mitä teen väärin, kun paino nousee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mene housut jalkaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei mene housut jalkaan

Vieras
paino vaan nousee vaikka omasta mielestäni en syö lihottavasti. En syö karkkia tai sipsiä ollenkaan, en juo mehua tai limonaadia. Käy kerran kuussa syömässä jotain roskaruokaa. Päiväruuaksi syön makaronilaatikkoa tai jotain muuta vastaavaa ruokaa. Iltapalaksi syön itse tehtyä leipää joka on tehty puoliksi vehnäjauhoista ja puoliksi kaurahiutaleista. Leivän päälle laitan oivariinia ja siivun juustoa. Rehuja en syö enkä aamupalaa. Silti paino nousee. Painoa vaan tulee lisää, mikä siis mättää? Olen kohta syöyt kuukauden rautapillereitä, en syö muita lääkkeitä.

Olisiko aika ottaa myös ne rehut mukaan ruokavalioon, ja säännöllinen ateriarytmi tekisi myös hyvää. Laske esim. viikon ajan päivittäinen kalorimääräsi, vaikkapa Kiloklubin avulla, niin saa tietää, syötkö kuitenkin liikaa kaloreita. Aika hiilaripitoiselta kuulostaa sun ruokavalio. Liikuntaa mielellään joka päivälle jossain muodossa.

Vaikea sanoa, kun et kerro miten usein syöt. Tarttis syödä usein pieniä aterioita. Sen varmaan kyllä tiesitkin. Itse syön aamupalaksi palan ruisleipää, lounaaksi tavallista ruokaa ja paljon salaattia/kasviksia, välipalaksi milloin mitäkin (usein jätskiä tai jotain muuta makeaa, sokerihiiri kun olen), päivälliseksi vähän tavallista kotiruokaa ja paljon salaattia/kasviksia ja iltapalaksi ison siivun jätskiä tai porkkanoita tai jotain.. Aterioiden välit on melko tarkkaan kolme tuntia. Painoa olen pudottanut 25kg ja tällä ohjelmalla se on pysynyt melko hyvin. Liikun noin kolme-neljä kertaa viikossa hikiliikuntaa. Eli liikutko tarpeeksi ja syötkö tarpeeksi usein? Entä syötkö liian isoja annoksia ruokaa?

sä syöt aika yksipuolisesti :o miksei kasviksia?

ne maksaa. Mulla on ruokaan rahaa kuussa 50e (asun yksin) eikä rahaa ole pistää enempää siihen. Makarooni on halpaa, samoin vehnäjauhot ja kaurahiutaleet.

Tuota liikuntaa voisi lisätä, vaikka kävelemällä. Tosin haluaisin että kävelyllä on joku "tarkoitus" eli en vaan kävelisi vaan kävelenisen riemusta (vaikka painonpudottanen on hyvä syy)silti haluaisin matkalla olevan joku määränpää.

Ruokavalio on päin seiniä.
Liikaa hiilareita ja tosi ravintoköyhää.
Suosittelen et tutustut vaikka kiloklubiin ja lasket päivässä mitä syöt ja merkkaat ylös.
Miksi et käytä ruokavaliossa rehuja?

[QUOTE="aapee";24035007]ne maksaa. Mulla on ruokaan rahaa kuussa 50e (asun yksin) eikä rahaa ole pistää enempää siihen. Makarooni on halpaa, samoin vehnäjauhot ja kaurahiutaleet.

Tuota liikuntaa voisi lisätä, vaikka kävelemällä. Tosin haluaisin että kävelyllä on joku "tarkoitus" eli en vaan kävelisi vaan kävelenisen riemusta (vaikka painonpudottanen on hyvä syy)silti haluaisin matkalla olevan joku määränpää.[/QUOTE]
Toki maksaa.
Mut mä ostin tänää ison pussillisen tomaatteja ja jalkapallon kokoisen kaalen ja ne makso yhst 4€ ja riittää yhdelle ihmiselle melko pitkään. Jos ostat vaikka rypsiöljyä pullon niin se riittää moneksi kk purkki ja saat terveellisiä rasvoja. Käytätkö mitään lihaa? Tonnikalaa? Jauhelihaa? entä Herneitä? perunoita?
Ja muistutan nyt jo että ku syksyllä tulee marja-aika niin menet poimimaan niitä marjoja. Ne on ilmaisia.

jos syön aamupalan niin se on yksi siivu leipää. Lounaaksi syön 2 nyrkin koon verran laatikkoruokaa. Kun pvyn 4-5 aikaan uudelleen syön taas saman verran ruokaa kun lounaalla. Iltapalaksi pari siivua leipää. Joskus syön välipalana maissihiutaleita ja rasvatonta maitoa kulhollisen.

Kasvikset ei maksa paljoa kun vähän valikoi. Hinnat muuttuu aika paljon eri aikoina, ostaa aina niitä halvimpia kausituotteita.

Kesällä on hyvä laittaa yrttejä ja salaatteja ruukkuun kasvamaan, meillä ihan ikkunalaudalla.

[QUOTE="aapee";24035047]jos syön aamupalan niin se on yksi siivu leipää. Lounaaksi syön 2 nyrkin koon verran laatikkoruokaa. Kun pvyn 4-5 aikaan uudelleen syön taas saman verran ruokaa kun lounaalla. Iltapalaksi pari siivua leipää. Joskus syön välipalana maissihiutaleita ja rasvatonta maitoa kulhollisen.[/QUOTE]

Yksinkertaisesti ruoka-valio on liian niukka ja hiilaripitoinen ja ravintoköyhä.
Haluatko sinä edes muuttaa sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja hähh;24035028:
Miksi sä oot tehny samasta aiheesta ties kuinka monta aloitusta?!!?

se on tämä kirottu puhelin. Olen syvästi pahoillani siitä. Älkää laittako muihin aloituksiin mitään niin ne painuu pois tieltä.

Jauheliha on ainoa liha mitä syön. Tomaattia en voi syödä aftojen takia ja kaali aiheuttaa jo nyt vatsankierteitä ja väänteitä. Mutta voisin koittaa alkaa syömään vaikka porkkanoita. Kurkkukin olisi hyvää..

Kasvikset ei maksa paljoa kun vähän valikoi. Hinnat muuttuu aika paljon eri aikoina, ostaa aina niitä halvimpia kausituotteita.

Kesällä on hyvä laittaa yrttejä ja salaatteja ruukkuun kasvamaan, meillä ihan ikkunalaudalla.

Näinpä ja miksi ap et leivo kunnollista leipää. Ei ruisjauho ole sen kalliimpaa ostaa ku vehnäjauho. Tai neljän-viljan hiutaleet ole sen kalliimpia ku kaurahiutaleetkaan. Ja jätä se mättö ostamatta ja osta pussillinen pähkinöitä.

[QUOTE="aapee";24035088]se on tämä kirottu puhelin. Olen syvästi pahoillani siitä. Älkää laittako muihin aloituksiin mitään niin ne painuu pois tieltä.

Jauheliha on ainoa liha mitä syön. Tomaattia en voi syödä aftojen takia ja kaali aiheuttaa jo nyt vatsankierteitä ja väänteitä. Mutta voisin koittaa alkaa syömään vaikka porkkanoita. Kurkkukin olisi hyvää..[/QUOTE]

Suositko ale tuotteita tai sesonki aleja? Ostat niitä pakkaseen. Säästää pitkän pennin. Ja vihannesosastolla on pilvinpimein ihania herkkuja. Omenoitakin saa monesti aika edullisesti.

Kuinka sulla jää vain 50 euroa/kk ruokaan? Ylivelkaantunut? Onko etuusasiat kunnossa? Voitko käydä leipäjonoissa tms.? Ruokavaliosi kaipaa proteiinia ja kasviksia! Ja liikuntaa lisää elämään. Onko sulla fillaria? Jumpata voi kotonakin, kävelylenkkejä, reipasta siivousta ja pihahommia, porraskävelyä ym. hyötyliikuntaa, kesällä uimista (uintikortti uimahalliin ei muuten ainakaan Hgissä maksa paljon, jos sulla on jokin perussairaus ja mahdollisuus erityisuimakorttiin).

[QUOTE="vieras";24035082]Yksinkertaisesti ruoka-valio on liian niukka ja hiilaripitoinen ja ravintoköyhä.
Haluatko sinä edes muuttaa sitä?[/QUOTE]

haluaisin muuttaa, mutta ei mun rahamäärät silti kasva, eli en pysty rahallisesti panostamaan kuussa 50e enempää.

En ole tarkkailut mitä neljänviljan hiutaleet maksavat, mutta otan niitä ensikerralla kaupasta. Ruiskauhottiin ovat kuitenkin ainakin 2 kertaa kalliimpia kuin vehnäjauhot. Ja tämä minun "mätön" syönti on tyylillä kerran kuussa kun näen ystäviäni ja menemme syömään jonnekin heseen.

[QUOTE="aapee";24035130]haluaisin muuttaa, mutta ei mun rahamäärät silti kasva, eli en pysty rahallisesti panostamaan kuussa 50e enempää.

En ole tarkkailut mitä neljänviljan hiutaleet maksavat, mutta otan niitä ensikerralla kaupasta. Ruiskauhottiin ovat kuitenkin ainakin 2 kertaa kalliimpia kuin vehnäjauhot. Ja tämä minun "mätön" syönti on tyylillä kerran kuussa kun näen ystäviäni ja menemme syömään jonnekin heseen.[/QUOTE]

Saako kysyä että miksi sinulla on näin tiukka pudjetti?
Ja mä en ostais sinuna edes sitä yhtä hesen annosta kuukaudessa jos senki vois laittaa kunnon ruokaan. Osta sillä niitä kasviksia ja pähkinöitä. Tai jotain muuta ruokaa. Ja oikea voi on meidän kaupassa ainakin paljon halvempaa ku mikään margariini. Kananmunatkaan kovin kalliita ole ja siinä on proteinia. Ja osta oikeaa maitoa eikä rasvatonta.
Niin ja vielä tuosta ruisjauhosta. Sinun ei tarvi edes niin paljoa syödä ruisleipää mitä vehnäleipää. Et loppuisa säästäisit siinä.

[QUOTE="vieras";24035109]Suositko ale tuotteita tai sesonki aleja? Ostat niitä pakkaseen. Säästää pitkän pennin. Ja vihannesosastolla on pilvinpimein ihania herkkuja. Omenoitakin saa monesti aika edullisesti.[/QUOTE]

jos näen jotain laputettua, se päätyy aina mukaani. Valitettavasti kaupassa ei ole niitä juuri koskaan kun muut korjaavat ne pois omiin ostoskoreihinsa. Täytyy varmaan jättää ne maissihiutaleet ja maitopurkki pois ja ostaa jotain hedelmiä tilalle. (murojen kanssa saan maitoa, muuten juon pelkää teuva).

Kävelyyn mun varat voisivat riittää, eli sellaista liikuntaa voisin harrastaa, mutta en ala ostamaan liikuntapalveluita. Työtön olen (ja yritän etsiä töitä). Opintolaina olisi lyhennettävänä työkkärin tuilla. Muuten rahat menee asumiskustannuksiin. Olen budjetoinut itselleni "huvittelu" rahaa 20e ja sillä pahalla näen ystäviäni ja käyn esim kahvilla. Toki voisin pistää sen 20e ruokaan, mutta sitten se vähä sosiaalinen elämä karsii.

[QUOTE="aapee";24035181]jos näen jotain laputettua, se päätyy aina mukaani. Valitettavasti kaupassa ei ole niitä juuri koskaan kun muut korjaavat ne pois omiin ostoskoreihinsa. Täytyy varmaan jättää ne maissihiutaleet ja maitopurkki pois ja ostaa jotain hedelmiä tilalle. (murojen kanssa saan maitoa, muuten juon pelkää teuva).

Kävelyyn mun varat voisivat riittää, eli sellaista liikuntaa voisin harrastaa, mutta en ala ostamaan liikuntapalveluita. Työtön olen (ja yritän etsiä töitä). Opintolaina olisi lyhennettävänä työkkärin tuilla. Muuten rahat menee asumiskustannuksiin. Olen budjetoinut itselleni "huvittelu" rahaa 20e ja sillä pahalla näen ystäviäni ja käyn esim kahvilla. Toki voisin pistää sen 20e ruokaan, mutta sitten se vähä sosiaalinen elämä karsii.[/QUOTE]

Onpa ikävää. Pienellä rahalla elät. Toivottavasti työmarkkinoilla pian tärppää ja saa töitä ja lisää elantoa.

Ei tarvi olla ees ylivelkaantunut,että rahat on tiukilla.Voihan olla,että ap on opiskelija.Niillä tuloilla ei pahemmin ostella ruokaa.

Joo, rahat voi olla tiukilla, mutta käytännössä yksinasuvan perusosan verran eli 419,11 e/kk pitäisi jäädä per kk elämiseen rahaa. Eläminen sis. siis kaikki netit, lehdet, ruoat, vaatteet ja bussiliput. Sitä ajattelin, että jos arvioisi, että nettiin, puhelimeen, vaatteisiin, julkiseen liikenteeseen menisi vaikka 200 e/kk (tiukemmallekin voinee vetää), niin silti ruokaan pitäisi periaatteessa jäädä enemmän kuin 50e/kk. Jollei siis ole velkaantunut. Haluan tässä selvittää, miksi rahaa ruokaan on vain 50e/kk -mihin se muu raha menee? Vai eikö ole osattu hakea ensisijaisia tai oikeutettuja etuuksia (jos on työelämän ulkopuolella siis) vai onko köyhyys ns. oma valinta?

Yhteistyössä