Mitä ajatuksia sussa herättäisi jos kauppakeskuksessa näet taaperon valjaissa?

• Viestiketjun aloittaja zill
  • Ensimmäinen viesti
"huokaus"
Mielummin valjaissa kuin naama ruvella liukuportaiden alla.
Minulle kerran eräs mummo alkoi bussissa vinkumaan kun hiukan villimpi lapseni oli valjaissa.
-on kuin koiraa taluttaisi eikö tuo ole törkeää...
-parempi se koiranhinassa kuin autoalla juosten, vastasin muorille.
muori jäi jotain mutisemaan kuinka epäystävällinen olin hänelle ollut

"vieras"
Valjaat ei ole sen kummempi kaitsemiskeino kuin rattaisiinkaan köyttäminen. Itsekin käytin ostoskeskuksessa vähän päälle 2 vuotiaalleni valjaita, kun ei viihtynyt vaunuissa ja vapaana kävellen ois ollu hetkessä jossain vaaratilanteessa. Muistan kyllä edelleen, kun mua katsoi tosi pahasti pari kolmekymppistä kundia. Se jäi jotenkin mieleen siitä yhdestä reissusta.

Nähtiin laivalla tuollaiset reppuvaljaat jollain lapsella ja innoissani hihkaisin miehelle, että "vähän ihanat, meiän pojalle kanssa tollaset!" Ne kun ei tosiaan edes näytä valjailta, vaan on reppu, josta lähtee häntä :D
Vielä ei oo tullut hommattua, mut ehkäpä sitten kun kolmaskin lapsi syntyy ja pitäs saada kolme pikkuipanaa pidettyä kasassa, niin kaippa niistä joku täytyy laittaa valjaisiin :D

Toisaalta nykyisin ne valjaat taitaa olla naamioitu silleen, et ne ei oo semmosia kun ennen... Mulla oli semmoset nahkavaljaat, joita kävin lapsena aina hypistelemässä ja kuvittelemassa sitä häpeää... Niit ei koskaan puettu mulle.

Meillä on lapsilla sellaset reput, toisella leijona ja toisella kirahvi ja tykkäävät niistä tosi paljon. Leikkivätkin niillä kotona usein ja taluttelevat toisiaan. Välillä pienempi protestoi repun laittoa, mutta unohtaa asian heti kun pääsee kävelemään.
Moni on varmasti kattonut pahallakin, mutta ei kukaan koskaan ole mitään pahaa sanonut, ainoastaan positiivisia palautteita tulee ja kysymyksiä mistä noita saa. :) Ja mä en niin välitä mitä muut niistä ajattelee, voi tulla sit ite kokeilee noitten kahen kanssa liikkumista ilman niitä valjaita. Ja musta on parempi että lapset oppii kävelemäänkin eikä aina vaan saa istuu ja matkustaa kyydissä.

"vieras"
Jos lapsi on iloinen ja pääsee liikkumaan vapaammin kuin vaunuihin kiinnitettynä ja äitikin on rentoutuneen oloinen, ajattelen, että hyvä asia kaikille osapuolille. Valjaat ovat kätevät, turvalliset ja erityisbonus on, että monelta hätäännykseltä ja kireältä fiilikseltä vältytään. Käyttäisin itse esim. ulkomailla, vilkkaissa ostoskeskuksissa ja vilkkaassa liikenteessä taaperoikäisellä. En näe asiassa ongelmaa normaalikäytössä. Eri asia on, jos lapsi jotenkin saadaan tulkitsemaan valjaat rangaistuksena eikä turvallisuusasiana.

T. Psykologi-äiti :)

nellien
Harkitsen tuolle meidän hulivilille vakavasti valjaiden hankkimista. Semmoiset nätit ns. reppuvaljaat, eli ei mitään nahkahirvityksiä.

Lähikauppa on vilkas kauppakeskus. Tyttö ei viihdy rattaissa tai ostoskärreissä, ja äidin kädestä ei vaan voi pitää kiinni tai tulee itkupotkuraivari. Omaa älliä ei vielä ole vaan joka suuntaan pitää mennä hirveää vauhtia.

Saankohan vihaisia katseita jos vaan hankin ne valjaat? Itseä alkaa vaan hirvittää kun ei meinaa ihmisvilinässä lapsen perässä pysyä.
ajattelisin että kumpa minäkin olisin hokannut sellaiset meidän muksulla ostaa kun oli pari vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24130522:
Toisaalta nykyisin ne valjaat taitaa olla naamioitu silleen, et ne ei oo semmosia kun ennen... Mulla oli semmoset nahkavaljaat, joita kävin lapsena aina hypistelemässä ja kuvittelemassa sitä häpeää... Niit ei koskaan puettu mulle.
Meillä on oranssi dinoreppu. Tarkoitus ei ole nykiä "flexin päässä kulkevaa" kaidalle polulle. Joskus kun ollaan kaksin vaikka uimahallin pukuhuoneessa, se tulee tosi tarpeeseen, koska lapsi hilppaa karkuun heti kun silmä välttää. Eikä rattaita voi noihin pukuhuoneisiin ottaa.

Mitä eroa on sillä, että lapsi on valjaissa kiinni kuin että istuu rattaissa niihin "köytettynä"? Valjaissa lapsi sentään saa kävellä :)

Eli en ajattelisi mitään pahaa ainakaan, kun olen niitä meillekin harkinnut.

Meillä on oranssi dinoreppu. Tarkoitus ei ole nykiä "flexin päässä kulkevaa" kaidalle polulle. Joskus kun ollaan kaksin vaikka uimahallin pukuhuoneessa, se tulee tosi tarpeeseen, koska lapsi hilppaa karkuun heti kun silmä välttää. Eikä rattaita voi noihin pukuhuoneisiin ottaa.
Niin, näistä nykyajan valjaista ei edes tajua, että ne on valjaat. En ole ainakaan kiinnittänyt huomiota, että enää pidettäisiin lapsia valjaissa, varmaan, jos ne valjaat näyttää repulta, jossa on vaan häntä.

Mun valjaat oli oikeasti sellaista kulunutta nahkaa ja soljet ja kaikki... Ihan kuin jotkut eläimen valjaat, hyi... Ikäänkuin semmoiset alentavat ja nolot. Onneksi niitä ei koskaan käytetty, niistä tuli mielikuva, että olisin jotenkin vajaa, kun vanhemmat veis mua niissä, kun jotain järenköyhää eläintä. :D Ei se nyt varsinaisesti trauma ole, mutta muistan monet kerrat niitä hypistelleeni ja joskus kokeilin niitä salaa päällekin. Ja kuvittelin, miten hirveä häpäisy olisi ollut näyttäytyä ne päällä.

Nykyajan valjaat on tosiaan ihan eri.

Mieki
Mun mielestä valjaat on lähinnä koiria varten. Jos kokee pakolliseksi niin reppusysteemi kuulostaa inhimillisemmältä. Helsingissä en ole nähnyt valjaita kuin ihan muutamasti. Viimeksi kun näin, näytti tylyltä kun äiti nyki lasta lattialta valjaista vetämällä ja komensi: nouse! Ajattelin että tod.näk. hyvästä ja tarpeellisesta tarkoituksesta huolimatta vanhempi on alkanut toimia valjaiden varassa. Nykimisen sijaan olisi pitänyt kumartua ja ottaa kädestä kiinni tms.

• Tykkää
Reactions: tike
Olen yhden ainoan kerran nähnyt lapsen valjaissa, ei missään reppuvaljaissa vaan sellaisissa vanhanajan. Se lapsi veti niissä aivan samalla tavalla kuin tuo mun nöffi pentuna. Siis kiskoi niinkuin nojaamalla ettenpäin. Ja kun en tiedä taustoja tai muuta, en voi tehdä johtopäätöksiä...enkä teekään. Mutta hassunnäköistä se oli, ja onneksi nöffi oppi kävelemään ihan vetämättä :)

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24132019:
Niin, näistä nykyajan valjaista ei edes tajua, että ne on valjaat. En ole ainakaan kiinnittänyt huomiota, että enää pidettäisiin lapsia valjaissa, varmaan, jos ne valjaat näyttää repulta, jossa on vaan häntä.

Mun valjaat oli oikeasti sellaista kulunutta nahkaa ja soljet ja kaikki... Ihan kuin jotkut eläimen valjaat, hyi... Ikäänkuin semmoiset alentavat ja nolot. Onneksi niitä ei koskaan käytetty, niistä tuli mielikuva, että olisin jotenkin vajaa, kun vanhemmat veis mua niissä, kun jotain järenköyhää eläintä. :D Ei se nyt varsinaisesti trauma ole, mutta muistan monet kerrat niitä hypistelleeni ja joskus kokeilin niitä salaa päällekin. Ja kuvittelin, miten hirveä häpäisy olisi ollut näyttäytyä ne päällä.

Nykyajan valjaat on tosiaan ihan eri.
Jos olet noin analyyttiseen pohdintaan kyennyt ja lisäksi viel muistat sen, olet ollut aika vanha jo... Yleensä valjaita pidetään 1-2-vuotiailla, joilla on vauhtia enemmän kuin järkeä.

valjaisiin vain
Mitä kamalaa siinä on, jos tulee koiran talutus mieleen. Meidän koirat on olleet aina tyytyväisinä ulkona talutettaessa.

Myös lapsilla on ollut valjaat käytössä, hyvät on, suosittelen. Ihmisillä ei ole mitään ongelmia nykyään, kun pitää kauhistella sitäkin, että joku pitää lapsillaan valjaita. Helppo elämä ei tee hyvää, jos siitä seuraa suvaitsemattomuus ja turhan valittaminen.

Helsingissä en ole nähnyt valjaita kuin ihan muutamasti. Viimeksi kun näin, näytti tylyltä kun äiti nyki lasta lattialta valjaista vetämällä ja komensi: nouse! Ajattelin että tod.näk. hyvästä ja tarpeellisesta tarkoituksesta huolimatta vanhempi on alkanut toimia valjaiden varassa. Nykimisen sijaan olisi pitänyt kumartua ja ottaa kädestä kiinni tms.
Tommoinen onkin kurjaa :( ei tarkoituksena kuitenkaan ole musta (tai mulla) kuin turvallisuus, ei nöyryyttäminen.

valjaisiin vain
Valjaat turvallisuussyistä on järkevät kuten kuonokoppa arvaamattomalla koiralla ulkona liikuttaessa. Mutta nykyään kun monet ajattelee, että mitä muut ajattelee niin ei enää väitetä lapsen tai toisten ihmisten turvallisuudesta vaan leikitään, ettei lapsi jää auton alle tai ettei koira pure, jos tulee yllättävä tilanne eteen.

Jos olet noin analyyttiseen pohdintaan kyennyt ja lisäksi viel muistat sen, olet ollut aika vanha jo... Yleensä valjaita pidetään 1-2-vuotiailla, joilla on vauhtia enemmän kuin järkeä.
En tiedä minkä ikäinen olin. Olin tosi pieni ikäisekseni, joten mulle luultavasti mahtui valjaat aika pitkään. En muista, että niitä oltaisiin koskaan todellisuudessa käytetty. En usko kumminkaan olleeni tuolloin yli 4 vuotias.

"vieras"
Mulla on vilkas 2v poika ja maanataina ollaan lähdössä laivalle. Juuri tilasin netistä Gold bugin apina turvarepun hintaa tuli 32,50 postikuluineen. Todella kätevän oloinen hännän saa irti jolloin tavallinen pehmoreppu. Minusta on parempi että lapsi kävelee valjaissa kuin istuu aina rattaissa. Itsellä tulee selkä kipeäksi jos kävelee lapsen kanssa käsi kädessä pitemmän aikaa.

Yhteistyössä