Mitä annatte lapsellenne esi lahjaksi aattona?

• Viestiketjun aloittaja "vvv"
  • Ensimmäinen viesti
Hopss
Meillä käytännön syistä lapset saavat ensimmäiset lahjansa jo 23 päivä aamulla. Lähdetään illalla sukulaisiin toiselle puolelle maata, eikä haluta lahjoja roudata mukanamme. Joten tuolloin saavat meidän vanhempien paketit.
Muutenkin meillä lapset saavat pakettinsa tipottain. Aattona saavat mummun ja minun sisarusten ostamat lahjat. Joulupäivänä anopin ja sen puolen suvun. Ja tapanina saavat vielä lisää lahjoja sukulaisiltä kun kun kierretään kylässä.

Meillä ei käytännön syistä onnistuisi, että lapset saisivat kerralla kaikki lahjansa. Minusta hiukan sääli :(

"vieras"
En ole koskaan edes kuullut mistään esilahjasta, lapsenahan se oli parasta kun odotettiin joulupukkia iltasella kylään. Ulkoillen ja lastenohjelmia katsellen meni päivä kyllä nopeasti, eikä odotusta olisi varmastikkaan helpottanut mikään esilahja...

"vieras"
Meilläkin saattaa kalenterista löytyä vähän isompi paketti. Esim palapeli tai joku korttipeli. Mut niin et peli sit useamman lapsen yhteinen. Ja ei kuitenkaan mitään lautapeliä tms. Joskus on tainnu olla jotain pikkuautoja tms.

On se palstalla tarkkaa. Lapsia ei saa lahjoa yhtään koko vuonna ja vasta tiettyyn kellonaikaan saa pukki tulla. Onko se niin, että pukki ei saa tulla ennen klo 18, jotta lapset riittävästi odottavat joulupukkia ?

Itsetehdyssä kalenterissa on lahjaksikin kelpaava paketti leimasimia ja mustetta. Eiköhän sillä voi aamupäivän aikana askarrella. Iltapäivällä meilläkin mennään hautuumaille ja mummolaan oottamaan joulupukkia.

"vieras"
Meillä neiti löytää aattoaamuna joulusukasta dvd:n ja suklaata.
Menee aamu mukavasti kun äiti touhuaa keittiössä.
Sitten päivällä haudoilla käydään ja sieltä saunaan ja sitten ruoan valmisteluun ja paketit avataan arviolta kolmen ja neljän väliin.
Joskus on aamusta saanut yhden paketin jo ja joskus aaton aattona jo.

"vieras"
No kerro sitten miksi näin tehdään. Mikä uusi perinne, mistä?
Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö lapset jaksaisi iltaan odottaa, mitä aika moni näköjään luulee. Joulusukassa ei ole mitään isoa lelua, vaan jotain pientä, meillä esim. ollut mm. karkkia, villasukat, minipalapeli, pelikortit jne. Sukkiin kurkataan heti aamusella ennen puuroa.

Perinteeksi tämä on vasta pikkuhiljaa tulossa tänne, monet eivät tietosia olekaan asiasta, mut näköjään tälläkin palstalla jo aika monelle tonttu käynyt pienen yllärin tuomassa =)

En ole ruotsalainen (eikä suvussani ole ketään Ruotsista), mut meillä oli jo tämä sama systeemi, kun itse olen ollut lapsi, eli ei mikään uus juttu kuitenkaan, ikää mulla on pian 30v.

"Äiti"
Minun ja mieheni lapsuudenkodissa ei koskaan ole ollut paketteja aamuisin.
Mutta itse olen ottanut meidän perheessä käytännöksi että kuusen alla on paketti tai pari aattoaamuna kun lapset heräävät :) Tähän on montakin syytä :D
1. Mielestäni on aivan ihana herätä aattoyönä aikaisin itse laittamaan jouluaamupalaa ja niitä lahjoja sinne kuusen alle ;)
2. On ihana kun lapset osaavat jo odottaakin sitä ja illalla nukkumaan käydessä jännäävät että onkohan se tonttu käynyt tänäkin vuonna tuomassa paketteja :)
3. Paketit ovat siis sen saman tontun tuomia kuin nekin yllärit mitä itsetehdystä joulukalenterista on löytynyt koko joulukuun ja luukussa ei siis aattona ole muuta :)
4. Me ollaan tähän asti aina oltu aatto mummolassa ja se lahjojen edestakaisin roudaaminen on vanhemmille rankkaa. Siksi on ollut käytännöllistäkin jättää muutama paketti kuusen alle niin ei ole niin hirveä homma raahata niitä etukäteen mummolaan ja sitten vielä aattoiltana sieltä avattuina kotiin :)

Viime jouluna esikoinen sai piirustuslevyn + lumikki barbien kuusen alta ( barbie appiukolta ja piirustuslevy meiltä vanhemmilta ) ja kuopus nukenvaunut ( en olisi jaksanut niin isoa pakettia edes raahata mummolaan ja sieltä pois ) ja vauvanuken. Vaunut meiltä vanhemmilta ja vauvanukke appiukolta.
Myös aikuisille on 'muodonvuoksi' joku paketti sinne jätetty ettei lapsista tunnu oudolta että vain lapset saavat. Yleensä joku sukulainen on paketoinut konvehtirasian joka jää aikuisille kuusen alle ja siitä sitten pääsee herkuttelemaan kaikki aattoaamusta asti :)

Tänä vuonna aattoilta vietetään poikkeuksellisesti mummojen ja mummien kanssa meillä kotona mutta kyllä sieltä kuusen alta silti löytyy lahjat jokaiselle kolmelle lapselle ja meille vanhemmille aattoaamuna jo :) Vaikka siis tuo pakettien raahailu jää tänä vuonna väliin :)

Meillä ei syynä ole se että jaksaisi odottaa paremmin. Ikinä meillä ei ole lapsista kukaan ollut hermostuksissaan pukin odottelun vuoksi vaan aattopäivät ovat sujuneet nopeastikin kun on paljon touhua ja erityinen päivä muutenkin :) Vaikka pukkikin tulee joka vuosi vasta kello 19-20 aikoissa :D

Blue
[QUOTE="vieras";22655474]Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö lapset jaksaisi iltaan odottaa, mitä aika moni näköjään luulee. Joulusukassa ei ole mitään isoa lelua, vaan jotain pientä, meillä esim. ollut mm. karkkia, villasukat, minipalapeli, pelikortit jne. Sukkiin kurkataan heti aamusella ennen puuroa.

Perinteeksi tämä on vasta pikkuhiljaa tulossa tänne, monet eivät tietosia olekaan asiasta, mut näköjään tälläkin palstalla jo aika monelle tonttu käynyt pienen yllärin tuomassa =)

En ole ruotsalainen (eikä suvussani ole ketään Ruotsista), mut meillä oli jo tämä sama systeemi, kun itse olen ollut lapsi, eli ei mikään uus juttu kuitenkaan, ikää mulla on pian 30v.[/QUOTE]

Eli siis tälle esilahjalle ei ole mitään syytä, mitään perinnettä vaan jotkut vaan tykkäävät tehdä niin.

"Äiti"
No kerro sitten miksi näin tehdään. Mikä uusi perinne, mistä?
Eikö jokaisessa kodissa voi olla moniakin perinteitä ilman että ne sen kummemmin tulee mistään toisesta maasta tai leviää maanlaajuisesti? Esim. perinteenä käydä juhannuksena naku-uinnilla? Perinteenä ostaa vappuna lapsille kilo karkkia jokaiselle? Tai perinteenä antaa aattoaamuna jo lahjoja?
Jokaisen perheen ihan omia perinteitä :)
Meillä ei juhannukseen tai vappuun kuulu perinteitä mutta jouluun kuuluu paljonkin :) Ihan niitä vanhoja monen suosimia perinteitä mutta sitten juurikin myös se aamuisin lahjojen antaminen :)

nojaaa
Meillä lapset sai aamulla "tonttulahjan", joka oli aina jotain mun itsetekemää. Yks vuosi kokosin lapsille omat valokuvakansiot syntymästä kuluvaan vuoteen asti - siinä meni lapsilla kivasti tovi kun kävivät läpi omia kuvia ja sitten sisarusten kansiot siihen perään. Olin kommentoinut kuviin ja lapset juttelivat sit niistä kuvista ja kuvien mieleentuomista jutuista. Tänä vuonna olen tehnyt vähän jotain vastaavaa...

Blue
[QUOTE="Äiti";22655553]Eikö jokaisessa kodissa voi olla moniakin perinteitä ilman että ne sen kummemmin tulee mistään toisesta maasta tai leviää maanlaajuisesti? Esim. perinteenä käydä juhannuksena naku-uinnilla? Perinteenä ostaa vappuna lapsille kilo karkkia jokaiselle? Tai perinteenä antaa aattoaamuna jo lahjoja?
Jokaisen perheen ihan omia perinteitä :)
Meillä ei juhannukseen tai vappuun kuulu perinteitä mutta jouluun kuuluu paljonkin :) Ihan niitä vanhoja monen suosimia perinteitä mutta sitten juurikin myös se aamuisin lahjojen antaminen :)[/QUOTE]

Juup, tähän juuri vastasinkin tuossa ylempänä. =)

"vieras"
Hiukan alle 2-vuotiaamme ei vielä ymmärrä joulusta mitään, mutta ehkä isompana otetaan tuo käytäntö. Kun olin lapsi, sain siskojeni kanssa yhteisen lahjan jo aattoaamuna - jonkun leffan tai lautapelin. Pukki tuli sitten neljän-viiden aikaan, kun oltiin syöty.

yks -75
Eli siis tälle esilahjalle ei ole mitään syytä, mitään perinnettä vaan jotkut vaan tykkäävät tehdä niin.
Siis minun käsityksen mukaan tämä juurtuu siitä että pukki tuo joulusukkaan pienen lahjan ja kuusen alle isommat. Ihan yhtä perinne sekin on, ku jouluna riisipuuro. Jotkut kun vaan ei ole ilmeisesti kuullu joulusukista.. Me ripustetaan joulusukat takan reunalle aatonaattoiltana. Tänä jouluna meillä on vaan yks iso sukka, missä peli. Lapset saavat pelailla kun touhuan keittiössä. Joskus meillä on sukissa ollut vaan ihan pari paperikarkkia jokaiselle, ei oikeestaan väliä mitä siellä on, kuhan on jotain =)
Meillä ollut omassa lapsuudenkodissa kans sama perinne. Aattoaamuna sukista löytyy jotain pientä.

"Kenguru"
Jaa, eipä ole tullut mieleen antaa esilahjaa, vaikka kyllä olen moisesta kuullut. Mutta kiitos palstan, nyt annetaan:) Kuulosti tosi hyvältä idealta, joten taidan laittaa aamuksi paketit kuusen alle:)

welle
Saavat itse valita minkä paketin tahtovat avata. Lahjoja meillä availlaan muutenkin jouluaattona pitkin päivää. Näin jokainen lahja saa kunnolla huomiota ja päivä sujuu mukavasti. Illalla sitten avataan loput lahjat mutta nekin vuoronperään niin että muut katsovat kun yksi avaa lahjaansa.

Yhteistyössä