Mitä ihmettä mä teen?! Auttakaa!!

Meillä on miehen kanssa harkinta-aika menossa ja lopullista avioeroa voi hakea 16.11. alkaen. Tämä koko aika on ollut ihan helvetillistä, kun mies rypee omassa pahassa olossaan, eikä ymmärrä, että minullakin voi olla paha olla. Meillä on 1v7kk:n ikäinen lapsi. Asumme liki 400 km:n päässä toisistamme ja lapsi asuu siis minun kanssani.

Meillä meni elatussopimus umpeen syyskuun lopussa ja olemme tapelleet sen uusimisesta. Minulle paikallinen lastenvalvoja ilmoitti, että mieheni täytyy käydä oman paikkakuntansa lastenvalvojan luona tekemässä joku maksukykysitoumus, joka sitten lähetään tänne meidän lastenvalvojalle ja minä käyn sitten täällä allekirjoittamassa elatussopimuksen. Tai jotain sinne päin. No, mies ei ole tähänkään päivään mennessä hoitanut omaa osuuttaan. Minä en ole siis tässä kuussa saanut mistään elatustukea ja rahat ovat olleet tosi tiukilla (olen hoitovapaalla). En ole voinut edes paksumpia ulkovaatteita ostaa lapselleni. Toimeentulotukeakin koitin hakea, mutta eivät myöntäneet. Niin, juopoille kyllä jaellaan rahaa kahmalokaupalla, mutta ei senttiäkään semmoisille, jotka sitä oikeasti tarvitsisivat!

Nyt mies sitten ilmoitti tuossa hetki sitten tekstiviestillä, ettei aio tulla tapaamaan lastaan, koska hän ei JAKSA nähdä meitä kumpaakaan. Minä yritin soittaa miehelle, koska minähän en tuollaista purematta niele. Mies löi luurin korvaani ja laittoi viestin, ettei hän aio puhua minun tai kenenkään muunkaan kanssa ja sulki sen jälkeen puhelimen. Mä oon täällä vuoroin kihissyt kiukusta ja vuoroin itkenyt silmät päästäni.

Mitä ihmettä mä teen seuraavaksi?! Silloin toukokuussa, kun laitoimme avioeron vireille, niin teimme tapaamissopimuksen, jossa lukee, että vanhemmat keskenään päättää lapsen tapaamisista. Onko minulla nyt mitään "pykälää" tai muuta oikeutta vaatia, että mies tulee lastaan katsomaan? Voinko minä yksin muuttaa tuota tapaamissopimusta niin, että velvoittaisin isän tulemaan katsomaan lastaan? Voinko minä tehdä mitään tuon elatussopimusasian suhteen? Onko sosiaalipuoli velvollisia maksamaan minulle jotain yleistä elatustukea tai vastaavaa, vaikkei meillä ole voimassaolevaa sopimusta? Auttakaa nyt hyvät ihmiset minua!

Tämän kaiken kukkuraksi odottelen itse tietoa, onko minulla vakava sairaus vai ei. Olen käynyt jo kaksissa verikokeissa ja kolmannet edessä ja sen jälkeen vielä tarkempiin tutkimuksiin. Minulla on tästä mahdollisesta sairaudesta johtuen vielä rankkoja oireita (pahoinvointia, sydänoireita, rankkaa väsymystä ym.), joiden kanssa jaksaminen on lähestulkoon ylivoimaista. Tämän kaiken keskellä pitäisi jaksaa vielä täysipainoisesti hoitaa 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa, pientä lasta. Alkaa kuulkaa huumori loppua!

Kiitos, jos joku jaksaa edes lukea sepustukseni ja vielä suurempi kiitos, jos saan asiallisia kommentteja ja tukea! Osaako joku oikeasti sanoa, mitä minä tässä tilanteessa voin oikein tehdä? Auttakaa oikeasti!!
 
Sosiaalitoimiston kautta saa haettua kunnan/kaupungin/valtion maksamaa elatustukea,ei siinä rahatta tarvitse olla.
Jos kk:n ansiosi eivät riitä elättämään sinua ja lasta olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Lapsen isää et pysty millään konstilla velvoittamaan olemaan lapsen kanssa.
 
harmi juttu
.. mutta näin se on kuten Micosa sanoi. Et voi velvoittaa miestä mitenkään tapaamaan lastaan, jos hän ei halua. Sen sijaan elatusmaksu-asioissa sinun kannattaa heti ottaa yhteys omanan lastenvalvojaan ja hakea niitä jotenkin kunnan kautta maksettavaksi. Teillä oli määräaikainen elatus- ja tapaamioikeussopimus?

Kysy myös lastenhoitoapua, kodinhoitajaa esim. Tai Pelastakaa lapset ry:n kautta tai kunnon lastenvalvojan kautta tukiperhettä, jonne lapsi voisi mennä edes kerran kuussa viikonlopuksi, saisit itsellesi hengähdystaukoa ja jaksat paremmin.
Tukiperhe varmaan löytyy kohtuullisen helposti, jos lapsi on vielä pieni..

Apua voit käydä kysymässä myös seurakunnan diakoniatyöntekijältä.
 
Mene pikaisesti lastenvalvojan juttusille ja hoida se elatussopimus kuntoon.Jos ei ole voimassaolevaa elatussopimusta,et saa toimeentulotukena elatusmaksujen osuutta.Jos sinulla on voimassaoleva elatussopimus eikä mies maksa niin siinä tapauksessa kaupunki maksaa elatusavun.
Miestä ei voi velvoittaa tapaamaan lasta jos hän ei halua.
 
Tuohon lasten tapaamiseen, minusta on tosi väärin, että vaikka on tehty sopimus lasten huollosta ja tapaamisesta, niin se ei velvoita isää mitenkään! Mutta äitiä velvoittaa, eli jos isä ei halua tavata lapsiaan/lastaan se on ok, mutta jos äiti ei anna isää tavata lapsiaan, niin se ei käy, on pakko antaa!! Tuosta aiheesta kinattiin lastenvalvojan kanssa keväällä, kun mies suutuspäissään ilmoitti, että ei tapaa lapsia.. mutta onneksi tuli järki käteen hyvin pian! Mutta noin yleisesti.. outoa minusta. Vai mitä ootte mieltä?
 
peuhu
Tuossa lasten tapaamisessa lasten valvojat varmaan ajattelee lapsen etua koska eihän se ole lapsen edun mukaista jos lapsi väkisin lähetetään isän luo joka ei halua häntä tavata ja jos taas äiti ei anna lapsen nähdä isää niin onko kyseessä kiusanteko vai mitä... no ei ainenkaan lapsen etu paitsi jos isä on väkivaltainen tai jotain muuta sinnepäin mutta sittenhän tapaamiset kieltää jo sosiaaliviranomainenkin.
 
marmori
juu eli kaikki yht on oikeutettuja saamaan sen minimi elarin eli 118,50. Jos mies ei suostu maksamaan suosiolla niin kaupungin kuuluisi sulle se maksaa ja periä mieheltä jälkikäteen. Ja mitä tapaamisiin tulee niin ketään ei voi pakottaa lastaan tapaamaan vaikka olisi jos jonkinmoista sopimusta asiasta tehty. Isän ei siis tarvitse pitää mitään yhteyttä tms. jos hän ei halua. :hug: voimia teille!
 
Aika samojen asioiden kanssa olen painikellut. Mutta en ymmärrä miksi et ole saanut sossusta tukea. Me exän kanssa unohdettiin käydä uusimassa sopimus ja en siis siltä kuulta olisi saanut sitä, hain sossusta sitä ja sain sen verran toimeentulotukena. Olin myös hoitovapaalla silloin, niillä on ihan selkeät rahamäärät määrätty paljon pitää aikuisella ja lapsella olla kuussa rahaa, että jos yksin asut ja vaan hoitovapaalla olet, on sinun saatava sitä. Kävitköhän ihan virkailijan luona kaikkien tulo ja meno lappujen kanssa, jos et niin heti sinne!
Lasteni isä ei ole halunnut veemäisyyttään ja ja varmaan ei kiinnosta tarpeeksi nähdä lapsiaan ja lastenvalvojasanoi että pystyn haastamaan oikeuteen ja hakemaan tapaamisia, mutta en minä halua väkisin omia lapsiani pakottaa ihmiselle joka ei niitä halua tavata, sehän olisi julmaa. Lapset ovat siellä olleet joitakin kertoja ja ymmärtämäni perusteella lapset eivät siellä saa mitään huomiota. ei sekään ole hyväksi että oma isä tuottaa tuollaista surua välinpitämättömyydellään.
Tiedän pahan olosi ja minulla se ei vaan ole edelleenkään lähtenyt, koska nään lasten ikävän ja surun ja ihmetyksen miksi isä ei halua tulla. Jos haluat kirjoitella, niin vaihdan mielelläni ajatuksia ja kerron omista kokemuksistani jos niistä olisi mitään apua :).
 

Yhteistyössä