Mitä ajattelet totaalikieltäytyjistä?

• Viestiketjun aloittaja enkirjaudu
  • Ensimmäinen viesti
Kylla mina sen hyvaksyn, mies eika isanikaan eivat sita hyvaksyis mukisemattai. Tai niin ainakin uskoisin. Kummatkin ovat kayneet armeijan ja heidan mielestaan oli yksi heidan elamansa parhaimpia hetkia. Meidan poika 15 v jo kovasti miettii armeijaa, lahinna sita meneeko jatkamaan isansa jalanjalkia vai jonnekin muualle. Olen saanut myos sen kasityksen, etta tuo meidan likkakin voisi lahtea armeijaan.
.
Taalla Singaporessa on muuten 2 v pakollinen armeija paikallisille seka PR-statuksen omaaville19 v nuorille miehille

Jokainen tehköön mitä haluaa, kunhan ei aiheuta vahinkoa muille, ja kantaa ihan itse vastuun tekemisistään :attn: Eihän ketään voi alkaa rankaisemaan siitä, että on syntynyt Suomessa munat jalkojen välissä! Näihin asioihin kun ei kukaan voi itse vaikuttaa :/

vieras
http://www.youtube.com/watch?v=hw5Mcye28BI

Hectorin palkkasoturi. Itse ymmärrän kaikki vaihtoehdot, vaikka ihan ääri-ilmiöitä en hyväksykään. Pasifismin kyllä, kun siinä ei vahingoiteta toisia. Anarkistit ja äärinationalistit ovat mielestäni ajattelemattomia.

Sitä en oikein ymmärrä, kun moni sanoo, että armeijassa ne miehet tehdään, eivätkä sivarit tai totaalikieltäytyjät ole miehiä ollenkaan. Miten sitten muissa maissa, joissa ei ole asevelvollisuutta, vaan palkka-armeija, eikö siellä sentään ole vähän enemmän miehiä kuitenkin, kuin ne palkasta sitä tekevät?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Sitä en oikein ymmärrä, kun moni sanoo, että armeijassa ne miehet tehdään, eivätkä sivarit tai totaalikieltäytyjät ole miehiä ollenkaan. Miten sitten muissa maissa, joissa ei ole asevelvollisuutta, vaan palkka-armeija, eikö siellä sentään ole vähän enemmän miehiä kuitenkin, kuin ne palkasta sitä tekevät?
No siten saa tottelemaan tottuneen miehen, jonka voi kätevästi pitää tossun alla :p

Ei tosiaan, se on vain älytöntä kapeakatseisuutta. Ihan kuin joku pitää naisina vain synnyttäneitä ja muita pahaisina tytönhupakkoina.

memmu
Minun mielestä armeija on paikka jossa keskenkasvuset miehet leikkiä lerputtavat. Suomeen pitäisi saada palkka-armeija niin sinne voisi sitten mennä ne ketä se kiinnostaa ja ne joita se ei kiinnosta voisi sitten olla niitä "luusereita". Mun mielestä jokainen saa tehdä niinku itestä hyvältä tuntuu.

Aseettoman palveluksen armeijassa hyväksyn, voi käydä armeijan ilman että "opettelee tappamaan."

Siviilipalveluksen hyväksyn, tällöin kuitenkin kantaa oman kortensa kekoon, vaikka vanhainkodissa tms. yleishyödyllisenä palveluna.

Totaalikieltäytymistä en hyväksy, ihminen joka sanoutuu irti yhteiskunnan velvoitteista ei saa minulta sympatiaa, herättää epäilyksiä ja kyseenalaistan arvomaailman tällöin.

Naisille voisi olla ihan hyvä jonkinlainen pakollinen "kriisitilanteen hallinan" kurssi, ensiapua jne. taitoja jotka hyödyllisiä erikoistilanteissa.

No musta nykyinen armeijajärjestelmä pitäisi kokonaan lakkauttaa.

Tilalle vaikka täysin vapaaehtoinen vastine ja jokaiselle pakollinen ympäristönsuojelu/ekokatastrofeilta suojaamiskurssi.

Eli ihan ookoo, saavatpahan huomiota asialleen. =)

Palkka armeija ei oikein Suomessa toimine, toki erikoisjoukot ja jonkinlainen kova ydin olisi mahdollinen, mutta meillä on pitkät rajat, kookas maa ja vähän populaa joten ainakin jossain määrin "kaikkia" tarvitaan.

Tilanne toinen väkirikkaammissa valtioissa ja palkka-armeija sinänsä mahdollistaa paremman koulutuksen, sitoutumisen ja välineistön kuin yleinen asevelvollisuus, mutta siis mielestäni ei toimiva Suomea ajatellen siinä mielessä että mahdollistaisi yleisestä asevelvollisuudesta luopumisen.

Yhteistyössä