Mitä mieltä olette ihmisistä, jotka ei lajittele jätteitään?

  • Viestiketjun aloittaja Roskanainen
  • Ensimmäinen viesti
Roskanainen
[QUOTE="mä";25264597]Näinpä, valitettavaa, että jotkut kokevat kasvissyöntini ja kierrättämiseni hyökkäyksiksi heitä vastaan.[/QUOTE]

Vähän sama fiilis mulla. Pitäis lopettaa lajittelu, että kaverille tulis parempi mieli... Outoa, ja raivostuttavaa.
 
"vieras"
Kaikissa taloyhtiöissä ei ole kaikkia kierrätys bokseja, meillä ei ole esim. biojätettä ollenkaan. En sitten ala biojätettä kierrättämään kun ei ole mitään mihin sen laittaa.
 
Ei se mitään auta. Kerran parissa viikossa on jokasessa postiluukussa. Enkä usko että se muuttaa kenenkään mielipidettä joka ei ennenkään ole kierrättänyt.
On se kyllä noinkin. Mutta niillä joilla on asialliset kierrätyslaatikot ihan omassa pihassa ja asia tehty helpoksi, on kyllä melko typerää olla kierrättämättä, oletko siinä samaa mieltä?
 
"Jeba"
Meillä taas on ollut vähän kinaa tästä aiheesta ukon kanssa.

Mie haluaisin lajitella kunnolla, nyt pahvit ja paperit poltetaan ja kissojen ruokatölkit yms. metallit viedaan metallikeräykseen ja lehdet tietty lehtikeräykseen.

No olikohan viikko sitten kun sanoin että tahtoisin lajitella myös lasit ja maitö,mehu yms. tölkit niin isäntä alkoi piipittämään että "no sittenhän me maksetaan aivan turhaan roskakuskeille ja on niin hankalaa ja blaa blaa"

No ensi kesänä sentään hommaamme kompostin tuonne pihalle niin saadaan biojätteetkin sitten lajitteluun ja kyllä mä vielä saan tuon miehenkin pään kääntymään, maailma paranee ihminen kerrallaan :)
 
"vieras"
Meillä lajitellaan sanomalehdet, metalli ja lasi. Ja tietenki patterit ym erikseen. Noille kolmelle ensimmäiselle on keräyspiste 3 km:n päässä. Kaikelle muulle sit yli 10 km päässä. Komposti on haaveissa mutta ei oo vielä ollu rahaa sen ostoon. Meillä tosin koira joka syö suurimman osan ruoan jämistä.
Ennen poltettiin ite kaikki palava saunassa ja takassa + pihalla tynnyrissä mut tuo tynnyri aika vaarallinen jos eksyy sekaan jotain vääränlaista. Saunassa ja takassa ei saa poltettua kaikkea mitä tulee.
 
No siinä olen samaa mieltä. Mutta mun mielestä on typerää jakaa biojätepusseja taloyhtiössä jossa EI ole edes biojäteastiaa roskakatoksessa.
No on tosiaan. Minä olen asunut niin kauan omakotitalossa, että nämä kierrätysasiat ovat jo ihan selkäytimessä, ei vain sen takia, ettei kaatopaikalle mene kierrätyskelpoista tavaraa, vaan ihan rahansäästömielessäkin.
 
[QUOTE="Jeba";25264687]Meillä taas on ollut vähän kinaa tästä aiheesta ukon kanssa.

Mie haluaisin lajitella kunnolla, nyt pahvit ja paperit poltetaan ja kissojen ruokatölkit yms. metallit viedaan metallikeräykseen ja lehdet tietty lehtikeräykseen.

No olikohan viikko sitten kun sanoin että tahtoisin lajitella myös lasit ja maitö,mehu yms. tölkit niin isäntä alkoi piipittämään että "no sittenhän me maksetaan aivan turhaan roskakuskeille ja on niin hankalaa ja blaa blaa"

No ensi kesänä sentään hommaamme kompostin tuonne pihalle niin saadaan biojätteetkin sitten lajitteluun ja kyllä mä vielä saan tuon miehenkin pään kääntymään, maailma paranee ihminen kerrallaan :)[/QUOTE]Kuinka usein teillä on roskiksen tyhjennys? Voiko sitä väliä pidentää, jos kierrättämällä tarkemmin roskis täyttyisi hitaammin? Meillä on täälläpäin pisin tyhjennysväli, 4 viikkoa. Joissakin kunnissa saa vielä pitemmän.
 
mua häiritsee ja suututtaa eniten, kun joku ei voi toimittaa niitä helvatan huonekalujaan sinne minne ne kuuluu: kun todellakaan vanha runkopatjasänky ei kuulu talöyhtiön roskikseen- kyllä jäin suu auki tuijottamaan kun tuollainen törötti sieltä! Ensinnäkin roskis on sellainen hemmetin iso pyöreä, jonka kansi painaa todella paljon, silti jotkut on sen käynyt avaamassa ja kipannut tuon sängyn sinne. Luoja, mitä lahopäitä!
 
"puu"
No maailmahan ei pelastu vaikka suomessa kuinka kierrätetään. Oma tontti vaan pysyy karvan puhtaampana - vaikka vaatihan lajiteltujen jäteidenkin prosessointi energiaa, joka nyt ei aina niin puhtaasti sekään synny.

Mutta juu, meillä ei liikaa lajitella. Talomme lämpiää roskilla, siis energiajäteestä kaiken kiikutamme pannun pesään puiden sekaan, ruuantähteistä osan hoitaa koira, osan metsän eläimet ja osa menee siitäkin poltoon. Lasit otetaan erilleen ja metalli. Mutta joskus menee nuokin sekaroskikseen.

Lähin kierätyspiste on 39km päässä meistä, suunassa johon perusarjessa ei ole tarvetta suuremmin mennä. Lähin tavallinen roskis 1km päässä, siellä kyllä biojäteastia, mutta sekin tyhjennetään samaan kyytiin kuin tavalliset roskat.

Kun jokainen täällä itseään ylistävä kierrättäjä, joka asuu näppärästi lähiössä kerrostalossa tms, voi miettiä omalle kohdalle tälläisenkin tilanteen. Ei Suomessa todellakaan kaikkialla tuo kierrätys ole mahdollista hoitaa niin aktiivisesti...
 
"mä"
[QUOTE="puu";25264767]Kun jokainen täällä itseään ylistävä kierrättäjä, joka asuu näppärästi lähiössä kerrostalossa tms, voi miettiä omalle kohdalle tälläisenkin tilanteen. Ei Suomessa todellakaan kaikkialla tuo kierrätys ole mahdollista hoitaa niin aktiivisesti...[/QUOTE]
Miten se on sulta pois, jos joku jolla on kierrätysmahdollisuus, kierrättää ja pitää sitä järkevänä. Jos kierrätys ei sinulla ole mahdollista, niin se ei ole.
Se, että ei kierrätä, kun siihen on helppo mahdollisuus, on vain tyhmyyttä ja omaan kenkään kuseksimista.
 
"vieras"
mä lajittelen palavat, ja ei palavat. biojäte jos ukolta jotain jää menee joka metsään elukoille tai navettaan vasikoille. palavat poltan itse nuotiossa ulkona. ei palavat hakee roska-auto kerran kuussa
 
meillä
Me asutaan omakotitalossa ja kaikki joudutaan kuskaamaan kaupan pihalle jos meinataan lajitella. Tällä hetkellä meillä lajitellaan biojäte ja sit kartonki ja paperi. Patterit myös tietenkin. Kaikki muu menee roskiin. Joskus laitan muovijätteet myös erikseen mutta en usein koska inhottaa kun ne jää haisemaan kaappiin (liha-astiat ym :x).
 
ftyf
Muutettiin kaupungista kerrostalosta maalle omakotitaloon. Ensimmäinen ostos uuteen kotiin oli biokompostori. Tuntui ihan kauhealta laittaa biojätettä tavalliseen roskikseen, kun lajittelun oli oppinut kaupungissa.
Nykyään lajitellaan erikseen sekajäte, biojäte, metallitölkit, patterit, panttipullot, lasi, paperi, joskus vaatteetkin. Pahvi meillä menee aikastalailla polttoon takassa. Sen kierrättämisessä on tullut vähän takapakkia. Täällä lähistöllä ei oikein ole pahvinkierrätyspaikkaa. Maitotölkkejäkään ei viitsitä kaikkia polttaa, niin pistetään pieneksi ja roskiin menee tällä hekellä. :p

Itseäni ärsyttää aivan valtavasti omat vanhempani, jotka eivät kierrätä lähestulkoon yhtään mitään. Olen saarnannut asiasta heille, mutta perustelevat kierrättämättömyyttä sillä, että jäteauto kuulemma kerää kaiken samaan kasaan ja vie kaatopaikalle, vaikka ihmiset ovat lajitelleet roskat omiin lootiinsa. En tiedä voiko tuota oikeasti uskoa.. Vanhempani ovat vain patalaiskoja.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;25264795:
Me asutaan omakotitalossa ja kaikki joudutaan kuskaamaan kaupan pihalle jos meinataan lajitella. Tällä hetkellä meillä lajitellaan biojäte ja sit kartonki ja paperi. Patterit myös tietenkin. Kaikki muu menee roskiin. Joskus laitan muovijätteet myös erikseen mutta en usein koska inhottaa kun ne jää haisemaan kaappiin (liha-astiat ym :x).
Vielä sen verran, että lasijätettä meillä ei oikestaan tuu ikinä. Lasipurkit käytetään uudestaan kun säilötään mehuja tms. Metallijätettäkin tulee tosi vähän, joskus harvoin saatan ostaa säilyketölkissä olevaa tavaraa mutta en usein.
 
"vieras"
Biojätteet sekajätteen seassa ovat iso ilmasto-ongelman aihe. Kaatopaikalla biojäte mätänee ja tuottaa metaania. siinä mielessä papereiden ja pienmetallin kanssa nysvääminen on aikamoista piipertelyä.

Jossain pk-seudulla biojätteen käsittelylaitos oli hermostunut näihin biojätemuovipusseihin. Ympäristöneuvoja totesi, että biojätteen pakkaaminen melkein millä tavalla vain (kunhan ei alumiinifolioon kääri) on häviävän pieni haitta verrattuna siihen hyötyyn, mikä biojätteen erilliskäsittelystä saadaan.
 
"mä"
Olen saarnannut asiasta heille, mutta perustelevat kierrättämättömyyttä sillä, että jäteauto kuulemma kerää kaiken samaan kasaan ja vie kaatopaikalle, vaikka ihmiset ovat lajitelleet roskat omiin lootiinsa. En tiedä voiko tuota oikeasti uskoa.. Vanhempani ovat vain patalaiskoja.
Samassa roska-autossa on eri säiliöt useammalle eri jätteelle. Meilläkin kerätään seka- ja biojäte samalla autolla.
 
ilonpilaaja
Mun tuttavani heittää lasipurkit suoraan sekajätteeseen ja se on aika järkyttävä määrä lasia, kun taloudessa on vielä lapsia, jotka syö lasten purkkisoseita. Ja kansista tulis oiva saalis metallijätettä mutta nekin menee sekajätteeseen...
Tuttavasi tekee aivan oikein. 99% kuluttajien kierrättämästä lasista ja pienmetallista on jätteenkäsittelylaitoksella sekajätettä.
Ainoastaan teollisuudesta saatava kierrätyslasi voidaan hyödyntää uudelleen.
 
Huom harmaana
[QUOTE="puu";25264767]Talomme lämpiää roskilla, siis energiajäteestä kaiken kiikutamme pannun pesään puiden sekaan, ruuantähteistä osan hoitaa koira, osan metsän eläimet ja osa menee siitäkin poltoon. ..[/QUOTE]

Jätteenpoltto kotitalouksissa on sitten laissa kiellettyä puuhaa ja muutoinkin tarkoin säädeltyä isoissakin laitoksissa, eikä suinkaan syyttä.

Kierrätys on asennetta ennen kaikkea, ei muuta.
 

Yhteistyössä