mitäää!? imetys ehkäisykeinona!?

säästöpossu

Aktiivinen jäsen
19.12.2005
2 253
0
36
vartti-lehden mukaan :o
siinä lukee näin: Imetys estää kuukautisten alkamista heti synnytyksen jälkeen puolen vuoden ajan, jos imetysväli ei yölläkään ylitä kuutta tuntia eikä vauva saa minkäänlaista lisäruokaa, jolloin imetys pysyy runsaana.

Mutta mä oon aina luullut että voi tulla raskaaksi vaikka kuukautiset ei ole alkanut synnytyksen jälkeen, ja että täysimetys ei suojaa, eli miten nyt on?

Voit tulla raskaaksi, mutta niin voit, vaikka olisi pilleritkin. Keskeytetyllä yhdynnälläkin on ehkäisyvaikutus. tiukin ehdoin täysimetyksen ehkäisyteho oli muistaakseni 98%. Se siis ehkäisee, muttei täydellisesti.

Tämä imetystukilistan sivulta:Imetyskin käy ehkäisystä ensimmäiset kuusi kuukautta lapsen syntymän jälkeen, tietyin tiukoin ehdon. Edellytyksenä on, että lasta täysimetetään lapsentahtisesti - imetysväli enintään neljä tuntia ympäri vuorokauden - vauva on alle puolivuotias, eivätkä äidin kuukautiset ole vielä alkaneet. Tästä menetelmästä käytetään nimeä LAM eli Lactational amenorrhea method. Sen varmuus on useiden eri puolilla maailmaa tehtyjen tutkimusten mukaan 98% (vrt esim kondomi 88-97%). Sen sijaan, jos lapselle annetaan muuta ravintoa (äidinmaidonkorvike, kiinteät) tai äidin kuukautiset alkavat, ehkäisyteho laskee ja on syytä aloittaa muu luotettava ehkäisy. Joskus yksikin pidempi imetystauko saattaa palauttaa kuukautiskierron.

Meillä on ainoana ehkäisynä ollut imetys... ja on edelleen... Vauvaa ei ole näkyny ja imetyksen aloituksestakin on jo 1v8kk. :snotty:
(Lisään vielä, että joo, tiedän ettei tuo tod. ole 100% varma keino ja jos emme vauvaa tahtoisi, niin ehkäisy olisi joku muu kuin imetys ;) )

Mulla vuoden ikäinen lapsi ja imetän vielä.
Kahdet kuukautiset ollut tähän mennessä synnytyksen jälkeen eli korkeintaan kaksi ovulaatiota.. jos sitäkään, vuoto ollut tosi niukkaa ja kestänyt 2 päivää.
Tietty ei pysty ennakoimaan milloin se seuraava ovulaatio tuleekaan eikä siten ole luotettava keino mutta kyllä imetys hedelmällisyyttä ainakin alentaa ihan reippaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja tämä kokemus:
Mulla vuoden ikäinen lapsi ja imetän vielä.
Kahdet kuukautiset ollut tähän mennessä synnytyksen jälkeen eli korkeintaan kaksi ovulaatiota.. jos sitäkään, vuoto ollut tosi niukkaa ja kestänyt 2 päivää.
Tietty ei pysty ennakoimaan milloin se seuraava ovulaatio tuleekaan eikä siten ole luotettava keino mutta kyllä imetys hedelmällisyyttä ainakin alentaa ihan reippaasti.

Tämä on hyvin yksilöllistä. Toiset saa olla onnellisia ettei joudu menkkoja kestämään imetysaikanakaan mut tosiaan mulla on kaikista kolmesta alkanu heti ja säännöllisesti ja tosi runsaana.

Niinhän se periaatteessa menee, mutta käytännössä siis ei tiedä koska se eka ovulaatio on ja just sillon voi tulla raskaaksi. Itselläni 5 synnytystä ja kuukautiset alkaneet vasta 8-10 kk paikkeilla, eli en olis tullut raskaaksi tuolla menetelmällä. Mutta jotkut tulee, suurin osa ei.