Mitä tehdä? Tuntuu,että voimat loppuu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29000295]Älä vänkää tuollaista. Hän ei sitä nyt halua. Isä voi olla ilman pakotettua ystävyyttäkin. Harva haluaa epäonnistuneiden suhteilujen kanssa jäädä leikkimään sellaistakaan kiinnostusta.[/QUOTE]

Nyt sain selville, että haluaa kyllä olla ystävä muttei halua nähdä koska pelkää että menee panemiseksi.

Tuo viimeisin viesti ei ole minun kirjoittamani...
Mutta päivitystä tilanteeseen. Juttelimme eilisen illan miehen kanssa VIESTEILLÄ. Juttu luistaa niin kauan kun juttelemme turhanpäiväisistä asioista, emmekä mistään vakavasta esim. lapseen liittyvästä.
Pitäisikö lapsiasia unohtaa keskusteluista vähäksi aikaa? Jos se ahdistaa miestä niin kovin. Hän kuitenkin sanoi, että haluaa olla ystävä, mutta hänestä on jännää nähdä minua eikä se tuntuisi kaiken tapahtuneen jälkeen hänestä oikealta.. :/

[QUOTE="nina";29002493]Anna se lapsi adoptioon tai tee abortti kadut luultavasti jos sen vauvan teet.[/QUOTE]

Adoptio on ihan poissuljettu. En pystyisi elää päiviä tietäen että synnyttämäni lapsi on jossain muualla enkä koskaan tule tuntemaan sitä...

[QUOTE="anna123";29002509]Adoptio on ihan poissuljettu. En pystyisi elää päiviä tietäen että synnyttämäni lapsi on jossain muualla enkä koskaan tule tuntemaan sitä...[/QUOTE]

No mitä sitten meinaat tehdä?

[QUOTE="anna123";29002461]Tuo viimeisin viesti ei ole minun kirjoittamani...
Mutta päivitystä tilanteeseen. Juttelimme eilisen illan miehen kanssa VIESTEILLÄ. Juttu luistaa niin kauan kun juttelemme turhanpäiväisistä asioista, emmekä mistään vakavasta esim. lapseen liittyvästä.
Pitäisikö lapsiasia unohtaa keskusteluista vähäksi aikaa? Jos se ahdistaa miestä niin kovin. Hän kuitenkin sanoi, että haluaa olla ystävä, mutta hänestä on jännää nähdä minua eikä se tuntuisi kaiken tapahtuneen jälkeen hänestä oikealta.. :/[/QUOTE]

Voi jösses, itse sanoisin miehelle, että ottaa pari päivää aikaa itselleen ja miettii yksinään tuon lapsiasian, aikooko olla mukana ja ottaa vastuuta vai käyttäytyä jatkossakin niinkuin kakara.

En tuossa tilanteessa todellakaan lähtisi edes keskustelemaan miehen kanssa turhanpäiväisistä asioista enkä ainakaan viesteillä, kyllä tuollainen asia pitää osata hoitaa kasvokkain. Herranjumala hänelle on tulossa lapsi, eikö se merkitse hänelle mitään? Pannut sinut paksuksi, eikä sen jälkeen TUNNU OIKEALTA NÄHDÄ SINUA? Viimeistään tuon lauseen jälkeen loppuisi viestittely siihen. Sä teet koko ajan vain hallaa itsellesi kun roikut epävarmassa tilanteessa, jatka eteenpäin. Keskity lapseen. Ala suunnittelemaan sinun ja lapsen yhteisiä juttuja, unohda isäehdokas jos hänen kiinnostuksensa on tuota tasoa. Voithan katsoa tilanteen sitten kun lapsi syntyy, mutta siihen asti unohda koko miehen olemassaolo.

[QUOTE="Vieras";29002518]Voi jösses, itse sanoisin miehelle, että ottaa pari päivää aikaa itselleen ja miettii yksinään tuon lapsiasian, aikooko olla mukana ja ottaa vastuuta vai käyttäytyä jatkossakin niinkuin kakara.

En tuossa tilanteessa todellakaan lähtisi edes keskustelemaan miehen kanssa turhanpäiväisistä asioista enkä ainakaan viesteillä, kyllä tuollainen asia pitää osata hoitaa kasvokkain. Herranjumala hänelle on tulossa lapsi, eikö se merkitse hänelle mitään? Pannut sinut paksuksi, eikä sen jälkeen TUNNU OIKEALTA NÄHDÄ SINUA? Viimeistään tuon lauseen jälkeen loppuisi viestittely siihen. Sä teet koko ajan vain hallaa itsellesi kun roikut epävarmassa tilanteessa, jatka eteenpäin. Keskity lapseen. Ala suunnittelemaan sinun ja lapsen yhteisiä juttuja, unohda isäehdokas jos hänen kiinnostuksensa on tuota tasoa. Voithan katsoa tilanteen sitten kun lapsi syntyy, mutta siihen asti unohda koko miehen olemassaolo.[/QUOTE]

Minusta vain tuntuu, että haluaisin pitää jonkinlaiset yhteydenpitovälit mieheen. En halua vain ilmoitella hänelle raskauteen liittyvistä asioista, tuntuisi väärältä kertoa niin henkilökohtaisia puolitutulle. Tavallaan myös tiedän, ettei mies ikinä muuta asennettaan ellen ole tiukkana ja vaadi häntä tekemään päätöksiä ja ratkaisuja. Millä ihmeellä saisin hänet näkemään minut vielä kerran, menemällä oven taakse väkisin?

Sä olet niin kiinni nyt siinä miehessä ettei tunnu tuo vauva sopivan ollenkaan tuohon tilanteeseen. Mies saattaa jättää sut kokonaan ja ottaa uuden naisen yms ja sun pitäisi vaan pystyä keskittyä siihen lapseen etkä sä tee niin abortti olisi ollut paras ratkaisu.

[QUOTE="nina";29002546]Sä olet niin kiinni nyt siinä miehessä ettei tunnu tuo vauva sopivan ollenkaan tuohon tilanteeseen. Mies saattaa jättää sut kokonaan ja ottaa uuden naisen yms ja sun pitäisi vaan pystyä keskittyä siihen lapseen etkä sä tee niin abortti olisi ollut paras ratkaisu.[/QUOTE]

OLISI ollut.. hyvä se on näin jälkeenpäin sanoa ja tuo auttaakin tähän oloon kovasti :( Tiedän, ettei ketään voi pakottaa mihinkään, mutta mitä mun nyt oikeesti kannattais tehdä? Lopettaa yhteydenpito mieheen kokonaan? Yrittää vielä puhua järkeä, ja jos näin, niin miten?

[QUOTE="anna123";29002559]OLISI ollut.. hyvä se on näin jälkeenpäin sanoa ja tuo auttaakin tähän oloon kovasti :( Tiedän, ettei ketään voi pakottaa mihinkään, mutta mitä mun nyt oikeesti kannattais tehdä? Lopettaa yhteydenpito mieheen kokonaan? Yrittää vielä puhua järkeä, ja jos näin, niin miten?[/QUOTE]

Unohtaa koko mies ja koota turvaverkko meinaan yksin vauvan kanssa voi olla todella raskasta etenkin jos vauvalla on koliikkia,refluksia tms ja miettiä myös sitä adoptiota jos tuntuu että yh.na on liian raskasta.

Kaikista teksteistäsi paistaa läpi, ettet hyväksy yksinjäämistäsi. Tai oikeastaan sitä, että miestä Se lapsi ei nyt kiinnosta. Onnellisuutesi olisi tästä kiinni? HYVÄKSY nyt hyvä nainen, että kaverissa ei ole munaa ottamaan tilanteesta mitään vastuuta. Kaikkia asioita ei voi ymmärtää, toisen ihmisen ratkaisut ovat hänen ratkaisujaan. Lopeta tuo itsesäälissä rypeminen. ET ole ensimmäinen etkä viimeinen kenelle käy näin.

Nyt sinun vain on kasvettava äidiksi. Luultavasti sulla kuitenkin sellaset 26 viikkoa aikaa. Keskity vauvaan ja saamaan elämäsi pienelle ihmiselle sopivaksi ja lopeta turha yhteydenpito ihmiseen, joka vain rikkoo sua.

Nyt sinun vain on kasvettava äidiksi. Luultavasti sulla kuitenkin sellaset 26 viikkoa aikaa. Keskity vauvaan ja saamaan elämäsi pienelle ihmiselle sopivaksi ja lopeta turha yhteydenpito ihmiseen, joka vain rikkoo sua.

Mun elämä on muuten ihan hyvin, ja kyllä noita kavereitakin löytyy. Mutta sellaisia, joille voisin pahaa oloani purkaa ei ole... Ja vaikka tuo mies rikkoo mua tosi pahasti, niin silti se myös tuo iloa mun päiviin tyhmillä jutuillaan... :(

[QUOTE="anna123";29002606]Mun elämä on muuten ihan hyvin, ja kyllä noita kavereitakin löytyy. Mutta sellaisia, joille voisin pahaa oloani purkaa ei ole... Ja vaikka tuo mies rikkoo mua tosi pahasti, niin silti se myös tuo iloa mun päiviin tyhmillä jutuillaan... :([/QUOTE]

Tyhmät jutut sillä tosiaan on. Suosittelen kokonaan kontaktien lakkauttamista häneen loppuvuodeksi ja huomaat, että uusi vuosi alkaa kepeämmällä mielellä. Onnea vauvasta, uumoilen, että vuosien mittaan huomaat, että hän on tärkeämpi kuin se tyhmien juttujen poikanen koskaan olisi voinut olla. Ko. "mies" ei ole lapsesi arvoinen.

Kyllä, just näin. Ei ole sinun asiasi miettiä ja kärvistellä, miten saisit sanottavasi parhaiten läpi miehelle, joka ilmiselvästi on tämän asian suhteen täysi kakara. Älä viestittele, keskity itseesi ja vauvaan. Onnea vauvasta :)

Tyhmät jutut sillä tosiaan on. Suosittelen kokonaan kontaktien lakkauttamista häneen loppuvuodeksi ja huomaat, että uusi vuosi alkaa kepeämmällä mielellä. Onnea vauvasta, uumoilen, että vuosien mittaan huomaat, että hän on tärkeämpi kuin se tyhmien juttujen poikanen koskaan olisi voinut olla. Ko. "mies" ei ole lapsesi arvoinen.

Tarkoitatko, että suljen miehen ihan kokonaan pois?

Itse olen melko samanlaisessa tilanteessa, myös lähes samassa vaiheessa raskaana (vko 15). Sain tietää raskaudesta muutama päivä eron jälkeen, joten ei olisi kyllä kurjempaan saumaan voinut lapsi tulla. Lapsen isä osallistuu hieman enemmän kuin sinun miehesi, oli mm. ekassa ultrassa mukana ja sanoi haluavansa tulla toiseenkin, mutta satunnaisia illanistujaisia (isommalla porukalla) lukuun ottamatta emme ole kahdestaan juuri missään tekemisissä.

Tavallaan etäisyyden ottaminen on kuitenkin ollut hyväksi, koska se on antanut mulle tilaa ajatella käytännön asioita kuten sitä, missä haluan asua, mistä saan tukiverkoston jne. En myöskään halua painostaa tulevaa isää mihinkään, en tunnustamaan isyyttään, en osallistumaan raskauteen enempää kuin itse haluaa jne. Haluan, että kaikki osallistuminen tulee miehen omasta aloitteesta, että hän ei katkeroidu. Mies on myös sellaista tyyppiä, että pohtii asioita mieluiten yksin ja tämä on niin iso asia, että olen halunnut antaa hänelle tilaa tehdä niin. Ehkä sun lapsesi isä on samanlainen? Jos hän sitten pohdinnoissaan tulee siihen tulokseen, ettei halua osallistua mitenkään, niin onhan se kamalaa, mutta vähemmän kamalaa kuin se, että katkera mies kulkee mun ja lapsen elämässä vuosikausia mukana ja kokee, että hänet on pakotettu isäksi ja maksajaksi.

Gaylonin viesti oli todella rohkaiseva, kiitos siitä! ehkä tää tästä vielä iloksi muuttuu, kun lapsen liikkeet alkaa tuntua. Vaikka kasvava maha useimmiten ahdistaa ja hirvittää, niin välillä koen silti sellaisia pieniä ilon ja onnen hetkiä ja pyöristyvä masu tuntuu söpöltä ja ihanalta.

Itse olen melko samanlaisessa tilanteessa, myös lähes samassa vaiheessa raskaana (vko 15). Sain tietää raskaudesta muutama päivä eron jälkeen, joten ei olisi kyllä kurjempaan saumaan voinut lapsi tulla. Lapsen isä osallistuu hieman enemmän kuin sinun miehesi, oli mm. ekassa ultrassa mukana ja sanoi haluavansa tulla toiseenkin, mutta satunnaisia illanistujaisia (isommalla porukalla) lukuun ottamatta emme ole kahdestaan juuri missään tekemisissä.

Tavallaan etäisyyden ottaminen on kuitenkin ollut hyväksi, koska se on antanut mulle tilaa ajatella käytännön asioita kuten sitä, missä haluan asua, mistä saan tukiverkoston jne. En myöskään halua painostaa tulevaa isää mihinkään, en tunnustamaan isyyttään, en osallistumaan raskauteen enempää kuin itse haluaa jne. Haluan, että kaikki osallistuminen tulee miehen omasta aloitteesta, että hän ei katkeroidu. Mies on myös sellaista tyyppiä, että pohtii asioita mieluiten yksin ja tämä on niin iso asia, että olen halunnut antaa hänelle tilaa tehdä niin. Ehkä sun lapsesi isä on samanlainen? Jos hän sitten pohdinnoissaan tulee siihen tulokseen, ettei halua osallistua mitenkään, niin onhan se kamalaa, mutta vähemmän kamalaa kuin se, että katkera mies kulkee mun ja lapsen elämässä vuosikausia mukana ja kokee, että hänet on pakotettu isäksi ja maksajaksi.

Gaylonin viesti oli todella rohkaiseva, kiitos siitä! ehkä tää tästä vielä iloksi muuttuu, kun lapsen liikkeet alkaa tuntua. Vaikka kasvava maha useimmiten ahdistaa ja hirvittää, niin välillä koen silti sellaisia pieniä ilon ja onnen hetkiä ja pyöristyvä masu tuntuu söpöltä ja ihanalta.

Hei,

Tosi kiva kuulla että jollain on samanlainen tilanne, ei siis siksi että joku muukin kärsisi vaan helpottavaa huomata ettei mieheni ole ihan ainoa näin käyttäytyvä. Minulla ei vielä masua pahemmin näy, voi johtua siitä että olen melko lihava, mutta hirvee turvotusta kokoajan. tuntuu ettei mitkään housut tunnu hyvältä enää jalassa ym :/

[QUOTE="anna123";29002693]Tarkoitatko, että suljen miehen ihan kokonaan pois?[/QUOTE]
Kannattaa ajatella realistisesti. Ensimmäinen asia on isyyden vahvistaminen. Jos lapsesi isä ei ole halukas isyyttä vahvistamaan, voit varsin hyvin sanoa aikanaan lastenvalvojalle, että lapsesi isä on joku satunnainen baarituttu, muistaaksesi Keijo nimeltään. Näin isyyttä ei vahvisteta, mies ei joudu maksamaan elatusmaksuja eikä mies myöskään saa tapaamisoikeutta lapseen. Lapsi on siis kokonaan sinun. Jos taas isyys vahvistetaan, mies saa elatusvelvollisuuden lisäksi oikeuden tavata lastaan.

Jos päädyt "Keijo-vaihtoehtoon", voit haistattaa heebolle pitkät jo nyt ja alkaa elämään omaa elämääsi, johon lapsesi isä ei tule koskaan kuulumaan. Jos taas päädyt isyyden vahvistamiseen, joudut olemaan lapsesi isän kanssa tekemisissä seuraavat 18 vuotta. Mutta pääasiassa niillä ehdoin kuin mies haluaa. Ja myöhemmin myös niillä ehdoin, mitä lapsesi isän uusi vaimo haluaa tai mitä sinun uusi miehesi haluaa.

Raskautesi ei varmaankaan ole tälle miehelle mikään merkittävä asia vaan vasta syntyvä lapsi. Jos edes sekään. Mies on sikäli oikeassa, että ystävyys kanssasi voi olla hankalaa siinä vaiheessa, kun kuvioissa on uusia puolisoita. Neuvoloihin mukaan tulemiset yms voisivat olla miehelle kiusallisia, kun niissä nyt yleensä oletetaan, että mukana oleva mies on raskaana olevan naisen puoliso ja teidän kohdallanne ei näin ole.

Minusta sun kannattaa katsoa tulevaisuuteen ja miettiä, millaista haluat elämäsi olevan sitten, kun lapsi on syntynyt. Useimmiten riittää, että biovanhemmilla on asialliset välit ja yhteyttä pidetään silloin, kun tarvitsee sopia lapsen asioista. Muunlainen kaveruus ja ystävyys vaatii paitsi lapsen vanhemmilta myös heidän tulevilta puolisoiltaan hyvin paljon. Monesti enemmän kuin uudet puolisot ovat valmiita hyväksymään. Tiedän mistä puhun, sillä olemme lapseni isän kanssa pystyneet säilyttämään ystävyytemme, vaikka erostamme on jo 20 vuotta. Helppoa se ei ole aina ollut.

Huomaatko taas? Sinulle on SUURI kynnys jättää mies huomioimatta. Luepa tämä viestiketju läpi niin, että luet vain omat tekstisi. Et suostu näkemään, että elämässä on muitakin kuin tuo mies. Kuinka ihmeessä olet pystynyt elämään alkutaipaleesi ilman häntä?? Lisäksi sinua ottaa päähän kun asiat eivät menekään haluamallasi tavalla. Hän on lapsesi isä, kyllä. Mutta oikeasti, jos ainut asia mitä mies tulevilta tapaamisilta pelkää on kanssasi paneminen vaikka teille on syntymässä lapsi, niin kertoo kyllä kaverin prioriteettimaailmasta. Tai yksinkertaisesti hän ei ole henkisesti kypsä ottamaan vastuuta. Ja ilmeisesti tämän tiedostaa jollain tasolla. Nyt yrität tunkea häntä vaaleanpunaiseen muottiin jonka näet ainoana tienä onnellisuuteesi tämän lapsen kanssa. Anna itsellesi mahdollisuus elää hyvä nainen, nauttia ja iloita. Mitä enemmän yrität pitää yhteyttä tuohon mieheen ,väkisin, sitä vähemmän menet itsesi ja onnellisuutesi kanssa eteenpäin. Sanoit ettei sinulla ole ketään kelle pahaa oloasi purkaa. No eipä tunnu auttavan lapsesi isäkään tässä asiassa. Kirjoita vaikka paperille se kaikki paska mikä mielessäsi pyörii, jos todellakaan ei ole ketään kaveria (vaikka on kavereita). Roikutko tässä miehessä sen vuoksi, että sinun ei tarvitse yksin työstää tilannetta, myöntää, että on tullut itse myös sössittyä? Ja tästä huolimatta, elämä voi jatkua onnellisena. Jos haluat, asiat voi kääntää positiivisiksi. Ei tulevaisuutesi voi olla tästä miehestä kiinni, koska ei ollut menneisyytesikään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29002811:
Kannattaa ajatella realistisesti. Ensimmäinen asia on isyyden vahvistaminen. Jos lapsesi isä ei ole halukas isyyttä vahvistamaan, voit varsin hyvin sanoa aikanaan lastenvalvojalle, että lapsesi isä on joku satunnainen baarituttu, muistaaksesi Keijo nimeltään. Näin isyyttä ei vahvisteta, mies ei joudu maksamaan elatusmaksuja eikä mies myöskään saa tapaamisoikeutta lapseen. Lapsi on siis kokonaan sinun. Jos taas isyys vahvistetaan, mies saa elatusvelvollisuuden lisäksi oikeuden tavata lastaan.

Jos päädyt "Keijo-vaihtoehtoon", voit haistattaa heebolle pitkät jo nyt ja alkaa elämään omaa elämääsi, johon lapsesi isä ei tule koskaan kuulumaan. Jos taas päädyt isyyden vahvistamiseen, joudut olemaan lapsesi isän kanssa tekemisissä seuraavat 18 vuotta. Mutta pääasiassa niillä ehdoin kuin mies haluaa. Ja myöhemmin myös niillä ehdoin, mitä lapsesi isän uusi vaimo haluaa tai mitä sinun uusi miehesi haluaa.

Raskautesi ei varmaankaan ole tälle miehelle mikään merkittävä asia vaan vasta syntyvä lapsi. Jos edes sekään. Mies on sikäli oikeassa, että ystävyys kanssasi voi olla hankalaa siinä vaiheessa, kun kuvioissa on uusia puolisoita. Neuvoloihin mukaan tulemiset yms voisivat olla miehelle kiusallisia, kun niissä nyt yleensä oletetaan, että mukana oleva mies on raskaana olevan naisen puoliso ja teidän kohdallanne ei näin ole.

Minusta sun kannattaa katsoa tulevaisuuteen ja miettiä, millaista haluat elämäsi olevan sitten, kun lapsi on syntynyt. Useimmiten riittää, että biovanhemmilla on asialliset välit ja yhteyttä pidetään silloin, kun tarvitsee sopia lapsen asioista. Muunlainen kaveruus ja ystävyys vaatii paitsi lapsen vanhemmilta myös heidän tulevilta puolisoiltaan hyvin paljon. Monesti enemmän kuin uudet puolisot ovat valmiita hyväksymään. Tiedän mistä puhun, sillä olemme lapseni isän kanssa pystyneet säilyttämään ystävyytemme, vaikka erostamme on jo 20 vuotta. Helppoa se ei ole aina ollut.

Mutta voihan mies vaatia oikeuksiaan kuitenkin kun tietää raskaudesta vaikka haistattaisinkin hänelle nyt paskat?
Eihän muuten mikään taho voi estää minua muuttamasta toiselle puolelle Suomea?
Jotenkin häpeän tätä tilannetta ja etten saa lasta suhteessa, haluaisin ihan uusiin ympyröihin kauas täältä. Tämä on kyllä vasta ajatuksen tasolla. Mutta olisiko käytännössä mahdollista?

[QUOTE="anna123";29002830]Mutta voihan mies vaatia oikeuksiaan kuitenkin kun tietää raskaudesta vaikka haistattaisinkin hänelle nyt paskat?
Eihän muuten mikään taho voi estää minua muuttamasta toiselle puolelle Suomea?
Jotenkin häpeän tätä tilannetta ja etten saa lasta suhteessa, haluaisin ihan uusiin ympyröihin kauas täältä. Tämä on kyllä vasta ajatuksen tasolla. Mutta olisiko käytännössä mahdollista?[/QUOTE]
Periaatteessa voi, mutta kirjoituksistasi nyt sain sen käsityksen, ettei mies ole mitenkään ilahtunut isyydestään. Eli isyyden vahvistamatta jättäminen voisi olla hänelle jopa helpotus. Lapsen kannalta kuitenkin olisi hyvä, jos hänellä olisi virallisestikin isä. Siinäkin tapauksessa, ettei isä olisi lapsen elämässä mukana. Enkä nyt tarkoita perintöjä tai niitä elareita vaan sitä, ettei lapsen aikanaan tarvitsisi jokaisen vastaantulevan miehen nähdessään miettiä, mahtaisiko tuo olla isäni. Eikä myöskään aikanaan miettiä, olenko menossa naimisiin veljeni/siskoni kanssa.

Mikään taho ei estä sua muuttamasta, mutta lähivanhempana sun pitää huolehtia siitä, että lapsen ja isän tapaamiset onnistuu. Jos siis se isyys vahvistetaan ja tapaamisoikeus tulee. On hyvä myös miettiä, kuinka pitkiä matkoja lapsesi on valmis reissaamaan isänsä luokse. Viikonloppu on lyhyt aika ja jos lapsesi viettää siitä kymmenenkin tuntia autossa/junassa, niin se voi käydä lapselle aika raskaaksi.

Minä en suosittele muuttamaan jonnekin huitsin Nevadaan, jossa ei ole turvaverkostoa. Jos siis nyt asut siellä, missä on vanhempasi, sisaruksesi ja ystäväsi, niin älä missään tapauksessa nyt muuta paikkaan, missä sulla ei ole ketään. Yksinhuoltajuus on pitkälti asennekysymys, mutta kyllä se helpottaa, jos varsinkin sairastuessasi sulla on edes joku käymään puolestasi kaupassa tms Eli ne turvaverkostot on aika oleelliset olemassa. Ilmankin toki pärjää, mutta elämä on huomattavasti helpompaa, jos ne verkostot on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29002865:
Periaatteessa voi, mutta kirjoituksistasi nyt sain sen käsityksen, ettei mies ole mitenkään ilahtunut isyydestään. Eli isyyden vahvistamatta jättäminen voisi olla hänelle jopa helpotus. Lapsen kannalta kuitenkin olisi hyvä, jos hänellä olisi virallisestikin isä. Siinäkin tapauksessa, ettei isä olisi lapsen elämässä mukana. Enkä nyt tarkoita perintöjä tai niitä elareita vaan sitä, ettei lapsen aikanaan tarvitsisi jokaisen vastaantulevan miehen nähdessään miettiä, mahtaisiko tuo olla isäni. Eikä myöskään aikanaan miettiä, olenko menossa naimisiin veljeni/siskoni kanssa.

Mikään taho ei estä sua muuttamasta, mutta lähivanhempana sun pitää huolehtia siitä, että lapsen ja isän tapaamiset onnistuu. Jos siis se isyys vahvistetaan ja tapaamisoikeus tulee. On hyvä myös miettiä, kuinka pitkiä matkoja lapsesi on valmis reissaamaan isänsä luokse. Viikonloppu on lyhyt aika ja jos lapsesi viettää siitä kymmenenkin tuntia autossa/junassa, niin se voi käydä lapselle aika raskaaksi.

Minä en suosittele muuttamaan jonnekin huitsin Nevadaan, jossa ei ole turvaverkostoa. Jos siis nyt asut siellä, missä on vanhempasi, sisaruksesi ja ystäväsi, niin älä missään tapauksessa nyt muuta paikkaan, missä sulla ei ole ketään. Yksinhuoltajuus on pitkälti asennekysymys, mutta kyllä se helpottaa, jos varsinkin sairastuessasi sulla on edes joku käymään puolestasi kaupassa tms Eli ne turvaverkostot on aika oleelliset olemassa. Ilmankin toki pärjää, mutta elämä on huomattavasti helpompaa, jos ne verkostot on.

"mutta lähivanhempana sun pitää huolehtia siitä, että lapsen ja isän tapaamiset onnistuu" eli munko nämä kuljetukset pitää sitten järjestää?
En vain halua sitäkään,että miehellä on oikeus pyöriä elämässämme haluamallaan tavalla, ilman, että meillä on siihen mitään sananvaltaa.

[QUOTE="anna123";29002891]"mutta lähivanhempana sun pitää huolehtia siitä, että lapsen ja isän tapaamiset onnistuu" eli munko nämä kuljetukset pitää sitten järjestää?
En vain halua sitäkään,että miehellä on oikeus pyöriä elämässämme haluamallaan tavalla, ilman, että meillä on siihen mitään sananvaltaa.[/QUOTE]
No sulla on - valitettavasti - lain mukaan velvollisuus huolehtia siitä, että tapaamiset järjestyy. Voit hoitaa tämän velvollisuuden asumalla riittävän lähellä lapsen isää, jolloin maantieteellinen etäisyys ei haittaa tapaamisia. Tai sopia lapsen isän kanssa, miten kuljetukset hoidetaan ja miten kustannukset niistä jaetaan.

Mä ymmärrän oikein hyvin tuon sun viimeisen lauseesi. Mutta valitettavasti meidän lainsäädäntömme tässä asiassa on mitä on. Jos ja kun isyys vahvistetaan, miehelle tulee elatusvelvollisuus ja tapaamisoikeus. Kyllä sulla sananvalta säilyy moniin asioihin, mutta ei kuitenkaan kaikkiin. Kannattaa siis vähitellen asennoitua tulevaisuuteen niin, että se mies nyt todennäköisesti pyörii elämässänne tavalla, joka ei - ainakaan ihan aina - ole sulle mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29002928:
No sulla on - valitettavasti - lain mukaan velvollisuus huolehtia siitä, että tapaamiset järjestyy. Voit hoitaa tämän velvollisuuden asumalla riittävän lähellä lapsen isää, jolloin maantieteellinen etäisyys ei haittaa tapaamisia. Tai sopia lapsen isän kanssa, miten kuljetukset hoidetaan ja miten kustannukset niistä jaetaan.

Mä ymmärrän oikein hyvin tuon sun viimeisen lauseesi. Mutta valitettavasti meidän lainsäädäntömme tässä asiassa on mitä on. Jos ja kun isyys vahvistetaan, miehelle tulee elatusvelvollisuus ja tapaamisoikeus. Kyllä sulla sananvalta säilyy moniin asioihin, mutta ei kuitenkaan kaikkiin. Kannattaa siis vähitellen asennoitua tulevaisuuteen niin, että se mies nyt todennäköisesti pyörii elämässänne tavalla, joka ei - ainakaan ihan aina - ole sulle mieleen.

Mä vähän luuletm että jos muutan johonkin niin mies ei ole valmis näkemään vaivaa nähdäkseen lastaan. Hän ei esimerkiksi tahtonut ollenkaan ymmärtää miksei saa heti synnytyksen jälkeen yksin hoitaa... Että miksi minun pitää olla mukana eikä voi lähteä luotani mihinkään. Ei käsittänyt imetysasiaa ollenkaan.. Veikkaan, että monesta käytännön asiasta tulee hänen kanssaan riitaa, jos jo näin selvästä ja yksinkertaisesta asiasta saadaan riita.