Mitä mielestänne tarkoittaa paineensietokyky?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Happygirl-91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paineensietokykyinen (resilientti) henkilö pysyy toimintakykyisenä myös stressaavassatilanteessa. Pystyy keskittymään olennaiseen ja esim puntarpoimaan erilaisia ratkaisumalleja ja valitsemaan niistä parhaan. Ei sorru paineen allakaan vaihtoehdottomuuteen ja synkkyyteen.

Näin on. Itse olen paineensietokykyinen ja sitä on tarvittu töissäkin tässä syksyn mittaan.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ei paineensietokyky tarkoita samaa kuin itseluottamus.
Hyvä paineensietokyky tarkoittaa sitä, että kykenee stressistä/vaikeasta tilanteesta huolimatta työskentelemään tehokkaasti ja järjestelmällisesti ja kaikin puolin moitteettomasti.

[QUOTE="vieno";30349899]Mä oon aina ymmärtänyt että se tarkoittaa sitä, että on iloinen positiivinen nopea oppimaan ja tulee toimeen muiden ihmisten kanssa.[/QUOTE]

No mutta sovitaanko ystävät että se tarkoittaa tätä :flower: Kyllä se on positiivinen puoli:attn: Vieno ties.

Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys.
Itse koen että minulla on huono paineensietokyky, stressaavissa tilanteissa töissä en yleensä muista tehdä kaikkea mitä piti vaikka kuinka pinnistäisin ja koittaisin keskittyä täysillä.
En kyllä tiedä onko tämä sitten enemmän keskittymiskykyyn liittyvä juttu..
Toki sitten opin näistä virheistä ja muistan ensi kerralla.
Onneksi olen sellaisessa työssä, ettei ole ihmishengistä kyse.

Toisaalta taas koen, että minulla on hyvä paineensietokyky.
Vaikka henkilökohtaisessa elämässä olisi kriisi,ero tai vakava sairaus ym. ja lisäksi tulisivat opiskelu-ja työpaineet päälle,vedän helposti "teen mitä täytyy"-vaihteen päälle enkä vaivu epätoivoon tai jää surkuttelemaan tilannetta tai koe että "en pysty".

• Tykkää
Mulla on ainakin tosi heikko paineensietokyky. Esim. töissä jos hommat liikaa kasaantuu, päässä alkaa vaan pyöriä, en saa otetta mihinkään, en pysty hoitamaan edes niitä yksinkertaisia työtehtäviä.

Myös kotona paineensietokyky on surkea. Jos vaikka joku asia mikä pitäisi löytää välittömästi, ei löydy, saatan menettää malttini totaalisesti. Tai jos joka puolelta huudetaan äitiä, hermostun kun en tiedä ketä pitäisi palvella ensimmäiseksi.

Tuota huonoa paineensietokykyä pystyy kyllä hyvin peittelemään ainakin työelämässä. Viime kesänä sain töissä hoidettavaksi johtajan sijaisuuden ihan siitä syystä kun olen kuulema niin rauhallinen ja päättäväinen :D

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja minä--;30350784:
Mulla on ainakin tosi heikko paineensietokyky. Esim. töissä jos hommat liikaa kasaantuu, päässä alkaa vaan pyöriä, en saa otetta mihinkään, en pysty hoitamaan edes niitä yksinkertaisia työtehtäviä.

Myös kotona paineensietokyky on surkea. Jos vaikka joku asia mikä pitäisi löytää välittömästi, ei löydy, saatan menettää malttini totaalisesti. Tai jos joka puolelta huudetaan äitiä, hermostun kun en tiedä ketä pitäisi palvella ensimmäiseksi.

Tuota huonoa paineensietokykyä pystyy kyllä hyvin peittelemään ainakin työelämässä. Viime kesänä sain töissä hoidettavaksi johtajan sijaisuuden ihan siitä syystä kun olen kuulema niin rauhallinen ja päättäväinen :D

:) ihanan rehellistä tekstiä! Et sä voi olla sit kovin huono jos johtajan sijaisuuden oot saanut, ehkä sä vaadit itseltäsi aika paljon.

Entisen työn koulimana koen omaavani hyvän paineensietokyvyn :) En hermostu helposti, ja pystyn hoitelemaan useampia asioita yhtä aikaa. Jos meinaa alkaa hikeä pukkaamaan, rauhoitan itseäni ajatuksella "pahemmastakin on selvitty."

Ikäkin on tehnyt tehtävänsä, en enää hermostu pienistä asioista - enkä oikein isoistakaan.

• Tykkää