Mitä ihmettä tämä TEHY oikein touhuaa?

  • Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tämä juuri ihmetyttää; miksi kummassa hoitajien pitäisi ikänsä kantaa vastuuta ja huonoa omaatuntoa kaikista potilaista? Jos irtisanon itseni ja lähden töistä, en todellakaan aio kantaa huonoa omaatuntoa loppuikääni sen vuoksi. Miten voisin elää, jos koko ajan minua vaivaisi ajatus kaikista potilaista, joita en ole nyt hoitamassa ja auttamassa?
Ei hoitajan ammatti ole ollut kutsumustyötä enää moneen vuoteen, työ se on siinä kun muutkin. Antoisa työ tosin, mutta miksikään marttyyriksi en silti rupea.
Enpä ole entisiä potilaitani ajatellut näiden 7 vuoden aikana, mitä olen olut pois sairaalamaailmasta. En myöskään enää vaivaa päätäni niillä asiakkailla, joita mulla oli edellisessä työpaikassani.

 
netskuli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nimenomaan pitäisi maksaa, mutta jos kunnilla ei ole varaa, niin mistä sitä rahaa yhtäkkiä taiotaan?
Priorisoimalla hoidon tarvetta, lomauttamalla henkilöstöä, jäädyttämällä investoinnit, myymällä kunnan omaisuutta esim kiinteistöjä, vähentämällä palveluita jne. Ikävä tosiasia on, että kunnat ovat tällä hetkellä hyvin erilaisissa taloudellisissa tilanteissa ja se, mikä yhdessä kunnassa ei edellytä edes veroäyrin nostamista, voi toisessa kunnassa kaataa koko kunnan budjetin. Suurimpia kärsijöitä ovat kunnat, jossa asuu vain vähän vaurasta väkeä, joissa on paljon pitkäaikaistyöttömiä ja joiden talous on jo nyt kuralla.
Ja sellaisiakin kuntia on, vaikkei sitä kehäkolmosen sisäpuolella asuvat muistakaan :( täällä ainakin on jo nyt tilanne katastrofaalinen. Sairaat, lapset, vanhukset kärsii pakkolomautuksista nyt. uskaltaako edes ajatella, miten jatkossa? :(
hoitajien tarvii siis sääliä muita niin kovasti ettei vaadi itselleen ja omalle ammattitaidolle kunnon korvausta.. just joo..
jos sekerta on niin tärkeä työ niin maksetaan sen mukaan.

jos hoitajien työ ei ole tärkeää eikä vaativaa niin ei suosututa korotuksiin mutta ei sitten valiteta kun ei oo hoitajia!!!
 
netskuli
Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:
Koko ketjua en jaksanut lukea,mutta silmään pisti tuo keskustelu vaalilupauksista ja niiden pitämisestä. Onko oikein että kokoomus voitti vaalit näillä päläpälä lupauksillaan ja voivat siitä huolimatta toteuttaa puolueideologiaansa miten mielivät? Keräävät ns.parhaat päältä. Lupauksia ei tarvitse pitää,mutta kun vallankahvassa kerta ollaan niin onhan sitä silloin käytettävä! itse äänestin kokoomusta juuri sen takia että kerrankin saataisiin asiat rullaamaan ja on puolue joka uskaltaa tehdä aloitteen jo näin pitkään perseellään olleessa asiassa. Kuinka moni olisi äänestäessään miettinyt uudestaan jos olisi tiennyt että tulos on tämä?! minä ainakin olisin. Suomi on nyt porvariyhteiskunta,kiitos hyväuskoisten duunareiden.
minä tiesin tämän jo ennestään
ja olikohan matti vanhanen (en nyt tarkkaan muista) joka VAALIEN ALLA vielä sanoi ettei lupauksiin ole uskominen. ja se on selvää että siellä vaan heitetään läppäää että saadaa ihmiset äänestämään...

no toisaalta ehkä hyvä näin.. kuinkahan moni äänestää vielä samalla tavalla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Tarvitseeko olla samanlainen? Kyllä minua ainakin vaivaisi ja paljon.
Tämä juuri ihmetyttää; miksi kummassa hoitajien pitäisi ikänsä kantaa vastuuta ja huonoa omaatuntoa kaikista potilaista? Jos irtisanon itseni ja lähden töistä, en todellakaan aio kantaa huonoa omaatuntoa loppuikääni sen vuoksi. Miten voisin elää, jos koko ajan minua vaivaisi ajatus kaikista potilaista, joita en ole nyt hoitamassa ja auttamassa?
Ei hoitajan ammatti ole ollut kutsumustyötä enää moneen vuoteen, työ se on siinä kun muutkin. Antoisa työ tosin, mutta miksikään marttyyriksi en silti rupea.

No kyllä se aika monelle ihmiselle vaan on kuulemani mukaan juurikin kutsumustyö.
 
Meillä koulussa opettajia jotka kuuluvat tehyyn niin vaihtoivat liittoa,koska jos tehy:läiset menee lakkoon niin meillä ei olis ollut opettajia...sehän olis tietenkin meille kelvannut meinaa muutama vapaapäivä,mutta muuten olen ehdottomasti lakkoa vastaan,vaikka alalle opiskelenkin.
 
Ja ne on turhaa puhetta ne työvoima pula jutut(tai pääkaupunki seudulla ehkä näin on)mutta muualla esim.täällä missä asun niin on monta lähi/sairaanhoitajaa työttömänä.Ja auta armias jos on joku paikka auki niin miljoonasti hakijoita joten tohon työvoima pulaan en oikein jaksa uskoa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
hoitajien tarvii siis sääliä muita niin kovasti ettei vaadi itselleen ja omalle ammattitaidolle kunnon korvausta.. just joo..
jos sekerta on niin tärkeä työ niin maksetaan sen mukaan.

jos hoitajien työ ei ole tärkeää eikä vaativaa niin ei suosututa korotuksiin mutta ei sitten valiteta kun ei oo hoitajia!!!
No ei :headwall: :headwall: Niin kauan, kun tästä asiasta on käyty tällä palstalla keskustelua, olen ollut koko ajan hoitajien puolella, vaikken hoitoalalla itse enää olekaan. Teidän palkankorotusvaatimuksenne on ihan ok, kuten olen jo useasti tässäkin ketjussa todennut. Mutta ei kai hoitajillakaan ole mitään sitä vastaan, että kuntalaiset miettivät, miten nämä korotukset vaikuttavat sitten omaan elämään. Kas kun ne korotukset vaikuttavat kuntalaisiin aivan eri tavalla riippuen siitä, missä kunnassa asuu =)

 
Eikös täällä osa hokenut, éttei sairaanhoitajat korvaamattomia ole :whistle: Näin ollenhan tämä joukkoirtisanoutuminen ei pitäis vaikuttaa keneenkään :kieh: . Itsestäänhän nuo hommat toimii vai kuvittelittko saavanne ulkomaista apua?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
hoitajien tarvii siis sääliä muita niin kovasti ettei vaadi itselleen ja omalle ammattitaidolle kunnon korvausta.. just joo..
jos sekerta on niin tärkeä työ niin maksetaan sen mukaan.

jos hoitajien työ ei ole tärkeää eikä vaativaa niin ei suosututa korotuksiin mutta ei sitten valiteta kun ei oo hoitajia!!!
No ei :headwall: :headwall: Niin kauan, kun tästä asiasta on käyty tällä palstalla keskustelua, olen ollut koko ajan hoitajien puolella, vaikken hoitoalalla itse enää olekaan. Teidän palkankorotusvaatimuksenne on ihan ok, kuten olen jo useasti tässäkin ketjussa todennut. Mutta ei kai hoitajillakaan ole mitään sitä vastaan, että kuntalaiset miettivät, miten nämä korotukset vaikuttavat sitten omaan elämään. Kas kun ne korotukset vaikuttavat kuntalaisiin aivan eri tavalla riippuen siitä, missä kunnassa asuu =)
Samaa mieltä. *hyräilee mielessään we are the worldia*
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nimenomaan pitäisi maksaa, mutta jos kunnilla ei ole varaa, niin mistä sitä rahaa yhtäkkiä taiotaan?
Priorisoimalla hoidon tarvetta, lomauttamalla henkilöstöä, jäädyttämällä investoinnit, myymällä kunnan omaisuutta esim kiinteistöjä, vähentämällä palveluita jne. Ikävä tosiasia on, että kunnat ovat tällä hetkellä hyvin erilaisissa taloudellisissa tilanteissa ja se, mikä yhdessä kunnassa ei edellytä edes veroäyrin nostamista, voi toisessa kunnassa kaataa koko kunnan budjetin. Suurimpia kärsijöitä ovat kunnat, jossa asuu vain vähän vaurasta väkeä, joissa on paljon pitkäaikaistyöttömiä ja joiden talous on jo nyt kuralla.
Ja sellaisiakin kuntia on, vaikkei sitä kehäkolmosen sisäpuolella asuvat muistakaan :( täällä ainakin on jo nyt tilanne katastrofaalinen. Sairaat, lapset, vanhukset kärsii pakkolomautuksista nyt. uskaltaako edes ajatella, miten jatkossa? :(
hoitajien tarvii siis sääliä muita niin kovasti ettei vaadi itselleen ja omalle ammattitaidolle kunnon korvausta.. just joo..
jos sekerta on niin tärkeä työ niin maksetaan sen mukaan.

jos hoitajien työ ei ole tärkeää eikä vaativaa niin ei suosututa korotuksiin mutta ei sitten valiteta kun ei oo hoitajia!!!
Sinä se jaksat jankuttaa tätä samaa, etkä näytä tajuavan ollenkaan, että toki soisi hoitajille korotuksen, mutta se rahan löytyminen on se ongelma! Ei se hoitajien vika ole, ettei kunnilla ole rahaa, mutta jälleen kerran sanon sinulle; kun ei ole rahaa niin ei ole. Ei tarvi sääliä muita, työ ei ole turhaa eikä helppoa. Päinvastoin.

Mutta mistä revitään siihen rahaa, ja kun revitään jostain, niin käykö siinä kuitenkin niin, että siinä missä jokin ammatin puoli paranee, toinen vastaavasti huononee? Eli jos palkka nousee niin
onko varaa hankkia lisää väkeä? Kun palkka nousee, nouseeko verot? Jne. jne.

En minä tätä kiusalla tee! En minä aliarvosta hoitajia! Minä vain mietin, että kuinka tässä oikeasti vielä käy!
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Ja ne on turhaa puhetta ne työvoima pula jutut(tai pääkaupunki seudulla ehkä näin on)mutta muualla esim.täällä missä asun niin on monta lähi/sairaanhoitajaa työttömänä.Ja auta armias jos on joku paikka auki niin miljoonasti hakijoita joten tohon työvoima pulaan en oikein jaksa uskoa.
Katsoppa ihan huvikses työkkärin sivua ja tuu sen jälkeen sanomaan, että onko pulaa. Ja ihan voit vaikka tehyn lehdestä vilkasta, kun toista sataa paikkaa on auki |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Ja ne on turhaa puhetta ne työvoima pula jutut(tai pääkaupunki seudulla ehkä näin on)mutta muualla esim.täällä missä asun niin on monta lähi/sairaanhoitajaa työttömänä.Ja auta armias jos on joku paikka auki niin miljoonasti hakijoita joten tohon työvoima pulaan en oikein jaksa uskoa.

SUURIN ongelma on siinä, että sijaisia ei ole ja kuitenkin AINA on joku joka on sairas. Itsekkin olen ollut "vakituinen sijainen" ja tätä sijaisuutta olisin saanut tehdä hamaan tulevaisuuteen.
Siinä sulle luettavaa

http://www.mol.fi/paikat/BrowseList.do?pageIndex=2&search=Etsi&AreaB1=1&AreaB1=10&AreaB1=11&AreaB1=12&AreaB1=13&AreaB1=14&AreaB1=15&AreaB1=16&AreaB1=17&AreaB1=18&AreaB1=19&searchExecute=true&professionCode=10&type=21&lang=fi&province=---&searchphrase=&freshness=1&country=---&AreaA1=1&municipalities=&duration=11#resultList
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nimenomaan pitäisi maksaa, mutta jos kunnilla ei ole varaa, niin mistä sitä rahaa yhtäkkiä taiotaan?
Priorisoimalla hoidon tarvetta, lomauttamalla henkilöstöä, jäädyttämällä investoinnit, myymällä kunnan omaisuutta esim kiinteistöjä, vähentämällä palveluita jne. Ikävä tosiasia on, että kunnat ovat tällä hetkellä hyvin erilaisissa taloudellisissa tilanteissa ja se, mikä yhdessä kunnassa ei edellytä edes veroäyrin nostamista, voi toisessa kunnassa kaataa koko kunnan budjetin. Suurimpia kärsijöitä ovat kunnat, jossa asuu vain vähän vaurasta väkeä, joissa on paljon pitkäaikaistyöttömiä ja joiden talous on jo nyt kuralla.
Ja sellaisiakin kuntia on, vaikkei sitä kehäkolmosen sisäpuolella asuvat muistakaan :( täällä ainakin on jo nyt tilanne katastrofaalinen. Sairaat, lapset, vanhukset kärsii pakkolomautuksista nyt. uskaltaako edes ajatella, miten jatkossa? :(
Kuntahan voi saada valtionavustuksia, silloin kun terveydenhuollon menot ovat kohtuuttoman suuret.

Ja kunnathan eivät maksa vain alueellaan tapahtuvasta hoidosta, vaan myös muilla alueilla tapahtuvasta asukkaidensa hoidosta. Esimerkiksi meidän kotikuntamme maksaa (ja aika helvetisti maksaakin ilmeisesti) meidän lapsemme sairaanhoitokuluista sekä HUSiin että Pirkanmaalle, että alueemme keskussairaalaan. Mutta silloin, kun kunnan tulot suhteutettuna terveydenhuollon menoihin ovat suuret, kunta saa valtionapua terveydenhuoltomenojen kattamiseen.

Eli siis valtionkin kautta näitä th menoja katetaan.

Eikä valtionkaan kassa pohjaton ole.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Ja ne on turhaa puhetta ne työvoima pula jutut(tai pääkaupunki seudulla ehkä näin on)mutta muualla esim.täällä missä asun niin on monta lähi/sairaanhoitajaa työttömänä.Ja auta armias jos on joku paikka auki niin miljoonasti hakijoita joten tohon työvoima pulaan en oikein jaksa uskoa.
Siinä sulle luettavaa
http://www.mol.fi/paikat/BrowseList.do?pageIndex=2&search=Etsi&AreaB1=1&AreaB1=10&AreaB1=11&AreaB1=12&AreaB1=13&AreaB1=14&AreaB1=15&AreaB1=16&AreaB1=17&AreaB1=18&AreaB1=19&searchExecute=true&professionCode=10&type=21&lang=fi&province=---&searchphrase=&freshness=1&country=---&AreaA1=1&municipalities=&duration=11#resultList
Täällä tai edes lähiseuduilla ei yhtäkään avointa paikkaa.
 
vieras

ja se on semmonen homma et jos näitten irtisanoutumisten jälkeen alkaa ruumiita tulemaan niin osa niistä on sitten myös näitten sairaanhoitajien äitejä, siskoja ja lapsia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Ja ne on turhaa puhetta ne työvoima pula jutut(tai pääkaupunki seudulla ehkä näin on)mutta muualla esim.täällä missä asun niin on monta lähi/sairaanhoitajaa työttömänä.Ja auta armias jos on joku paikka auki niin miljoonasti hakijoita joten tohon työvoima pulaan en oikein jaksa uskoa.
Katsoppa ihan huvikses työkkärin sivua ja tuu sen jälkeen sanomaan, että onko pulaa. Ja ihan voit vaikka tehyn lehdestä vilkasta, kun toista sataa paikkaa on auki |O

Joo lähin työpaikka minulle olisi 400km päässä siis koulutusta vastaava.(en ole kyllä vielä valmistunut eli koulu kesken,mutta katsoin tilanetta jos olisin valmistunut jo)Kuten kirjoitin niin pääkaupunki seudulla tilanne on tämä eli työpaikkoja saa vaikka valita,mutta tuuppa tänne kehäkolmosen ulkopuolelle niin tilanne on aivan toinen...valitan...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Kuntahan voi saada valtionavustuksia, silloin kun terveydenhuollon menot ovat kohtuuttoman suuret.

Ja kunnathan eivät maksa vain alueellaan tapahtuvasta hoidosta, vaan myös muilla alueilla tapahtuvasta asukkaidensa hoidosta. Esimerkiksi meidän kotikuntamme maksaa (ja aika helvetisti maksaakin ilmeisesti) meidän lapsemme sairaanhoitokuluista sekä HUSiin että Pirkanmaalle, että alueemme keskussairaalaan. Mutta silloin, kun kunnan tulot suhteutettuna terveydenhuollon menoihin ovat suuret, kunta saa valtionapua terveydenhuoltomenojen kattamiseen.

Eli siis valtionkin kautta näitä th menoja katetaan.
Jos se menisikin noin yksioikoisesti, niin silloinhan Kemissäkään ei tarvitsisi lomauttaa hoitajia nytkään, kun hoitajien palkat ovat vielä pienet. Mun pointtini oikeastaan tässä onkin, että kansalaiset eriarvoistuvat yhä enemmän sen mukaan, missä kunnassa sattuvat asumaan. Joten jos suunnittelee muuttamista, kannattaa miettiä tarkkaan, mihin muuttaa.

 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Ja ne on turhaa puhetta ne työvoima pula jutut(tai pääkaupunki seudulla ehkä näin on)mutta muualla esim.täällä missä asun niin on monta lähi/sairaanhoitajaa työttömänä.Ja auta armias jos on joku paikka auki niin miljoonasti hakijoita joten tohon työvoima pulaan en oikein jaksa uskoa.
Katsoppa ihan huvikses työkkärin sivua ja tuu sen jälkeen sanomaan, että onko pulaa. Ja ihan voit vaikka tehyn lehdestä vilkasta, kun toista sataa paikkaa on auki |O

Joo lähin työpaikka minulle olisi 400km päässä siis koulutusta vastaava.(en ole kyllä vielä valmistunut eli koulu kesken,mutta katsoin tilanetta jos olisin valmistunut jo)Kuten kirjoitin niin pääkaupunki seudulla tilanne on tämä eli työpaikkoja saa vaikka valita,mutta tuuppa tänne kehäkolmosen ulkopuolelle niin tilanne on aivan toinen...valitan...

No tervetuloa Turun seudulle! Täällä riittää myös töitä ja pulaa hoitajista on monia ympäristökuntia/-kaupunkeja myöten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Ja ne on turhaa puhetta ne työvoima pula jutut(tai pääkaupunki seudulla ehkä näin on)mutta muualla esim.täällä missä asun niin on monta lähi/sairaanhoitajaa työttömänä.Ja auta armias jos on joku paikka auki niin miljoonasti hakijoita joten tohon työvoima pulaan en oikein jaksa uskoa.
Katsoppa ihan huvikses työkkärin sivua ja tuu sen jälkeen sanomaan, että onko pulaa. Ja ihan voit vaikka tehyn lehdestä vilkasta, kun toista sataa paikkaa on auki |O

Joo lähin työpaikka minulle olisi 400km päässä siis koulutusta vastaava.(en ole kyllä vielä valmistunut eli koulu kesken,mutta katsoin tilanetta jos olisin valmistunut jo)Kuten kirjoitin niin pääkaupunki seudulla tilanne on tämä eli työpaikkoja saa vaikka valita,mutta tuuppa tänne kehäkolmosen ulkopuolelle niin tilanne on aivan toinen...valitan...
Sattumoisin asun kyllä kaukana kehä kolmosesta ja sijaisuuksia saa tehdä niin paljon kun sielu sietää. Vilkaseppa tota mun aiempaa viestiä, muokkasin sitä. Eli ongelma on se että nuo on avoimia paikkoja. Ja tuossa on vain osa siitä.
Ja se suurin ongelma on kun ei ole sijaisia. Ja AINA on joku sairas. Itsekkin olen tehny sijaisuuksia ja niitä saa tehdä ihan täyspäiväisesti. Koska sijaisia ei ole.
 
vieras
Onkohan sitten niin, kuin kuulin veikkauksen, että Suomessakin mennään kohta jenkkityyliin, eli yksityistetään tuokin ala ja jatkossa hoitoa saavat vain ne, joilla on varaa maksaa? Huonotuloisilla ei olisi varaa sairastua, tai ainakaan saada hoitoa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Ja ne on turhaa puhetta ne työvoima pula jutut(tai pääkaupunki seudulla ehkä näin on)mutta muualla esim.täällä missä asun niin on monta lähi/sairaanhoitajaa työttömänä.Ja auta armias jos on joku paikka auki niin miljoonasti hakijoita joten tohon työvoima pulaan en oikein jaksa uskoa.
Katsoppa ihan huvikses työkkärin sivua ja tuu sen jälkeen sanomaan, että onko pulaa. Ja ihan voit vaikka tehyn lehdestä vilkasta, kun toista sataa paikkaa on auki |O

Joo lähin työpaikka minulle olisi 400km päässä siis koulutusta vastaava.(en ole kyllä vielä valmistunut eli koulu kesken,mutta katsoin tilanetta jos olisin valmistunut jo)Kuten kirjoitin niin pääkaupunki seudulla tilanne on tämä eli työpaikkoja saa vaikka valita,mutta tuuppa tänne kehäkolmosen ulkopuolelle niin tilanne on aivan toinen...valitan...

Työpaikka etelä-savo ja toden totta kyllä on ajoittain kovastikin vaikeaa löytää koulutettuja sijaisia. Opiskelijoita ja koulttamattomia kyllä on..
Muutama koulukaveri on vielä sijaisena ja kyllä kysyntää on enemmän kun ehtii tehdä...
Paljon on kellä ei vakituista työtä ole, mutta ei heidänkään työttömia tarvitse olla. Ne ketkä on, ovat omasta halustaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkohan sitten niin, kuin kuulin veikkauksen, että Suomessakin mennään kohta jenkkityyliin, eli yksityistetään tuokin ala ja jatkossa hoitoa saavat vain ne, joilla on varaa maksaa? Huonotuloisilla ei olisi varaa sairastua, tai ainakaan saada hoitoa...
Tästä mä olen ollut jo jonkin aikaa huolissani.
 
puppua
kun joku valitti, että vain etelä-suomessa on työpaikkoja sairaanhoitajille niin voin kertoa, että itse olen työskennellyt ympäri suomea ja joka paikassa olen saanut heti sairaanhoitajan töitä. Tampereella, Turun seudulla, Itä-suomessa ja Oulun seudulla.
 

Yhteistyössä