Mitä teillä tarkoittaa peruskotiruoka? Ja mistä ruoka on teille päätynyt?ja mitä ruoka sisältää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä se niinku on? Peruskotiruoka?
Mitä se TEIDÄN perheessä/taloudessa tarkoittaa?
Eli mitä teillä arkena syödään?
Oletko tarkka siittä et mitä ruoka sisältää?
Kiinostaako sinua mistä ruoka on peräisin?
Miten se on tuotettu?

Meillä peruskotiruoka on kaikenlaista makaronilaatikosta hirven fileepihveihin. Kaikkea maan ja taivaan väliltä. Ruoka tehdään aina itse ja mahdollisimman laadukkaista raaka-aineista, eineksiä ei yleensä käytetä. Eikä aromivahventeita eikä keinotekoisia makeutusaineita.

- Peruskotiruoka on keittoja, kastikkeita + lisäkettä, uuniruokia. Jauheliharuokia, kokoliharuokia, kalaa. Kasviksia (talvella pakaste-) vihreää salaattia.
- Ostan vain kotimaista lihaa ja maitotuotteita (maatilan tyttö kun olen, jotenkin sen on jäänyt "pääll" että omaa tuotantoa on pakko tukea)
- välttelen arominvahventeita ja keinomakeutusaineita, mutta en ole ehdoton.
- en jaksa ajatella kotimaisten tuotantoeläinten "oikeuksia", sen tehköön joku muu mun puolesta. En siis osta kalliimmalla vapaan kanan munia tms.

Itse tehtyä, hyvistä raaka-aineista ja terveellistä ruokaa. Ravintoaineet, kuidut ja monipuolisuus ohjeina. Myös perinteisiä reseptejä jatkuvassa käytössä, kuten itse tehty hernekeitto ja kaaliruoat.

Meillä syödään paljon kalaa. Aina on pakastimessa annoksia valmiina, jos tulee kiire harrastuksiin tai muuten. Välttelen lisäaineita enkä osta marinoituja tuotteita. Rasvana yleensä rypsiöljy tai voi. Margariinit tai tavalliset jogurtit on pannassa. Jos olisin rikkaampi, ostaisimme enemmän luomua.

Pakasteessa aina siikaa, hirveä ja poroa.

Mitä se niinku on? Peruskotiruoka? Mitä se TEIDÄN perheessä/taloudessa tarkoittaa?

Keittoa, kastiketta, lihaa, kalaa, uuniruokia, puuroja, papuja, marjoja, kasviksia, salaatteja, etikkasäilykkeitä, kotonatehtyä pitsaa, erilaisia suolaisia piirakoita. Pitkälti vuoden ajan mukaan vaihtelevaa ja vaihtelevilla menetelmillä tehtyä yleensä vähäsuolaista ruokaa. Eilinen ruoka muuttuu usein tämän päivän ruuaksi, keittoa tehdään aina kahdeksi päiväksi.

Oletko tarkka siitä et mitä ruoka sisältää?
Olen. Eineksiä ostetaan vaan tietoisesti joissakin erikoistilanteissa, natriumaglutamaatitta pärjään ja sellaisia jotain maustepussista ruuaksi -juttuja en harrasta. Keksejä ja "kaupan pullaa" meillä on aniharvoin.

Kiinostaako sinua mistä ruoka on peräisin? Miten se on tuotettu?
Kyllä. Olemme luomuruokapiirin jäseniä, kasvikset, jauhot, muna ja kalakin tulevat aika usein paikallisilta tuottajilta ja kalastajilta isommissa erissä kalaa lukuunottamatta. Ikkunalaudalla on yrttirivi keväästä syksyyn. Jos oliiveja saisi lähempää, voisin alkaa melkein suosimaan vain suomalaista ruokaa.

Kun vastaa siitä millaisiin ruokailutottumuksiin viisi lasta kasvaa, niin yritän opettaa heidätkin tietämään miltä hyvän ja hyvinlaitetun ruuan pitää maistua ja miten se tehdään.

Kun katsoo kauppojen hyllyjä ja ihmisten ostoskoreja, niin ero kotiruoan ja einesten välillä olematon, tai oikeastaan sitä ei ole.

Kun käytetään valmiiksi marinoituja lihoja, mausteseoksia, maku- ja kevytkermoja, liemikuutioita, perunamuusijauhoa ja valmiskastikkeita, niin ihan samat (ellei enemmänkin) lisäaineet niissä saadaan kuin eineksistäkin.

[QUOTE="vieras";23208041]Kun katsoo kauppojen hyllyjä ja ihmisten ostoskoreja, niin ero kotiruoan ja einesten välillä olematon, tai oikeastaan sitä ei ole.

Kun käytetään valmiiksi marinoituja lihoja, mausteseoksia, maku- ja kevytkermoja, liemikuutioita, perunamuusijauhoa ja valmiskastikkeita, niin ihan samat (ellei enemmänkin) lisäaineet niissä saadaan kuin eineksistäkin.[/QUOTE]

Tässä se jujupiileekin. et ne marinaadijutut ja jauheet yms. on ihan sama-asia kuin nuo valmiit einekset.Jos ei pahempiakin jo.
Mut ideahan on siinä,et tietoinen ihminen ei osta niitä. Vaan ostaa puhdasta lihaa,mieluummin suoraan tuottajalta. Ja luomua. ja tekee alusta lähtiin kaiken itse. Suosii puhtaita tuotteita.

Meillä se tarkoittaa sitä,et kesällä on oma perunamaa. Jossa kasvaa talven perunat.
Ostan kaupasta tai suoraan tuottajalta porkkanoita,kaaleja,sipulia yms. Ja mahdollisinman luomuna.
Maito meillä haetaan tilalta ja liha ostetaan suoraan tuottajalta tai esim hirvenliha suoraan tutulta metsästäjältä.
Kananmunat on luomu-vapaakananmunia.
Olen oikeesti tosi tarkka nykyään et mistä meidän ruoka tulee ja mitä se on.
Käytämme voita ja oliiviöljyä. Leivälle oivariini vain sen takia et lasten on voita hankala itse levittää.

jauhelihaa en nykyjään jaksa itse jauhaa joten sitä ostan kaupasta ;)
Vakaassa harkinnassa on et jauhattaisin itse jauhot. Mut nekin olen ostanu mylläriltä.

Meillä peruskotiruoka on kaikkea sitä mitä valmistamme itse, ilman eineksiä.

Esim. meillä peruskotiruokaa on mm. jänispaisti tai "teerivelli" eli teerenlihakeitto. Mies metsästää ja hyvinä vuosina jäniksiäkin on melkoisen paljon tullut. Joillekin nuo taas olisivat jotain gourmeeta ja eksoottista ruokaa. Meillä vauvankin peruskotiruokaa on itse tehty sose (kasviksia omalta tai naapurin maalta) ja lihana voi olla esim. jäniksen sydän tai teeren sydän. Monen mielestä outoa mutta meille ihan normiruokaa sekin.

Perusruoka valmistetaan meillä lihasta tai kalasta (ja kalkkunasta jos saadaan luomua, itse ei ola viime vuosina jaksettu ottaa kalkkunoita kesäksi koska ovat aika siivottomia eläimiä), perunasta, täysjyväpastasta tai riisistä sekä kasviksista. Ei käytetä marinadeja tai lihaliemiä vaan maustamme ruokamme erilaisilla mausteilla ja yrteillä. Emme syö makkararuokia tai eineksiä juurikaan; juhannuksena ja laskiaisena paistamme makkaraa nuotiolla ja joskus saatamme ostaa saunamakkaraa, mutta ne laskemme erikoishetkiin, emme arkiruokaan eikä makkarat kuulu viikoittain tai kuukausittain ruokavalioomme.

En osta kaupan valmiita kiisseleitä tai maustettuja jogurtteja, viiliä ja bulgarian jukurttia kyllä joita maustetaan marjoilla ja hedelmillä. Jauhot tulee tuttavan myllystä ja leivon siitä itse leipää.

Arkena syödään jauhelihaa tai broilerin filee suikaleita kastikkeina ja laatikoina, pakastevihannesten tai tuoreen salaatin kera sekä eineksiä

katson energia- ja rasvamääriä

Eipä juuri, mutta lihani haluan suomalaisena.

Miten se on tuotettu?
ei muuten, mut vapaan kanan munat valitsen useimmiten

[QUOTE="vieras";23208105]Meillä se tarkoittaa sitä,et kesällä on oma perunamaa. Jossa kasvaa talven perunat.
Ostan kaupasta tai suoraan tuottajalta porkkanoita,kaaleja,sipulia yms. Ja mahdollisinman luomuna.
Maito meillä haetaan tilalta ja liha ostetaan suoraan tuottajalta tai esim hirvenliha suoraan tutulta metsästäjältä.
Kananmunat on luomu-vapaakananmunia.
Olen oikeesti tosi tarkka nykyään et mistä meidän ruoka tulee ja mitä se on.
Käytämme voita ja oliiviöljyä. Leivälle oivariini vain sen takia et lasten on voita hankala itse levittää.

jauhelihaa en nykyjään jaksa itse jauhaa joten sitä ostan kaupasta ;)
Vakaassa harkinnassa on et jauhattaisin itse jauhot. Mut nekin olen ostanu mylläriltä.[/QUOTE]

Ostakaa Dellariinia, siinä ei ole lisäaineita ja levittyy hyvin.

Esim:
-Paistettuja täysjyvänuudeleita (kaalia, porkkanaa, sipuleita, härkäpapuja, kananmunaa) Kaikki luomua paitsi nuudelit.
-Ohraa, tomaattimurskaa, vihreitä papuja
-Pastasalaattia (täysjyväpastaa, jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, herneitä, luomumajoneesia)
-Poronkäristystä, luomuperunamuusia, puolukkasosetta, kasviksia (esim porkkana, palsternakka, sipuli; kypsennettyinä)

Ostan hyvin, hyvin vähän maitotuotteita ja aina luomua niistä. Kalaa ostetaan satunnaisesti. Poronliha on ainoa muu liha kalan lisäksi. Ostan paljon luomukasviksia mutta aina ei kukkaro anna periksi. Syömme kasvispainoitteisesti ympäristö- ja terveyssyistä. Välipaloina menee pähkinöitä, hedelmiä ja joskus luomujugurttia, sekä suomalaisia marjoja. Kananmunat ovat aina luomua. Jos ei niihin ole varaa niin sitten ei osteta kananmunia. Leivät leivon itse, tosin syömme leipää hyvin harvoin. Päälle voi tulla itsetehtyä hummusta, luomumajoneesia tai joskus juhlapäivinä voita.

Olen ruokafriikki :heart: Olet mitä syöt on mottoni. Kun olen valmistunut yliopistosta, tahtoisin muuttaa maalle, jos voisin tehdä jotain etätöitä. Maalla voisi sitten myös kasvattaa itse osan ruoastamme! Pitäisin kanoja, jotta saisimme kunnollista kananlihaa (broilerin sijasta, hyih) ja kananmunia. Noh, ehkä joskus! Nyt on tyytyminen tähän :)

Meillä syödään marinoimattomista lihoista tehtyjä ruokia, patoja, kastikkeita, laatikoita ym. Tuoreita kasviksia miten milloinkin, lisukkeina tai ruuassa. Kalaa syödään kerran viikossa, ehkä vähän harvemminkin. Tummaa pastaa, tai vaaleaa tuorepastaa, nuudeleita, basmatiriisiä on lisukkeina. Perunaa harvemmin.

Joskus lounaalla voi olla wokkia tai munakasta tai muuta nopeaa. Rakastan eri juustoja, joten niitä sotken mukaan. Käytetään voita ja kermaa, tai oliiviöljyä. Ei mitään margariineja. Aina tummaa leipää, jos leipä on vaalea, se on itse tehtyä jossa on mukana vaikka ohrajauhoja ja kaurahiutaleita.

Puuroja, maustamatonta jugurttia itse tehtyjen hillojen kanssa. Paljon tuoreita hedelmiä... siinähän näitä, mitä nyt miettimättä mieleen tulee.

Aika samoilla linjoilla suurimman osan tähän ketjuun vastanneiden kanssa. Meillä syödään perusruokaa ilman lisäaineita. Suositaan kotimaista, lähi- ja sesonki-luomuruokaa. Maitotuotteet luomua, kermaa, maitoa ja viiliä ja jugurttia ilman keinotekoisia makuja ja lisäaineita. Liha tiedetään mistä on peräisin, sika saatetaan tietää "nimeltä", kyyttöjä ollaan rapsutettu ja riistaa syödään paljon, joko miehen tai isäni metsästämänä. Kalaa sekä ostetaan että pyydetään itse (jälleen mies ja isä). Marjoja ja sieniä poimitaan itse, jonkin verran myös ostan marjoja, etenkin huonona marjavuonna. Kasvatan omat chilit, omia tomaatteja, kurkkuja, juureksia, yrttejäjne, tosin ne riittävät yleensä vain satokauden ajan, sipulit ehkä puoli vuotta. Muut vihannekset tilataan luomutilalta kotiin, Kananmunat luomua, osa haetaan itse siskon naapurista, jossa kanat tepastelevat pihapiirissä. Niin ja kanaruokia olen taas alkanut tehdä, kun tarjolla on Viskilän kukonpoikaa :)

Mitä se niinku on? Peruskotiruoka?
Kotona tehtyä ruokaa, terveellistä ja puhdasta,mahdollisimman vähillä eineksillä.

Mitä se TEIDÄN perheessä/taloudessa tarkoittaa?
No tuota juuri.

ns. tavallisia ruokia; perunaa,riisiä,makaronia,lihaa,vihanneksia jne. Välillä kyllä myös eineksiä..

Kyllä nykyään tarkempi kuin ennen

Kotimaista suosin.

Yhteistyössä