Mitä järkeä on käydä töissä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja tinkijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tinkijä:
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä Kimpan kanssa.Jos ei ole oikeesti VARAA harrastaa kalliisti niin miksei lapsille voi sitä sanoa? Jos harrastusten takia joudutaan tinkimään perusasioista kuten vaatteet ja ruoka niin jotain on pielessä!
siis eihän tinkiminen välttämättä tarkoita että eletään puutteessa! Ei kai nitä uusia vaatteita oo pakko joka viikko ostaa? Tinkiminen, eli kuutuksen vähentäminen ei oo huono asia ollenkaan. Enemmän lapset saa elämyksiä ratsastuksesta ja hevosista kuin shoppailusta!!!!!!!
Peesi tähän! Tässä ketjussa ei ole nyt tajuttu että tinkiminen esim. ruuasta ei tarkoita että ollaan nälässä! Kyllä mäkin tingin joka kerta ruokakaupassa, eli vertaan hintoja ja mietin mitä oikeasti tarvii, olen siis kotihoidontuella. Silloin kun kävin töissä, niin ei tarvinnu olla niin tarkkana, mutta enpä sanoisi että elämänlaatu nyt olis heikompaa.

Niin ja miksi pitäisi lopettaa ratsastus ja aloittaa ravaamaan huvipuistoissa kun kerran lapset ovat itse ratsastukseen mieltyneet?! Outo ajatusmaailma on nykyajan äideillä...
Ihmeellinen ajatusmaailma on, jos huvipuisto on sinun mielestä sopiva harrastus ellei ratsastamaan pääse. Jonkun mielestä on ihan ok laittaa viidesosa tuloista harrastukseen, mun mielestä se taas kuulostaa absurdilta kun laskee mitä se itselläkin tekisi kuussa. Jos on valmis uhraamaan (niin kuin ap:n valituksesta päätteli että jotain pitää uhrata ja on tosi tiukkaa) harrastuksen eteen, niin sittenpä on. Turha sitten valittaa.
PIKKASEN nyt oot lukenut huonosti! Siis mä nimenomaan kyseenalaistin tuota että tässä ketjussa päivitellään sitä että lapset ratsastaa ja sit ei oo varaa huvipuistoon!!! Eli MUN mielestä on outoa että huvipuostoja pidetään pakollisina menoina... Luepa ketju uudestaan1
Aa, sori, luin tosiaan pikaisesti edellisellä kerralla.. Eli samaa mieltä kanssasi.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Kannattaa sitten varmaan mennä oikeustieteelliseen tai kauppakorkeaan, niin saat hyvää liksaa 5-6 vuoden opiskelun jälkeen... Älä valita, mene kouluun...
 
Jasmin
Mä käyn töissä koska tykkään tehdä töitä,nautin kun saan kehittää /suunnitella/ideoida/kokeilla.Nautin kun saan työnantjan piikkiin kouluttautua,matkustaa,ruokailla,puhua kännykkään ja käydä lääkärissä.Nautin että saan hyödyntää tieotoani ja taitojani-nautin että saan tehdä työtä joka sopii minulle ja on koulutustavastaavaa.ja kaiken nautinnon lisäksi saan siitä kerran kuukaudessa rahaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Kannattaa sitten varmaan mennä oikeustieteelliseen tai kauppakorkeaan, niin saat hyvää liksaa 5-6 vuoden opiskelun jälkeen... Älä valita, mene kouluun...
Ota huomioon, että sossu joutuisi elättämään heidät tuon 5-6 vuotta. Nyt he sentäs tekevät töitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jasmin:
Mä käyn töissä koska tykkään tehdä töitä,nautin kun saan kehittää /suunnitella/ideoida/kokeilla.Nautin kun saan työnantjan piikkiin kouluttautua,matkustaa,ruokailla,puhua kännykkään ja käydä lääkärissä.Nautin että saan hyödyntää tieotoani ja taitojani-nautin että saan tehdä työtä joka sopii minulle ja on koulutustavastaavaa.ja kaiken nautinnon lisäksi saan siitä kerran kuukaudessa rahaa.
Taidat olla omassa unelmatyössäsi :) Minä vielä etsin omaani.
 
Jasmin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jasmin:
Mä käyn töissä koska tykkään tehdä töitä,nautin kun saan kehittää /suunnitella/ideoida/kokeilla.Nautin kun saan työnantjan piikkiin kouluttautua,matkustaa,ruokailla,puhua kännykkään ja käydä lääkärissä.Nautin että saan hyödyntää tieotoani ja taitojani-nautin että saan tehdä työtä joka sopii minulle ja on koulutustavastaavaa.ja kaiken nautinnon lisäksi saan siitä kerran kuukaudessa rahaa.
Taidat olla omassa unelmatyössäsi :) Minä vielä etsin omaani.
Tällä hetkellä tuntuu siltä-voihan se muuttuakin kun omat tarpeet muuttuu.
 
5krt äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Kannattaa sitten varmaan mennä oikeustieteelliseen tai kauppakorkeaan, niin saat hyvää liksaa 5-6 vuoden opiskelun jälkeen... Älä valita, mene kouluun...
Ota huomioon, että sossu joutuisi elättämään heidät tuon 5-6 vuotta. Nyt he sentäs tekevät töitä.
Siksi useimmat hankkivat ensin hyvän koulutuksen ja työn ja sitten vasta lapset.Ihan siitä vastuuntunnon syystä,että on valmis olemaan aikuinen ja tarjoamaan lapsilleen parhaan mahdollisen ympäristön ilman epävarmuutta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 5krt äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Kannattaa sitten varmaan mennä oikeustieteelliseen tai kauppakorkeaan, niin saat hyvää liksaa 5-6 vuoden opiskelun jälkeen... Älä valita, mene kouluun...
Ota huomioon, että sossu joutuisi elättämään heidät tuon 5-6 vuotta. Nyt he sentäs tekevät töitä.
Siksi useimmat hankkivat ensin hyvän koulutuksen ja työn ja sitten vasta lapset.Ihan siitä vastuuntunnon syystä,että on valmis olemaan aikuinen ja tarjoamaan lapsilleen parhaan mahdollisen ympäristön ilman epävarmuutta.
Taitaa olla myöhäistä ap:lle? Minusta lapset pitää hankkia nuorena jotta heistä tulisi terveitä. Se maksaa vähemmän yhteiskunnallekin. Et taida olla seurannut yhteiskuntatilaa ja sen tilaa tulevaisuudessa? Miten paljon tiedät eläkepommista ja lisääntymisestä?
 
nooooh, täytyy sanoa että pärjättiin ihan samallalailla silloin kun vielä opiskelin. nytkun olen itse työssä ja mies on töissä, rahat menee ja tulee sitä mukaan että viheltävät vaan mennessään. joten kai se on että ikinä sitä ei saa säästettyä!
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 5krt äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Kannattaa sitten varmaan mennä oikeustieteelliseen tai kauppakorkeaan, niin saat hyvää liksaa 5-6 vuoden opiskelun jälkeen... Älä valita, mene kouluun...
Ota huomioon, että sossu joutuisi elättämään heidät tuon 5-6 vuotta. Nyt he sentäs tekevät töitä.
Siksi useimmat hankkivat ensin hyvän koulutuksen ja työn ja sitten vasta lapset.Ihan siitä vastuuntunnon syystä,että on valmis olemaan aikuinen ja tarjoamaan lapsilleen parhaan mahdollisen ympäristön ilman epävarmuutta.
Taitaa olla myöhäistä ap:lle? Minusta lapset pitää hankkia nuorena jotta heistä tulisi terveitä. Se maksaa vähemmän yhteiskunnallekin. Et taida olla seurannut yhteiskuntatilaa ja sen tilaa tulevaisuudessa? Miten paljon tiedät eläkepommista ja lisääntymisestä?
Eläkepommi ja eläkepommi.. siitäkin ollaan montaa mieltä..

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/99231.shtml

"Unohda puheet eläkepommista

Varautuminen: Työurat ovat jo pidentyneet, eläkkeelle pääsy vaikeutuu

Muhkeat rahastot purkavat pelätyn eläkepommin. Valtion eläkerahastot pursuavat rahaa ja syntyvyys on lähes Euroopan korkeinta tasoa.

Maahan muuttaa lähes 15 000 ihmistä enemmän kuin täältä lähtee. Työntekijöitä pitäisi riittää jatkossakin.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen ennustepäällikkö Eero Lehto arvioi, että valtio on säästänyt jopa turhan paljon harmaiden päivien varalle.

- Julkisen sektorin ylijäämä on meillä poikkeuksellisen korkea. Melkein kaikissa muissa maissa on alijäämää.

Ylijäämä oli viime vuonna noin yhdeksän miljardia, 5,2 prosenttia kansantulosta. Mukaan on laskettu eläkeyhtiöt, kunta ja valtio. Rahaa on, joten pommipuheet ovat turhia. Liika varautuminen jäykistää valtion, Lehto arvioi."
 
Miettii
Miksi monet naiset eivät mieti jo nuorena, miten elämänsä rahoittavat? Jätetään koulut käymättä ja mennään alipalkatuille aloille ruikuttamaan? Siitä vaan oppisopimuksella vaikka sähköasentajaksi. Varmasti alkaa työnteko kannattamaan...
 
ap
Jokunen vastaus kysymyksiinne: En pysty menemään kouluun, en pysty terveydellisistä syistä istumaan koulun penkillä. Viimeksi tuli 3 kuukauden istumisesta välilevyn pullistumia ja 4 kuukauden sairasloma. En mene koulunpenkille , kouluttautuminen kestää kauan ja millä silloin pärjäämme. Ja vielä: lapset nauttivat niin paljon hevosharrastuksestaan että en ikinä pakota heitä lopettamaan sitä että saisin itselle risteilyn, kampaajan tai uusia vaatteita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 5krt äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Kannattaa sitten varmaan mennä oikeustieteelliseen tai kauppakorkeaan, niin saat hyvää liksaa 5-6 vuoden opiskelun jälkeen... Älä valita, mene kouluun...
Ota huomioon, että sossu joutuisi elättämään heidät tuon 5-6 vuotta. Nyt he sentäs tekevät töitä.
Siksi useimmat hankkivat ensin hyvän koulutuksen ja työn ja sitten vasta lapset.Ihan siitä vastuuntunnon syystä,että on valmis olemaan aikuinen ja tarjoamaan lapsilleen parhaan mahdollisen ympäristön ilman epävarmuutta.
Taitaa olla myöhäistä ap:lle? Minusta lapset pitää hankkia nuorena jotta heistä tulisi terveitä. Se maksaa vähemmän yhteiskunnallekin. Et taida olla seurannut yhteiskuntatilaa ja sen tilaa tulevaisuudessa? Miten paljon tiedät eläkepommista ja lisääntymisestä?
Voi hyvänen aika mikä kommentti... Minkä ikäisenä ihminen on mielestäsi "nuori" hankkimaan lapsia?? Esikoiseni syntyi kun olin 27, kuopus kun olin 29 (täyttämässä 30 samana vuonna), olinko mielestäsi jollain tavalla "vanha" hankkimaan lapsia? Omasta mielestäni en! Olin ja olen mielestäni edelleen kohta 31-vuotiaana NUORI äiti. Ja minulla on täysin terveet lapset, raskausaika ja synnytys olivat suht. helppoja ja olen jaksanut lasten kanssa mainiosti.

Arvaapa mitä minä ehdin tehdä ennen lasten hankkimista? Valmistua edellämainituista oikiksesta ja kauppiksesta, saada koulutustani vastaavan, hyvin palkatun työn, löytää vastuuntuntoisen, luotettavan kumppanin, jonka kanssa perustaa perhe ja jakaa elämäni. Eikä edes tiukkaa tehnyt ajallisesti... Joten älä sinä äläkä kukaan muukaan tule urputtamaan minulle siitä, ettei esimerkiksi edellämainittuja asioita "ehdi" tehdä ennenkuin lasten hankkiminen on "liian myöhäistä".

Kyllä se niin vain menee, että tässä yhteiskunnassa on jokainen viime kädessä vastuussa yksin itsestään ja naiselle se paras vakuutus ja selustan turvaaja on hyvä koulutus ja sen mahdollistama ammattitaito ja asema työmarkkinoilla. Sen vuoksi on ei ainoastaan järkevää, vaan melkeinpä välttämätöntä (jos ei halua joutua ap:n kuvailemaan tilanteeseen ) ENSIN hankkia ainakin se koulutus ja jos mahdollista myös hiukan työkokemusta omalta alalta, ja SITTEN vasta ne lapset.

Edelleen ihmettelen missä ap:n lasten isä mahdollisesti luuraa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Minä olen varma, että oikealla uravalinnalla ei tarvitse kituuttaa rahatta ja silti ei koulunpenkkiä tarvitse kuluttaa.

Oppisopimuksella sähkäriksi tai putkariksi tahi asentajaksi? Tuntipalkka pesee pph:n tai siivoojan yhdessä hetkessä.
Olen samaa mieltä. Akateemisuus ei todellakaan ole se ainoa tie hyväpalkkaisiin hommiin nykyään. Muutenkin yhteiskunnassa tarvitaan ja arvostetaan koko ajan enemmän myös käytännön työn tekijöitä, kaikenlaisista pilipalimaistereista kun tuntuu olevan ylitarjontaa. Pointti on kuitenkin se, että ENSIN se koulutus ja jotain työkokemusta, SITTEN ne lapset, kun ollaan sisäistetty se, mitä eläminen maksaa...
 
khf
Eipä toi työn teko ookkaan muuta kun harrastus.. rahallisesti ei oo mitään hyötyä, käteen jäävä osuus kuussa on 1070 ekeä.. ja kuushenkistä perhettä pitäs elätellä...
Mut on meillä kaksi työssä käyvää niin ihan hyvästi toimeen tullaan..
Ei mun pää kestäis kokopäiväsesti olla kotonakaan
 
Mary
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
mä kyllä tarviin työtä ihan järjissä pysymiseenkin, kohtuudella toki.monesti miettinytkin, et vaikka lotossa voittas ni silti varmaan jotain puuhastelis.
mä komppaan kans siinä, et ennemmin tingitään kalliista harrastuksesta kuin vaatteista ja ruuasta.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Hulluksi tulisin jos päivästä toiseen olisin kotona.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 5krt äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Kannattaa sitten varmaan mennä oikeustieteelliseen tai kauppakorkeaan, niin saat hyvää liksaa 5-6 vuoden opiskelun jälkeen... Älä valita, mene kouluun...
Ota huomioon, että sossu joutuisi elättämään heidät tuon 5-6 vuotta. Nyt he sentäs tekevät töitä.
Siksi useimmat hankkivat ensin hyvän koulutuksen ja työn ja sitten vasta lapset.Ihan siitä vastuuntunnon syystä,että on valmis olemaan aikuinen ja tarjoamaan lapsilleen parhaan mahdollisen ympäristön ilman epävarmuutta.
Taitaa olla myöhäistä ap:lle? Minusta lapset pitää hankkia nuorena jotta heistä tulisi terveitä. Se maksaa vähemmän yhteiskunnallekin. Et taida olla seurannut yhteiskuntatilaa ja sen tilaa tulevaisuudessa? Miten paljon tiedät eläkepommista ja lisääntymisestä?
Yhteiskunta kannustaa tekemään lapset nuorempina, koska silloin valtio säästäisi ansiosidonnaisissa äitiyspäivärahoissa kun nainen ei olisi vielä välttämättä edes töissä tai ei ainakaan vielä tienaisi kovinkaan hyvin. Eläkepommin kanssa sillä ei ole juuri mitään tekemistä. Kuten lainasin Aamulehdestä, erään vaikutusvaltaisen herran mielestä mitään eläkepommia ei ole edes tulossa.

Ja vaikka olisi mikä eläkepommi, on se tosi huono syy "aloittaa lasten tekeminen mahdollisimman nuorena ja tehdä niin monta lasta kuin ehtii". Jos vaikka vähän ympäristöäkin ajatellaan.

Itse en kannata tuota ajatusta ollenkaan, että lapset pitäisi pyrkiä tekemään mahdollisimman nuorena. Valtio kyllä siinä säästäisi, mutta minustakin on hyvin tervettä, että ensin mietitään, miten tullaan (taloudellisesti ja muuten) toimeen elämässä ja vasta sitten hankitaan lapsia.

En tiedä mikä on tarkkaan "nuori" ja mikä "vanha" äiti, mutta musta on ihan tervettä tehdä niitä lapsia vasta kun on koulut käyty, löydetty pysyvä hyvä parisuhde kypsän kumppanin kanssa, hankittu työpaikka ja vakiinnuttu elämässä. Valitettavasti sitten riskit lapsettomuuteen tai kehitysviiveisin ym lisääntyvät, mutta monilla se lasten hankinta ei ole niin vain edes "päätettävissä". Itse ainakin löysin sopivan kumppaninkin vasta vähän alle kolmekymppisenä. Ala siinä sitten mahdollisimman nuorena tehdä lapsia ja pelasta maa eläkepommilta :LOL:
 

Yhteistyössä