuun isolla jätteenkäsittelylaitoksella, ja siellä kuultuun esitelmään. Näkeehän sen jokainen joka lasia ja pienmetallia kierrättää, että siellä on kaikkea muutakin. Kierrätyslasi kyllä kipataan eri kasaan jätteenkäsittelylaitoksella, mutta ei se kierrätykseen kuitenkaan koskaan päädy. Sama homma pienmetallijätteen kanssa, lajitteluun ei ole resursseja.
Mutta pääasia on, että ne lasinsirut ja hapettuvat metallijätteet ovat sekajätteestä pois! Monilla kaatopaikoilla on tietysti ongelmia mm. lasijätteen hyödyntämisen kanssa, koska systeemi ei vielä ole täysin toimiva, eikä roskainen lasijäte menekkään kuin kuumille kiville... varsinkaan jos lähistöllä ei ole yritystä joka pystyisi sitä hyödyntämään. Mutta eihän se tee lasin kierrätyksestä yhtään vähemmän tärkeää, sillä kehitystyötä sen hyödyntämiseksi tehdään jatkuvasti.
 
biojätteen lajitteluohjeista
[QUOTE="kapula";25265020]Aloinpa sitten itse tutkia, että mikäs onkaan se oikea tapa ja kas, biohajoavia pusseja ei saakaan enää laittaa bioastiaan, vaan biojätteet pitää laittaa joko muovi- tai paperipussissa sinne.
Ohjeistus on muutenkin suht sekavaa...esim. astiaan ei saa laittaa kuolleita kasvinosia. Onko nahistunut porkkana kuollut kasvin osa vai ruokajätettä, jota taas saa laittaa bioastiaan? Eikö huonekasvin pudonneita lehtiä saa laittaa sinne? Talouspaperia saa laittaa, jos sillä on pyyhitty vaikkapa lapsen suu ruoasta, mutta ei, jos siihen on vaikkapa vaan kuivattu kädet. [/QUOTE]

Ärsyttävää jos jossain kerrostalossa on noin sekavia ohjeita, vaikka biojätteen erittely on maailman helpoin juttu. Teen itse omakotitalossa kukkapenkkimultaa omista biojätteistäni ja kyllä maatuvat kaikki kasvinosat, nahistuneet porkkanatkin oikein hyvin. :) Myös talouspaperi maatuu itsessään hyvin. (No sitten en ehkä laittaisi talouspaperia, jos olen pyyhkinyt kloorin kanssa sillä kylpyhuoneen ja tuloksena olisi läjäpäin kloorisia paperimyttyjä.) Mutta pieni määrä tai vähemmän ärjyt pesuaineet, käsisaippua ja mäntysuopa ei haittaa mitään.

Kuolleilla kasvinosilla tarkoitetaan ehkä jotain tautista kasvia, jonka tauti-itiöt voi levitä kukkamullan mukana. Hyvin epätodennäköistä, laita vaan huonekasvisi sinne. Kuolleet kasvinosat varmaan tarkoittavat isompia määriä puutarhajätettä, esim. risuja ja haravointilehtiä, jotka on fiksumpaa kompostoida erikseen kun niitä syntyy niin paljon kerralla.

Omaan kompostiin vien astiallisen biojätettä joka päivä, ilman mitään pusseja, paitsi jos paperipusseja tulee tyhjäksi niin käytän niitä. Ne biomuovipussit maatuvat tosi kauan, niitä riekaleita saa keräillä sieltä valmiin mullan seasta pois, joten ehkä se sama ongelma on huomattu muuallakin.

Tavallisia muovipusseja ei kompostiin saa laittaa, miksi ihmeessä kukaan ohjeistaisi niin, ne nyt eivät tosiaankaan maadu?
 
ei kiesus
[QUOTE="hirvi";25265916] Tulevista sukupolvista voi huolehtia sitten kun nykyisillä on kaikki ok.[/QUOTE]

Ei ole tyhmyydellä mitään rajaa. Nyt se ainakin tuli selväksi. Paitsi että näinhän se ihmislaji pohjimmiltaan taitaa ajatella, ja tämä yksi oli vain riittävän hölmö muotoillakseen koko homman yhteen virkkeeseen.

Mikäs siinä sitten. Jätetään sitten koko homma tähän, ja tulevat sukupolvet tekemättä, koska sattumoisin elämä ei ole semmoinen juttu, että koskaan olisi kaikki ok.

Voidaan sitten ystävällisesti lajitella edes itsemme suoraan sopivaan tuhoamisleiriin, niin saadaan siistimmin hoidettua se loppunäytös. Voi tulla pahaa sotkua, kun ne resurssit ei enää riitä tämän rottalauman elättämiseen.

Kyllä nyt vituttaa. Ei itseni puolesta, ehdin toivottavasti kuolla luonnostani pois, ennen kuin Iso Rähinä alkaa. Mutta miksi tuli hommattua lapsi, sen puolesta surettaa.
 
"kapula"
Biojäte tosiaan käsketään viemään muovipussissa (Kiertokapulan lehdessä niin sanottiin), koska sen pystyy koneellisesti erottamaan sieltä seasta. Biopussit taas liiskaantuvat niihin koneisiin. Jotta onpahan nyt käyttöä hedelmäpusseillekin.

Ja tosiaan...mielestäni lajittelu on kuitenkin sen verran helppoa, että tekee pahaa katsella, kun ei jakseta/välitetä. Enkä oikeestaan edes oo mikään piipertäjä, vaan ihan normi älyllinen olio :)
 
Musta on ihanaa et jokkut jaksaa. Me ei jakseta, eikä ole varaa juuri nyt hankkia biopönttöö tänne omakotitaloon, tai ei ole halujakaan. Ne poltetaan mitä voidaan mut muuten jää aika huonolle kierrätys kaiken suhteen paitsi ongelmajätteet viedään sinne mihin kuuluu.
 
Musta on ihanaa et jokkut jaksaa. Me ei jakseta, eikä ole varaa juuri nyt hankkia biopönttöö tänne omakotitaloon, tai ei ole halujakaan. Ne poltetaan mitä voidaan mut muuten jää aika huonolle kierrätys kaiken suhteen paitsi ongelmajätteet viedään sinne mihin kuuluu.
Eikö teillä kunta vaadi joko kompostointia tai sitten biojäteastiaa, kun omakotitalossa asutte? Täällä on ainakin joko tai, ei voi pullikoida vastaan.
 
"Mina"
Mun mielestä ympäristötietoisuus on nykyaikana sivistyksen merkki. Joten pidän niitä, jotka eivät lajittele, hieman sivistymättöminä.

Itse lajittelen paperit, pahvit, metallin, lasin, biojätteen ja ongelmajätteen.

Lajittelupuolta huonommin hallussa minulla on tällä hetkellä roskien määrän vähentäminen. Pitäisi jaksaa ommella meikin puhdistuslaput jne. kestoina, niin tulisi vähemmän roskaa. Heittäisi aina pesukoneeseen suoraan käytön jälkeen, vaikka johonkin pieneen pussiin.
 
Kirjoitin tuolla ihan ketjun alussa, että pidän välinpitämättöminä ihmisiä, jotka eivät kierrätä. Haluan tarkentaa sanomistani sen verran, että pidän heitä sen asian suhteen välinpitämättöminä, sen kierrätyksen suhteen. Olisi ylimielistä väittää, että he ovat noin yleensä välinpitämättömiä, vaikkapa liikennesääntöjen tai vaikka terveydestä huolehtimisen suhteen. Voivathan he ollakin ja minäkin olen välinpitämätön vaikka minkä suhteen, mutta tämän kierrätysasian kyseessä ollen en tee muita johtopäätöksiä, etenkään tuntemattomista ihmisistä.
 
"Anne"
Ei kukaan pakota lajittelemaan. Varsinkin jos taloyhtiössä on tosi huonosti järjestetty mahdollisuus niin eip ä se paljon innosta. Tiedän moniakin taloyhtiöitä joissa on vain jäteastiat ja paperinkeräys.
Onhan se vähän.. ajattelematonta...ja laiskaa kai.

Meillä on pienessä katoksessa tavalliset jäteastiat, bio, metalli, pahvi ja kartonki.
Lajittelen lasitkin ja vien ne vähän matkan päässä olevaan keräilypisteeseen, samoin paristot. Pullot ja tölkit viedään kauppaan.
Tosin meidän roskisämpäri ja kaappi on sen verran pieni, että jos ei lajiteltais niin sais viedä roskiksen varmaan 2x päivässä kun normaalisti viedään 1x päivässä.

Mulle on hieman epäselvää pahvi ja kartonkilajittelu? Meneekö pahviin vain ruskea pahvi vai myös paksu kartonki, eli maitotölkit, pakkaukset? Vai menevätkö ne paperinkeräykseen?
Ja onko ihan ok laittaa leivinpaperi paperinkeräykseen ?
Pitääkö suodatinpussi tyhjentää bioon vain voiko sen laittaa sellaisenaan?
 
"tiimarinvihko"
[QUOTE="Anne";25270864]Ei kukaan pakota lajittelemaan. Varsinkin jos taloyhtiössä on tosi huonosti järjestetty mahdollisuus niin eip ä se paljon innosta. Tiedän moniakin taloyhtiöitä joissa on vain jäteastiat ja paperinkeräys.
Onhan se vähän.. ajattelematonta...ja laiskaa kai.

Meillä on pienessä katoksessa tavalliset jäteastiat, bio, metalli, pahvi ja kartonki.
Lajittelen lasitkin ja vien ne vähän matkan päässä olevaan keräilypisteeseen, samoin paristot. Pullot ja tölkit viedään kauppaan.
Tosin meidän roskisämpäri ja kaappi on sen verran pieni, että jos ei lajiteltais niin sais viedä roskiksen varmaan 2x päivässä kun normaalisti viedään 1x päivässä.

Mulle on hieman epäselvää pahvi ja kartonkilajittelu? Meneekö pahviin vain ruskea pahvi vai myös paksu kartonki, eli maitotölkit, pakkaukset? Vai menevätkö ne paperinkeräykseen?
Ja onko ihan ok laittaa leivinpaperi paperinkeräykseen ?
Pitääkö suodatinpussi tyhjentää bioon vain voiko sen laittaa sellaisenaan?[/QUOTE]

Kartonkilajitteluun menee puhtaat maitotölkit ja kaikki kartonkipakkaukset. Eli maitotölkit tulee huuhdella ennen kierrätystä. Likaiset kartonkipakkaukset voi laittaa energiajätteeseen. Ruskeat paperipussit kuuluu niinikään kartonkikeräykseen.

Leivinpaperi ei käsittääkseni kuulu paperinkeräykseen. Itse en laittais.

Suodatinpussin voi laittaa sellaisenaan biojätteeseen.
 
"Anne"
[QUOTE="tiimarinvihko";25270944]Kartonkilajitteluun menee puhtaat maitotölkit ja kaikki kartonkipakkaukset. Eli maitotölkit tulee huuhdella ennen kierrätystä. Likaiset kartonkipakkaukset voi laittaa energiajätteeseen. Ruskeat paperipussit kuuluu niinikään kartonkikeräykseen.

Leivinpaperi ei käsittääkseni kuulu paperinkeräykseen. Itse en laittais.

Suodatinpussin voi laittaa sellaisenaan biojätteeseen.[/QUOTE]

Kiitos paljon :) Onko kartonkikeräys sama kuin paperikeräys? Meillä on vain pahvin- ja paperinkeräys.
 
"vieras"
Joko välinpitämätön ja laiska tai tosi kiireinen ja väsynyt.. Minä olen tuota jälkimmäistä. Välillä olen viskannut lajiteltavia juttuja (lasia, tyhjiä säilykepurkkeja) tavan roskikseen koska täällä ei ole omia roskiksia noille, pitää kuskata autolla lähimpään keräyspisteeseen. Ja minä olen arkielämässäni niin kiireinen ja väsynyt että aina ei jaksa.
 
"Anne"
[QUOTE="tiimarinvihko";25271030]Kartonki on sama kuin pahvi.[/QUOTE]

Minua vaan hämää aina se, kun pahvi on ruskeaa ja paksua ja kartonki on kuin paksua paperia ja yritän aina arpoa kumpi kumpaan. Olen sitten päätynyt siihen että kaikki paperi ja lehdet paperiin ja kaikki muu pahviin.
 

Yhteistyössä