Mitä tehdä? (trampoliini+naapurien lapset)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
Alkuperäinen kirjoittaja Tade78:
Tiukalta kuulostaa...muistakaapa "tiukkis" vanhemmat, kun lapsenne haluamalla haluaa naapuriin leikkimään......

Meillä ei ole trampoliinia vaan iso uima-allas, ja sun tekstistäsi sain käsityksen että mielestäsi mun pitäis viettää kaikki lomapäivät altaan vierellä naapureiden lapsia vahtien? Tekisitkö itse niin?

Mä olen kertonut kaikille naapureille jolla on sen ikäisiä lapsia että niitä löytää meidän pihalta, että trampoliinin ja uima-altaan osalta saa käyttää jos ovat meillä siis kavereina mutta ovat omien vanhempiensa vastuulla.

miks suotta vahtia tai laittaa sääntöjä. ostakaa suojaverkot ja kertokaan hurjia tarinoita, että jolle "tutulle" on käynyt huonosti kun hän on esim. hyppinyt kavereiden kanssa samaan aikaan, yrittänyt volttia, tai muuta sellaista... meillä ainakin toimii.
Ps. jos ostaa verkon kannattaa siitäkin joku juttu sepittää ettei niissä kiipeillä.

Meillä naapuri teki niin, että laittoi munakelloon(tai sillä tais olla joku hienompi vehje) ajastuksen niin, että se soi 2 min. välein ja silloin oli vaihto trampalla. Kiltisti kaikki kersat(meidän myös) odotti vuoroaan ja laikki trampan vieressä, mut kun kello pirahti oli hetki kuhinaa ja taas rauha maassa.

En ikinä ostaisi trampoliinia juuri sen takia, että samalla muiden lasten vahtimisvelvollisuus tulisi itselleni kun ollaan meidän pihalla. Ihan samoin kuin on vaikka uima-altaan tai tietsikan kanssa. En voisi velvoittaa vanhempia nökötämään meidän pihalla tai kotona vahtimassa lapsiaan, jos ovat muuten sen ikäisiä että voivat liikkua itsekseen pihapiirissä. Enkä edes haluaisi....

Sekin on vähän hassua kieltää lasten kavereita tulemasta leikkimään, siksikään ei trampoliinia.

Trampoliinin käyttöön liittyviä turvallisuusohjeita. Suora lainaus HIGH JUMP -merkkisen
trampoliinin käyttöohjeista (13).

Vain yksi henkilö kerrallaan saa käyttää trampoliinia! Useampi yhtäaikainen käyttäjä lisää
tapaturman riskiä!
Putoaminen saattaa aiheuttaa vakavan vamman tai kuoleman! Varo maahan putoamista.
Älä käytä trampoliinia alkoholin vaikutuksen alaisena.
Poista vaatteista terävät ja kovat esineet.
Noustessasi ja poistuessasi trampoliinilta käytä erityistä varovaisuutta.
Älä koskaan hyppää pois trampoliinilta.
Opettele perushypyt ja harjoita tasapainoasi, ennen kuin kokeilet vaikeampia hyppyjä.
Lopettaessasi hyppimisen jousta polvilla laskeutuessasi matolle.
Kontrolloi hyppimistä ja alastuloa, hallittuna alastulon tulisi tapahtua joka kerta lähes
samaan kohtaan mattoa. Jos tasapainosi järkkyy, lopeta hyppiminen ja rauhoita tilanne.
Älä hypi liian kauan tai liian montaa kertaa peräkkäin, ylirasittuneena et ehkä hallitse
tasapainoasi.
Hyppiessäsi pidä katse matossa.
Aina trampoliinia käytettäessä on paikalla syytä olla valvoja riippumatta hyppijän iästä
tai taidoista.
Älä käytä trampoliinia, jos se on märkä, likainen tai vahingoittunut. Ennen käyttöä
trampoliinin kunto ja toimivuus tulee tarkastaa.
Tarkasta trampoliinin ympäristö ja huomioi vaaratekijät ennen käyttöä. Trampoliinin
matolla, alla tai läheisyydessä olevat terävät ja kovat esineet saattavat aiheuttaa
turvallisuusriskin.
Estä trampoliinin luvaton ja valvomaton käyttö suojaamalla trampoliini.

Lähde:
Yli puolet trampoliinivammoista voitaisiin todennäköisesti välttää turvaverkolla ja turvallisuusohjeilla
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/fd5ab7e5-e946-4543-b09a-c431b7e7dd9c/070711%20trampoliinit%20lääkärilehti.pdf

Mä en kässää miten jotkut ilkeää kutsumatta päästää tenavansa toisen pihalle pomppimaan. Onhan se mielletön vastuu jos aina yhdellä pihalla ovat ja siel joutuu vanhemmat vahtimaan. Eri asia jos ovat vuorotellen eri pihoilla niin että vahtimisvuoro jakaantuu useampien aikuisten kesken. Mutta kohtuutonta työntää omat pennut aina samaan pihaan ja olettaa että siellä vanhemmat jaksaa valvoa omien lisäsi vieraat. Pienillä tulee sitäpaitse erimielisyyksiä niin kukapa jaksaa kasvattaa jatkuvasti muiden lapsia kun omissakin on haastetta. Jos lapsi haluaa pomppia trampalla, silloin omaan pihaan hommataan se eikä käytetä hyväksi toisen pihaa. Sanomattakin selvää pitäisi olla.

Jokavuotinen ongelma! Meillä ongelma on se että omat lapset on vasta 2 ja 3 ja aina kun he menee pihalle niin naapuruston lapset tulee meidän trampallehyppimään. Haluaisin että he pmat saisivat rauhassa leikkiä siinä koska vasta opettelevat hyppimistä. Jos muita lapsia menee sekaan omat lapseni jäävät isompien jalkoihin. Siinä minä joudun valvomaan heitä kaikkia sitten. Haluaisin ulkoilla rauhassa pienteni kanssa mutta se ei onnistu kun naapuruston trampattomat kakarat kerääntyy tähän.

Onpa teillä ajattelemattomia naapureita. Sanoisin heille jos eivät itse älyä ettei toisen pihalle mennä ilman lupaa eikä jatkuvasti muutenkaan. Jokainen ostakoon lapselleen leikkivälineet itse, hyväksikäyttäjät hiiteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elikäs: Ostettiin just trampoliini meille ja omien kanssa sujuu ihan hyvin tuo pomppiminen. Meillä on kolme lasta, 7v, 4v ja 3v ja pomppivat yleensä sovussa ja ollaan sovittu, et pienemmät saa hyppiä yhessä ja isompi yksin.

Mutta.. Sitten on naapurien lapset se ongelma. Vähän väliä löytyis innokkaita hyppijöitä ja meno menee ihan mahottomaksi. Mun pitää olla kokoajan sit vahtimassa ja hillittemässä menoa, kun kaikki pomppis yhtäaikaa.

Oonko kusipää, jos teen säännön, et meillä ei muut hypi kuin omat, tai jos ollaan kututtu kylään, niin sit saa hyppiä? Tai että omien vanhempien pitää olla vahtimassa? :ashamed:

Meillä oli vähän samoin vuosia sitten, mutta koska lapset on omien ihan sikahyviä ystäviä, niin tottahan toki saivat hyppiä. Meillä tosin niin, että piti ehdottomasti olla vanhempien lupa, en mitenkään ehtinyt heitä vahtia. Eli lasten piti hyppiä nätisti ja luvalla.
Mitään ei koskaan sattunut, mutta jälkeenpäin ajatellen taisi olla tuuriakin mukana. Meistä oli taas hauskaa että meillä on tramppis ja muilla ei, helpompi oli katsoa omienkin perään kun oli omalla pihalla ja oli hauskaa kun muutkin ipanat viihtyi meillä.
Tosin sellaisia puolituttuja ei päästetty, eli jos ei ollut muutenkin lasten hyvä ystävä, niin ei saanut tulla.
Lasten päiväkotiryhmät sai pari kertaa tulla myös meidän pihaan retkelle hyppimään (tädit tietty oli mukana vahtimiassa). Tosiaan se oli aikaa kun tramppiksia oli vaan muutama kaupungissa =))