mitä juustoa Pizzeriat käyttää??

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Tyhjiä edam-paketteja olen nähnyt yhden pitserian edessä B)

Taitaa salaisuus olla se taikina ja paistolämpötila.

taikina on ihan perus: muna-hiiva-suola-sokeri-öljy-vehnäjauho

ja paisto kiviarinan päällä olikohan 300 asteessa muutama minuutti.
Mistä saisi munallisen pohjaohjeen? En ole ikinä kokeillut. Pitäisi varmaan, kun noita mun pitsoja ei voi leikata kuin sirkkelillä :ashamed:
no mä näen vain tosi suurissa suhteissa tehtyjä taikinoita joten sun ei auta ku kokeilla nuilla aineilla silleen sopivasti... AINIIN UNOHTU MAINITA VESI SIITÄ TAIKINA OHJEESTA!!!
mut suhteet ois tyyliin:
2munaa
ripaus sokeria
ripaus suolaa
1/4-1/2 tuorehiiva
1/2 dl öljyä (-1dl)
muutama dl (tai jopa litra) vettä
muutama dl vehnäjauhoja

mut toi on vaan mun näppituntuma!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
Alkuperäinen kirjoittaja no hyi:
Itseasiassa kotona tulee ihan kohtuullista pizzaa jos käyttää kunnon aineksia ja paistaa pizzan nopeasti 275 asteessa uunin ylätasolla ja ei tuki sitä pizzaa millään kinkku,kebap,aura,jauhis, katkarapu oksennuksella.
no, mitäs siihen sit laitetaan?
mun lempparia on tonnikala, aurajuusto, ananas ja valkosipuli.
tein just äsken pohjattoman pizzan: ainekset kerroksittain uunivuokaan ja uuniin 5-10 min, grillivastuksen alle...
nam nam
Ja mulla on jo useamman päivän ajan tehnyt mieli Dillingeriä
:p
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
no, kai ne muna-allergikot sitten itse osasi kysyä...

itsekin teen munapohjan.. tosin se on aika erikoinen: munia, rahkaa, emmentaljuustoa, psylliumia, soijajauhoa.. (ostin just gluteenitonta jauhoa, että seuraavaksi laitan sitäkin)
No itseasiassa ei.- Musta joku pizzapoja on sellain että ei siinä normaalisti ole kyllä munaa.
En ole koskaan törmännyt pizzapohjaan, jossa olisi munaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Toi musta ihan käsittämätön :eek: :eek:

Yhdes paikas missä olin aikanaan töissä alkoi ulkomaalaiset omistajat laittaa munaa( kanan :D ) pizzoihin eikä kertoneet siitä MISSÄÄN. mUSTA AIKA KARUA KUN KUITENKIN MUNA-ALLERGIKKOJA IN
no tä sama resepti ollu 10v eikä oo kertaakaan kukaan saanu kohtausta.
 
no hyi
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
Alkuperäinen kirjoittaja no hyi:
Itseasiassa kotona tulee ihan kohtuullista pizzaa jos käyttää kunnon aineksia ja paistaa pizzan nopeasti 275 asteessa uunin ylätasolla ja ei tuki sitä pizzaa millään kinkku,kebap,aura,jauhis, katkarapu oksennuksella.
no, mitäs siihen sit laitetaan?
mun lempparia on tonnikala, aurajuusto, ananas ja valkosipuli.
tein just äsken pohjattoman pizzan: ainekset kerroksittain uunivuokaan ja uuniin 5-10 min, grillivastuksen alle...
nam nam

Wiki: oikea pizza

Neapolitan pizza (pizza napoletana): Authentic Neapolitan pizzas are made with local ingredients like San Marzano tomatoes, which grow on the volcanic plains to the south of Mount Vesuvius, and Mozzarella di Bufala Campana, made with the milk from water buffalo raised in the marshlands of Campania and Lazio in a semi-wild state (this mozzarella is protected with its own European protected designation of origin).[3] According to the rules proposed by the Associazione Verace Pizza Napoletana, the genuine Neapolitan pizza dough consists of Italian wheat flour (type 0 or 00, or a mixture of both), natural Neapolitan yeast or brewer's yeast, salt and water. For proper results, strong flour with high protein content (as used for bread-making rather than cakes) must be used. The dough must be kneaded by hand or with a low-speed mixer. After the rising process, the dough must be formed by hand without the help of a rolling pin or other mechanical device, and may be no more than 3 mm (¹/8 in) thick. The pizza must be baked for 60-90 seconds in a 485 °C (905 °F) stone oven with an oak-wood fire.[4] When cooked, it should be crispy, tender and fragrant. Neapolitan pizza has been given the status of a "guaranteed traditional specialty" in Italy. This allows only three official variants: pizza marinara, which is made with tomato, garlic, oregano and extra virgin olive oil (although most Neapolitan pizzerias also add basil to the marinara), pizza Margherita, made with tomato, sliced mozzarella, basil and extra-virgin olive oil, and pizza Margherita extra made with tomato, mozzarella from Campania in fillets, basil and extra virgin olive oil.

 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
Alkuperäinen kirjoittaja no hyi:
Itseasiassa kotona tulee ihan kohtuullista pizzaa jos käyttää kunnon aineksia ja paistaa pizzan nopeasti 275 asteessa uunin ylätasolla ja ei tuki sitä pizzaa millään kinkku,kebap,aura,jauhis, katkarapu oksennuksella.
no, mitäs siihen sit laitetaan?
mun lempparia on tonnikala, aurajuusto, ananas ja valkosipuli.
tein just äsken pohjattoman pizzan: ainekset kerroksittain uunivuokaan ja uuniin 5-10 min, grillivastuksen alle...
nam nam
Ihan mitä vaan, kunhan ei ole pientä suhjua, niin kuin suomalaisissa pizzoissa on. Pizzahan on italialainen spydäri eli laitetaan kaikkea, mitä kaapista löytyy -siis suunnilleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
mä ite teen pohjan sillä valmispizzapohja jauhoilla ja ihan samanlaista tulee, kohotan jääkaapissa taikinan kuten oon oppinu työpaikoilta.
Miten kuumassa paistat ja kauan?

T: halukas oppimaan pitsanpaiston
no mä teen sen pohjan kuten paketissa neuvotaan (vissiin lisään vaan vettä...?) sit teen sellasia nyrkin kokoisia pullia jotka sumutan vedellä ja laitan jääkaappiin tunniksi tai pariksi. otan pois ja alan valmistella täytteitä, unni päälle. en tosin muista oonko paistanu kuten sen pakkauksen ohjeessa sanotaan vai oonko vetäny vaan rankasti sinne täysille... mut mee sä aluksi pakkauksen lämpötilonjen mukaan ni et voi epäonnistua.
sitten tarttee karkeita vehnäjauhoja et voipi pyörittää pullan pyöreeksi pohjaksi joko kaulimella tai käsin, ite teen siis käsin. tarttet alustaksi useimmissa keittiöissä olevan tason, ei siis se tiskipöydän vaan ihan sen "päällystetyn lastulevyn". siihen karkeet jauhot joita sitten tippuu pyörityksessä lattialle mut voipi siivota...
sitten täytteet päälle ja paistan niin kauan kunnes juusto näyttää herkullisen paahdetulta...
 
Mä teen pitsapohjan jääkaapissa. Taikinaan tulee siis jauhot-vesi-hiiva-öljy-suola (ihan normi), mutta nostatus yön yli jääkaapissa.

Pitsa paistetaan pitsakivellä kiertoilma-alalämmöllä. Meillä on Kermansaven pitsakivi.

Ja juustona tietty mozzarella. (Sori, teidän edam viritykset alkoivat etoa ihan hirveästi. Kamala juusto. Tai mozzarellan kaverina vuohenjuustoa ( ja katkarapuja) :p
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
no, kai ne muna-allergikot sitten itse osasi kysyä...

itsekin teen munapohjan.. tosin se on aika erikoinen: munia, rahkaa, emmentaljuustoa, psylliumia, soijajauhoa.. (ostin just gluteenitonta jauhoa, että seuraavaksi laitan sitäkin)
Mitä toi on??? Jotain kemiallista tuotetta?? :eek:

Onko hyvää?
Psyllium on intialaisen Plantago ovata -kasvin jauhettuja siemeniä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mä teen pitsapohjan jääkaapissa. Taikinaan tulee siis jauhot-vesi-hiiva-öljy-suola (ihan normi), mutta nostatus yön yli jääkaapissa.

Pitsa paistetaan pitsakivellä kiertoilma-alalämmöllä. Meillä on Kermansaven pitsakivi.

Ja juustona tietty mozzarella. (Sori, teidän edam viritykset alkoivat etoa ihan hirveästi. Kamala juusto. Tai mozzarellan kaverina vuohenjuustoa ( ja katkarapuja) :p
pyh. pahaa!

mut mä taidankin tehdä pikapizzoja: pirkan jauheliha ja kinkkupizzoihin lisään omia täytteitä ja uuniin menoks :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
no, kai ne muna-allergikot sitten itse osasi kysyä...

itsekin teen munapohjan.. tosin se on aika erikoinen: munia, rahkaa, emmentaljuustoa, psylliumia, soijajauhoa.. (ostin just gluteenitonta jauhoa, että seuraavaksi laitan sitäkin)
Mitä toi on??? Jotain kemiallista tuotetta?? :eek:

Onko hyvää?
Psyllium on intialaisen Plantago ovata -kasvin jauhettuja siemeniä
Ahaa! Kiitos tiedosta. Kuulsti ihan joltain plutoniumilta :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
no, kai ne muna-allergikot sitten itse osasi kysyä...

itsekin teen munapohjan.. tosin se on aika erikoinen: munia, rahkaa, emmentaljuustoa, psylliumia, soijajauhoa.. (ostin just gluteenitonta jauhoa, että seuraavaksi laitan sitäkin)
Mitä toi on??? Jotain kemiallista tuotetta?? :eek:

Onko hyvää?
Psyllium on intialaisen Plantago ovata -kasvin jauhettuja siemeniä
Ahaa! Kiitos tiedosta. Kuulsti ihan joltain plutoniumilta :ashamed:
heh , juu ei. :D antaa sitkosta gluteenittomaan leivontaan...

 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
makuun vaikuttaa paljon se tomaattikastikeen tekeminen :attn:
No heitähän herkullinen tomaattikastikeohje :)

Nimimerkillä sauvarilla sekasin oregano, mustapippuri, suolaripaus, sokerihippu, valkosipulinkynnet ja tomaattimurska, tomaattipyre ( ja joskus tuore tomaattia )

 

Yhteistyössä