Mitä ton ikäset pennut tekee moottorikelkoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nomy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinniin. Mutta kun täällä pohjoisessa ei ole mitään sääntöjä moottorikelkoille muutenkaan, ajetaan teillä, pyöräteillä, taimikoissa, toisten mailla, alaikäisenä, humalassa. Kun ei täällä ole valvontaa. Poliisit on vissiin Helsingissä kaitsemassa puliukkoja.

[QUOTE="viiraska";28324740]Niinniin. Mutta kun täällä pohjoisessa ei ole mitään sääntöjä moottorikelkoille muutenkaan, ajetaan teillä, pyöräteillä, taimikoissa, toisten mailla, alaikäisenä, humalassa. Kun ei täällä ole valvontaa. Poliisit on vissiin Helsingissä kaitsemassa puliukkoja.[/QUOTE]

Niinpä.

Ja itse artikkelissa pisti silmään se, että noita pidettiin NUORINA, minä pidän 11-vuotiasta kyllä vielä ihan lapsena/kakarana.

Ei tuo ole ikä eikä mikään Lapissa. Sukulaispojat ( jotai 4 ja 5) saivat minimoottorikelkan. Ei mennyt kauaa, kun toinen ajoi päin taloa sillä. Kyllä eteläsuomalaista hirvittää (siis minua)...

Lähes pisti huvittamaan, että isä sanoo lasten ottaneen kelkan luvatta, mutta sitten muistin, että tällaisen piittaamattoman vanhemman johdosta kaksi lasta loukkaantui vakavasti, niin eipä huvittanutkaan.
Mönkijät, kelkat, mopot, traktorit eivät ole lasten leikkikaluja, noudattakaa ikärajoja. Jos haluaa lapsen harrastavan pärinäurheilua, niin silloin pitää hankkia sopivan kokoiset vehkeet ja olla valvotut olosuhteet.

7vuotiaasta olen itse ajanut kelkalla. ja tällä hetkellä tuo 13vuotias kummipoika ajelee, mutta hänelle on tehnty maastoon reitti mitä ajaa, järvelläkin on tarkasti sanottu minne saa mennä ja minne ei. varsinkin kun nuo pennut on pulkalla kelkan perässä.

Täällä Lapissa kelkkojan on paljon ja valitettavasti monissa perheissä lapsetkin ajaa. Oma poika oli viime talvena 11v ja pääsi yhdeksi viikonlopuksi luokkakaverin perheen kanssa heidän mökilleen. Siellä oli 11v pojat kelkoilla ajelleet. Sai olla viimeinen kerta, että pääsi tuollaiselle mökkireissulle alaikäisena. Siitä jäi pojalle semmoinen kitinä, että miksi meillä ei ole kelkkaa, kaikilla muilla on. Meillä ei ole kelkkaa eikä tule.

[QUOTE="Vieras";28325567]Lapissa ajaa paljon nuoremmatkin kelkoilla, ihan yleisesti. Kukkahattutädit kauhistukaa! :o[/QUOTE]

Niin ja millä luvalla? Lapsille on opetettava ja vaadittava noudattamaa lakia liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvissä asioissa. On ihan yhtä tuomittavaa antaa moottorikelkkailla ilman ajokorttia alaikäisenä kuin aikuisena ajaa humalassa. En näe siinä mitään eroa. Miten lapsi voi oppia oikeat asiat jos aikuinen sallii väärät asiat.

[QUOTE="Vieras";28325567]Lapissa ajaa paljon nuoremmatkin kelkoilla, ihan yleisesti. Kukkahattutädit kauhistukaa! :o[/QUOTE]

Niin ja miten voi käydä sitten. Lain mukaan eivät saa ajaa ja silti päristelevät keskenään ja vanhempien luvalla.

[QUOTE="Tornio";28325285]Ei nyt ihan normijuttu. Olen samalta paikkakunnalta kuin missä tää onnettomuus oli, enkä tiedä ketään kuka tuon ikäisenä yksin kelkalla ajelisi. Ihan kamala tapaus :( Saa nähdä ottaako opettajat koulussa asiaa puheeksi.[/QUOTE]

Ei kuulu kouluun tuo asia. Vanhemmat ovat vastuuttomia. Aivan uskomatonta, että vanhemmat antavat ajella ja pennut kaahaa miten sattuu eivätkä edes ymmärrä, etät jäällä on todella vaarallista, vaikka muka ajatellaan, että turvallista, kun laaja -alue eikä voi törmätä mihinkään.

Yhteistyössä