Mitä tehdä? Tuntuu,että voimat loppuu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anna123"

Vieras
Olen raskaana 14+2 ja erosimme miehen kanssa hänen toiveestaan. Aikaa erosta on jo pari kuukautta. Tämän pari kuukautta olemme yrittäneet saada välejämme ystävinä kuntoon, mutta se ei tunnu jotenkin onnistuvan mitenkään :(
Aluksi erotessa oli puhetta, että hoidamme lapseen liittyvät asiat yhdessä; tavaroiden hankinnat ym. Mies kyseli vointiani ja vaikutti kiinnostuneelta asiasta.
Alkuraskaus on ollut minulle todella vaikea, ja olen jo useamman kerran säikähtänyt että tuleeko keskenmeno. Lisäksi minulla todettiin ahdas kohtu, joka on aiheuttanut hirveitä kipuja, onneksi tilanne tuntuu vähän helpottaneen.
Viikot, jotka yritimme välejämme selvittää tuntuivat raskailta, mutten halunnut vielä julkistaa tietoa raskaudesta muille. Yritin saada miestä mukaan neuvolaan, koska siellä suositeltiin sitä miehen nuoren iän ja "ymmärtämättömyydenkin" vuoksi. Ei suostunut tulemaan... Ei ole suostunut tapaamaan minua pariin kuukauteen, vaikka olen pyytänyt mukaan illanviettoon, lenkille. Ilman mitään taka-ajatuksia. Mielestäni näin vakavista asioista pitäisi keskustella muutenkin kuin viestein.
Viikolla 11 mies alkoikin selittää, että hänen mielestään olisi parempi tehdä abortti. Mielestäni tämä oli viikoille nähden kohtuutonta, varsinkin kun ei aiemmin ollut tuonut kantaansa julki. Jouduin neljäksi päiväksi sairaalaan, miestä ei näkynyt missään.
Nyt tilanne on se, että tuntuu että olen alkanut masentua asian takia. Tuntuu, että minut on hylätty ihan yksin selviytymään tästä kaikesta. Makaan illat yksin kotona ja itken. Nukun... Muuta elämääni ei kuulu. Miehen mielestä riittää, että viesteilemme toisillemme. Meidän ei tarvitse nähdä tai hänen ei tarvitse tulla mukaan mihinkään lapseen liittyviin menoihin, esim. kuukauden päästä olevaan rakenneultraan.
Syyksi mies selittää sen, ettemme voikaan olla ystäviä, sillä jossain vaiheessa mukaan tulevat uudet kumppanit eivät kuitenkaan tätä hyväksyisi.
Tästä on kertynyt minulle paljon vihaa, olen yrittänyt vain kestää ja kestää ja jaksaa miehen "perseilyä", mutta tuntuu että raja alkaa tulla vastaan.
Mielestäni tilanne ei muutenkaan ole sopiva uusille kumppaneille. Mies on kyllä sanonut kantavansa vastuunsa, mutta ilmoitti samalla että aikoo lähteä opiskelemaan ja saan hommata elatusrahat sossusta.
Minulla on kaikesta tästä huolimatta ollut jonkinlaisia tunteita miestä kohtaan, en tiedä johtuvatko ne tästä tilanteesta vai suhteestamme aiemmin.
Eilen mies kuitenkin sanoi minulle asioita, joita en vain enää pysty hyväksyä. Odotan kuulemma,että hän pitäisi kokoajan minua kädestä kiinni, toisi suklaata ja ruusuja... Ja hän ei kuulemma ole varma jaksaako minua seuraavaa 18 vuotta. Hänen sanansa todella satuttivat, sillä olen yrittänyt oman arvoni sivuun pistäen saada asiat jotenkin rullaamaan ja kestänyt mieheltä vaikka mitä ja silti saan taas tällaista takaisin. Yleensä vihani on kyllä kärjistynyt niin, että olen suuttunut miehelle ja sanonut ettei hänestä ole mihinkään näköjään ym. Ja tämä hänen käytöksensä nyt johtuu kuulemma siitä, "sä musta teit tällaisen".
Luin, että raskausajan masennut voi vaikuttaa lapseenkin. Nyt tunnen syyllisyyttä siitä että olen surullinen :(
En oikeasti tiedä mitä enää tehdä....

Te olette eronneet. Nyt sun täytyy tehdä pesäero mieheen eikä se onnistu siten että jatkuvasti olisi miestä näkemässä yms.

Mies on oikeassa, nyt teidän pitää hoitaa pakolliset asiat viestitse, ja muuten ei olla yhteydessä ollenkaan. Sitten kun ero on molemmille selvä ja sitten kun alkaa tulla vauvaan liittyviä juttuja enemmänkin (nythän se on vielä odottelua) niin sitten voitte hoitaa niitä yhdessä.

Älä roiku miehessä, te ette ole enää yhdessä. Mies on lapsesi isä, hän ei ole velvollinen olemaan mitään muuta (tai pitämään sinusta huolta).

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Minkä ikäisiä olette?

Sinun kannattaisi alkaa asennoitua siihen että sinusta tulee yksinhuoltaja ja mies tuskin tulee paljon olemaan tekemisissä lapsensa ja sinun kanssasi. Jos tuleekin niin sehän on vain iloinen yllätys eikä häneltä sitä sitten kannata kieltää mutta ei kannata oman mielenterveytesi takia elätellä mitään suurempaa.

Nyt nainen, otat itseäsi niskasta kiinni! Sinusta tulee äiti, olet jo selvästi päättänyt lapsen pitää. Kanna vastuusi.

Et ole maailman ensimmäinen yh ja tulet varmasti pärjäämään. Kun olet saanut tehtyä pitävän päätöksen lakata haikailemasta exäsi perään niin jo helpottaa.

Tsemppiä! :)

Keskity nyt tulevaan vauvaan ja unohda mies! Hanki tilalle hyvä tukiverkosto, ystäviä ja sukulaisia. Raskaushormonit vaikuttavat siihen, että koet vastoinkäymiset suurempina kuin ne onkaan, ja tää on jo oikeastikin iso asia. Ikävä sellainen, mutta nyt ei kannata tuhlata voimia huonoon mieheen.

Saattaa olla, että vauvan synnyttyä mieskin lämpenee vauvalle. Minkä ikäinen itse olet?

oon luultavasti jäämässä 3 alle 4 vuotiaan yksinhuoltajaksi. kaikesta selviää. ku on pakko. mut raskausaikana voi mieli heitellä niin kaksinkerroin rankempaa. nauti kun on rauhallista ja saa olla yksin :) tsemppiä!<3

Olen 23. Jos olisin tiennyt miten yksin mies minut asian kanssa jättää, olisin tehnyt abortin. Hän lupaili silloin että on tukena ja auttaa ja että voimme nähdä ym. On pettänyt kaikki lupauksensa. Tämän ansiosta kyllä kaikki vähäisetkin tunteeni häntä kohtaan ovat todella kaikonneet.

Mielestäni ei ole oikein että mies nyt haluaa pysyä kaukana ja muka palaa kuvioihin kun syntymä lähestyy. Siinä vaiheessa en enää halua häntä lähellekään meitä.

[QUOTE="Anna123";28998261]Olen 23. Jos olisin tiennyt miten yksin mies minut asian kanssa jättää, olisin tehnyt abortin. Hän lupaili silloin että on tukena ja auttaa ja että voimme nähdä ym. On pettänyt kaikki lupauksensa. Tämän ansiosta kyllä kaikki vähäisetkin tunteeni häntä kohtaan ovat todella kaikonneet.[/QUOTE]

Et siis enää hirveän nuori. Pärjäät kyllä itseksesikin vauvan kanssa. Miten ne ystävät ja sukulaiset, löytyykö heitä tukijoiksi?

Jos ei ketään ole, ja tunnet itsesi epävarmaksi, juttele reippaasti asiasta neuvolassa. Ehkä ensi- ja turvakotiin voi päästä tms. ?

[QUOTE="vieras";28998278]Et siis enää hirveän nuori. Pärjäät kyllä itseksesikin vauvan kanssa. Miten ne ystävät ja sukulaiset, löytyykö heitä tukijoiksi?

Jos ei ketään ole, ja tunnet itsesi epävarmaksi, juttele reippaasti asiasta neuvolassa. Ehkä ensi- ja turvakotiin voi päästä tms. ?[/QUOTE]

Mielestäni vain tämä yksin pärjääminen on niin epäreilua. Mies muuttaa mieltään eikä siitä seuraa mitään, olen yksin jumissa asian kanssa...
Ei mun elämän pitänyt mennä näin!

[QUOTE="anna123";28998269]Mielestäni ei ole oikein että mies nyt haluaa pysyä kaukana ja muka palaa kuvioihin kun syntymä lähestyy. Siinä vaiheessa en enää halua häntä lähellekään meitä.[/QUOTE]

Eihän se olekaan oikein. Kertomasi perusteella on jo selvää, että mies on hulttio. Siksi sinun tuleekin nyt laskea hänestä irti ja järjestää teidän kahden, sinun ja vauvan elämä sujumaan ilman häntä. Tuskin kannattaa palata yhteen vauvan synnyttyäkään, sitä ei varmaan kukaan tarkoita.

Hän nyt kuitenkin on tulevan lapsesi biologinen isä. Sun täytyy ajatella asiaa lapsen kannalta: on parempi, että hän edes missään tekemisissä haluaa olla lapsen kanssa kuin ei ollenkaan tunnustaa häntä. Toisekseen, myös isällä on oikeus tavata lastaan, jos niin haluaa.

[QUOTE="vieras";28998300]Eihän se olekaan oikein. Kertomasi perusteella on jo selvää, että mies on hulttio. Siksi sinun tuleekin nyt laskea hänestä irti ja järjestää teidän kahden, sinun ja vauvan elämä sujumaan ilman häntä. Tuskin kannattaa palata yhteen vauvan synnyttyäkään, sitä ei varmaan kukaan tarkoita.

Hän nyt kuitenkin on tulevan lapsesi biologinen isä. Sun täytyy ajatella asiaa lapsen kannalta: on parempi, että hän edes missään tekemisissä haluaa olla lapsen kanssa kuin ei ollenkaan tunnustaa häntä. Toisekseen, myös isällä on oikeus tavata lastaan, jos niin haluaa.[/QUOTE]

Tunteeni miestä kohtaan eivät olleet niin suuria, että sydänsurut olisivat nyt suurin huoleni. Kyllä niistä yli pääsee. Mutta tämä tilanne muuten, tuntuu että elämä vaan jotenkin on ohi, vaikkei se olekaan loppumassa. Ja pelkään myös, että jos kaiken tämän loukkaamisen jälkeen päästän miehen synnytyksen jälkeen taas elämäämme, hän lähtee taas. Sitten olen yh ja surullinen ja onneton. Jos yritän surra surun pois ennen syntymää niin pystyn ehkä vielä nauttia vauva-ajasta jotenkin. Vaikka se tuntuukin olevan aika kaukaista nyt...

Ensinnäkin rakas ystävä, kerro läheisillesi raskaudesta! :) Vaikka äidillesi ensin, toivottavasti saat häneltä tukea. Tai jos sinulla on ystäviä joilla on jo lapsi niin heille. Älä jää yksin tässä asiassa! Siskolleni kävi ihan samoin kuin sinulle ja onneksi meitä sisaruksia on monta niin alkuvaikeuksissa voitiin olla vuorotellen tukena ja läsnä. Vähän ennen vauvan syntymää mies kehtasi alkaa ruinaamaan takaisin!!! Grrrr!! :S No eipä siskolla enää kiinostanu! Aikoi ilmoittaa kun lapsi on syntynyt. Kun sitten lapsi syntyi oli yksi siskoistani hänellä mukana. Syntyi tyttö joka olikin kehitysvammainen, dawn :) Ihana ja rakas prinsessa :) Siskoni ilmoitti rehellisesti miehelle lapsen syntyneen ja kertoi että lapsi on dawn. Siihen jäi täysin miehen yhteyden pito! Valtio maksaa elatustuen, ukosta ei ole kuulunut ! 11 vuoteen mitään ja ei sellaista sikaa kukaan kaipaakkaan!!!! Voimia kaikkeen tulevaan, sinä pärjäät varmasti! :)

Keskityt nyt vain itseesi ja tulevaan vauvaan, rakenna teille hyvä pesä, minne vauva voi syntyä. Älä ole mieheen missään yhteydessä. Ihan varmasti pärjäät, et tarvitse siihen miestä.

Te olette eronneet. Nyt sun täytyy tehdä pesäero mieheen eikä se onnistu siten että jatkuvasti olisi miestä näkemässä yms.

Mies on oikeassa, nyt teidän pitää hoitaa pakolliset asiat viestitse, ja muuten ei olla yhteydessä ollenkaan. Sitten kun ero on molemmille selvä ja sitten kun alkaa tulla vauvaan liittyviä juttuja enemmänkin (nythän se on vielä odottelua) niin sitten voitte hoitaa niitä yhdessä.

Älä roiku miehessä, te ette ole enää yhdessä. Mies on lapsesi isä, hän ei ole velvollinen olemaan mitään muuta (tai pitämään sinusta huolta).

Joo, ymmärrän tämänkin, ja olen päässyt pidemmistäkin suhteista eroon enkä ole jäänyt roikkumaan. Ero on ainakin minulle täysin selvä, en ikinä voisi kuvitella välillemme mitään enää koska mies onkin täysi lapsi ja tunteeton. Haluan miehen joka huolehtii ja välittää eikä vain ajattele omaa napaansa kokoajan joka asiassa.
Ja en kyllä aio hoitaa hänen kanssaan yhtään mitään, kun kerran ei seura nytkään kiinnosta. Eihän se nyt voi niin mennä että mies blokkaa minut ulos nyt ja "saapuu" elämäämme kun hänestä siltä alkaa tuntua? Olkoon kuinka biologinen isä tahansa.

Ensinnäkin rakas ystävä, kerro läheisillesi raskaudesta! :) Vaikka äidillesi ensin, toivottavasti saat häneltä tukea. Tai jos sinulla on ystäviä joilla on jo lapsi niin heille. Älä jää yksin tässä asiassa! Siskolleni kävi ihan samoin kuin sinulle ja onneksi meitä sisaruksia on monta niin alkuvaikeuksissa voitiin olla vuorotellen tukena ja läsnä. Vähän ennen vauvan syntymää mies kehtasi alkaa ruinaamaan takaisin!!! Grrrr!! :S No eipä siskolla enää kiinostanu! Aikoi ilmoittaa kun lapsi on syntynyt. Kun sitten lapsi syntyi oli yksi siskoistani hänellä mukana. Syntyi tyttö joka olikin kehitysvammainen, dawn :) Ihana ja rakas prinsessa :) Siskoni ilmoitti rehellisesti miehelle lapsen syntyneen ja kertoi että lapsi on dawn. Siihen jäi täysin miehen yhteyden pito! Valtio maksaa elatustuen, ukosta ei ole kuulunut ! 11 vuoteen mitään ja ei sellaista sikaa kukaan kaipaakkaan!!!! Voimia kaikkeen tulevaan, sinä pärjäät varmasti! :)

Olen kertonut äidilleni ja emme ole väleissä. Hänen mielestään olisin saanut parempaakin kuin tämän "marjanpoimijan" miehekseni. Ja mielestäni olen parempaa ansainnutkin. Hänet tavatessani ajattelin että miten näin hyvää miestä voi edes olla, no pikkuhiljaa alkoi kulissit rakoilla siinäkin suhteessa. Mies olikin täysin muuta mitä luulin. Silti olisin halunnut tilanteen huomioon ottaen yrittää rakentaa jotain suhdetta meidän välille. Enää en! Mies on niin pitänyt minua pilkkanaan etten pysty ikinä antamaan sitä hänelle anteeksi :( Muutenkin helvetin vaikeaa nyt elämässä ja sitten hän vielä pyörittää näin.. Okei, itse annan, mutta en voi hyväsydämisyyselleni mitään.

[QUOTE="nina";28998422]Suosittelen että annat lapsesi adoptioon koska olet nuori eikä sulla tunnu olevan tukiverkkoakaan.[/QUOTE]

Älä höpötä! Uskon täysin että AP pärjää ja varmasti tukea löytyy :) Ei adoptio mitään ratkaise.
Kyllä tukea saa vaikka neuvolan kautta ja toivottavasti AP:lla on ystäviä jotka tukee :) On myös kerhoja/tapaamisia joita neuvola tarjoaa yksin odottajille :)

Kurjaa, että mies on muuttanut vauvan suhteen mielensä ja ei halua olla vauvan alkutaipaleesta läsnä (tarkoitan raskauden ajan hankintoja, neuvolaa ym). Voi olla, että hän ei tule ikinä olemaan läsnä lapsen elämässä. Siihen ajatukseen on parasta totuttautua. Voit hakea mieheltä elatustukia varmaankin lastevnvalvojan(?) kautta. Pidä puolesi elatusmaksujen ym. suhteen ja ehdottomasti tuollaisen miehen kanssa yksinhyoltajuus sulle.

Onkos sulla ystäviä, joihin voit tukeutua? Surullista, ettei sulla ole välejä äitiisi. nyt tarvisit tukea. Ois hyvä, että sulla ois muutakin tekemistä iltaisin kuin itkeä ja surra kotona.

Tsemppiä ja voimia sulle! Ja onnea raskaudesta!

[QUOTE="vieras";28998459]Kurjaa, että mies on muuttanut vauvan suhteen mielensä ja ei halua olla vauvan alkutaipaleesta läsnä (tarkoitan raskauden ajan hankintoja, neuvolaa ym). Voi olla, että hän ei tule ikinä olemaan läsnä lapsen elämässä. Siihen ajatukseen on parasta totuttautua. Voit hakea mieheltä elatustukia varmaankin lastevnvalvojan(?) kautta. Pidä puolesi elatusmaksujen ym. suhteen ja ehdottomasti tuollaisen miehen kanssa yksinhyoltajuus sulle.

Onkos sulla ystäviä, joihin voit tukeutua? Surullista, ettei sulla ole välejä äitiisi. nyt tarvisit tukea. Ois hyvä, että sulla ois muutakin tekemistä iltaisin kuin itkeä ja surra kotona.

Tsemppiä ja voimia sulle! Ja onnea raskaudesta![/QUOTE]

Ei se ole pelkästään kurjaa, tuntuu että pohja koko elämältä on hävinnyt kun on joutunut näin nuorena näin isoihin saappaisiin, ja vielä yksin. Tuntuu, etten tällä hetkellä pysty suhtautumaan yhtään mihinkään. Ja olen miettinyt, miten niin iloisesta asiasta on muutamassa viikossa tullut elämäni pahin mörkö. Olen myös pohtinut, josko voisin saada vielä raskaudenkeskeytyksen muuttuneeseen tilanteeseen vedoten. Mies sanoi viimeksi toissapäivänä minulle, että on abortin kannalla. Se on vaan hänelle niin helppoa sanoa, hän ei ole käynyt neuvolassa ja lukenut miten pitkälle lapsi on jo kehittynyt, hänelle se on kuulemma vain "solupallo"

[QUOTE="anna123";28998492]Ei se ole pelkästään kurjaa, tuntuu että pohja koko elämältä on hävinnyt kun on joutunut näin nuorena näin isoihin saappaisiin, ja vielä yksin. Tuntuu, etten tällä hetkellä pysty suhtautumaan yhtään mihinkään. Ja olen miettinyt, miten niin iloisesta asiasta on muutamassa viikossa tullut elämäni pahin mörkö. Olen myös pohtinut, josko voisin saada vielä raskaudenkeskeytyksen muuttuneeseen tilanteeseen vedoten. Mies sanoi viimeksi toissapäivänä minulle, että on abortin kannalla. Se on vaan hänelle niin helppoa sanoa, hän ei ole käynyt neuvolassa ja lukenut miten pitkälle lapsi on jo kehittynyt, hänelle se on kuulemma vain "solupallo"[/QUOTE]

Et sä valitettavasti enää aborttia saa. Eikö sulla ole yhtään ystävää tms tarvitset niitä kun vauva syntyy?

[QUOTE="anna123";28998492]Ei se ole pelkästään kurjaa, tuntuu että pohja koko elämältä on hävinnyt kun on joutunut näin nuorena näin isoihin saappaisiin, ja vielä yksin. Tuntuu, etten tällä hetkellä pysty suhtautumaan yhtään mihinkään. Ja olen miettinyt, miten niin iloisesta asiasta on muutamassa viikossa tullut elämäni pahin mörkö. Olen myös pohtinut, josko voisin saada vielä raskaudenkeskeytyksen muuttuneeseen tilanteeseen vedoten. Mies sanoi viimeksi toissapäivänä minulle, että on abortin kannalla. Se on vaan hänelle niin helppoa sanoa, hän ei ole käynyt neuvolassa ja lukenut miten pitkälle lapsi on jo kehittynyt, hänelle se on kuulemma vain "solupallo"[/QUOTE]

Veikkaan, ettei hän tule olemaan ollenkaan mukana. Yrittää nyt vaan pehmittää asiaa ja lopulta jättäytyy kokonaan pois. Mulla on muutama hyvä samanikäinen ystävä, mutta he ovat ihan eri elämäntilanteissa ja toiselle kerroin että masentaa niin vastaukseksi sain vain että "no sitten lääkäriin puhumaan". Ei mitään sympatiaa.. Oon kyllä tosi yksin nyt, näin yksin en ole vielä kertaakaan elämässäni ollut.

[QUOTE="nina";28998501]Et sä valitettavasti enää aborttia saa. Eikö sulla ole yhtään ystävää tms tarvitset niitä kun vauva syntyy?[/QUOTE]

Miksi en?
Luin että tarpeeksi painavilla syillä voisi saada, olen myös ihan hermona kun neuvolassa sanoivat ettei voi vielä sulkea pois kaksosten mahdollisuutta. Näkyi pieni pussi, ja epäilyksenä oli,ettei toinen kehity tarpeeksi ja näin ollen molemmat menevät kesken...

Toivon että saisin yhden terveen tyttölapsen.

Puhu neuvolassa ajatuksistasi. Sitä kautta saisit ehkä ajan perheneuvolan psykologille jonka kanssa keskustelut voivat auttaa selkeyttämään ajatuksiasi. Täälläpäin neuvoloiden ilmoitustauluilla näkyy ilmoituksia yksin odottavien ryhmistä, olisiko sinulla mahdollisuutta mennä tällaiseen mukaan ja saisit vertaistukea?
Voimia ja tsemppiä! Kyllä sä pärjäät, kun päätät niin etkä jää muhimaan noihin surkeisiin ajatuksiin ja haet ja ennenkaikkea otat vastaan apua jos sitä vähänkään on jostain suunnasta tarjolla!