Mitä mielestänne tarkoittaa paineensietokyky?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Happygirl-91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Happygirl-91

Aktiivinen jäsen
25.08.2013
7 113
13
38
Mitä se tarkoittaa, miten näkyy toiminnassa? Sain juuri kuulla että mulla on heikko paineensietokyky :'D varmasti jokin aika sitten oisin masistellut tuota mutta eipä tuo mulle kerro mtn kun en esimerkkejä siihen saanut.. Ja eikös itsevarmat/tasapainoiset ihmiset vähät välitä mitä muut heistä ajattelee, he ei suutu tai loukkaannu eikä siis luovuta "valtaa" itsestään muille :D Ihan sama kunhan ajattelin kysäistä mitä teillä sanasta tulee mieleen työelämässä.

Mun mielestä heikko paineensietokyky on sitä, että stressaa asioista liikaa. Jos on vähänkin kiire tai muuten paineita, niin alkaa sekoilla tai tehdä virheitä.

Mä käsitän paineensietokyvyn työelämässä niin, että kun on hektinen tilanne hoitaa työt pois turhia kitisemättä ja valittamatta, panikoimatta järjestelmällisesti ja tyynen viileästi. Meilläkin on töissä semmosia jotka juoksee kuin päättömät kanat ja kauhistelee miten on kiirettä ja luettelee töitään. Työt jää sitten tekemättä tai puolitiehen kun aika menee siihen kauhisteluun

[QUOTE="...";30349889]Mun mielestä heikko paineensietokyky on sitä, että stressaa asioista liikaa. Jos on vähänkin kiire tai muuten paineita, niin alkaa sekoilla tai tehdä virheitä.[/QUOTE]

Lisään vielä että itse kyllä masistelisin jos tällaista palautetta tulisi esimieheltä :D

[QUOTE="vieno";30349899]Mä oon aina ymmärtänyt että se tarkoittaa sitä, että on iloinen positiivinen nopea oppimaan ja tulee toimeen muiden ihmisten kanssa.[/QUOTE]

No ei tarkoita.:D :D :D

[QUOTE="vieno";30349899]Mä oon aina ymmärtänyt että se tarkoittaa sitä, että on iloinen positiivinen nopea oppimaan ja tulee toimeen muiden ihmisten kanssa.[/QUOTE]

Ei tarkoita tätä millään tavalla.

[QUOTE="...";30349889]Mun mielestä heikko paineensietokyky on sitä, että stressaa asioista liikaa. Jos on vähänkin kiire tai muuten paineita, niin alkaa sekoilla tai tehdä virheitä.[/QUOTE]

Hmm en nyt usko että se virheinä näkyisi mutta ehkä sähläämisen ja sekoilu kuvaa sitä sitten, mutta ei silti niin että tulisi vakavia virheitä! Siinähän muut sais juosta kokoajan perässä vaikeissa tilanteissa.. Mutta kyllä mä myönnän että reagoin tunteella jolloin ne tilanteet vaikeutuu tai en ole niin "hallittu" :(

Heheh:D joo ei nyt ihan ollut sitä, mutta kiitos piristyksestä!

[QUOTE="...";30349893]Lisään vielä että itse kyllä masistelisin jos tällaista palautetta tulisi esimieheltä :D[/QUOTE]

Mitäs se auttaa, luonteissa ihmisillä on eroja enkä voi mtn että jos jonkun silmään olen heikko, ainakin olen spontaani;o En jää suunnittelemaan ja pyörittelemään peukaloita vaan toimin!!!

Paineensietokykyinen (resilientti) henkilö pysyy toimintakykyisenä myös stressaavassatilanteessa. Pystyy keskittymään olennaiseen ja esim puntarpoimaan erilaisia ratkaisumalleja ja valitsemaan niistä parhaan. Ei sorru paineen allakaan vaihtoehdottomuuteen ja synkkyyteen.

Paineensietokykyinen (resilientti) henkilö pysyy toimintakykyisenä myös stressaavassatilanteessa. Pystyy keskittymään olennaiseen ja esim puntarpoimaan erilaisia ratkaisumalleja ja valitsemaan niistä parhaan. Ei sorru paineen allakaan vaihtoehdottomuuteen ja synkkyyteen.

No just noin. Miten toisaalta kukaan jatkuvasti olisikaan yhtä skarppi ja järjestelmällinen jos on ns tilanne päällä? Miten voi odottaa että ihmisestä ei ikinä näy, että nyt muuten oli mun ammattitaidolle aika mahdoton juttu tai että tekee virhearvioinnin jos ei ole ennen kohdannut samankaltaista tilannetta?

No just noin. Miten toisaalta kukaan jatkuvasti olisikaan yhtä skarppi ja järjestelmällinen jos on ns tilanne päällä? Miten voi odottaa että ihmisestä ei ikinä näy, että nyt muuten oli mun ammattitaidolle aika mahdoton juttu tai että tekee virhearvioinnin jos ei ole ennen kohdannut samankaltaista tilannetta?

No lääkärinä olen joutunut vuosikymmenien aikana kaiken aikaa tilanteisiin joihin en ole ennen joutunut... aina tulee eteen uutta ja uutta.

Minulla kaiketi on hyvä paineensietokyky. Tarkoittaa, että pystyn toimimaan myös kiireessä ja ristiriitaisten odotusten vallitessa eettisesti ja asiakkaan parhaaksi. Enkä siinä mieti miltä näytän... mutta tietysti, käytökselläni en myöskään saa pahentaa tilannetta.

[QUOTE="...";30349947]Sitä kutsutaan ammattitaidoksi.[/QUOTE]

Haistapa kuule home, sinun on turha yhtä heikkoutta tehdä ammattitaidottomuudeksi kun niitä heikkouksia on ihan sinullakin, vaikka mukavaa olisi olla yli-ihminen ;)

[QUOTE="hmh";30349954]No lääkärinä olen joutunut vuosikymmenien aikana kaiken aikaa tilanteisiin joihin en ole ennen joutunut... aina tulee eteen uutta ja uutta.

Minulla kaiketi on hyvä paineensietokyky. Tarkoittaa, että pystyn toimimaan myös kiireessä ja ristiriitaisten odotusten vallitessa eettisesti ja asiakkaan parhaaksi. Enkä siinä mieti miltä näytän... mutta tietysti, käytökselläni en myöskään saa pahentaa tilannetta.[/QUOTE]

Varmasti. Mä kunnioitan terveydenhuollon ihmisiä valtavasti, siihen hommaan pitää olla extra kutsumus sekä älliä päässä todella. Sairaalassa on niitä rauhallisia ja ei-akuutteja päiviä varmaankin aika harvoin ja kumminkin ihmishengistä kysymys.

Eettisyys on kaiken toiminnan perusta ja lähimmäisyys myös.

Jos töissä jatkuvasti on toimittava paineenalla eikä taukoja olisi ollenkaan kukaan tuskin aina jaksaisikaan olla jatkuvasti skarppi kovin pitkään. Painetta sietävä usein osaa käytää pienetkin tauot hyödyksi.

Täydellinen virheettömyys ei kerro paineensidosta enkä mielestäni niin kirjoittanutkaan. Paineita pikemmin voi joskus aiheuttaa ne virhearvioinnit joita syystä tai toisesta on itse tai toiset tehnyt. Painetta sietävä ei silloinkaan jää surkuttelemaan tilannetta vaan toimii niin että tilanteessa päästään parhaalla mahdollisella tavalla eteenpäin ja virheen aiheutama harmi, haitta tai ongelmat olisivat mahdollisimman pieniä.

Jos töissä jatkuvasti on toimittava paineenalla eikä taukoja olisi ollenkaan kukaan tuskin aina jaksaisikaan olla jatkuvasti skarppi kovin pitkään. Painetta sietävä usein osaa käytää pienetkin tauot hyödyksi.

Täydellinen virheettömyys ei kerro paineensidosta enkä mielestäni niin kirjoittanutkaan. Paineita pikemmin voi joskus aiheuttaa ne virhearvioinnit joita syystä tai toisesta on itse tai toiset tehnyt. Painetta sietävä ei silloinkaan jää surkuttelemaan tilannetta vaan toimii niin että tilanteessa päästään parhaalla mahdollisella tavalla eteenpäin ja virheen aiheutama harmi, haitta tai ongelmat olisivat mahdollisimman pieniä.

Aivan.
Se on sitten et miten kukin tulkitsee mitäkin.. Joskus tuntuu että jos huokaiseekin väärässä paikassa niin joku katsoo säälivästi "tuo ei kyllä tunnu viihtyvän täällä" En ala mielistelemään, enkä esittämään mtn rautahermoista työntekijää kun niitä hermoja mulla aika usein kiristää mielessäni,en tietysti näytä sitä.

Mitäs se auttaa, luonteissa ihmisillä on eroja enkä voi mtn että jos jonkun silmään olen heikko, ainakin olen spontaani;o En jää suunnittelemaan ja pyörittelemään peukaloita vaan toimin!!!

Sitten on kyllä syytä tarkkaan miettiä sitä ammantinvalintaa.

On monen monta ammattia jossa ylenpalttinen spontaanius ja harkinnan puute voi johtaa tosi rumaan jälkeen ja monen kärsimykseen.

[QUOTE="huoh";30350021]Sitten on kyllä syytä tarkkaan miettiä sitä ammantinvalintaa.

On monen monta ammattia jossa ylenpalttinen spontaanius ja harkinnan puute voi johtaa tosi rumaan jälkeen ja monen kärsimykseen.[/QUOTE]

No kärsimykseen kenenkään osalta se ei ole johtanut älä huoli :) Joskus hoitelen niin monta rautaa yhtäaikaa että se voi näyttää huonolta ja siihen pitää nyt jatkossa panostaa. Rauhallisempi ote hommiin tai jtn. :/