Mitä mä nyt teen, poika pelkää tarhassa jonkun paitaa? :/

Siis pitäähän tohon kuvan avulla kiusaamiseen puuttua tottakai, mut pelottavia kuvia ei voi kokonaan välttää.
Meillä onneks tirppa ei ole isäänsä keksinyt kuvien perusteella, mut täytyy varmaan muistaa sanoa et jos mies tirppaa hoidosta hakee niin pitää kans takin päällään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Voi kamala jos se lapsi ei saisi pitää lempipaitaansa tarhassa. Kyllä on lellittyjä lapsia, jos siihen maailma kaatuisi! Mutta minähän en ollut vaatimassa mitään paita-kieltoa. Mutta jännästi tässä on kyseessä ilmeisesti sama poikakolmikko, joiden kanssa on ollut ennenkin pientä ongelmaa. Tekisi varmaan hyvää, että pikkaisen joku pitäisi enemmän jöötä ja vaikka kiellettäisiin koko lempipaita, koska sen takia pitää vielä kiusata toisia.
Kiusaako paidan omistaja poikaasi, vaiko muut?

Minusta se, että tulisi joku paitakielto koska yksi pelkää, olisi suuren luokan lellimistä.

Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta paitaa tuskin voi ja kannattaakaan kieltää - etenkään jos paidan omistaja itse ei ole kiusannut poikaasi. Jos taas on, niin siitä pitäisi keskustella hänen vanhempiensa kanssa (pk:n toimesta).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Vois olla hyvinkin toi Darth Vaderin paita. Löysin netistä isompien lasten paidan jossa on sellainen kuva etten ihmettelis jos se olisi pelottava. Varsinkin kun meillä ei olla Star Warsia katsottu.
Ei meilläkään (paitsi minä, mä tykkään niistä :) ) mutta poika 4½ v rakastaa silti Star Wars-vaatteita, ja niitä on aika monella päiväkodin pojalla.
Siksi mä pidänkin tärkeänä selvittää mistä hahmosta on kyse, niin voidaan sitten pojan kanssa tutustua siihen hahmoon niin ettei se enää olisikaan niin pelottava. Jos siis siltä näyttää, ettei enempää tuota pelkoja.
 
Tästä tulikin mieleeni, kun pojalla oli aikanaan pääkallokuvioidut housut. Itse näin vain nätit rukseat puuvillahousut, mutta toinen n. 5v poika näki selvästi vain ne pääkallot. Hesen pallomeressä olivat ja toinen poika selvästi vältteli omaani, joka oli aikalailla samankokoinen. Syyn tajusin, kun jossain vaiheessa äidilleen puhui, "toi pääkallohousuinen...".
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Ettei kai te ihan oikeasti ehdota, että ap juttelisi päiväkodin hoitajien kanssa ja että he vuorostaan juttelisivat kyseisen pojan vanhempien kanssa. Jostain paidan kuvasta...?
Nyt on pakko todeta, että eiköhän se ole ihan kuitenkin jokaisen oma asia, minkälaisia vaatteita lapsi pitää päällään eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista. tuskin 5-vuotiailla nyt mitään kirvesmurhaajan kuvalla varustettuja paitoja on päällään.
Lapsilla nyt on kummallisia kotkotuksia ja pelkoja. Se voi olla ihan mitä hyvänsä.
yhtenä hyvänä kasvatustavoitteena päiväkodissa ja miksei muuallakin (vaikka kotona?) voisi pitää empaattisuuden lisäämistä sekä toisten tunteiden ja hyvinvoinnin huomioimista. mielestäni hyviä ja tarpeellisia tavoitteita nykypäivän kovassa ja kylmässä maailmassa. on ihan hyvä, että tällainenkin pelon aihe otetaan reippaasti keskustelun aiheeksi niin lasten kuin vanhempienkin kesken. jokainen aikuinen tekee tietysti niin kuin haluaa, mutta samalla varmasti olisi aiheellista miettiä, kannattaisiko ottaa enemmän muita ihmisiä huomioon, muussakin elämässä.
No niin, päästiin elämän suurten totuuksien äärelle. Tietenkään en ymmärrä että muut ihmiset pitää ottaa huomioon, kun en ymmärrä miksi lapsen paita pitäisi kieltää päiväkodissa...Hmm.

Mitä sitten jos Matti ei pidä ruskeasta, saako Mikko pitää ruskeaa paitaa.
Tai jos Liisa on kateellinen Minnan hienosta mekosta, saako Minna pitää sitä. Muutenhan lapsille tulee paha mieli. Kärjistettyjä esimerkkejä, mutta minusta vaate ei ole sellainen asia, että siihen saavat muut ottaa kantaa (ellei se tosiaankin ole joku täysin sopimaton kuva). Tämä liippaa nyt sitä muiden huomioon ottamista aikuisten ihmisten pukeutumisessa, mikä tällä palstalla on ainakin ehdoton tabu vaatia.
no voin tähän vain todeta, että onneksi minulla kuitenkin on valtuudet puuttua tällaiseen lapsiryhmässä! :D jokainen tekee tyylillään, meidän tyylit ja asenne- ja arvomaailma ovat ilmeisesti hyvin erilaiset.
Herraisä sentään. Aika helposti olet tekemässä johtopäätöksiä toisen ihmisen asenne- ja arvomaailmasta. Toivottavasti et oikeasti ole noin suppeakatseinen ja tuomitseva, ottaen huomioon ammattisi.
sorrut nyt itse kotikutoiseen psykologiaan ja analysointiin...
Nyt en enää aidosti tietä pitäisikö itkeä vai nauraa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Voi kamala jos se lapsi ei saisi pitää lempipaitaansa tarhassa. Kyllä on lellittyjä lapsia, jos siihen maailma kaatuisi! Mutta minähän en ollut vaatimassa mitään paita-kieltoa. Mutta jännästi tässä on kyseessä ilmeisesti sama poikakolmikko, joiden kanssa on ollut ennenkin pientä ongelmaa. Tekisi varmaan hyvää, että pikkaisen joku pitäisi enemmän jöötä ja vaikka kiellettäisiin koko lempipaita, koska sen takia pitää vielä kiusata toisia.
Kiusaako paidan omistaja poikaasi, vaiko muut?

Minusta se, että tulisi joku paitakielto koska yksi pelkää, olisi suuren luokan lellimistä.

Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta paitaa tuskin voi ja kannattaakaan kieltää - etenkään jos paidan omistaja itse ei ole kiusannut poikaasi. Jos taas on, niin siitä pitäisi keskustella hänen vanhempiensa kanssa (pk:n toimesta).
En ole täysin selvillä tilanteesta eikä siinä olleet päiväkodin hoitajia kuulemma näkemässä. Ilmeisesti kaikki kolme (jos ymmärsin oikein että heitä oli kolme) yhdessä naureskelivat ja kiusasivat etteivät kerro. Sekin on mahdollista että ovat kertoneet hahmosta pelottavia juttuja, jolla on väritetty asiaa lisää. Pitää nyt ensiviikolla kun poika pääsee taas tarhaan, jutella ja kysyä vielä pojalta lisää. Eiköhän tämä ihan sovussa saada selvitettyä.
Kyseessä on kuitenkin yksi päiväkodin ongelmallisemmista tapauksista. Yllätys yllätys.
 
lto
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Ettei kai te ihan oikeasti ehdota, että ap juttelisi päiväkodin hoitajien kanssa ja että he vuorostaan juttelisivat kyseisen pojan vanhempien kanssa. Jostain paidan kuvasta...?
Nyt on pakko todeta, että eiköhän se ole ihan kuitenkin jokaisen oma asia, minkälaisia vaatteita lapsi pitää päällään eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista. tuskin 5-vuotiailla nyt mitään kirvesmurhaajan kuvalla varustettuja paitoja on päällään.
Lapsilla nyt on kummallisia kotkotuksia ja pelkoja. Se voi olla ihan mitä hyvänsä.
yhtenä hyvänä kasvatustavoitteena päiväkodissa ja miksei muuallakin (vaikka kotona?) voisi pitää empaattisuuden lisäämistä sekä toisten tunteiden ja hyvinvoinnin huomioimista. mielestäni hyviä ja tarpeellisia tavoitteita nykypäivän kovassa ja kylmässä maailmassa. on ihan hyvä, että tällainenkin pelon aihe otetaan reippaasti keskustelun aiheeksi niin lasten kuin vanhempienkin kesken. jokainen aikuinen tekee tietysti niin kuin haluaa, mutta samalla varmasti olisi aiheellista miettiä, kannattaisiko ottaa enemmän muita ihmisiä huomioon, muussakin elämässä.
No niin, päästiin elämän suurten totuuksien äärelle. Tietenkään en ymmärrä että muut ihmiset pitää ottaa huomioon, kun en ymmärrä miksi lapsen paita pitäisi kieltää päiväkodissa...Hmm.

Mitä sitten jos Matti ei pidä ruskeasta, saako Mikko pitää ruskeaa paitaa.
Tai jos Liisa on kateellinen Minnan hienosta mekosta, saako Minna pitää sitä. Muutenhan lapsille tulee paha mieli. Kärjistettyjä esimerkkejä, mutta minusta vaate ei ole sellainen asia, että siihen saavat muut ottaa kantaa (ellei se tosiaankin ole joku täysin sopimaton kuva). Tämä liippaa nyt sitä muiden huomioon ottamista aikuisten ihmisten pukeutumisessa, mikä tällä palstalla on ainakin ehdoton tabu vaatia.
no voin tähän vain todeta, että onneksi minulla kuitenkin on valtuudet puuttua tällaiseen lapsiryhmässä! :D jokainen tekee tyylillään, meidän tyylit ja asenne- ja arvomaailma ovat ilmeisesti hyvin erilaiset.
Herraisä sentään. Aika helposti olet tekemässä johtopäätöksiä toisen ihmisen asenne- ja arvomaailmasta. Toivottavasti et oikeasti ole noin suppeakatseinen ja tuomitseva, ottaen huomioon ammattisi.
sorrut nyt itse kotikutoiseen psykologiaan ja analysointiin...
Nyt en enää aidosti tietä pitäisikö itkeä vai nauraa.
no sähän voit tehdä vaikka molempia yhtaikaa...
 
nn
Eiköhän kaikki voi pitää millaisia vaatteita itse haluavat, ellei nyt riko hyvän maun rajoja. Ei tässä ole nyt PAIDASTA kyse, vaan pelottelusta. Ja siihen pitää pk:n henkilökunnan puuttua!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hohhoijaa...Vai on sinun lastasi oikein kiusattukin tässä asiassa. Et taida lasten maailmaa kovin paljon tuntea jos tuo on mielestäsi sellaista kiusaamista, että pitää oikein päiväkotiin olla yhteyksissä. Se riittää, että lapselle kunnolla selittää, että kyse on paidasta ja kuvasta, sellaisia hirviöitä ei ole olemassa oikeasti jne. Mitä enemmän jankkaat asiaa ja selität joka ikinen kerta kun lapsi kertoo pelkäävänsä, sitä enemmän lapsi saa vettä myllyynsä tuossa pelossa. Joku lapsi voi jopa oppia hakemaan huomiota tuollaisella pelolla, jos aina joku aikuinen ryhtyy silittelemään päätä ja selittelemään ummet ja lammet.
Etkö osaa lukea? On kiusattu, vai millainen kiusaaminen on sellaista mihin saa puuttua?
Kyllä pitää olla päiväkotiin yhteyksissä, sillä en ole vanhempi joka jättää lapsensa yksin pelon kanssa eikä ota sitä tosissaan. Mistä luulet että olen jankannut asiasta, olen vain vastannut lapsen kertoessa pelostaan. Mitään jankkaamista ei ole ollut paitsi tällä palstalla, koska teidän kanssanne joutuu jankkaamaan mitä typerimmistäkin asioista. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hohhoijaa...Vai on sinun lastasi oikein kiusattukin tässä asiassa. Et taida lasten maailmaa kovin paljon tuntea jos tuo on mielestäsi sellaista kiusaamista, että pitää oikein päiväkotiin olla yhteyksissä. Se riittää, että lapselle kunnolla selittää, että kyse on paidasta ja kuvasta, sellaisia hirviöitä ei ole olemassa oikeasti jne. Mitä enemmän jankkaat asiaa ja selität joka ikinen kerta kun lapsi kertoo pelkäävänsä, sitä enemmän lapsi saa vettä myllyynsä tuossa pelossa. Joku lapsi voi jopa oppia hakemaan huomiota tuollaisella pelolla, jos aina joku aikuinen ryhtyy silittelemään päätä ja selittelemään ummet ja lammet.
Etkö osaa lukea? On kiusattu, vai millainen kiusaaminen on sellaista mihin saa puuttua?
Kyllä pitää olla päiväkotiin yhteyksissä, sillä en ole vanhempi joka jättää lapsensa yksin pelon kanssa eikä ota sitä tosissaan. Mistä luulet että olen jankannut asiasta, olen vain vastannut lapsen kertoessa pelostaan. Mitään jankkaamista ei ole ollut paitsi tällä palstalla, koska teidän kanssanne joutuu jankkaamaan mitä typerimmistäkin asioista. :D

No sitten vaan vaatimaan palaveria päiväkotiin kiusaajien ja kiusaajien vanhempien kanssa. Kyllä nyt täytyy puristaa totuus lapsista ulos, kuka sanoi ja mitä ja kieltää sitä yhtä pitämästä paitaansa. On tämä sen luokan juttu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Tästä tulikin mieleeni, kun pojalla oli aikanaan pääkallokuvioidut housut. Itse näin vain nätit rukseat puuvillahousut, mutta toinen n. 5v poika näki selvästi vain ne pääkallot. Hesen pallomeressä olivat ja toinen poika selvästi vältteli omaani, joka oli aikalailla samankokoinen. Syyn tajusin, kun jossain vaiheessa äidilleen puhui, "toi pääkallohousuinen...".
Mäkin pelkäsin pienenä pääkalloja ja luuranko oli mulle ihan täys kauhistus vaikka se oli lehdessä jonkun tiede jutun kohdalla ja äiti yritti selittää ummet ja lammet kuinka sitä ei tartte pelätä. En edes tiedä miksi niitä pelkäsin :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sitten vaan vaatimaan palaveria päiväkotiin kiusaajien ja kiusaajien vanhempien kanssa. Kyllä nyt täytyy puristaa totuus lapsista ulos, kuka sanoi ja mitä ja kieltää sitä yhtä pitämästä paitaansa. On tämä sen luokan juttu...
Huoh, mikähän ongelma sullakin on... :headwall:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sitten vaan vaatimaan palaveria päiväkotiin kiusaajien ja kiusaajien vanhempien kanssa. Kyllä nyt täytyy puristaa totuus lapsista ulos, kuka sanoi ja mitä ja kieltää sitä yhtä pitämästä paitaansa. On tämä sen luokan juttu...
Huoh, mikähän ongelma sullakin on... :headwall:

Mikäs ongelma minulla tässä?? Sinullahan tuntuu nyt olevan suuri ongelma ja ilmeisesti haluat tehdä siitä vielä suuremman tuolla hösäämiselläsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sitten vaan vaatimaan palaveria päiväkotiin kiusaajien ja kiusaajien vanhempien kanssa. Kyllä nyt täytyy puristaa totuus lapsista ulos, kuka sanoi ja mitä ja kieltää sitä yhtä pitämästä paitaansa. On tämä sen luokan juttu...
Huoh, mikähän ongelma sullakin on... :headwall:

Mikäs ongelma minulla tässä?? Sinullahan tuntuu nyt olevan suuri ongelma ja ilmeisesti haluat tehdä siitä vielä suuremman tuolla hösäämiselläsi.
Anteeks millä ihmeen höösäämisellä? Mitähän mä nyt olen höösännyt. Sulla on näköjään tarve vain tapella.
 
hoh
Minä ostin kummipojalle semmoisen paidan missä oli pieniä muurahaisia siellä täällä. Hän oli laittanut sen eka luokalla päälle, niin samana päivänä oli sanonut äidilleen, että en voi pitää tuota koulussa, kun siellä pari poikaa pelkää kovasti noita murkkuja! Että sillee, eli pienistäkin asioista voi lapsen silmissä tulla pelkoja.
Mutta kyllä minustakin tuli mieleen spiderman tuosta kuvailuista tai tosiaan joku Legon kuvatus. Pyydä lastasi piirtämään se pelottava kuva tai näytä netistä vaikka se hämähäkkimiehen kuva ja kysy onko edes yhtään tuonnäköinen vai enempi "koneen" näköinen tms. Että saisit selville mikä kuvatus se on.
 
Sanoin jo aiemmin että Spiderman se ei ole ja sitä ei pelkääkään. Otan maanantaina selvää mikä örkki kyseessä niin eiköhän tämä soppa selviä ja toivottavasti pojan pelotkin tässä hälvenee että uskaltaa vessassa edes käydä.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Mulla ei ole tarvetta aiheuttaa toistenkaan lapsille mitään pelkotiloja jonkun paidan takia. Niin itsekkäästi en voi ajatella, että viis muista, mehän pidetään just sitä mitä halutaan.
Niinpä. Jos kuulisin, että poikani paidan vuoksi toinen lapsi on itkenyt iltaisin, niin totta helvetissä se paita "unohdettaisiin" pyykkikoriin vähäksi aikaa tai sitä pidettäisiin viikonloppuisin. Ihme sadismia tollanen, että tuotetaan tahallaan ahdistusta lapselle, vaikka se olisi hyvin pienellä vaivalla estettävissä.
 
voi hyvä luoja!
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvä luoja!:
millasta mammapoikaa sä kasvatat?? :D
ei se nyt kovin karmee voi olla jos se on 5v kokoa, huh huh sentään :D
Kuule varmaan fiksumpaa poikaa kasvatan kuin sinä. Vai meinaatko että ton ikäisellä ei sais olla mitään pelkoja? No sun poikas ei varmaan saa pelätä mitään. Kasvata sä vaan omastas niitä häirikkömuksuja. Mun poika ei ainakaan ketään kiusaa ja osaa ottaa toiset huomioon ja on muutenkin fiksu.
haista kuule jotain! :D
mulla kolme poikaa, rohkeaa ja hyväntahtoista, juuri tänään kehuttiin kiltiksi johtajan toimesta kun hain päiväkodista!
ai että on kiusaaja jos ei pelkää jotain ihme paitaaa, huh huh, outo oot!
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvä luoja!:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvä luoja!:
millasta mammapoikaa sä kasvatat?? :D
ei se nyt kovin karmee voi olla jos se on 5v kokoa, huh huh sentään :D
Kuule varmaan fiksumpaa poikaa kasvatan kuin sinä. Vai meinaatko että ton ikäisellä ei sais olla mitään pelkoja? No sun poikas ei varmaan saa pelätä mitään. Kasvata sä vaan omastas niitä häirikkömuksuja. Mun poika ei ainakaan ketään kiusaa ja osaa ottaa toiset huomioon ja on muutenkin fiksu.
haista kuule jotain! :D
mulla kolme poikaa, rohkeaa ja hyväntahtoista, juuri tänään kehuttiin kiltiksi johtajan toimesta kun hain päiväkodista!
ai että on kiusaaja jos ei pelkää jotain ihme paitaaa, huh huh, outo oot!
Eiköhän noi lauseet kerro tarpeeksi susta kasvattajana.
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Tästä tulikin mieleeni, kun pojalla oli aikanaan pääkallokuvioidut housut. Itse näin vain nätit rukseat puuvillahousut, mutta toinen n. 5v poika näki selvästi vain ne pääkallot. Hesen pallomeressä olivat ja toinen poika selvästi vältteli omaani, joka oli aikalailla samankokoinen. Syyn tajusin, kun jossain vaiheessa äidilleen puhui, "toi pääkallohousuinen...".
Mäkin pelkäsin pienenä pääkalloja ja luuranko oli mulle ihan täys kauhistus vaikka se oli lehdessä jonkun tiede jutun kohdalla ja äiti yritti selittää ummet ja lammet kuinka sitä ei tartte pelätä. En edes tiedä miksi niitä pelkäsin :snotty:
Mä pelkäsin pienenä sitä Mauri Kunnaksen "Hui Kauhistus" kirjassa ollutta "Luuranko Leon tanssi" satua ja sitä kuvaa siitä luurangosta. :(
 
"just"
kai 5v jo puhetta ymmärtää, ihan sama mikä kuva paidassa on. tarvitseeko hänen toisten paitoja ihmetellä?
älä mene tuollaiseen höpöjuttuun mukaan. käske pitää huolta omista asioistaan ja kuria pidät vain omallesi, jätä toisten paidat juttelematta tarhaväen kanssa.
 
ei niihin lapsen pelkoihin kyllä kannata lähteä mukaan. Eikä keltään voi vaatteidensa pitämistä kieltää. Ota kuvasta selvää ja selitä lapselle ettei sitä tarvitse pelätä. Yritätte kodin kautta sen pelon poistaa. Ja pyydä päiväkotia selvittämään toi kiusaus asia, voihan olla että tuo paita on vaan nyt joutunut syntipukiksi tässä kiusausasiassa.
 

Yhteistyössä