mitä juustoa Pizzeriat käyttää??

Alkuperäinen kirjoittaja Ap ja muutkin keliaakikot:
Uskotko pizzerioissa ym. yleisissä ruokapaikoissa gluteenittomaien pitsojen olevan täysin gluteenittomia?
Varmaan ne ainakin yrittää, mutta en usko että ihan tosi perusteellisen pöydän puhdistuksen tekevät siinä välissä ja jauhopölyä varmaan on muutenkin.


Mutta ihan mutu-tuntuma tää oli
 
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap ja muutkin keliaakikot:
Uskotko pizzerioissa ym. yleisissä ruokapaikoissa gluteenittomaien pitsojen olevan täysin gluteenittomia?
Varmaan ne ainakin yrittää, mutta en usko että ihan tosi perusteellisen pöydän puhdistuksen tekevät siinä välissä ja jauhopölyä varmaan on muutenkin.


Mutta ihan mutu-tuntuma tää oli
Meillä kotipizzassa aina sanotaan tilauksen yhteydessä et jauhopölyä on ilmassa et jos ei kestä yhtään vertaa niin ei kannata tilata.. Eihän siitä pääse yli eikä ympäri et vaikka kuinka yritetään saada jauhoton ja työpiste ja saada puhtaat ja erilliset raaka-aineet niin ykllä sitä jauhopölyä vaan siellä leijailee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Varmaan ne ainakin yrittää, mutta en usko että ihan tosi perusteellisen pöydän puhdistuksen tekevät siinä välissä ja jauhopölyä varmaan on muutenkin.


Mutta ihan mutu-tuntuma tää oli
Ei tehdä puhdistusta kun kotipizzoissa (ainakin pitäs) on erilliset työpisteet gluteenittomille pohjille.
 
"tipu"
Olen ollut Italiassa ja asunut siellä 2 kk, sekä ollut töissä leipomossa ja tehnyt siellä pitsaa. Tämän perusteella voin sanoa kuinka Italialainen pitsa kuuluu tehdä:
Heillä ei ole ruisjauhoja, ei mitään tummia jauhoja eikä seoksia. He käyttivät vaaleaa jauhoa, eli vehnäjauhoja, sekä maissijauhoja. Pitsan pohjat punnattiin, riivattiin ja laitettiin pelleille nousemaan nostatuskaappiin. Riivaaminen, eli taikinapalan vaivaaminen pyöreäksi tasoittaa sen pinnan ja sitä on helpompi käsitellä.
Italialaiset ei käytä muuta kuin oliiviöljyä, joten pitsapohjaan olisi hyvä varata normaalin öljyn sijasta sitä. Lisäksi taikinan teossa on hyvä käyttää kylmää vettä. Jos jossain leivontakirjassa sanotaan, ”kädenlämpöiseen veteen”, se ei oikeastaan kuulu koko leivontaan. Olen leipuri-kondiittori ja voin sanoa, että kädenlämpöinen vesi ei anna tuore-hiivalle luonnollista nostatusta. Vaikkakin prosessi nopeutuu, hiivan toiminta on parempaa jos sen antaa kohota rauhassa. Pääsääntöisesti, tuore-hiivaan tehty taikina kuuluu sijoittaa lämpimään paikkaan nousemaan, ei tehdä sitä lämpimään veteen. Tietysti kuivahiiva vaatii sen lämpimämmän veden nostatukseen, mutta jättäkää jatkossa lämmin vesi vain kuivahiivalle. :)
Muistakaan, että taikina tarvitsee vähän jotain makeaa, hyppysellinen sokeria suolan lisäksi riittää niin taikina kasvaa paremmin ja hiiva saa ravintoa. Taikinaa tehdessä on hyvä vaivata sitä käsin, tai yleiskoneella n. 15 minuuttia hyvän sitkon saamiseksi. Lopuksi kunnon nostatus ja uuniin, mmm. :)
Nostatuksen jälkeen, pitsapohjaa ei kaulittu, se heiteltiin muutamalla heitolla pyöreäksi ja sen reunoille jäi ilmavat reunat. Eli käytännössä pohjaa litistettiin keskeltä pöytää vasten ja pyöräytettiin käsissä. Pitsa tehtiin marmoritasolla, pohjan alla täytyy olla runsaasti jauhoja. Pohjan päälle tuli tomaattikastike, ihan perus kotimainen tomaattikastike (kalliit tomaattikastikkeet voitte ihan hyvin jättää hyllyyn, sillä se halvempikin merkki on varmasti yhtä laadukasta kuin se kalliimpikin, sillä minä en ainakaan usko että on olemassa kaadukkaampaa tomaattia kuin se toinen :)) ja valmiiksi murskattuna. Lisäksi päälle tuli mozzarella-juusto sekoitus. Mozzarellan ja juuston he tilasivat kokonaisina, siitä he pienivät ja vetivät tehosekoittimen kautta pieneksi, kuitenkin aika ronskiksi palaksi.
Juuston päälle laitettiin muut täytteet, jotta ne näkyisivät ja asiakas näkee millä täytteellä on tilannut. Valmiin pitsan alle liu’utettiin puinen lasta, jolla pitsa laitettiin arinauuniin, toisinsanoen: pitsakivelle. Korkealämpöisessä uunissa pitsalla ei mennyt kuin muutama minuutti valmistua. Loppusilaukseksi pitsa viimeisteltiin oreganolla.
Mitä itse teen aina vehnäjauhoista pitsataikinan ja lisään siihen vähän grahamjauhoja. Toivon, että tästä oli hyötyä ihmisille, ja toivon että valmistatte hyvää pitsaa :)
 
..
Edelliselle: kerrohan käyttävätkö sellaista tankomaista mozzarellaa, joka on kiinteämpää vaiko sitä kaupoissa palloina myytävää pehmeämpää?

Lisäksi osaatko antaa vinkkiä tomaattikastikeen valmistamiseen? Keitettiinkö sitä pitkään kasaan ja mitä mausteita? Mielestäni hyvä kastike tekee ison osan pizzan mausta, samoin kuin juusto.
 
"tipu"
Edelliselle: kerrohan käyttävätkö sellaista tankomaista mozzarellaa, joka on kiinteämpää vaiko sitä kaupoissa palloina myytävää pehmeämpää?

Lisäksi osaatko antaa vinkkiä tomaattikastikeen valmistamiseen? Keitettiinkö sitä pitkään kasaan ja mitä mausteita? Mielestäni hyvä kastike tekee ison osan pizzan mausta, samoin kuin juusto.
Mielestäni kaupasta löytyvä pallo-mozzarella käy hyvin. Mutta se mitä he käyttivät työpaikallani Italiassa oli tämän tyylistä kun linkissä: http://www.finecooking.com/assets/uploads/posts/5332/ING-fresh-mozzarella1_sql.jpg Eli juurikin tuota "kiinteämpää" mozzarellaa.
Tuosta tomaattikastikkeesta, työpaikallani he käyttivät mielestäni valmista kastiketta, jota ilmeisesti tilasivat tukusta. Mutta siihen he vielä sekoittivat jossakin suhteessa kuivattua-basilikaa sen joukkoon. Eli sitä mitä maustehylystä löytyy oreganon tapaisesti. Mitää määriä en osaa sanoa, koska mittoja ym ei juurikaan näkynyt, eli maustaminen tehtiin silmämääräisesti ja maistamalla.
Mutta senverran minä tiedän, jos haluat tehdä itse tomaattikastikkeen, kalttaa tomaatit ja keitä kasaan mausteiden kanssa.
Italiassa oli paljon pieniä leipomoita, joten luulen että vain ravintoloissa on "tilaa/aikaa" valmistaa itse tomaattikastike. Mutta kuinka minä itse teen tomaattikastikkeen, laitan kattilaan tomaattimurskaa, valkosipulia, oreganoa ja basilikaa ja keitän n. 15 minuuttia. Maun mukaan tietenkin aineksia. Vähän ehkä joskus tuorechiliä ja se on valmista. :)
Mutta kun pitsaa tekee, pitää muistaa että Italiassa he eivät pahemmin mitään mittaillut, joten määriä ym en osaa sanoa. :)
 
vierailija
En ole koskaan syönyt hyvää tee-se-itse pizzaa. Koska se ei tavallisessa uunissa vain onnistu. Uunit kun ei kodeissa lämpene tarpeeksi. Jos joku tarjoaa itsetehtyä pizzaa, sanon aina ei, koska se ei nyt vaan siellä sähköhellassa onnistu.

No ehkä jossain leivinuunissa saattaisi onnistua, mutta harvapa sellaista alkaa pizzan takia lämmittämään.
 

Yhteistyössä