Mitä töitä merkonomi tekee, muuta kuin myyjänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikka6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kikka6

Vieras
Listataas hieman eri töitä joita merkonomikoulutuksella voi tehdä.

En haluaisi keskustella miten huono tutkinto tuo on tai miten vähän sen tutkinnon omaava ihminen osaa, vaan mieluummin kuulisin kokemuksia minkälaisissa muissa ammateissa merkomit toimii, paitsi myyjänä?

Minkälaisiin töihin on mahdollisuus esim. pankkialalla? Vakuutusalalla?
Muita toimistotöitä?

Mitä töitä te olette tehneet merkonomin osaamisella?

Miksi kukaan alkaisi luettelemaan jotain negatiivista koulutuksesta? Outo tarkennus vai onko tuollainen yleistäkin?
Tiedän kaksi merkonomia, mutta en ole varma mitä tarkalleen tekevät. Assareina ovat firmassa x...

Mitä hittoa? Oma veljeni on opiskellut yliopistossa, amkissa ja lahjoja riittäisi vaikka mihin! Hän valmistui kuitenkin merkonomiksi ja koko opiskeluajan on tehnyt töitä myyjänä :) Varmaan myöhemmin etenee johtotehtäviin. Yo-merkonomi on tosi hyvä ja työelämässä monia ovia avaava tutkinto!

Olen ollut töissä tilitoimistossa, laskutuksessa ja palkanlaskennassa merkonomin koulutuksella. Aika moni opiskelukavereista meni pankkiin töihin, yksi sairaalaan (vuoden lisäopinnot), yksi kouluun.

Miksi kukaan alkaisi luettelemaan jotain negatiivista koulutuksesta? Outo tarkennus vai onko tuollainen yleistäkin?
Tiedän kaksi merkonomia, mutta en ole varma mitä tarkalleen tekevät. Assareina ovat firmassa x...

On melko yleistä, erittäin yleistä netin keskustelupalstoilla.
Osittain ymmärrän kritiikin, merkonomintutkinnon on saanut lähivuosina liian helposti ja se varmasti vie uskottavuutta koulutukselta.

[QUOTE="vieras";28851265]Olen ollut töissä tilitoimistossa, laskutuksessa ja palkanlaskennassa merkonomin koulutuksella. Aika moni opiskelukavereista meni pankkiin töihin, yksi sairaalaan (vuoden lisäopinnot), yksi kouluun.[/QUOTE]

Pärjäsitkö koulutuksellasi tilitoimistossa?
Teitkö alkuun avustavia töitä, vai opitko kirjanpidon koulussa niin hyvin että pärjäsit aidoissa töissä?

Olet ilmeisesti käynyt sen talouspuolen?

mä ainkin olemn valmistunut toimistopuolen merkonomiksi aj voin työskennellä kelass, erilaisissa ttoimistoissa, vakuutusyhtiössä esim. Koulutoimistot, puhelinpalvelupisteetjne jne. Monenlaista hiommaa on. ai ton vielä eriksen kirjastopuolen merkonomit jotka voi kirjasossa työskennellä.

Teitkö alkuun avustavia töitä, vai opitko kirjanpidon koulussa niin hyvin että pärjäsit aidoissa töissä?

Ei jumalauta :DDDD Sä olet pahasti ennakkoluuloinen, painu hei sinne yliopistoon (ups mut ei taida rahkeet riittää ;D) jos ammattikoulu tutkinto on tuolla tasolla mielestäsi. Ei tarvi valittaa Suomessa kun on kaikilla mahdollisuus vaikka lääkäriksi opiskella! Ei maksa mitään! Siitä vaan yrittämään ;)

[QUOTE="vieras";28851342]Ei jumalauta :DDDD Sä olet pahasti ennakkoluuloinen, painu hei sinne yliopistoon (ups mut ei taida rahkeet riittää ;D) jos ammattikoulu tutkinto on tuolla tasolla mielestäsi. Ei tarvi valittaa Suomessa kun on kaikilla mahdollisuus vaikka lääkäriksi opiskella! Ei maksa mitään! Siitä vaan yrittämään ;)[/QUOTE]

No ei tarvitse suuttua, kiihdyt yhtä nopeesti nollasta sataan kuin tuksun vaaka :D

Tässä vasta pohdiskelen mitä lähden opiskelemaan, tiedän vain että myyjäksi en halua.

[QUOTE="vieras";28851342]Ei jumalauta :DDDD Sä olet pahasti ennakkoluuloinen, painu hei sinne yliopistoon (ups mut ei taida rahkeet riittää ;D) jos ammattikoulu tutkinto on tuolla tasolla mielestäsi. Ei tarvi valittaa Suomessa kun on kaikilla mahdollisuus vaikka lääkäriksi opiskella! Ei maksa mitään! Siitä vaan yrittämään ;)[/QUOTE]

Minusta ihan aiheellinen kysymys, kyllähän tilitoimistot työllistävät yhtä lailla laskentatoimen KTM:iä.

Olen käynyt laskentalinjan. Tilitoimistossa oli vain yhden vuoden (äitiyslomansijaisuus) toimistosihteerinä ja tein kaikenlaista: syötin tietoja, tein palkanlaskentaa, perustin uusia kirjanpitoasiakkaita (esim. tilikarttojen luominen yms), kirjoitin veroilmoituksia, järjestelin tositteita, kirjanpitokin sain kokeilla mutta se ei kuulunut varsinaisiin tehtäviini.

No ei tarvitse suuttua, kiihdyt yhtä nopeesti nollasta sataan kuin tuksun vaaka :D

Tässä vasta pohdiskelen mitä lähden opiskelemaan, tiedän vain että myyjäksi en halua.

haha joo no sori, mutta ottaa vaan päähän jos kyseenalaistetaan "pärjäsitkö ihan aidoissa töissä?" - tyylisesti ammattikoulun tutkinto. Itse olen lähihoitaja mutta lähden amkiin sosionomiksi opiskelemaan :) Silti itselleni oli positiivinen yllätys kuinka hyvä ja opettava koulu amiska myös on, opettajat maistereita ja tohtoreita.

Luulen että vaihtoehtoja on muitakin kun myyjä ja mikäli olet yo myös, mahdollisuudet paranee! Tunnen yo-merkonomin kuka on markkinointipäällikonä anttilassa.

Eräs tuttu on sen myynti/markkinointipuolen merkonomi ja työskennellyt mm. aulaemäntänä sekä vakuutusyhtiössä parissa eri tehtävässä.

Oma mieheni on taloushallinnon yo-merkkari ja työskentelee kirjanpitäjänä. Myös useita meidän ystäviä/sukulaisia on yo-merkonomeja ja nimenomaan taloushallinnon puolella ja työskentelevät erilaisissa toimistotehtävissä aspasta kirjanpitoon, palkanlaskentaan ym.

[QUOTE="vieras";28851498]haha joo no sori, mutta ottaa vaan päähän jos kyseenalaistetaan "pärjäsitkö ihan aidoissa töissä?" - tyylisesti ammattikoulun tutkinto. Itse olen lähihoitaja mutta lähden amkiin sosionomiksi opiskelemaan :) Silti itselleni oli positiivinen yllätys kuinka hyvä ja opettava koulu amiska myös on, opettajat maistereita ja tohtoreita.

Luulen että vaihtoehtoja on muitakin kun myyjä ja mikäli olet yo myös, mahdollisuudet paranee! Tunnen yo-merkonomin kuka on markkinointipäällikonä anttilassa.[/QUOTE]

Minähän vuonna on valmistunut?
Ajat ovat näet muuttuneet.....

[QUOTE="eee";28851577]Minähän vuonna on valmistunut?
Ajat ovat näet muuttuneet.....[/QUOTE]

Siitä on parikymmentä vuotta ja hän on jo lähemmäs 50v. Erittäin pitkälle oli päässyt ammatillisesti yo-merkonomina ja rahaa tuntui olevan yyhoona aika mukavasti kun asuivat lasten kanssa isossa omakotitalossa jne.