Mitä järkeä on käydä töissä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Ja vielä, että mä ymmärrän jos TOSIHÄDÄSSÄ haetaan apua sossusta, mutta jos on vielä varaa ratsastusharrastukseen, niin silloin ei todellakaan ole tosihädässä. Meilläkään ei olisi varaa laittaa 200 kuussa harrastuksiin, vaikka tienaamme paljon ap:tä paremmin.
no tuota, mä olen aikoinani minimi äippärahoilla (oisko ollu jotn 250?) ja yksinhuoltajana ollessani joutunut hakemaan sossusta rahaa ja muistelisin kyllä että aika tarkalleen siellä laskevat vain pakollisiin menoihin.en tod. edes kysellyt mitään lehtitilaus- tai puhelin rahoja sieltä, eikä mun mielestä sossun sellasia tarvii kustantaakkaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Lapsilisäkeskustelu on taas yksi aihe aiheen vierestä. Jos vain puhutaan ap:n tilanteesta, niin mun käsittääkseni jos saa tonnin kuussa (käteen?) kuten ap, se on enemmän kuin perustyöttömyyskorvaus? Eli eikö hänellä ole kannattavaa käydä töissä vai tienaisiko hän paremmin työttömänä?

Siitä olen samaa mieltä, että tuloloukot pitäisi poistaa niin, että Aina on kannattavampaa mennä töihin kuin olla menemättä. Näitäkin kun on, että ei "kannata" mennä töihin koska tuilla elelee paremmin.
Mutta eikö ap:n pitänyt juuri siksi katsoa asumistuki, jotta hänen kannattaisi olla töissä eikä jäädä työttömäksi?
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja sisar:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja duunari:
Alkuperäinen kirjoittaja duunari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja duunari:
No, kävittekö laskemassa saatteko tukea?
Siis et hakee yhteiskunnan tukia että lapsi saa jatkaa sikakallista ratsastusharrastustaan....?? Hm, tekisi mieli sanoa pari valittua..
No mä en ota kantaa toisten harrastuksiin, mut jos JOLLAIN on ihan ilman sikakalliita harrastuksiakin tiukkaa, niinkuin oli meillä, on toi as. tuki ihan paikallaan ...
ja viel on pakko sanoo et mieluummin sekin vaikka 200 euroo kuussa LAPSEN harrastuksiin, kun että vetäs senkin rahan kurkusta alas, kuten liian monilla tuntuu menevän.



Miten vain, en pidä sossuamisesta missään muodossa - en niin että lasten harrastusten takia joudutaan menemään sossun luukulle tai että joku sossuaa sen takia, että työt ei kiinnosta mutta viina sitäkin enemmän.

Tosin pitää ymmärtää, että alkoholismi on monien kohdalla sairaus. Sossuamisessa ratsastusharrastuksen takia on kyse vain järjen köyhyydestä ja arvojärjestyksen puutteesta.

Kummassakin tilanteessa olisi ratkaisukeinoja olemassa jos vain haluaa käyttää ne (= juoppo hakee apua alkoholiongelmaansa ja yrittää saada töitä/ ap lopettaa ratsastusharrastuksen ja keksii lastensa kanssa muuta hauskaa tekemistä ja harrastamista). Suomessa näköjän sossu on paras ratkaisu rahaongelmiin.
peesaan, jotain on yhteiskunnassa vialla kun joillekkin soskuaminen on ammatti. Munkin yksi sisarus ei halua töihin, koska niiltä menis muuten tuet. Sosku siis maksaa vuokran, sähkölaskut, lehtilaskut, lääkkeet, silmälasit, ruoat... kaikki. Ja jos sattuu rahat loppuu kesken kuukautta niin sinne vaan itkemään ja lisää tulee rahaa.

Pitäs jonkunlainen muutos tulla tohon, että kannustais tää yhteiskunta tekemään töitä. Tällanen kannustaa vaan olee niillä tuilla jotka joku kuitenkin maksaa, siis me palkalliset työläiset. Ja just se raha joilla jotkut elää, siis tuet, on pois jostain, vanhuksilta, terveydenhuollolta jne. jne.
Niinpä! Pois niiltä, jotka OIKEASTI tarvitsevat apua. Eivät terveytensä, ikänsä tms syyn vuoksi ole kykeneväisiä pitämään itsestään huolta tai käymään töissä. Jollain muulla on vaikeampaa ja niukempaa sen takia, että joku haluaa itsepäisesti jatkaa lapsensa ratsastusharrastusta (se lapsi EI traumatisoidu jos sen pitää vaihtaa harrastusta!) tai muuten sossuta vaikka olisi terve ja parhaassa työntekoiässä.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Ja vielä, että mä ymmärrän jos TOSIHÄDÄSSÄ haetaan apua sossusta, mutta jos on vielä varaa ratsastusharrastukseen, niin silloin ei todellakaan ole tosihädässä. Meilläkään ei olisi varaa laittaa 200 kuussa harrastuksiin, vaikka tienaamme paljon ap:tä paremmin.
no tuota, mä olen aikoinani minimi äippärahoilla (oisko ollu jotn 250?) ja yksinhuoltajana ollessani joutunut hakemaan sossusta rahaa ja muistelisin kyllä että aika tarkalleen siellä laskevat vain pakollisiin menoihin.en tod. edes kysellyt mitään lehtitilaus- tai puhelin rahoja sieltä, eikä mun mielestä sossun sellasia tarvii kustantaakkaan.
Mun mielestä sinulla ja monilla muillakin on täysioikeus hakea tukea, koska elämäntilanne on oikeasti tiukka! Uskomattomia tarinoita vain kuulee, mitä kaikkea sossu kustantaa jos osaa olla oikein röyhkeä.
 
vieras
En tajua tätäKÄÄN ketjua. Miksi tää lasten harrastus on nyt sitten noussut taas hampaisiin? Ap on joustava kun koko perhe kiristää menojaan, jotta lapsilla olisi mieluisa harrastus. Ehkä se sitten olisi parempi lopettaa, että lapset saavat merkkivaatteen kuukaudessa tai huvipuistoretken kesällä. Tai ulkomaanmatkan kerran kahdessa-kolmessa vuodessa. Lapsethan voivat harrastaa ilmaiseksikin vaikka samoamalla metsissä tai maleksimalla ostoskeskuksissa...

Ratsastus kuitenkin on kantava harrastus, liikuntaa, ulkoilua, sosiaalisia suhteita, hoivaamiesviettiä ja vastuunkantoa tukevaa. Useimmiten kun tytöt siellä tallilla muutakin tekevät kuin käyvät sen tunnin hevosen selässä... Tietenkin se on sitten yksi valinta, lapset harrastavat ja se karsii sitten muita menoja. Kun lapset vähän kasvavat, he voivat itse hankkia rahat harrastamiseen (lehdenjakoa, kesätöitä yms). Sitten voi taas jäädä jotakin säästöön matkaa varten.

Tsemppiä ap:lle, välillä kaikki potkii, mutta kyllä se siitä...
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tajua tätäKÄÄN ketjua. Miksi tää lasten harrastus on nyt sitten noussut taas hampaisiin? Ap on joustava kun koko perhe kiristää menojaan, jotta lapsilla olisi mieluisa harrastus. Ehkä se sitten olisi parempi lopettaa, että lapset saavat merkkivaatteen kuukaudessa tai huvipuistoretken kesällä. Tai ulkomaanmatkan kerran kahdessa-kolmessa vuodessa. Lapsethan voivat harrastaa ilmaiseksikin vaikka samoamalla metsissä tai maleksimalla ostoskeskuksissa...

Ratsastus kuitenkin on kantava harrastus, liikuntaa, ulkoilua, sosiaalisia suhteita, hoivaamiesviettiä ja vastuunkantoa tukevaa. Useimmiten kun tytöt siellä tallilla muutakin tekevät kuin käyvät sen tunnin hevosen selässä... Tietenkin se on sitten yksi valinta, lapset harrastavat ja se karsii sitten muita menoja. Kun lapset vähän kasvavat, he voivat itse hankkia rahat harrastamiseen (lehdenjakoa, kesätöitä yms). Sitten voi taas jäädä jotakin säästöön matkaa varten.

Tsemppiä ap:lle, välillä kaikki potkii, mutta kyllä se siitä...
"Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin."

Ei ole kyse merkkivaatteista, lomareissuista tai muista spesiaalihumputuksista, vaan siitä että perheen PERUSMENOISTA pitää tinkiä harrastuksen vuoksi. Siis esim. vaatteista (eivät ne merkkivaatteita tarvitsekaan olla, mutta jos ns perusvaatteistakin pitää tinkiä ) ja RUUASTA.

Olen samaa mieltä, että ratsastus on varmaan kiva harrastus sille joka siitä tykkää, mutta jos tuloista VIIDESOSA menee harrastukseen, niin se on vain hemmetin paljon.

Jos taas näkee, että kaikesta muusta (jopa ruuasta!) tinkiminen on sen arvoista, niin sitten ei pidä valittaa. Ja jos taas valittamista on rahapulasta, niin sitten kannattaa katsoa peiliin ja laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

Lapsille kyllä löytyy monin tavoin kehittäviä ja hauskoja harrastuksia, jotka eivät maksa maltaita. Se on mielikuvituksen ja yrityksen puutetta, ellet keksi muuta vaihtoehtoista harrastusta kalliille ratsastusharrastukselle kuin ostarilla maleksimisen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja khkh:
Mistä tulee tämä käsitys, että valtion kuuluu elättää ihmiset ja töissä käydään vain, jotta saa ylellisyyksiä (matkoja, merkkivaatteita yms.)... :O
Töissä käydään, että saadaan perhe elätettyä - ruokaa suuhun, katto pään päälle, vaatetta päälle! Sehän on ihan kunniakysymys, että ihminen elättää itse itsensä perheensä. Ei missään muuallakaan maailmassa käydä töissä vain ylellisyyden toivossa, vaan jotta saadaan perhe pidettyä hengissä. Ei juuri missään muualla voi heittäytyä sosiaalietuuksien varaan niin kuin Suomessa, vaan perheestä pidetään huolta käymällä töissä. (Itse pidän Suomen mallia hyvänä , kun pidetään huolta sairaista tai vaikka yllättävän työttömyyden sattuessa, mutta en sulata sitä, että terveet ihmiset jättävät tahallaan valtion huolehtimaan itsestään ja perheestään!!!) :|

Kun halutaan ylellisempää elämää ja rahaa turhuuksiin, tehdään enemmän töitä tai opiskellaan lisää/pidemmälle, jotta saadaan hyväpalkkaisempi työ.
"Kun halutaan ylellisempää elämää ja rahaa turhuuksiin, tehdään enemmän töitä tai opiskellaan lisää/pidemmälle, jotta saadaan hyväpalkkaisempi työ"

Just näin! Koskee esim. ratsastusharrastusta.
Mutta ei liity tukiloihin. Eikös kysymys ollut siitä, että pienipalkkainen saa tukia, jotta rahaa jäisi enemmän kuin työttömälle. Lapsilisiä taas en ymmärrä. Mitä esimerkiksi 5000 euroa tienaava tekee lapsilisillä? Käyttää matkusteluun :(
Se 5.000 euroa käyttää saman rahansa elämiseen. Meillä tulot tuota luokkaa, mutta esim. ihan perusasumiseen paritaloneliöön uppoaa melkoinen summa rahaa, päivähoitomaksut ovat täydet jne. Yhden lapsen harrastus on uimakoulu 100 euroa kausi, toinen lapsi harrastaa uintia, johon uppoaa 30 euroa kuussa, siis n. 300 euroa vuodessa. Ei meillä ole varaa matkustella edes lapsilisien verran vuodessa, meillä sitä kertyisi reilu 4000 euroa vuodessa, tämän vuoden kaksi yksi risteily on maksanut 120 euroa, ja ruotsin reissu (5 yötä) 1000 euroa. Siinä meidän matkat, tosin mies on työllistynyt vasta syksyllä. Mutta joka tapauksessa, sitä kuvittelee, että isot tulot tarkoittavat sitä, että on varaa kaikkeen. Mutta niimpä minä vain kíertelen etsimässä lapsille vaatteita kirppiksiltä, hyödynnän alet ja ostan laputettua ruokaa kaupasta pakastimeen, jotta rahat riittää. Säästöihin menee rahat rahastoihin, 120 euroa kuussa. Nämä varalle, jotta jos jotain tapahtuu, pystytään maksamaan asuntolainaamme.

Toinen pointti joka on hyvä tietää, on se, että lapsilisän tarveharkintaisuus tulisi kalliimmaksi, kuin lapsilisien maksaminen. Siis sen byrokratian pyörittäminen ja tarkistaminen ja takaisin perintä jne.
 
vieras
Olen samaa mieltä Kimpan kanssa.Jos ei ole oikeesti VARAA harrastaa kalliisti niin miksei lapsille voi sitä sanoa? Jos harrastusten takia joudutaan tinkimään perusasioista kuten vaatteet ja ruoka niin jotain on pielessä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä puhutaan aina siitä kuinka työssäkäyvillä on varaa maksaa ulkomaanmatkat, reimatecit, soppailut, talolainat ja muut.En ymmärrä en sitten ollenkaan!!!!! Mä olen vakitöissä, työaika 35-39 tuntia viikossa ja palkka huimat 900-1000 euroa kuukaudessa. Ja lasketaanpa: 200 euroa lasten ratsastukset, 150 euroa bensaan, 400 euroa ruokaan, 300 euroa tai loput laskuihin. Mulla ei jää yhtään mitään käteen, ei pysty ostaan vaatteita itselle ( lapsille kirppikseltä tai h&m osamaksulla), ei rematekkejä, ei ulkomaanmatkoja. Jos tähän vielä lisättäisiin lasten hoitomaksut, jos olisi päiväkoti-ikäisiä, niin käteenhän ei jäisi mitään, mutta lapseni ovat jo koulussa. Ainoa syy käydä töissä on että lapset pääsevät harrastukseensa. Mitään muuta järkeä tässä ei ole. Vihaan tätä elämää.
Lähtekääpäs ämpärit kourassa metsään keräämään marjoja niin saatte talven varalle vähän extra rahaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Toinen pointti joka on hyvä tietää, on se, että lapsilisän tarveharkintaisuus tulisi kalliimmaksi, kuin lapsilisien maksaminen. Siis sen byrokratian pyörittäminen ja tarkistaminen ja takaisin perintä jne.
No ehkä olisi sitten parempi poistaa tuet ja siirtää toimeentulotuki kelalle. Lisätään vain toimeentulotukeen sääntö, että aina pitää jäädä tienatuista rahoista tietty osuus tienaajalle, joka siis korottaisi tuota normia. Tuet vähenesivät ja selkeytyisivät.

 
Kimppa
Yhdyn poikia3:n tekstiin, että ei sitä paremmillakaan palkoilla hummailla ja lapsilisätkin tulevat tositarpeeseen. Meillä ei ole varaa matkustella, ei käydä kylpylöissä tms (tosin en varmaan menisi vaikka olisi varaakin). Vaatteita ostetaan käytettyinä, auto on vanha romu, ei ole kalliita harrastuksia, merkkivaatteita, lasten tarvikkeet kalleinta merkkiä jne..

Asumiseen meillä menee rahaa eniten. Ja kun menee täydet hoitomaksut eli 443 kuussa.. Pakollisten menojen jälkeen meillä jää varaa elää suht vaatimatonta, mutta omasta mielestämme ihan laadukasta ja mukavaa elämää. Ne elämän pikkuilot tulevat muista kuin maksullisista asioista. Jos nyt saa vaikka viikonloppuna kokattua hyvää ruokaa ja lasin viiniä siihen oheen. Muksujen kanssa touhutaan paljon kaikenlaista eivätkä ne (ainakaan vielä ;) ) ole traumatisoituneet, ettei niillä ole kalliita harrastuksia.

Siis asumisen ja esim ruuan laadusta emme tingi (tosin teemme isoja satseja pakkaseen, ostamme leipää leipomomyymälästä halvalla pakkaseen jne), mutta todellakin tingimme sikakalliista harrastuksista. Niistä ensimmäisenä.
 
taimi
Alkuperäinen kirjoittaja duunari:
Alkuperäinen kirjoittaja duunari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja duunari:
No, kävittekö laskemassa saatteko tukea?
Siis et hakee yhteiskunnan tukia että lapsi saa jatkaa sikakallista ratsastusharrastustaan....?? Hm, tekisi mieli sanoa pari valittua..
No mä en ota kantaa toisten harrastuksiin, mut jos JOLLAIN on ihan ilman sikakalliita harrastuksiakin tiukkaa, niinkuin oli meillä, on toi as. tuki ihan paikallaan ...
ja viel on pakko sanoo et mieluummin sekin vaikka 200 euroo kuussa LAPSEN harrastuksiin, kun että vetäs senkin rahan kurkusta alas, kuten liian monilla tuntuu menevän.
peesi! ja jos ruokaan menee se 400 kuussa, niin eihän silloin nälkää nähdä! Minusta on hienoa että ap haluaa panostaa lapsille tärkeään harrastukseen, ja lapsetkin oppivat priorisointia kun ovat tilanteen hyväksyneet; eli jos ratsastetaan niin sit vähemmän muuta kuten leluja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta ei liity tukiloihin. Eikös kysymys ollut siitä, että pienipalkkainen saa tukia, jotta rahaa jäisi enemmän kuin työttömälle. Lapsilisiä taas en ymmärrä. Mitä esimerkiksi 5000 euroa tienaava tekee lapsilisillä? Käyttää matkusteluun :(
Mä luulen, että jos lapsilisät olis sidottu tuloihin, niin suurituloiset alkais vaatia, että niitä supistetaan, ja lopulta niin kävis. Nyt pidetään kaikki tyytyväisenä. Noita huipputuloisia on kuitenkin harvassa.
 
taimi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä Kimpan kanssa.Jos ei ole oikeesti VARAA harrastaa kalliisti niin miksei lapsille voi sitä sanoa? Jos harrastusten takia joudutaan tinkimään perusasioista kuten vaatteet ja ruoka niin jotain on pielessä!
siis eihän tinkiminen välttämättä tarkoita että eletään puutteessa! Ei kai nitä uusia vaatteita oo pakko joka viikko ostaa? Tinkiminen, eli kuutuksen vähentäminen ei oo huono asia ollenkaan. Enemmän lapset saa elämyksiä ratsastuksesta ja hevosista kuin shoppailusta!!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä puhutaan aina siitä kuinka työssäkäyvillä on varaa maksaa ulkomaanmatkat, reimatecit, soppailut, talolainat ja muut.En ymmärrä en sitten ollenkaan!!!!! Mä olen vakitöissä, työaika 35-39 tuntia viikossa ja palkka huimat 900-1000 euroa kuukaudessa. Ja lasketaanpa: 200 euroa lasten ratsastukset, 150 euroa bensaan, 400 euroa ruokaan, 300 euroa tai loput laskuihin. Mulla ei jää yhtään mitään käteen, ei pysty ostaan vaatteita itselle ( lapsille kirppikseltä tai h&m osamaksulla), ei rematekkejä, ei ulkomaanmatkoja. Jos tähän vielä lisättäisiin lasten hoitomaksut, jos olisi päiväkoti-ikäisiä, niin käteenhän ei jäisi mitään, mutta lapseni ovat jo koulussa. Ainoa syy käydä töissä on että lapset pääsevät harrastukseensa. Mitään muuta järkeä tässä ei ole. Vihaan tätä elämää.
Lähtekääpäs ämpärit kourassa metsään keräämään marjoja niin saatte talven varalle vähän extra rahaa.
Tätä on yritetty,mut kun marjasato on mikä on ja ei tunne paikkoja niin laihaksi saalis jääny pari litraa vattuja ,kun mustikoita ei löytyny,piti tyytyä juolukoihin 3L!Kotikonnuilla olisi tutut mättäät, mut matkaa yhteensuuntaan 150km,niin ei kannata.2004 oli hyvä vattusato ,keräsin 50L!
 
tinkijä
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä Kimpan kanssa.Jos ei ole oikeesti VARAA harrastaa kalliisti niin miksei lapsille voi sitä sanoa? Jos harrastusten takia joudutaan tinkimään perusasioista kuten vaatteet ja ruoka niin jotain on pielessä!
siis eihän tinkiminen välttämättä tarkoita että eletään puutteessa! Ei kai nitä uusia vaatteita oo pakko joka viikko ostaa? Tinkiminen, eli kuutuksen vähentäminen ei oo huono asia ollenkaan. Enemmän lapset saa elämyksiä ratsastuksesta ja hevosista kuin shoppailusta!!!!!!!
Peesi tähän! Tässä ketjussa ei ole nyt tajuttu että tinkiminen esim. ruuasta ei tarkoita että ollaan nälässä! Kyllä mäkin tingin joka kerta ruokakaupassa, eli vertaan hintoja ja mietin mitä oikeasti tarvii, olen siis kotihoidontuella. Silloin kun kävin töissä, niin ei tarvinnu olla niin tarkkana, mutta enpä sanoisi että elämänlaatu nyt olis heikompaa.

Niin ja miksi pitäisi lopettaa ratsastus ja aloittaa ravaamaan huvipuistoissa kun kerran lapset ovat itse ratsastukseen mieltyneet?! Outo ajatusmaailma on nykyajan äideillä...
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä Kimpan kanssa.Jos ei ole oikeesti VARAA harrastaa kalliisti niin miksei lapsille voi sitä sanoa? Jos harrastusten takia joudutaan tinkimään perusasioista kuten vaatteet ja ruoka niin jotain on pielessä!
siis eihän tinkiminen välttämättä tarkoita että eletään puutteessa! Ei kai nitä uusia vaatteita oo pakko joka viikko ostaa? Tinkiminen, eli kuutuksen vähentäminen ei oo huono asia ollenkaan. Enemmän lapset saa elämyksiä ratsastuksesta ja hevosista kuin shoppailusta!!!!!!!
Miten ihmeessä te ette keksi mitään muita vaihtoehtoisia harrastuksia ratsastamiselle kuin shoppailu tai ostareilla lorviminen?

Mä taas ymmärtin että ap:llä on jokin ongelma (raha- sellainen), mutta ilmeisesti kaikki onkin sitten ihan hyvin! Jatkakoot samaan malliin.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja tinkijä:
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä Kimpan kanssa.Jos ei ole oikeesti VARAA harrastaa kalliisti niin miksei lapsille voi sitä sanoa? Jos harrastusten takia joudutaan tinkimään perusasioista kuten vaatteet ja ruoka niin jotain on pielessä!
siis eihän tinkiminen välttämättä tarkoita että eletään puutteessa! Ei kai nitä uusia vaatteita oo pakko joka viikko ostaa? Tinkiminen, eli kuutuksen vähentäminen ei oo huono asia ollenkaan. Enemmän lapset saa elämyksiä ratsastuksesta ja hevosista kuin shoppailusta!!!!!!!
Peesi tähän! Tässä ketjussa ei ole nyt tajuttu että tinkiminen esim. ruuasta ei tarkoita että ollaan nälässä! Kyllä mäkin tingin joka kerta ruokakaupassa, eli vertaan hintoja ja mietin mitä oikeasti tarvii, olen siis kotihoidontuella. Silloin kun kävin töissä, niin ei tarvinnu olla niin tarkkana, mutta enpä sanoisi että elämänlaatu nyt olis heikompaa.

Niin ja miksi pitäisi lopettaa ratsastus ja aloittaa ravaamaan huvipuistoissa kun kerran lapset ovat itse ratsastukseen mieltyneet?! Outo ajatusmaailma on nykyajan äideillä...
Ihmeellinen ajatusmaailma on, jos huvipuisto on sinun mielestä sopiva harrastus ellei ratsastamaan pääse. Jonkun mielestä on ihan ok laittaa viidesosa tuloista harrastukseen, mun mielestä se taas kuulostaa absurdilta kun laskee mitä se itselläkin tekisi kuussa. Jos on valmis uhraamaan (niin kuin ap:n valituksesta päätteli että jotain pitää uhrata ja on tosi tiukkaa) harrastuksen eteen, niin sittenpä on. Turha sitten valittaa.
 
tinkijä
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tinkijä:
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä Kimpan kanssa.Jos ei ole oikeesti VARAA harrastaa kalliisti niin miksei lapsille voi sitä sanoa? Jos harrastusten takia joudutaan tinkimään perusasioista kuten vaatteet ja ruoka niin jotain on pielessä!
siis eihän tinkiminen välttämättä tarkoita että eletään puutteessa! Ei kai nitä uusia vaatteita oo pakko joka viikko ostaa? Tinkiminen, eli kuutuksen vähentäminen ei oo huono asia ollenkaan. Enemmän lapset saa elämyksiä ratsastuksesta ja hevosista kuin shoppailusta!!!!!!!
Peesi tähän! Tässä ketjussa ei ole nyt tajuttu että tinkiminen esim. ruuasta ei tarkoita että ollaan nälässä! Kyllä mäkin tingin joka kerta ruokakaupassa, eli vertaan hintoja ja mietin mitä oikeasti tarvii, olen siis kotihoidontuella. Silloin kun kävin töissä, niin ei tarvinnu olla niin tarkkana, mutta enpä sanoisi että elämänlaatu nyt olis heikompaa.

Niin ja miksi pitäisi lopettaa ratsastus ja aloittaa ravaamaan huvipuistoissa kun kerran lapset ovat itse ratsastukseen mieltyneet?! Outo ajatusmaailma on nykyajan äideillä...
Ihmeellinen ajatusmaailma on, jos huvipuisto on sinun mielestä sopiva harrastus ellei ratsastamaan pääse. Jonkun mielestä on ihan ok laittaa viidesosa tuloista harrastukseen, mun mielestä se taas kuulostaa absurdilta kun laskee mitä se itselläkin tekisi kuussa. Jos on valmis uhraamaan (niin kuin ap:n valituksesta päätteli että jotain pitää uhrata ja on tosi tiukkaa) harrastuksen eteen, niin sittenpä on. Turha sitten valittaa.
PIKKASEN nyt oot lukenut huonosti! Siis mä nimenomaan kyseenalaistin tuota että tässä ketjussa päivitellään sitä että lapset ratsastaa ja sit ei oo varaa huvipuistoon!!! Eli MUN mielestä on outoa että huvipuostoja pidetään pakollisina menoina... Luepa ketju uudestaan1
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Olisi varmaan kannattanut hankkia parempi koulutus. Ei täällä Suomessa korkeastikoulutetutkaan rahalla mällää. Asia nyt vaan on niin, että Suomessa eletään surkeasti. Koulutuksen kautta voi hankkia edes tyydyttävän elintason, jollei sitten halua elää kokonaan sossun varassa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä saa parempipalkkaista työtä? Meillä lapset tietää että koska ratsastavat , rahaa ei jää muuhun. Eli eivät saa leluja, vaatteita, eikä kulkea kaupungilla, ruuasta täytyy pihistellä, ei päästä huvipuistoihin eikä kylpylöihin. Ja kun joku marisee ettei ole töitä, niin keittiöalalla on työvoimapula.
Olisi varmaan kannattanut hankkia parempi koulutus. Ei täällä Suomessa korkeastikoulutetutkaan rahalla mällää. Asia nyt vaan on niin, että Suomessa eletään surkeasti. Koulutuksen kautta voi hankkia edes tyydyttävän elintason, jollei sitten halua elää kokonaan sossun varassa.
Näinpä ja sen koulutuksen voi kyllä hankkia myöhemmässäkin elämänvaiheessa. Itse lähdin vaihtamaan paremmin palkatulle alalle 38-vuotiaana.

Mutta olen kyllä ap:n kanssa siitä samaa mieltä, että työnteko ei pienipalkkaisella kannatakaan, jos ajattelutapana on se, että yhteiskunnan pitää elättää. Kuitenkin tarkoituksena on, että kukin elättää itsensä ja perheensä omalla työllään ja tukia maksetaan silloin, jos palkka on niin pieni, ettei se riitä siihen peruselämiseen. Kun palkka nousee, tuet laskee. Näinhän kuuluu ollakin. Laman myötä asenteet vaan kääntyivät sellaisiksi, että työssä käymällä pitäisi saada enemmän rahaa kuin tukien varassa eläessa. Ennen lamaa taas oli kunnia-asia, että ei tarvinnut tukia nostaa. Asenteet ovat siis muuttuneet.

 

Yhteistyössä