Minun ja mieheni lapsuudenkodissa ei koskaan ole ollut paketteja aamuisin.
Mutta itse olen ottanut meidän perheessä käytännöksi että kuusen alla on paketti tai pari aattoaamuna kun lapset heräävät
Tähän on montakin syytä
1. Mielestäni on aivan ihana herätä aattoyönä aikaisin itse laittamaan jouluaamupalaa ja niitä lahjoja sinne kuusen alle
2. On ihana kun lapset osaavat jo odottaakin sitä ja illalla nukkumaan käydessä jännäävät että onkohan se tonttu käynyt tänäkin vuonna tuomassa paketteja
3. Paketit ovat siis sen saman tontun tuomia kuin nekin yllärit mitä itsetehdystä joulukalenterista on löytynyt koko joulukuun ja luukussa ei siis aattona ole muuta
4. Me ollaan tähän asti aina oltu aatto mummolassa ja se lahjojen edestakaisin roudaaminen on vanhemmille rankkaa. Siksi on ollut käytännöllistäkin jättää muutama paketti kuusen alle niin ei ole niin hirveä homma raahata niitä etukäteen mummolaan ja sitten vielä aattoiltana sieltä avattuina kotiin
Viime jouluna esikoinen sai piirustuslevyn + lumikki barbien kuusen alta ( barbie appiukolta ja piirustuslevy meiltä vanhemmilta ) ja kuopus nukenvaunut ( en olisi jaksanut niin isoa pakettia edes raahata mummolaan ja sieltä pois ) ja vauvanuken. Vaunut meiltä vanhemmilta ja vauvanukke appiukolta.
Myös aikuisille on 'muodonvuoksi' joku paketti sinne jätetty ettei lapsista tunnu oudolta että vain lapset saavat. Yleensä joku sukulainen on paketoinut konvehtirasian joka jää aikuisille kuusen alle ja siitä sitten pääsee herkuttelemaan kaikki aattoaamusta asti
Tänä vuonna aattoilta vietetään poikkeuksellisesti mummojen ja mummien kanssa meillä kotona mutta kyllä sieltä kuusen alta silti löytyy lahjat jokaiselle kolmelle lapselle ja meille vanhemmille aattoaamuna jo
Vaikka siis tuo pakettien raahailu jää tänä vuonna väliin
Meillä ei syynä ole se että jaksaisi odottaa paremmin. Ikinä meillä ei ole lapsista kukaan ollut hermostuksissaan pukin odottelun vuoksi vaan aattopäivät ovat sujuneet nopeastikin kun on paljon touhua ja erityinen päivä muutenkin
Vaikka pukkikin tulee joka vuosi vasta kello 19-20 aikoissa