Olen ollut Italiassa ja asunut siellä 2 kk, sekä ollut töissä leipomossa ja tehnyt siellä pitsaa. Tämän perusteella voin sanoa kuinka Italialainen pitsa kuuluu tehdä:
Heillä ei ole ruisjauhoja, ei mitään tummia jauhoja eikä seoksia. He käyttivät vaaleaa jauhoa, eli vehnäjauhoja, sekä maissijauhoja. Pitsan pohjat punnattiin, riivattiin ja laitettiin pelleille nousemaan nostatuskaappiin. Riivaaminen, eli taikinapalan vaivaaminen pyöreäksi tasoittaa sen pinnan ja sitä on helpompi käsitellä.
Italialaiset ei käytä muuta kuin oliiviöljyä, joten pitsapohjaan olisi hyvä varata normaalin öljyn sijasta sitä. Lisäksi taikinan teossa on hyvä käyttää kylmää vettä. Jos jossain leivontakirjassa sanotaan, kädenlämpöiseen veteen, se ei oikeastaan kuulu koko leivontaan. Olen leipuri-kondiittori ja voin sanoa, että kädenlämpöinen vesi ei anna tuore-hiivalle luonnollista nostatusta. Vaikkakin prosessi nopeutuu, hiivan toiminta on parempaa jos sen antaa kohota rauhassa. Pääsääntöisesti, tuore-hiivaan tehty taikina kuuluu sijoittaa lämpimään paikkaan nousemaan, ei tehdä sitä lämpimään veteen. Tietysti kuivahiiva vaatii sen lämpimämmän veden nostatukseen, mutta jättäkää jatkossa lämmin vesi vain kuivahiivalle.
Muistakaan, että taikina tarvitsee vähän jotain makeaa, hyppysellinen sokeria suolan lisäksi riittää niin taikina kasvaa paremmin ja hiiva saa ravintoa. Taikinaa tehdessä on hyvä vaivata sitä käsin, tai yleiskoneella n. 15 minuuttia hyvän sitkon saamiseksi. Lopuksi kunnon nostatus ja uuniin, mmm.
Nostatuksen jälkeen, pitsapohjaa ei kaulittu, se heiteltiin muutamalla heitolla pyöreäksi ja sen reunoille jäi ilmavat reunat. Eli käytännössä pohjaa litistettiin keskeltä pöytää vasten ja pyöräytettiin käsissä. Pitsa tehtiin marmoritasolla, pohjan alla täytyy olla runsaasti jauhoja. Pohjan päälle tuli tomaattikastike, ihan perus kotimainen tomaattikastike (kalliit tomaattikastikkeet voitte ihan hyvin jättää hyllyyn, sillä se halvempikin merkki on varmasti yhtä laadukasta kuin se kalliimpikin, sillä minä en ainakaan usko että on olemassa kaadukkaampaa tomaattia kuin se toinen
) ja valmiiksi murskattuna. Lisäksi päälle tuli mozzarella-juusto sekoitus. Mozzarellan ja juuston he tilasivat kokonaisina, siitä he pienivät ja vetivät tehosekoittimen kautta pieneksi, kuitenkin aika ronskiksi palaksi.
Juuston päälle laitettiin muut täytteet, jotta ne näkyisivät ja asiakas näkee millä täytteellä on tilannut. Valmiin pitsan alle liuutettiin puinen lasta, jolla pitsa laitettiin arinauuniin, toisinsanoen: pitsakivelle. Korkealämpöisessä uunissa pitsalla ei mennyt kuin muutama minuutti valmistua. Loppusilaukseksi pitsa viimeisteltiin oreganolla.
Mitä itse teen aina vehnäjauhoista pitsataikinan ja lisään siihen vähän grahamjauhoja. Toivon, että tästä oli hyötyä ihmisille, ja toivon että valmistatte hyvää pitsaa