Mitä väärää siinä on, että lapset ovat hoidossa vaikka itse kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Joo kiva ap sinun kaltaisten takia olen odottanut lapsilleni tarhapaikkoja kaksi kuukautta.Se vasta kivaa onkin käydä töissä ja opiskella kun lapsille ei ole hoitopaikkoja.

Sellaista se elämä on... Niin kauan kuin hoitopaikoista on pula, en tosiaankaan luovu esikoisen hyvästä paikasta vaikka kotona vauvan kanssa olenkin.

Esikoinen käy kavereiden kanssa leikkimässä 3-4 pvänä viikossa n 4 tunnin ajan. Tyttö on tyytyväinen ja äiti on tyytyväinen, kun saa muutaman tunnin omaa aikaa (olettaen että vauva sattuu nukkumaan hyvin).

Ja kun aikoinaan kuopus tarvitsee hoitopaikkaa, saan sen tuosta lähipäiväkodista, sillä sisarukset sijoitetaan samaan paikkaan.

Tässä olikin kyse kokopäivähoidosta, ei osa-aikaisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On huolestuttavaa, jos terve vanhempi ei jaksa hoitaa lapsiaan kuin muutaman tunnin päivässä. Hakisin apua siinä tilanteessa. Jos siis lapset on kokopäivähoidossa. Miksei esim. kerhot tai osa-aikahoito riitä?

Miksi se on huolestuttavaa? Miksi ei ole huolestuttavaa että työssä käyvän lapset ovat hoidossa? Sama tilannehan heillä on. Kerhoja tuskin on monena päivänä viikossa montaa tuntia kerrallaan. Tai en ole ainakaan kuullut.

Alle kouluikäiset eivät tarvitse kerhoja montaa tuntia päivässä, monena päivänä viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Jos vanhemmat eivät jaksa, niin miksi niitä lapsia on hankittu? Hankitaan itse kukin se määrä, joka jaksetaan huoltaa ja hoitaa tai jätetään sitten hankkimatta kokonaan. Jos ei yhden tai kahden lapsen kanssa jaksa ulkoilla, niin jo on maailman kirjat sekaisin! Pari päivää viikossa hoitopaikassa ymmärrän, mutta kokopäivähoito on asia erikseen. Jos ei yhtenäkään päivänä jaksa ulkoilla tai leikkiä, niin säälittää kyllä tällaisen äidin lapset! Suorastaan pistää vihaksi!

Miksi pitäisi jaksaa? Jos se lapsi saa hoidossa ulkoilla, leikkiä jne kaikkea mukavaa niin miksi ei olisi siellä? Hankittu koska on haluttu, mutta halutaan ottaa myös omaa aikaa ja nauttia siitä? Aika mustavalkoista että joko hoidetaan tai sitten jätetään hankkimatta.

Onko ikinä tullut mieleen, että kyllä lapsi haluaa mennä mielummin oman äidin kanssa puistoon leikkimään, kun vieraiden ihmisten...?

Ja sitten ihmetellään, kun teineinä ollaan niin kaukana omista lapsistaan...

hohhoijjaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Heta:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasapa:
mutta lapsen psyykkiselle kehitykselle on varmasti haittaa ellei vanhemmat ole hänestä kiinnostuneita.

Eihän hoidossa ole pois sulje sitä, etteikö olisi kiinnostunut vai sulkeeko? Miksi?

Kyllä se silloin sulkee jos lapsi on kokopäiväisessä hoidossa terveen vanhemman ollessa kotona. Silloin vanhemmalla olisi kaikki resurssit olla lapsensa kanssa ja viettää hänen kanssaan aikaa. Tässä tapauksessa jatkuva hoidossa olo kielii siitä ettei halua lapsen olevan rasitteena, on kivempi tehdä jotain muuta, ja ilman lasta.

Kavereita ym ehtii kyllä näkemään siinä parin-kolmen päivän aikana, tai muutaman tunnin aikana. Lapsen pitäisi saada levätäkin, ja täysi hoitopäivä ON rasittava. Lisäksi mitä enemmän on hoidossa, sitä enemmän altistuu erilaisille infektiotaudeille ja sairastelee. Sekö sitten on hienoa. Kun meidän poika oli täysiaikaisena tarhassa sairasti vähintään kerran kuussa jonkin flunssan, mahataudin tms. Nyt ollut 10 päivää kuussa puoli vuotta ja kerran ollut kipeä.

Toikaan ei mene ihan noin.

Meidän muksut aloitti viime syksynä hoidon ja kerran olleet kipeenä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasapa:
mutta lapsen psyykkiselle kehitykselle on varmasti haittaa ellei vanhemmat ole hänestä kiinnostuneita.

Eihän hoidossa ole pois sulje sitä, etteikö olisi kiinnostunut vai sulkeeko? Miksi?

Kyllä se silloin sulkee jos lapsi on kokopäiväisessä hoidossa terveen vanhemman ollessa kotona. Silloin vanhemmalla olisi kaikki resurssit olla lapsensa kanssa ja viettää hänen kanssaan aikaa. Tässä tapauksessa jatkuva hoidossa olo kielii siitä ettei halua lapsen olevan rasitteena, on kivempi tehdä jotain muuta, ja ilman lasta.

Kavereita ym ehtii kyllä näkemään siinä parin-kolmen päivän aikana, tai muutaman tunnin aikana. Lapsen pitäisi saada levätäkin, ja täysi hoitopäivä ON rasittava. Lisäksi mitä enemmän on hoidossa, sitä enemmän altistuu erilaisille infektiotaudeille ja sairastelee. Sekö sitten on hienoa. Kun meidän poika oli täysiaikaisena tarhassa sairasti vähintään kerran kuussa jonkin flunssan, mahataudin tms. Nyt ollut 10 päivää kuussa puoli vuotta ja kerran ollut kipeä.

Toikaan ei mene ihan noin.

Meidän muksut aloitti viime syksynä hoidon ja kerran olleet kipeenä.

Ei tietenkään menekään. Usein kuitenkin infektiokierre tulee nimenomaan hoidossa (pk:ssa) olevilla. Isot ryhmät, infektiot kiertää, altistus on joka tapauksessa suurempi kuin kotona. Siksihän monet haluaa pph paikkaakin ettei tulisi niin paljon sairasteluja. Mutta toki on korvakierteisiä kotihoidettuja ja täysin terveitä tarhalapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Joo kiva ap sinun kaltaisten takia olen odottanut lapsilleni tarhapaikkoja kaksi kuukautta.Se vasta kivaa onkin käydä töissä ja opiskella kun lapsille ei ole hoitopaikkoja.

Sellaista se elämä on... Niin kauan kuin hoitopaikoista on pula, en tosiaankaan luovu esikoisen hyvästä paikasta vaikka kotona vauvan kanssa olenkin.

Esikoinen käy kavereiden kanssa leikkimässä 3-4 pvänä viikossa n 4 tunnin ajan. Tyttö on tyytyväinen ja äiti on tyytyväinen, kun saa muutaman tunnin omaa aikaa (olettaen että vauva sattuu nukkumaan hyvin).

Ja kun aikoinaan kuopus tarvitsee hoitopaikkaa, saan sen tuosta lähipäiväkodista, sillä sisarukset sijoitetaan samaan paikkaan.

Tässä olikin kyse kokopäivähoidosta, ei osa-aikaisesta.

Joo, mutta tiedän, että kaikki eivät meidän ratkaisuakaan hyväksy. Ja itsekästähän se onkin... Mutta ihan rehellisesti pidämme paikasta kiinni kynsin ja hampain juuri siksi, että tiedämme ko päiväkotiin olevan jono. Ja kun olemme hyvästä paikasta lapsellemme paikan saaneet emme siitä todellakaan luovu. Varsinkin, kun 4-vuotiaalla on siellä aivan mahtavia kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja näkemys:
Jotenkin tuntuu aika kummalliselta ajatus sellaisesta yhteiskunnasta, jossa on normi tehdä lapsia ja laittaa heidät päivähoitoon yhteiskunnan varoilla vain jotta kotona olevalla vanhemmalla olisi omaa aikaa.

Miksi se tuntuu kummalliselta? Mitä haittaa siitä on? ( ellei aloitusviestissä mainittuja asioita oteta huomioon)

Mun mielestä se tuntuu kummalliselta siksi, että ihmisen pitää pystyä elämään omien tekojensa seurauksien kanssa. Jokainen omaa lasta saadessaan/hankkiessaan varmaan ymmärtää, mitä lapsen saaminen tekee ns. omalle ajalle. Jos minua ei huvita vaikkapa siivota niin kuuluuko yhteiskunnan palkata minulle siivooja? Mitä pahaa on siinä, ettei minua huvita siivota ja haluan yhteiskunnan maksavan siitä että teetän sen jollain muulla? Tuolla lailla voisi ajatella monestakin asiasta.

Kaiken kaikkiaan on hyvin kummallinen maailma, jossa lapsia saadaan tai hankitaan, mutta ei haluta viettää heidän kanssaan aikaa. Yhteiskunta, jossa lasta ei nähdä luonnollisena osana perhettä, on mielestäni hyvin pelottava. Miksi omaa aikaa on vain silloin, kun lapset ovat vieraan hoidossa? Miksi omaa aikaa pitää olla niin paljon? Kaipaako joku tosiaankin omaa aikaa niin paljon, että lapsi on laitettava päiväkotiin sen takia?

Itse olen totaaliyhäri ja ns. omaa aikaa on jollain mittarilla mitattuna varmaan vähän. Mun mielestä sitä on kuitenkin aina ollut riittävästi. Lapsethan nukkuvat. Se on minun omaa aikaani. Lapset saa kerhoon 2-3 kertaa viikossa, silloin saa omaa aikaa. Nyt lapset leikkivät omassa huoneessaan ja minä juon kahvia koneen äärellä. Omaa aikaa. :)

Minun mielestäni nuo riippuu ihan tapauksesta. Syistä mitä on päivähoidon taustalla sekä lapsen iästä. On olemassa useamnpiakin syitä miksi pidän päivähoitoa hyvänä vaikka toinen vanhemmista olisikin kotona.

Ja jso puhutaan ihan puhtaasta kavereiden ja virikkeiden tarpeesta niin on mielestäni ihan eri asia viedä yli 3v lapsi osa-aikaisena päivähoitoon kuin esim. alle 2v täyspäiväiseksi.

Ymmrrän että äitikin haluaa välillä omaa vapaa-aikaa ja jos muuten ei ole tukiverkostoa niin päiväkoti tietysti tarjoaa apua tähänkin. Siltikin, jos terveen äidin oman ajan tarve on olla täyspäiväisesti (8h tai ylikin) erossa taaperostaan niin minusta kaikki ei ole ok. Luulisi jokaisen vanhemman kuitenkin haluavan viettää aikaa myös lapsensa kanssa.

En jaksa lukea ketjua, mutta kerrottakoon nyt, että olen itse kipeänä kotona ja lapsi on tarhassa. Isänsä hakee hänet kotiintullessaan neljän maissa. Avauksessa tuskin puhuttiin tästä, mutta muistaakseni tästäkin on täällä joskus ollut juttua.

Mä luulin, että pelkästään mulla ja miehellä on hoitovastuu meiän lapsesta, mut jos se on kerran muillakin ja myös vierailla ihmisillä, ni johan mä tästä baanalle lähen. Terve!

Myönnän, kuuluin itsekin ennen näihin "fanaatikkoihin" joiden mielestä lapset kotiin jos itse kotona. Sitten omat lapset meni hoitoon ja olen miettinyt että mitä ihmeen pahaa siinä on? Mitä pahaa, vaikkei äiti jaksa ulkoilla jne ja lapset saa ulkoilla sitten hoidossa? Jos on illat "hyvä" äiti ja lapsi viihtyy hoidossa niin mitä haittaa? Ainut on se, että se maksaa yhteiskunnalle ja vie paikkoja muilta mutta jos noita ei lasketa niin mitä haittaa?

No se paha just on että kun ne virikemuksut vie kullankalliita hoitopaikkoja ja ihan turhaan. Sitte sellaiset, jotka oikeasti niitä tarttee, joutuu odotella ja takuta että saavat edes jonkinlaisen paikan lapsilleen.

Itse jäin juuri sairaslomalle, jolta jään sitten suoraan äitiyslomalle ja hoitovapaalle. Sanoin välittömästi lasteni hoitopaikat irti, koska en halua, että he ovat siellä turhaan, kun heidänkin päiväkotiin on tunkua vaikka millä mitalla, niillä, joilla hoitopaikkaan on todellinen tarve.

Mun mielestä subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäis rajata niin, että virikepaikan saamiseen on perheessä jokin todellinen syy, esim vanhemman mielenterveysongelmat, lastensuojelullisest asiat tms. vanhemman laiskuus ei ole riittävä syy mun mielestä.

Muuta perustetta hoitoon laittoon ei ole kun että on itse töissä/opiskelemassa. Ei ole mitenkään perusteltavissa että laittaa lapsen kunnan/kaupungin rahoilla touhuamaan päiväksi. Alle eskari-ikäiselle ei riitä perusteeksi sekään että saa lapsi kavereita. Vanhempien duuni on hoitaa lapsensa kun on kotona. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Muuta perustetta hoitoon laittoon ei ole kun että on itse töissä/opiskelemassa. Ei ole mitenkään perusteltavissa että laittaa lapsen kunnan/kaupungin rahoilla touhuamaan päiväksi. Alle eskari-ikäiselle ei riitä perusteeksi sekään että saa lapsi kavereita. Vanhempien duuni on hoitaa lapsensa kun on kotona. Piste.

Peesaan tätä. Suurimmalla osalla virikepaikalla olevien lasten vanhemmista syynä on pohjimmiltaan oma laiskuus: onhan se kiva löhötä kotona, hörppiä kahvia ja palstailla täällä tai muualla netissä, kun joku muu hoitaa lapset. Nykyvanhemmat on itsekkäitä ja oman edun tavoittelijoita. Ei toki kaikki, mutta valitettavan suuri osa.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:

Näistä olen kyllä eri mieltä.

Mielestäni päivähoito on täysin perusteltua jos esim:

-lapsella on jokin erityistarve johon päiväkoti auttaa kuntouttavana hoitona (omilla lapsillani downin syndrooma ja autismi)

- vanhempi on oman vammansa tai sairautensa takia estynyt hoitamana lasta kotona sillä hetkellä

- lapsella on esim. pikkusisarus joka oman sairautensa/vammansa takia tarvitsee usein lääkärissäkäyntejä, kuntoutuskäyntejä ja osastollaoloa eikä lähellä oli tukiverkostoa joka hoitaisi isompaa lasta tällävälin

- lapsen kotona puhutaan erikieltä, jolloin näkisin tärkeänä että lapsi saa oppia paikallisen kielen kunnolla ennen koulun alkua

Minusta on itsekästä kieltää lapselta päivähoito jos siitä on selkeää hyötyä lapselle.

^Peesaan edellistä. Vaikka kannatankin lasten kotihoitoa, niin on kyllä hyvin yksisilmäinen ja suorastaan typerä näkemys, että ainoa peruste lasten päivähoidolle olisi vanhempien työ tai opiskelu. Esim. lukuisissa lasten kehitysvammoissa on suorastaan eduksi lapselle, että hän pääsee välillä päiväkotiin, jossa osataan ammattimaisesti tukea lapsen motorista ja henkistä kehitystä. Siitä on etua ihan kaikille, yhteiskunnalle, lapselle, vanhemmille.

Eikö leikki-ikäinen lapsikin jo ymmärrä, jos äiti menee kotiin eikä töihin vietyään lapsen hoitoon? Eikö lapset usein kysele miksi heidät viedään hoitoon? Vastaako äidit sitten että "äiti tarvitsee omaa aikaa, eikä nyt halua olla sinun kanssa" tms. vai valehteleeko käyvänsä töissä? Mahtaa tehdä hyvää lapsen itsetunnolle..

Miten niin MINUN KALTAISTENI takia? Millainen minä olen? Mitä minä olen omasta tilanteestani kertonut?

No vaikka mitä. Etenkin, jos lapsi on pieni ja/tai kokopäivähoidossa. Kyllä koti aina päiväkodin voittaa. Kasvatus- ja hoitovastuu on ensisijaisesti kodin eikä yhteiskunnan/päiväkodin. Luulisi, että vanhemmat haluaisivat viettää lastensa kanssa enemmän aikaa kuin muutaman tunnin illalla. Hoitopäivä on lapsen työpäivä. Kotona on leppoisampaa.

Mä en ole samaa mieltä.Jos vanhemmat eivät jaksa / halua ulkoilla, leikkiä jne niin miksi se koti olisi parempi paikka? Eikä ole parempi että lapsi saa olla jaksavien aikuisten ja muidenkin aikuisten kanssa? Mitä sitten vaikkei haluaisi olla 24/7 lasten kanssa? Mitä se haittaa?

No se on laiskuutta. Ennen kun hankkii lapsia niin pitää vähän miettiä sitä omaa jaksavuutta/viitseliäisyyttä. Etenkin nämä monien lasten vanhemmat. Miksei voi jättää siihen yhteen jos ei jaksa kuin yhtä kerrallaan hoitaa? Kyllä mäkin haluaisin 5 koiraa ja nätin akvaarion, mutta kun tiedän etten jaksa sitä rumbaa hoitaa niin meillä on vain 1 koira. Ihan uskomatonta että aikuiset ihmiset oikeasti ei tajua tällaista asiaa vaan pitävät ihan ookoona sysätä muiden hoidettavaksi kun itteä ei huvita leikkii ja ulkoilla-

Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:
Porvoosta päivää taas kerran. Hohhoijaa...

Miten niin Porvoosta? Saa kai sitä kysellä. Ihmiset kun tuppaavat elämään elämäänsä niin kuin "kuuluu" elää. Ja kun joku kyseenalaistaa niin provoksi haukutaan,

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
^Peesaan edellistä. Vaikka kannatankin lasten kotihoitoa, niin on kyllä hyvin yksisilmäinen ja suorastaan typerä näkemys, että ainoa peruste lasten päivähoidolle olisi vanhempien työ tai opiskelu. Esim. lukuisissa lasten kehitysvammoissa on suorastaan eduksi lapselle, että hän pääsee välillä päiväkotiin, jossa osataan ammattimaisesti tukea lapsen motorista ja henkistä kehitystä. Siitä on etua ihan kaikille, yhteiskunnalle, lapselle, vanhemmille.

Peesaan kahta ylempää. Itsellä lapsi erityisryhmässä puheenviivästymän takia ja puheterapeutille ei pääse ku joskus ja jouluna täälläpäin.

Ihan uskomatonta että aikuiset ihmiset oikeasti ei tajua tällaista asiaa vaan pitävät ihan ookoona sysätä muiden hoidettavaksi kun itteä ei huvita leikkii ja ulkoilla-

Mitä uskomatonta siinä on? Saa kai sitä kysellä.

Uusimmat

Yhteistyössä