Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä taas en ymmärrä lainkaan sitä vapaaehtoista väkivallan kannatusta jota tuo armeija on! Siellä ei tehdä pojista miehiä vaan tappokoneita. Armeijan käyneenhän oletetaan olevan valmis tappamaan isänmaan niin vaatiessa!!! Mitä miehille armeijasta oikeastaan jää käteen? paskat kokemukset, osaa käyttää asetta ja sekö sitten on niin miehistä?! Minä olen naisena pasifisti ja arvostan sitä miehissä todella paljon. Sivarit ja totaalikieltäytyjät ansaitsevat hatunnoston. He ovat niitä rauhan puolesta puhujia ja nimenomaan miehiä sanan varsinaisessa merkityksessä!!!!
Mutta miten sivari puolustaa maataan? Tai totaalikieltäytyjä? Eivätkö he arvosta isoisiensä työtä ja sitä, mitä he joutuivat kokemaan. Äläkä sano, ettei sotaa tule, koska sitä ei kukaan (koskaan ikinä) voi sanoa varmaksi.
Ja tästä päästäänkin siihen, että onko vain heidän henkensä puolustamisen arvoinen joilla on sama maailmankatsomus kuin armeijan käyneillä??? Tätä vastakkain asettelua on ollut aina ja aina tulee olemaan, ihan kuten valkoiset vastaan mustat jne. Jokainen päättäköön sen itse onko valmis puolustamaan eritavoin ajattelevia. Minä, vaikka olenkin armeijan ja väkivallan vastustaja, puolustaisin kaikkia, huolimatta heidän vakaumuksestaa minkä tahansa asian suhteen! Jos siis (sodassa) löytäisin loukkaantuneen sotilaan ja loukkaantunen totaalikieltäytyjän kummankin henki olisi yhtä arvokas ja pelastettavan arvoinen.
tuskin arvostuksesta on kiinni jos itse ei halua samaa tehdä kuin isoisänsä. Monet sivarit tekee tosi hyödyllistä työtä (lasten, vammaisten, vanhusten parissa), eikö sillä taidolla ole merkitystä? Totaalikieltäytyjillä on oma vankka maailmankatsomus, jota ei tule väheksyä. Totaalikieltäytyjäkin voi olla hyödyksi sodan aikana muissa kuin itse sotatoimissa, kuten sivarit ja naiset (naiset jotka eivät ole käyneet tappokoulua)