V
"vieras"
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28934415:Harvinaisen pälli kommentti. Ymmärrän kyllä, että siinä vaiheessa kun sitä projektia suunnittelee, niin olisi mukava kuulla ainoastaan niitä 1000e/neliö -hintoja, mutta kun niillä nyt vaan ei ole mitään todellisuuspohjaa. Monessa muussa asiassa ymmärretään hyvin, että mihinkään netistä luettuun ei tule luottaa sokeasti, mutta tässä talonrakennusasiassa on käynnissä jonkinlainen käänteinen huutokauppa, jossa alimman arvion antaja on aina se luotettavin.
Siinä rakennusprojektissa kun about miljoona muuttuvaa osaa, niin muiden toteutuneiden hintojen kysely on kuta kuinkin yhtä järkevää kuin kysellä ruokakaupasta ulos tulevilta, että paljonko ostokset maksoivat ja päätellä sitten tämän pohjalta, paljonko pitää itse varata rahaa kauppareissuun.
Olen jo kerran luvannut itselleni olla sekaantumatta näihin unelmahöttöketjuihin, mutta sekaannuinpa kuitenkin. Mutta nyt jätän nämä lopullisesti. Pitäkää tunkkinne, mutta älkää tulko sitten tänne itkemään, kun se projekti maksoi kuitenkin sitten lopulta sen 1800-2200e/neliö.
Elä nyt noin herkillä ole, hieman kärjistäen kyllä laitoin kommenttini koska olen kurkkuani myöten täynnä näitä omakotitaloihin liittyviin papereihin perustuviin arvioihin, joilla ei ole yhtään mitään merkitystä tahi linkkiä todellisuuteen.
On kuntoarviota ja kuntotarkastusta, hienosti tehdään paperille papereiden perusteella, tosiasiassa sillä paperilla ei ole mitään merkitystä eikä se kerro yhtään mitään.
Mutta koitappa myydä taloa maksamatta siitä turhuudesta?
Sitten on hieno uutuus, Energiatodistus! Hieno "arvio" talon energiapuolesta, antaa ostajalle helpon keinon vertailla rakennusten energiatehokkuutta osto- ja vuokraustilanteissa. Talo saa oikein hienon kirjaimen kertomaan energiankulutuksestaan, paperilla, oikein tarkastajan tekemänä!
PAITSI että todellisuus onkin taas eri, energiatodistuksessa ei todellakaan kerrota talon energiakulutusta tai energiatehokkuutta jotka perustuvat aitoon faktaan vaan taulukoista katsottu arvio mitä samankaltaisen talon kulutus voisi olla + poliittinen lisä.
Lappu on täysin poliittinen veto jolla saataisiin ihmiset siirtymään sähkölämmiteisistä taloista muihin järjestelmiin.
No tottakai tämä "todistus" sitten on vapaaehtoinen?
Eipäs ole, pakollinenhan se ja oltava myytäessä.
Vajaalla tonnilla saat hienon paikkaansapitämättömän "arvion" paperilla, kallista on nykyään kasa paskaa ja koomiseksi menee kun aivopesusta joutuu jo itse maksamaan.