Mitä ajattelet totaalikieltäytyjistä?

  • Viestiketjun aloittaja enkirjaudu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Armeija on ihan naurettavaa pelleilyä. "pojista miehiä" - jaadajaada... Jos se olisikin sitä, että opeteltaisiin maanpuolustusta, niin ok. Mutta siellä on tarkoitus katsoa, kenen pää kestää alistamista ja simputusta parhaiten... Eli totaalikieltäytyjät on ihan ok, mutta mielestäni on ymmärrettävämpää jos kieltäydytään siksi ettei haluta toisten simputettavaksi, kuin se, että kieltäydytään asevastaisuuden takia.
Näin juuri. Ja minusta se on ihan oikeinkin. Ei ole mielekästä laittaa jotain mielenterveydeltään alunperinkin sopimatonta sellaisiin tehtäviin, missä on rynnäkkökivääri aseenaan. Suomen sodissa sekosi ihan riittävän moni mies, vaikkei intissä oltukaan samanlaisia kermaperseitä kuin nykyisin. Ka skun se todellinen sodankäynti on just sitä alistamista, simputusta ja määräysten noudattamista. Jos pää ei sitä kestä, silloin ase pois olalta. Ja musta on ihan luonnollista, ettei kaikkien pää kestäkään. Intti on mun mielestäni lähinnä soveltuvuuskoe tositilanteisiin.
Jos tänne joku hyökkää, niin se tapahtuu lähinnä jo jollain ydinaseilla, ja napeista painamalla...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä taas en ymmärrä lainkaan sitä vapaaehtoista väkivallan kannatusta jota tuo armeija on! Siellä ei tehdä pojista miehiä vaan tappokoneita. Armeijan käyneenhän oletetaan olevan valmis tappamaan isänmaan niin vaatiessa!!! Mitä miehille armeijasta oikeastaan jää käteen? paskat kokemukset, osaa käyttää asetta ja sekö sitten on niin miehistä?! Minä olen naisena pasifisti ja arvostan sitä miehissä todella paljon. Sivarit ja totaalikieltäytyjät ansaitsevat hatunnoston. He ovat niitä rauhan puolesta puhujia ja nimenomaan miehiä sanan varsinaisessa merkityksessä!!!!

Mutta miten sivari puolustaa maataan? Tai totaalikieltäytyjä? Eivätkö he arvosta isoisiensä työtä ja sitä, mitä he joutuivat kokemaan. Äläkä sano, ettei sotaa tule, koska sitä ei kukaan (koskaan ikinä) voi sanoa varmaksi.
Ja tästä päästäänkin siihen, että onko vain heidän henkensä puolustamisen arvoinen joilla on sama maailmankatsomus kuin armeijan käyneillä??? Tätä vastakkain asettelua on ollut aina ja aina tulee olemaan, ihan kuten valkoiset vastaan mustat jne. Jokainen päättäköön sen itse onko valmis puolustamaan eritavoin ajattelevia. Minä, vaikka olenkin armeijan ja väkivallan vastustaja, puolustaisin kaikkia, huolimatta heidän vakaumuksestaa minkä tahansa asian suhteen! Jos siis (sodassa) löytäisin loukkaantuneen sotilaan ja loukkaantunen totaalikieltäytyjän kummankin henki olisi yhtä arvokas ja pelastettavan arvoinen.

tuskin arvostuksesta on kiinni jos itse ei halua samaa tehdä kuin isoisänsä. Monet sivarit tekee tosi hyödyllistä työtä (lasten, vammaisten, vanhusten parissa), eikö sillä taidolla ole merkitystä? Totaalikieltäytyjillä on oma vankka maailmankatsomus, jota ei tule väheksyä. Totaalikieltäytyjäkin voi olla hyödyksi sodan aikana muissa kuin itse sotatoimissa, kuten sivarit ja naiset (naiset jotka eivät ole käyneet tappokoulua)
No, pitäisikö sitten tappokoulun käyneiden puolustaa myös niitä, jotka eivät tee mitään isänmaansa puolesta? Mun mielestä ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinirastas:
Mielestäni koko Suomen nykyinen asepalvelusjärjestelmä on naurettava, ja ymmärrän täysin sivareita ja totaalejakin sen verran, miten sitä nyt "anarkisteja" voi muutenkin ymmärtää. Mikäs siinä jos joku menee vapaaehtoisesti vankilaan, eipä ole minulta pois.
Voit varmaankin vähän tarkentaa mitä tarkoitat sillä että asepalvelusjärjestelmä on mielestäsi naurettava? Sekö on naurettavaa että asepalvelukselle on olemassa vaihtoehto (siviilipalvelus) vai sekö että asevelvollisuudesta saa vapautuksen mikäli fyysiset ja/tai psyykkiset rajoitukset estävät sen suorittamisen? Vai se että missään muualla ei suomalaisella nuorella miehellä ole mahdollisuutta tutustua niin laajasti muihin samanikäisiin, eri yhteiskuntaluokista tuleviin ikätovereihinsa ja oppia elämään ja tulemaan toimeen muidenkin kuin "valitsemiensa" ystäviensä kanssa? Sekö on mielestäsi naurettavaa? Vai kenties sittenkin se että armeijassa ei opetella hyökkäämään vaan puolustamaan? Kerro mulle, Leena!
 
Minusta tuo naisten synnyttämisen ja miesten armeija-velvoitteen vertaaminen ei enää nykypäivänä toimi, ja on vähän typerää koska ne ei oikeastaan liity mitenkää toisiinsa. sen sijaan en ymmärrä miehiä jotka vetoaa siihen ettei mene armeijaan koska naistenkaan ei ole pakko, ja sen pitäisi olla niin tasa-arvoista niin tasa-arvoista tuossakin asiassa.
Jos ajatellaan että tulisi sota, kuinka moni mies haluaisi vaimonsa mukaan rintamalle ihan siksi että se oisi tasa-arvoista? Ainakin ne miehet jotka ovat sen armeijan mukisematta käyneet, käyvät sen siksi että voivat tarvittaessaan puolustaa isänmaataan ja kotiaan, eikä todellakaan haluaisi vaimojaan vetää mukaan sinne sotaan vaan menisivät sinne itse puolustamaan myös vaimojensa ja lastensa vapautta. Ja se on mun mielestä tosimiehen teko.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Jos tänne joku hyökkää, niin se tapahtuu lähinnä jo jollain ydinaseilla, ja napeista painamalla...
Juuri niin. Ja jonkun on sitä nappia painettava, kun käsky käy. Siinä napinvartijana ei pidä olla sellainen, jolla menee pissat housuun ja räkä alkaa valua nenästä, jos ja kun se käsky käy. Tai saa sekin tapahtua, mutta nappia painetaan silti, vaikka olis vellit pöksyissä ja äitiä ikävä.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tosimies on semmonen, joka on kotona vauvansa kanssa, eikä pakene vastasyntynyttä armeijaan.
Nää on näitä näkemyseroja =) Junnun mielestä tosimies on sellainen, joka on valmis kuolemaan naapurin vauvankin - ei siis vain omansa - takia. Mä olen sun kanssasi sikäli samaa mieltä, että paskaaks naapurin kakaroista kunhan vaan omilla on kermavaahdot persiissä =)

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tosimies on semmonen, joka on kotona vauvansa kanssa, eikä pakene vastasyntynyttä armeijaan.
??

Mun mielestä tosi mies on edelleen se, joka kestää armeijan alusta loppuun, on valmis puolustamaan perhettään ja maataan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Armeija on ihan naurettavaa pelleilyä. "pojista miehiä" - jaadajaada... Jos se olisikin sitä, että opeteltaisiin maanpuolustusta, niin ok. Mutta siellä on tarkoitus katsoa, kenen pää kestää alistamista ja simputusta parhaiten... Eli totaalikieltäytyjät on ihan ok, mutta mielestäni on ymmärrettävämpää jos kieltäydytään siksi ettei haluta toisten simputettavaksi, kuin se, että kieltäydytään asevastaisuuden takia.
Mihinkäs mahtaa perustua tuo sinun suuri ja mahtava armeijatietämyksesi?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tosimies on semmonen, joka on kotona vauvansa kanssa, eikä pakene vastasyntynyttä armeijaan.
Nää on näitä näkemyseroja =) Junnun mielestä tosimies on sellainen, joka on valmis kuolemaan naapurin vauvankin - ei siis vain omansa - takia. Mä olen sun kanssasi sikäli samaa mieltä, että paskaaks naapurin kakaroista kunhan vaan omilla on kermavaahdot persiissä =)
Sivarit työskentelee esim. kouluilla. minun mies oli koulussa sivarinsa ja opetti ja auttoi muunmuassa niitä naapurin kakaroitakin. Naapurin kakaroille siitä oli enemmän hyötyä, kuin jos mies olisi ollut armeijassa.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tosimies on semmonen, joka on kotona vauvansa kanssa, eikä pakene vastasyntynyttä armeijaan.
??

Mun mielestä tosi mies on edelleen se, joka kestää armeijan alusta loppuun, on valmis puolustamaan perhettään ja maataan.
Mitenkäs se onnistuisi, jos ei käytännössä osaa perheensä eteen tehdä mitään? Onko nyt sota?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tosimies on semmonen, joka on kotona vauvansa kanssa, eikä pakene vastasyntynyttä armeijaan.
Nää on näitä näkemyseroja =) Junnun mielestä tosimies on sellainen, joka on valmis kuolemaan naapurin vauvankin - ei siis vain omansa - takia. Mä olen sun kanssasi sikäli samaa mieltä, että paskaaks naapurin kakaroista kunhan vaan omilla on kermavaahdot persiissä =)
Sivarit työskentelee esim. kouluilla. minun mies oli koulussa sivarinsa ja opetti ja auttoi muunmuassa niitä naapurin kakaroitakin. Naapurin kakaroille siitä oli enemmän hyötyä, kuin jos mies olisi ollut armeijassa.
Arvasinkin että oma lehmä ojassa. :whistle:
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tosimies on semmonen, joka on kotona vauvansa kanssa, eikä pakene vastasyntynyttä armeijaan.
Kuka niin on tehnyt?
Monet. mulle on moneen kertaan sanottu mun miehestä esimerkiksi tälläkin palstalla, miten se on luuseri, kun ei mennyt inttiin, vaan sivariin, kun meillä oli vauva. Ylpeänä tätit kertoivat, miten hyvin he pärjäsivät vauvan kanssa, kun mies oli armeijassa ihan tyytyväisenä sillävälin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tosimies on semmonen, joka on kotona vauvansa kanssa, eikä pakene vastasyntynyttä armeijaan.
??

Mun mielestä tosi mies on edelleen se, joka kestää armeijan alusta loppuun, on valmis puolustamaan perhettään ja maataan.
Mitenkäs se onnistuisi, jos ei käytännössä osaa perheensä eteen tehdä mitään? Onko nyt sota?
Suuri osa armeijan käyneistä miehistä osaa tehdä myös perheensä eteen, ja paljon osaakin. Mä en ymmärrä mistä sä keksit nämä? Kokemuksesta?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tosimies on semmonen, joka on kotona vauvansa kanssa, eikä pakene vastasyntynyttä armeijaan.
??

Mun mielestä tosi mies on edelleen se, joka kestää armeijan alusta loppuun, on valmis puolustamaan perhettään ja maataan.
Mitenkäs se onnistuisi, jos ei käytännössä osaa perheensä eteen tehdä mitään? Onko nyt sota?
Suuri osa armeijan käyneistä miehistä osaa tehdä myös perheensä eteen, ja paljon osaakin. Mä en ymmärrä mistä sä keksit nämä? Kokemuksesta?
Vaikka kokemuksesta.
 
Tämä meidän sukupolvi ei vissiin oikeen osaa ajatella sitä, että vaikka sitä sotaa ei nyt ole tulossa (toivottavasti ei tulekaan ikinä :eek:) Se ei tarkoita sitä etteikö niin voisi vielä joskus käydä.

Lopetetaan vaan puolustusvoimat nyt kun ei ole hätää, ja sitten hädissään aletaan räpeltämään jotain turvaa kasaan kun sitä oikeasti tarvittaisiin.. hyvä idea?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei sillä, jos joku haluaa armeijaan mennä, sekin on ihan ookoo. Sinne tarvitaan sellasia, jotka haluaa sinne mennä.
Nimenomaan sellaisa sinne ei tarvita. silloinhan sinne kertyy kaikki sotahullut :eek: Parempi niin että sinne menee rauhaa rakastavia miehiä, jotka kuitenkin haluaa puolustaa maataan hätätapauksessa.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei sillä, jos joku haluaa armeijaan mennä, sekin on ihan ookoo. Sinne tarvitaan sellasia, jotka haluaa sinne mennä.
Nimenomaan sellaisa sinne ei tarvita. silloinhan sinne kertyy kaikki sotahullut :eek: Parempi niin että sinne menee rauhaa rakastavia miehiä, jotka kuitenkin haluaa puolustaa maataan hätätapauksessa.
Ei sulle kelpaa mikään. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei sillä, jos joku haluaa armeijaan mennä, sekin on ihan ookoo. Sinne tarvitaan sellasia, jotka haluaa sinne mennä.
Nimenomaan sellaisa sinne ei tarvita. silloinhan sinne kertyy kaikki sotahullut :eek: Parempi niin että sinne menee rauhaa rakastavia miehiä, jotka kuitenkin haluaa puolustaa maataan hätätapauksessa.
Ei sulle kelpaa mikään. :headwall:
Ei kun ihan oikeesti, eikö tämä sun mielestä ole totta?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Sivarit työskentelee esim. kouluilla. minun mies oli koulussa sivarinsa ja opetti ja auttoi muunmuassa niitä naapurin kakaroitakin. Naapurin kakaroille siitä oli enemmän hyötyä, kuin jos mies olisi ollut armeijassa.
No mä olen kyllä sydämestäni sun kanssasi ihan samaa mieltä. Mä en todellakaan soisi, että junnu menettäisi henkensä tämän kansan takia, koska musta tässä kansassa ei ole juurikaan mitään säilyttämisen arvoista. Paitsi mun omat lapseni, läheiseni ja ystäväni sekä saamelaiset.

Olen käynyt pitkän ja ajoittain hyvin voimia vievänkin kamppailun itseni kanssa hyväksyäkseni sen tosiasian, että toi mun "vauvani", 16 v kolli, ihan oikeasti kuolee mieluummin kuin katsoo sivusta, miten esim sun tytärtäsi raiskattaisiin. Musta junnun ajattelutapa on typerä, koska joku Rukoilijasirkka ja sen lapset on mulle ihan yhdentekeviä. Mieluummin siis - raadollista, mutta rehellistä - soisin sinun lastesi kuolevan ennemmin kuin minun. Jostain käsittämättömästä syystä - mitä lie olen tehnyt äitinä ja kasvattajana väärin - tuo mun junnu pitää sun lastasi yhtä arvokkaana kuin omia vanhempiaan tai sisaruksiaan. Jossain vaiheessa koitin repiä junnusta tota idioottimaista ideologiaa pois, mutta luovutin, kun en onnistunut. Paljon mieluummin mä oman poikani osalta soisin, että se vaan paimentaisi ikkuväkeä ja pesisi mummojen pyllyjä kuin että se olisi valmis kuolemaan jonkun mulle ihan ventovieraan ihmisen takia. Ihmisen, joka ei edes halua, että kukaan kuolee sen tai sen lasten takia. Mutta olen sopeutunut jo ajatukseen. Olen sopeutunut siihenkin, että junnu on jo itse tiedostanut sen tosiasian, ettei Suomesta juurikaan löydy ihmisiä, jotka haluaisivat, että junnu näiden ihmisten lapsia puolustaa. Suunta siis junnulla on ulkomaille. Ehkä siellä löytyy perhe, joka on kiitollinen siitä, että suurperheen isän sijasta menikin junnu. Mene ja tiedä. Helppoa tuo junnun uravalinta ei mulle ole, mutta jos se junnun mielestä on oikein, kunnioitan sitä. Rehellisesti sanottuna olen viime aikoina kovasti toivonutkin, että junnun ei koskaan tarvitsisi puolustaa kiittämätöntä Suomen kansaa vaan voisi tehdä uralla, minkä sydämestään oikeaksi katsoo, pelkästään kansainvälistä työtä.

 

Yhteistyössä