Mitä ajatuksia sussa herättäisi jos kauppakeskuksessa näet taaperon valjaissa?

• Viestiketjun aloittaja zill
  • Ensimmäinen viesti
murr
p.s olen nähnyt useasti myös aikuisen ihmisen jolla valjaat, tosin työni puolesta joten ei siitä enempää. Valjaissa vapaus liikkua, lapsi viihtyy varmasti niiden kanssa kunhan tottuu ensin

No en usko että valjaissa viihtyy jossei viihdy rattaissa tai kauppakärryissä. Kanna sylissä tai anna mieluisaa tekemista rattaisiin. Vai meinaatko että ihan kiltisti kävelee sinne minne haluat. LOL
Rattaissa ja kauppakärryissä ei voi liikkua. Eikä muuten sylissä kantamallakaan. Eikä kaikki taaperot viihdy rattaissa sillä että annetaan kasa leluja seuraksi (siinä äiti sitten keräilee niitä leluja kaupan lattioilta). Ehkä se taapero ei kävele suoraan sinne minne pitää, mutta on se nyt sentään parempi liikkua parin metrin turvasäteellä äidistä valjaissa kuin ilman valjaita (ja kadota ihmisvilinään, siinähän se paniikki vasta tulee pienelle kun äitiä ei näe). Pienetkään lapset ei oo tyhmiä, älä aliarvioi, kyllä totuttuaan he arvostavat että voivat liikkua vaikka parin metrin päässäkin äidistä omaa tahtiaan, kun ei tarvitse pakosti pitää kädestä kiinni. Mielummin kauppaan (niin, ruokaakin on joskus pakko ostaa) lapsi valjaissa ja juoksentelee sillä rajotuksella mitä nyt on mahdollista antaa juosta äidin kerätessä ostoksia vieressä, kuin että lapsi on valjaitta, raivoaa rattaissa/kärryissä/kädestä kiinni pitäessä ja äiti ei saa sitäkään vähää tehtyä ostoksia kun juoksee lapsen perässä.

Vai meinaako joku täällä et valjaat traumatisoi? Älkää sitten kytkekö lapsia rattaisiinkaan valjailla kiinni (mitä sitten että voivat tippua pää edellä alas). Eipä tuo siskokaan näytä traumatisoituneen, vaikka oli pienenä syöttötuolissakin valjailla kiinni ettei tulis pää edellä alas kun kiipeili.

her
Ajattelisin että jännä ratkaisu opettaa valjaille, kun samalla vaivalla voi opettaa olemaan rattaissa tai kädestä pitämään.

Meillä ainakin kummasti oppivat pitämään kädestä tai rattaista kiinni kävellessään, kun uhkasin (ja usein toteutin), että sit joutuu rattaisiin/kärreihin istumaan, eikä saa kävellä. Valjaat tuskin toimisi meillä kun saisin sit vetää perässä kiljuvaa lasta tai lapsi juoksis kuitenkin eri suuntaan ja pongahtais takaisin kun naru ei annakaan myöten.

Mutta jos se toimii niin mikäs siinä.

En paljon mitään. Laitan joskus omalle taaperolle reppuvaljaat selkään. En tosin taluta koko ajan, vaan nappaan kiinni tarvittaessa. Inhoaa kädestä pitämistä ja rakastaa karkuun juoksemista. Ei pidä rattaista.

"mä"
Koirat kuuluu remmin päähän.
Koirat kusee pitkin poikin. Mitä pienet lapset tekee ilman vaippaa? Aivan, kusee pitkin poikin. Koirat ymmärtävät selviä yksittäisiä sanoja (pallo, lelu), mitä pienen lapsen kanssa tehdään, kun on parin kuvan kuvakirja kädessä? Ahaa, jankataan PALLO, LELU... Lapset laitetaan aidatulle pihalle, muutoin karkaavat ja voivat vahingoittaa itseään, koira laitetaan aidatulle pihalle, muutoin karkaavat ja voivat vahingoittaa itseään. Koira pidetään kytkettynä, jottei sitä hukata. Taapero pidetään vapaana, jolloin vilkas lapsi saattaa kadota. Miksi koiraa suojellaan parhaimman mukaan, mutta pientä ihmislasta ei?

No en usko että valjaissa viihtyy jossei viihdy rattaissa tai kauppakärryissä. Kanna sylissä tai anna mieluisaa tekemista rattaisiin. Vai meinaatko että ihan kiltisti kävelee sinne minne haluat. LOL
Meidän pimu viihtyy reppuvaljaissa kyllä. Hän on vain 76cm pitkä ja on senkin takia hankalaa pitää kädestä kiinni. En pysty koko aikaa kantamaan, eikä hän haluakaan olla jatkuvasti sylissä, vaan rimpuilee irti. Hän tykkää kävellä, joskus pysyy vieressä, aina ei. Sitä "eitä" varten on hyvä, kun on joku paikka, mistä napata ja mikä ei ole niska tai tukka.

Mä en näe mitään erityistä arvoa siitä, että lapsi, jolla on 2 toimivaa jalkaa, istuu, kun voi kävelläkin. Vaikka hän ei ole vielä edes 1,5v.
Vilkkaassa kauppakeskuksessa helpompaa on laittaa rattaisiin. Kävellä voi vaikka leikkipuistossa tai muissa turvallisemmissa paikoissa. Rattaiden käyttö tuo turvallisuutta ja vähentää stressiä. Ei se kävelykyky siitä vähene. Plus sitten noin pieni väsähtää helposti. Itellä parivuotias sai raivarit kaupassa ja rattaissa oli silloin vauvaikäiset kaksoset. Ei ollut herkkua kantaa parivuotiasta huutavaa rimpuilijaa samalla, kun työnsin tuplarattaita ja katsoin vielä n. neljävuotiaan perään. Kaksoset istuivat rattaissa suht isoina vielä, juuri tuon helppouden ja turvallisuuden takia.

En mitään ajattelisi :D

Pari askelta käveltyäni ohimennen tuumaisin että siinä on äiti kyllästynyt kaitsemaan vilkasta lastaan, hyvä niin.
En pidä valjaita minään vapaudenriistona- lapset eivät toden totta tarvitse liikaa vapautta kaupoissa!

"vieras"
en ymmärrä, koirilla on valjaat ja remmit.
olen monen lapsen äiti ja jokainen on taaperona tajunnut että ellei kulje nätisti niin joutuu kärryyn tai rattaisiin.
huonolta äidiltä vaikuttaa jos lapsella valjaat. joku kehityvammainen isompi lapsi vois olla ymmärrettävää.

"Vieras"
No jaa. Mulla oli kerran käytössä. Oltiin vilkkaan 4- vuotiaan ja 2 v kaksosten kanssa muumimaassa. Kaksoset istui ihan kiltisti rattaissa mutta kun koko päivän siellä vietimme niin ajattelin että olis kuitenkin hyvä kaksosten päästä sillon tällön jalottelemaan. Mulla nämä kaikki on sellasta sorttia että nätisti kuljetaan vierellä ka yks kaks haihdutaan savuna ilmaan. Ihan ok toimivat.

Ihmettelen näitä kommentteja sillä mun saamat katseet oli kaikkea muuta kuin hyväksyviä. Lapset kävelivät nätisti eivätkä rimpuilleet eikä muutenkaan tullut ongelmia. Mun mielestä se oli kaikille turvallisempaa niin sillä väkeä oli ihan hirveesti enkä olis halunnut olla se vanhempi jonka lasta kuulutettiin kun oli kadonnut siellä rannassa...

Vilkkaassa kauppakeskuksessa helpompaa on laittaa rattaisiin. Kävellä voi vaikka leikkipuistossa tai muissa turvallisemmissa paikoissa. Rattaiden käyttö tuo turvallisuutta ja vähentää stressiä. Ei se kävelykyky siitä vähene. Plus sitten noin pieni väsähtää helposti. Itellä parivuotias sai raivarit kaupassa ja rattaissa oli silloin vauvaikäiset kaksoset. Ei ollut herkkua kantaa parivuotiasta huutavaa rimpuilijaa samalla, kun työnsin tuplarattaita ja katsoin vielä n. neljävuotiaan perään. Kaksoset istuivat rattaissa suht isoina vielä, juuri tuon helppouden ja turvallisuuden takia.
On tilanteita ja tilanteita. On mulla melkein aina rattaat mukana, mutta niissä viihdytään ohikiitävä hetki. Siksi on muut apuvälineet mukana myös. Eihän lapsi jaksakaan kauaa kävellä, mutta meillä pimahtaa ihan totaalisesti, jos pitää istua automatka kauppakeskukseen ja siellä jököttää rattaissa. Ei vilkas lapsi jaksa sellaista.

Ymmärrän, että jos lapsia on noin paljon, pitää osa saada kiinni. Mutta kun meillä on näitä pieniä vain yksi ja kohta vauva, niin ei ole samanlaista tarvetta. Enkä tiedä, miksi minun pitäisi tehdä samat ratkaisut kuin perheen, jossa 4 alle kouluikäistä.

Suzyanne
Olin joku aika sitten kaupungilla ystäväni kanssa, jonka kaksivuotiaalla oli apina-valjasreppu. Ne jotka noteerasivat jotenkin, katsoivat hymyillen, ja pari tuli kysymään että mistä noita saa.

Itselläni on vilkas kaksivuotias jonka kanssa esim. kauppakeskuksissa käynti on viime aikoina alkanut olla ongelmallista, koska hän ei enää oikein viihdy rattaissa, ja jos laskee kävelemään, säntäilee sinne tänne. Toissa viikolla Virossa tuli jo kylmä hiki, kun poika katosi yhteen isoon vaatekauppaan rekkien alle, ja oli siellä hiljaa piilossa. Meni aikaa ennen kuin löysin hänet. Eli itsekin olen pohdiskellut noita valjaita.

"vieras"
Meidän kohta kolme-vuotias on kunnon villiviikari. Ei pysy ollenkaan paikoillaan eikä ns. osaa kävellä vaan juoksee joka paikkaan, kotonakin. Ulkona juoksee vain karkuun, ei tottele kun sanotaan odota tai pysähdy vaan juoksee suoraan vaikka auton alle. Ei halua enää kovin usein matkustaa rattaissa, joten hankimme valjaat. Toki yritän pitää lapsen kädestä kiinni, mutta kun hän ei ole ainoa lapsemme, hän helposti saa itsensä kiemurreltua irti otteestani. Siinä vaiheessa valjaat on kätevät ja voin kertoa että on iso helpotus ulkoilla kun ei tarvitse pelätä juokseeko lapsi tänään auton alle vai ei. Siinä vaiheessa mulle on ihan yks hailee mitä muut ajattelee meistä.

"hippi"
Harkitsen tuolle meidän hulivilille vakavasti valjaiden hankkimista. Semmoiset nätit ns. reppuvaljaat, eli ei mitään nahkahirvityksiä.
Itse tiedän ainoastaan yhden lapsen ikinä jolla on ollut valjaat. Hirvittävän vilkas ja aikaansaava lapsi joka oli vanhemmilleen todella haastava ja vaikeasti vahdittava. Ehti mihin tahansa ja katosi kaikkialla ennenkuin ehti kissaa sanomaan.

Nyt tämä lapsi on nuori aikuinen. Akateemisesti koulutettu ja valitsemassaan urheilussa kansainvälistä kärkeä.

On tilanteita ja tilanteita. On mulla melkein aina rattaat mukana, mutta niissä viihdytään ohikiitävä hetki. Siksi on muut apuvälineet mukana myös. Eihän lapsi jaksakaan kauaa kävellä, mutta meillä pimahtaa ihan totaalisesti, jos pitää istua automatka kauppakeskukseen ja siellä jököttää rattaissa. Ei vilkas lapsi jaksa sellaista.

Ymmärrän, että jos lapsia on noin paljon, pitää osa saada kiinni. Mutta kun meillä on näitä pieniä vain yksi ja kohta vauva, niin ei ole samanlaista tarvetta. Enkä tiedä, miksi minun pitäisi tehdä samat ratkaisut kuin perheen, jossa 4 alle kouluikäistä.
Kerroinkin vain oman kantani. :) Eli kyllä joissakin tilanteissa tosiaan se rattaissa nököttäminen on paras ratkaisu, vaikka lapsella jalat onkin.

"sondersson"
näyttäähän se aika kamalalta, tulee koiran talutus mieleen... Mutta onhan se parempi ettei lapsi joudu huutamaan pallo punaisena rattaissa tai joudu hukkaan/lennä pää edellä liukuportaissa tmv.

Yhteistyössä