Mitä väärää siinä on, että lapset ovat hoidossa vaikka itse kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainut on se, että se maksaa yhteiskunnalle ja vie paikkoja muilta mutta jos noita ei lasketa niin mitä haittaa?

Musta nää on aika isoja asioita tällä hetkellä, kun yhteiskunta käy suurella osin velkarahalla. Lasku lankeaa maksettavaksi sitten viimeistään meidän lapsillle.

Toisekseen päivähoidossa on kauhea resurssipula jo nyt, mistä kärsivät sekä lapset että henkilökunta. Ja kun henkilökunta väsyy ja vaihtuu, lapset kärsii vielä enemmän. Monin paikoin jo lasten turvallisuuskin on vaarassa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Muuta perustetta hoitoon laittoon ei ole kun että on itse töissä/opiskelemassa. Ei ole mitenkään perusteltavissa että laittaa lapsen kunnan/kaupungin rahoilla touhuamaan päiväksi. Alle eskari-ikäiselle ei riitä perusteeksi sekään että saa lapsi kavereita. Vanhempien duuni on hoitaa lapsensa kun on kotona. Piste.

Entä jos vanhempi on vakavasti sairas? Mitä sitten?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:
Porvoosta päivää taas kerran. Hohhoijaa...

Miten niin Porvoosta? Saa kai sitä kysellä. Ihmiset kun tuppaavat elämään elämäänsä niin kuin "kuuluu" elää. Ja kun joku kyseenalaistaa niin provoksi haukutaan,

Ihan sama asia kuin, jos mä kysyisin, että miksi työ ei saisi olla tärkeämpi kuin perhe? Miksi perheen ja lasten täytyy olla työtä tärkeämpiä vaan siksi, kun niin "kuuluu" olla?

Ainut on se, että se maksaa yhteiskunnalle ja vie paikkoja muilta mutta jos noita ei lasketa niin mitä haittaa?

Musta nää on aika isoja asioita tällä hetkellä, kun yhteiskunta käy suurella osin velkarahalla. Lasku lankeaa maksettavaksi sitten viimeistään meidän lapsillle.

Toisekseen päivähoidossa on kauhea resurssipula jo nyt, mistä kärsivät sekä lapset että henkilökunta. Ja kun henkilökunta väsyy ja vaihtuu, lapset kärsii vielä enemmän. Monin paikoin jo lasten turvallisuuskin on vaarassa. :(

Ja edelleen jankutan sitä, että kun nää virikelapset vie sitten paikkoja niiltä, kellä siihen paikkaan olis tositarve!!! Ei oo hääviä jonotella kuukausitolkulla hoitopaikkoja lapselle ja elää epävarmuudessa ihan viime metreille asti.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Peesaan tätä. Suurimmalla osalla virikepaikalla olevien lasten vanhemmista syynä on pohjimmiltaan oma laiskuus: onhan se kiva löhötä kotona, hörppiä kahvia ja palstailla täällä tai muualla netissä, kun joku muu hoitaa lapset. Nykyvanhemmat on itsekkäitä ja oman edun tavoittelijoita. Ei toki kaikki, mutta valitettavan suuri osa.

Mä en ymmärrä miksi kukaan luopuisi kotihoidontuesta ja jäisi rahattomana kotiin vapaaehtoisesti.

Miten niin Porvoosta? Saa kai sitä kysellä. Ihmiset kun tuppaavat elämään elämäänsä niin kuin "kuuluu" elää. Ja kun joku kyseenalaistaa niin provoksi haukutaan,

Ihan sama asia kuin, jos mä kysyisin, että miksi työ ei saisi olla tärkeämpi kuin perhe? Miksi perheen ja lasten täytyy olla työtä tärkeämpiä vaan siksi, kun niin "kuuluu" olla?

Kysy pois.

Ihan uskomatonta että aikuiset ihmiset oikeasti ei tajua tällaista asiaa vaan pitävät ihan ookoona sysätä muiden hoidettavaksi kun itteä ei huvita leikkii ja ulkoilla-

Mitä uskomatonta siinä on? Saa kai sitä kysellä.

No kyllä mun mielestä on aika uskomatonta jos aikuinen ihminen kyselee että mitä pahaa siinä on etten hoida omaa jälkikasvuani kun en viitti katella niitä koko päivää, eiks muut vois hoitaa kun mä makaan kotona 5 pvä viikossa?

Erittäin hyvä pointti!

No kyllä mun mielestä on aika uskomatonta jos aikuinen ihminen kyselee että mitä pahaa siinä on etten hoida omaa jälkikasvuani kun en viitti katella niitä koko päivää, eiks muut vois hoitaa kun mä makaan kotona 5 pvä viikossa?

Missä olen puhunut itsestäni ja kotona makaamisesta? Sama kuin sanoisin että mun mielestä on aika uskomatonta, että aikuinen ihminen tuhlaa elämästään 8 tuntia joka päivä töihin ja pitää lapset hoidossa sen aikaa.

Tässä vähän toisenlaista näkökulmaa. Asumme maalla, kirkonkylälle reilut 20 km. Lähiympäristössä ei asu lapsiperheitä, ei ole puistoja yms mihin mennä. Oma piha löytyy ja sen tarjoamat huvit.
Olen kotona ollut nyt 2 viikkoa, kun lopetin opsikelun. Tuona aikana lapseni ovat olleet kotona 8 arkipäivää. Tänään on toinen päivä, kun menivät päikkikselle. Siellä heillä on nimenomaan niitä kavereita. Kotona sisaruksen kanssa leikkiminenkin on pidemmän päälle tylsää. Lapset riitelevät helposti yms. Joka päivä ei viitsisi ajaa yli 20 km lähimmälle "leikkipuistolle", eli yhteensä yli 40 km päivässä. Pieni kylä ja melkeinpä kaikki lapset ovat päiväkodissa tai pph:lla.
Mikä järki mulla on silloin pitää lapseni kotona leikkimässä keskenään, kun he voivat ja saavat oman ikäisiä ystäviä päiväkodista?
Kyllä se sosiaalinenkin puoli pitää olla kunnossa. Ei se palvele lapsen tarpeita jos olemme kotona omalla pihalla tai ajelemme 7 krt viikossa yli 40km per pv "puistoon". Sielläkään ei ole muita lapsia... eilenkin sain kuulla, että miten kivaa oli ollut pitkästä aikaa päiväkodissa ja mitä kaikkea he olivat tehneet siellä.

itse en hyväksy sen takia että esim. täällä kunnassa missä me asutaan on huutava pula hoitopaikoista ja ne jotka ihan tosissaan tarvivat sitä hoitopaikkaa eivät sitä saa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasap:

Kysy pois.

Varmasti ihmettelisit, jos kysyisin tommosta ja ajattelisin työn olevan lapsia tärkeämpi. Aloitustasi ihmetellään, koska näkemyksesi on muiden silmissä ihan käsittämätön. Yhtä käsittämätön kuin, jos sanoisit, että työ on sinulle lapsia tärkeämpää.

Missä olen puhunut itsestäni ja kotona makaamisesta? Sama kuin sanoisin että mun mielestä on aika uskomatonta, että aikuinen ihminen tuhlaa elämästään 8 tuntia joka päivä töihin ja pitää lapset hoidossa sen aikaa.

No, puhut itsestäsi, jostain tuttavastasi tai ihan yleisesti vaan. Itse en ymmärrä sitä että terve, kotona olevan vanhempi laittaa pienen lapsensa täysipäiväisesti hoitoon vain saadakseen itse vapaata aikaa.

Tää on sellanen aihe, joka pitäs käsitellä jokaisen perheen kohdalla erikseen. Jokaisella perheellä voi olla niin erilaisia elämäntilanteita ja -vaiheita meneillään, ettei yksioikoisesti voi sanoa, onko lapsi/lapset päivähoidon tarpeessa vai ei. Jos/kun näin tehdään ja aletaan sitten listaamaan tilanteita, joissa lapsi voi olla päivähoidossa siitä huolimatta, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat ovat kotona, listasta tulee niin pitkä, että päädytään jokatapauksessa siihen, että vain harvalla lapsella ei olisi syytä olla päivähoidossa.

Musta tätä systeemiä pitäis muuttaa niin, että työssäkäyvien ja opiskelevien lapset olisi etusijalla hoitopaikkoja jaettaessa. Eli jos lähipäiväkotiin olisi tulossa jonkun työssäkäyvän lapsi, niin kotona olijan lapsi voitaisiin siirtää kauempana olevaan päiväkotiin, ellei häntä haluta ottaa kotihoitoon. Oli kotona melkein mistä syystä tahansa, lapsen hoitopäivän lyhentämiseen on varaa, jolloin se ei veny kohtuuttoman pitkäksi vaikka joutuisi kuskaamaan lapsen toiselle puolelle kaupunkia hoitoon. Toisekseen, jos päivähoitopaikka on vain siksi, että mitään muuta hoitopaikkaa lapselle ei ole satunnaisten menojen ajaksi, on ihan eri asia viedä lapsi kauas hoitoon parina päivänä kuin joka aamu. Ja kotonaolijalla on siihen aikaa paremmin kuin työssäkäyvällä ilman, että se on lapselta pois niin pahasti. Toisin kuin työssäkäyvän lapsella. Ymmärrän, ettei ole lapselle helppoa joutua vaihtamaan päiväkotia, mutta vielä ikävämpää on, että jotkut joutuvat olemaan hoidossa ylipitkiä päiviä kun hoitopaikkaa ei saa mistään työpaikan tai kodin läheltä ja matkoihin kuluu aikaa, ja töissä on kuitenkin oltava tiettyyn aikaan. Ja sitten lapsi joutuu vaihtamaan päiväkotia, kun paikka löytyy lähempää, lapsi, joka ei edes kokoaikaista hoitopaikkaa tarvitsisi, sensijaan saa jatkaa lähipäiväkodissa. Tai vanhempi estyy ottamasta työtä vastaan, koska lapselle ei saa hoitopaikkaa. Ihan naurettavaa, kun päivähoidon ensisijainen tarkoitus on nimenomaan mahdollistaa vanhemman työssäkäynti.

Loppuis ainakin tämä hoitopaikan säilyttämisellä kikkailu ja lasten pitäminen hoidossa sen vuoksi. Uskon, että se on nimittäin hyvin merkittävä syy tähän "virikehoitoon".

Alkuperäinen kirjoittaja v:
itse en hyväksy sen takia että esim. täällä kunnassa missä me asutaan on huutava pula hoitopaikoista ja ne jotka ihan tosissaan tarvivat sitä hoitopaikkaa eivät sitä saa.

Me ainakin saimme paikan 3 päivässä, kun tarvitsimme sitä TOSISSAAN.

Kysy pois.

Varmasti ihmettelisit, jos kysyisin tommosta ja ajattelisin työn olevan lapsia tärkeämpi. Aloitustasi ihmetellään, koska näkemyksesi on muiden silmissä ihan käsittämätön. Yhtä käsittämätön kuin, jos sanoisit, että työ on sinulle lapsia tärkeämpää.

Ihmettelisin siinä mielessä, että kuka nyt haluaa töissä olla jatkuvasti.

Ajatteletko näitä asioita lainkaan? Töitä täytyy tehdä, jotta yhteiskunta pyörii ja vanhempien täytyy työtä tekemällä elättää perheensä. Ei mitenkään rinnastettavissa kotona laiskotteluun.

No kyllähän sä kysyit että mitä pahaa siinä on että viet lapses hoitoon ja olet ite kotona kun en jaksa ulkoilla ym. ? vai teetkö jotain urotyötä kotoa käsin lasten ollessa hoidossa?

Ei ole sama, sama olis jos mä sanoisin että "mitä pahaa siinä on jos lopetan työn teon ja elän yhteiskunnan varoilla? siis mitä muuta pahaa paitsi maksaa yhteiskunnalle.... "

Tuhlaa ja tuhlaa...töissä käydään että voidaan elättää ne lapset jotka on hankkinut. Toki ideaali maailmassa kaikki olisi kotona lasten kanssa ja rahaa tulis ovista ja ikkunoista. Sä tuhlaat enemmän istumalla kotona, et tee töitä ja viet lapses tarhaan.
Erona tässä on se että sä et näytä tekevän mitään tässä yhtälössä.

Kysy pois.

Ihmettelisin siinä mielessä, että kuka nyt haluaa töissä olla jatkuvasti.

Öh, normaali ihminen? Oletko vieraantunut yhteiskunnasta? Yhteiskunnassa jokaisen työkykyisen on tehtävä töitä eikä elää sossotuilla ilman pätevää syytä. Et siis ihmettelisi, jos sanoisin, että luopuisin ennemmin lapsestani kuin työstäni? :o Okei...

" Ihmettelisin siinä mielessä, että kuka nyt haluaa töissä olla jatkuvasti."

No en mä ainakaan mutta vielä vähemmän mua haluttaa kustantaa sun ja sun penskojen elatus. Tuet ym pois sunlaisilta.

Hirveetä mitä jos ja mitä jos juttua. Tarkennampa vielä että TERVEEN lapsen hoito ja TERVEEN vanhemman helpotukseksi ei ole mitään syytä. Subjektiivinen päivä hoito-oikeus pitäisi poistaa. Subjektiiviseen ei todellakaan kuulu mitkään sellaiset syyt jotka johtuu vaikka lapsen vammasta tvst. Eiköhän niistä hoitopaikoista ole ihan hoitavilla tahoilla omat päätökset. Mä niin nään punasta näistä ketkä on kotona ja sitten viedään lapsi hoitoon että saa omaa aikaa ja hommat tehtyä. Terveen aikuisen pitää hoitaa terve lapsensa itse. Jos ei lähellä asu muita lapsia niin se on voi voi. Meille on ainakin saatu kavereita kylään kun on ollu tarvis. Lapset leikkii myös yhdessä ja kumpikin vielä ihan itsekseenkin tai iso veli viihdyttää joskus. Minä tein lapset ja nyt työttömäksi jouduttua ei tulis mieleenikään viedä hoitoon että pääsisin helpommalla. Käydään lekareilla, erilaisissa kerhoissa ja satu tunneilla. Ihan on ite vietävä kun olen kotona. Kivempihan se olis viedä vaikka 3 päiväksi tarhaan (saisin kyllä) ja puuhailla omia. En vie. On sekin sitten jollekkin muulle.

Itsekkäitä laiskamatoja on ne ketkä vie lapsensa päiväkotiin muka virikkeitä saamaan, että saavat sillä aikaa itse tehdä mitä huvittaa. Virikkeitä saa yhtälailla kotonakin ja olemassa on muitakin paikkoja, jonne lapset voi viedä. se on ihan vanhemman omasta aktiivisuudesta kiinni mutta toiset on vaan niin laiskoja että eivät jaksa nähdä vaivaa lapsensa eteen.

No kyllähän sä kysyit että mitä pahaa siinä on että viet lapses hoitoon ja olet ite kotona kun en jaksa ulkoilla ym. ? vai teetkö jotain urotyötä kotoa käsin lasten ollessa hoidossa?

Ei ole sama, sama olis jos mä sanoisin että "mitä pahaa siinä on jos lopetan työn teon ja elän yhteiskunnan varoilla? siis mitä muuta pahaa paitsi maksaa yhteiskunnalle.... "

Tuhlaa ja tuhlaa...töissä käydään että voidaan elättää ne lapset jotka on hankkinut. Toki ideaali maailmassa kaikki olisi kotona lasten kanssa ja rahaa tulis ovista ja ikkunoista. Sä tuhlaat enemmän istumalla kotona, et tee töitä ja viet lapses tarhaan.
Erona tässä on se että sä et näytä tekevän mitään tässä yhtälössä.

Mä en kyllä puhunut mun lapsesta mitään. Lue aloitusviesti uudelleen. Ja hienoa jos tiedät noin tarkkaan minun elämäni, siitä kun ei puhuttu mitään.

" Ihmettelisin siinä mielessä, että kuka nyt haluaa töissä olla jatkuvasti."

No en mä ainakaan mutta vielä vähemmän mua haluttaa kustantaa sun ja sun penskojen elatus. Tuet ym pois sunlaisilta.

Munlaisilta? Kysyn sultakin että millainen MINÄ olen? Mitä tukia saan ja millä tavalla kustannat sinä kustannat elämäni?

Uusimmat

Yhteistyössä