Mitä tehdä? (trampoliini+naapurien lapset)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikäs: Ostettiin just trampoliini meille ja omien kanssa sujuu ihan hyvin tuo pomppiminen. Meillä on kolme lasta, 7v, 4v ja 3v ja pomppivat yleensä sovussa ja ollaan sovittu, et pienemmät saa hyppiä yhessä ja isompi yksin.

Mutta.. Sitten on naapurien lapset se ongelma. Vähän väliä löytyis innokkaita hyppijöitä ja meno menee ihan mahottomaksi. Mun pitää olla kokoajan sit vahtimassa ja hillittemässä menoa, kun kaikki pomppis yhtäaikaa.

Oonko kusipää, jos teen säännön, et meillä ei muut hypi kuin omat, tai jos ollaan kututtu kylään, niin sit saa hyppiä? Tai että omien vanhempien pitää olla vahtimassa? :ashamed:

Joo, selvät säännöt, naapurin lapset saavat hyppiä vain luvan kanssa ja silloin kun joku aikuinen on vahtimassa. Tulee meinaan sanomista jos/kun vahinkoja sattuu...

Näin! Ja sekin kannattaa tehdä selväksi, että sen luvan saa vain, jos ootte jo valmiiksi pihalla, säästyt monelta ovikellon pimputukselta... :)

Joo, selvät säännöt, naapurin lapset saavat hyppiä vain luvan kanssa ja silloin kun joku aikuinen on vahtimassa. Tulee meinaan sanomista jos/kun vahinkoja sattuu...

Näin! Ja sekin kannattaa tehdä selväksi, että sen luvan saa vain, jos ootte jo valmiiksi pihalla, säästyt monelta ovikellon pimputukselta... :)

Lähinnä se ongelma on siinä, et kun meidän omat on hyppimässä, niin naapureista hyvin äkkiä tulee useampi lapsi kans pomppimaan ja sitten se vahtiminen on ihan älytöntä, kun ei nuo pienemmät jaksais oottaa sitä omaa vuoroa. :/

no, sitten vaan sanot kylmästi, että sori, mut tää on meidän lapsille... Jokainen ostakoon omansa tai olkoon pomppimatta. (meillä ollaan pomppimatta... ei tuu luunmurtajaa meille...)

Ja ettei menis liian helpoksi, niin kun nuo naapurit on meille hyviä ystäviä/kavereita ja tuttuja (5 taloa ja lapsia paljon!), niin mietin siksikin, et kehtaanko olla päästämättä muita pomppimaan. :/

Voithan sit vaikka pyytää vanhemmilta "vuokraa"...jos sallit hyppimisen. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos kerran hyvissä väleissä olette. Jos et haluu niitten hyppivän, kerro niille vanhemmille, että tää on teidän lapsille, ja sä et haluu sitä vastuuta, et jotain sattuu.

En mä ainakaan jaksais koko naapuruston lapsia vahtia, eri juttu, jos ois jotain lasten tosi hyviä kavereita ( jotka muutenkin yhdesä leikkis ). Ja teidän lapsillehan se on ostettu, joten onhan se tyhmää, jos sun omat ei siinä kerkiä ollenkaan olemaan, kun piha täynnä toisten lapsia.. Niin ja vielä, en kyllä antaisi lupaa tulla sillon pomppimaan, kun itse ei ulkona oltais. Ei toisten pihoihin mennä leikkimään, jos ei siellä ketään talonväkeä ole..

Alkuperäinen kirjoittaja *:
En mä ainakaan jaksais koko naapuruston lapsia vahtia, eri juttu, jos ois jotain lasten tosi hyviä kavereita ( jotka muutenkin yhdesä leikkis ). Ja teidän lapsillehan se on ostettu, joten onhan se tyhmää, jos sun omat ei siinä kerkiä ollenkaan olemaan, kun piha täynnä toisten lapsia.. Niin ja vielä, en kyllä antaisi lupaa tulla sillon pomppimaan, kun itse ei ulkona oltais. Ei toisten pihoihin mennä leikkimään, jos ei siellä ketään talonväkeä ole..

Ei oo onneksi kukaan vielä tullu, jos ei oo omat olleet pomppimassa. =)
Mut niin se varmaan on, et eiköhän tuo meno vähän rauhotu, kun uutuuden viehätys vähän laimenee..

En suostuis moiseen. Kertoisin naapureille, että tämä ei nyt käy. Oma piha on oma piha ja se pitäis kaikkien käsittää. Ei se mitään nautinto ole vahtia vieraita lapsia "siinä sivussa".

Noh. mä olen sanonu naapureille että EN VAHDI heidän lapsiaan ett, tasan omalla vastuulla jos meillä ovat. En myöskään ota vastuuta siitä että mihin tästä meidän pihasta lähtevät et, meneekö kotiin vai ei jne..

Mä en kerkiä enkä halua vahtia KUIN omiani..Mulkku mikä mulkku :xmas:

Tiukat säännöt kehiin vain. Meillä olen tuon 4v tytön "aivopessyt" hyvin haluamiini sääntöihin että pitää naapurinkin lapset ruodussa. Trampoliinille saa tulla vain silloin kun mekin ollaan pihalla. Tyttömme saa hyppiä yhtäaikaa vain kahden pienimmän naapurin lapsen kans muuten meno liian hurjaa. Meillä onneks tuota menoa hillitsee se että naapurustossa toinenkin trampoliini jossa nuo isommat (koululaiset) hyppii. Sekä meidän että naapurin trampoliinilla on sama sääntö että lapset omalla vastuulla. En mä kerkee kaikkia vahtia.

Riippuu siitä mitä mieltä lapsesi on. Jos lapsiasi rasittaa myös jatkuva vieraiden läsnäolo, rajoittaisin vierailuja. Mutta jos lapset tykkäävät, että on paljon kavereita pihalla, koittaisisin kestää muutaman viikon, kunnes rumba rauhoittuu. Ja tiukat säännöt kaikille eli yksi kerrallaan ja vaikka kellosta katsotte ajan. Niin ja tietty opetat lapsille, että jos vanhempia ei paikalla, niin trampalle ei mitään asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
En suostuis moiseen. Kertoisin naapureille, että tämä ei nyt käy. Oma piha on oma piha ja se pitäis kaikkien käsittää. Ei se mitään nautinto ole vahtia vieraita lapsia "siinä sivussa".

Aivan.
Aika ajattelemattomia naapureita. Minä en ilman lupaani antaisi lasteni toisten pihaan noin vain edes mennä...

Tiukalta kuulostaa...muistakaapa "tiukkis" vanhemmat, kun lapsenne haluamalla haluaa naapuriin leikkimään...Teidän täytyy kieltää heiltä se asia, mistä lapsi itse on kiinnostunut. Ristiriitoja lapselle luo "tiukkis" vanhemman ajatuksen juoksu, joka todennäköisesti on onnesta soikeana silloin, kun lapsi joskus haluamalla haluaa jopa useasti päivässä naapuriin kaltaisensa seuraan leikkimään. Kysehän on nyt vallitsevassa keskustelussa se AIKUISTEN ETU. Mikä on lapsen etu??? Lapsella ei saa olla hauskaa, koska aikuisia niiiin rasittaa. Kuulostaa nykyihmisiltä..jengi haluaa vain ja ainoastaan sitä, mik ämiellyttää itseä. 95% itsestäänselvyys on se, että jos naapurin lapset loukkaavat itsensä trampoliinissa niin so what?? elämää!!!! ja vahinko muiden joukossa.

Ottakaa hei hieman hallittuja riskejä elämssänne. Lapsenne tulee törmäämään elämässänne paljon pahuutta ilman todella rajoittavia vanhempiakin. En tarkoita sitä, ettei sääntöjä ja rajoja tarvitse olla. Maalaisjärkeä nyt ravistelemaan sieltä jostain sopukoista....kaikilla se on löydettävissä. Kyse on siitä, haluatko???

Ehdoton rajat ja rakkaus jossa lapsenne saavat hyvän perustan elämälleen..itsetunto, sosiaalisuus jne. Jos oma lapsi tietää selkeät pelisäännöt, on sitä helppo ohjeistaa myös muille. Siis jos naapurin lapsi tulee teille niin kertoo selkeästi ja kauniisti, mikä on teidän kodin sääntö ja niissä puitteissa mennään...

Toki joillekkin on hieno sääntö sekin, ettei naapurin lapset tule jne...kyse ei tuoloin ole sinun lapsen edusta vaan itsesi. Jokainen lapsi oppii toisiltaan paljon eikä ylihuolehtivia aikuisia kukaan siedä esim. kun lapsi on aikuinen..nimi. kokemusta aiheesta.

Antakaa lapsillenne kaunis lapsuus. Lapsille lapsellisuutta ja paljon erilaisia virikkeitä, joita he itse oivaltavat. Muihin harrastuksiin (aikuisten haluamiin yleensä) lapsia ei tarvitse raahata. Kodin ympäristö ja siellä tapahtuvat jutut ovat varmasti niitä parhaita turvallisuuden ja onnen kokemuksia joita aikuiset voivat lapsilleen sallia. Lasten kanssa aina pärjää, ongelmana olemme me aikuiset. Pärjäämmekö omien mielikuviemme kanssa, mitä olemme kasvatuksesta, lapsista, perhe-elämästä jne itselle luoneet. Toinen on tietysti aikuisen oma "lapsekas" mieli ja jopa hauras...sitä on helppo suojella sillä, ettei päästä oman kodin pihaan oikeastaan ketään...Suosittelen lämpimästi lämpimiä ajatuksia ja elämää, jossa lapsia voi rikastuttaa. Aikuisena kasvamme huomaamatta lasten avustamina.

Onnekasta juhannusta!

Alkuperäinen kirjoittaja Tade78:
Tiukalta kuulostaa...muistakaapa "tiukkis" vanhemmat, kun lapsenne haluamalla haluaa naapuriin leikkimään......

Meillä ei ole trampoliinia vaan iso uima-allas, ja sun tekstistäsi sain käsityksen että mielestäsi mun pitäis viettää kaikki lomapäivät altaan vierellä naapureiden lapsia vahtien? Tekisitkö itse niin?