mitä teen väärin, kun paino nousee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mene housut jalkaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kauhealta kuulostaa ruuansulatuksen kannalta, jos leipä on lähes pelkästään vehnää ja lisäksi käytetään paljon (vehnästä tehtyä) makaronia. Kuidunsaantisi on varmaan tosi pientä, eikö mahasi ole ihan tukossa? Kasvikset ja hedelmät eivät tosiaan maksa kovin paljoa, jos ostaa sitä mikä on tarjouksessa tai muuten edullista. Kasvisten kanssa on vaan semmoinen ongelma, että ne eivät pidä hirveän hyvin nälkää ainakaan minulla ja siksi ne tavallaan tulevat kalliimmiksi kuin esim. leipä. Sinuna alkaisin kyllä tehdä kasvispitoisia ruokia. Peruna, porkkana ja sipuli eivät todellakaan maksa juuri mitään ja niistä saa tehtyä vaikka mitä (perunamuusia, peruna-porkkana-muusia, lohkoperunoita tai uunikasviksia pienen öljytilkan kera), seuraksi vaikka itse tehtyjä lihapullia.

Ihan oikeasti jos elää nälkärajan alapuolella, niin eikö opiskelijallakin ole oikeus toimeentulotukeen sen jälkeen kun on nostanut sekä opintorahan että opintolainan? Se on tietysti eri asia, jos haluaa säästää tulevaisuutta varten ja jättää kokonaan ottamatta lainaa.

[QUOTE="vieras";24035180]Saako kysyä että miksi sinulla on näin tiukka pudjetti?
Ja mä en ostais sinuna edes sitä yhtä hesen annosta kuukaudessa jos senki vois laittaa kunnon ruokaan. Osta sillä niitä kasviksia ja pähkinöitä. Tai jotain muuta ruokaa. Ja oikea voi on meidän kaupassa ainakin paljon halvempaa ku mikään margariini. Kananmunatkaan kovin kalliita ole ja siinä on proteinia. Ja osta oikeaa maitoa eikä rasvatonta.
Niin ja vielä tuosta ruisjauhosta. Sinun ei tarvi edes niin paljoa syödä ruisleipää mitä vehnäleipää. Et loppuisa säästäisit siinä.[/QUOTE]

eli tavallaan alkaisin karppamaan? Söisin "rasvaista" ruokaa ja välttelisin hiilihydraatteja?

Mä jumppaan kotona, ei ole rahaa mennä salille tai muihin maksullisiin harrastuksiin. Lisää liikuntaa niin vaikuttaa kyllä painoon :)

Ettekö voisi kavereiden kanssa mennä vaikka lenkille? kaverin kanssa se on mukavampaa ja menee aika joutusammin :)

Kannattaa ehdottomasti lisätä niitä kasviksia :)

"Kasvisten kanssa on vaan semmoinen ongelma, että ne eivät pidä hirveän hyvin nälkää ainakaan minulla ja siksi ne tavallaan tulevat kalliimmiksi kuin esim. leipä."

Tarkoitin että raa'at hedelmät ja vihannekset eivät pidä nälkää, lämpimäksi ruuaksi valmistettuna kyllä pitävät nälkää ja niitä pystyy syömään isomman määrän.

Joo, rahat voi olla tiukilla, mutta käytännössä yksinasuvan perusosan verran eli 419,11 e/kk pitäisi jäädä per kk elämiseen rahaa. Eläminen sis. siis kaikki netit, lehdet, ruoat, vaatteet ja bussiliput. Sitä ajattelin, että jos arvioisi, että nettiin, puhelimeen, vaatteisiin, julkiseen liikenteeseen menisi vaikka 200 e/kk (tiukemmallekin voinee vetää), niin silti ruokaan pitäisi periaatteessa jäädä enemmän kuin 50e/kk. Jollei siis ole velkaantunut. Haluan tässä selvittää, miksi rahaa ruokaan on vain 50e/kk -mihin se muu raha menee? Vai eikö ole osattu hakea ensisijaisia tai oikeutettuja etuuksia (jos on työelämän ulkopuolella siis) vai onko köyhyys ns. oma valinta?

Minä en myöskään ymmärrä ap:n tilannetta. Veikkaisin että hän on tehnyt itse noin tiukan budjetin. Ennen työtön pystyi hakemaan pankilta lykkäystä opintolainan lyhennykseen työttömyyden takia ja valtiolta tukea korkojen maksuun. Asumikuluja pitäisi saada asumistuesta ja sosiaalitoimistosta, jos minimitoimeentulo ei täyty, paitsi jos on hankkinut omistusasunnon ja siihen saa joissain tapauksessa tukea.

[QUOTE="aapee";24035203]eli tavallaan alkaisin karppamaan? Söisin "rasvaista" ruokaa ja välttelisin hiilihydraatteja?[/QUOTE]

Kyllä minä näkisin että sinun tapauksessa siinä olis järkeä. Että joisit rasvaisempaa maitoa niin saisit enemmän kuin rasvattomasta maidosta. Käyttäisit oikeaa voita jos se on vielä halempaakin. Ja tuhdimpaa leipää myös.
Ja kyllä sinut on lihottanut liiallinen hiilareiden syönti. Jos kerta syö vain vehnäleipää ja makaroonia. Kummassakin on tosi vähän mitään ravinteita. Ja jos juot rasvatonta maitoakin. Ja osta se jauhelihakin mahdollisinman rasvaisena. Ja juusto myös.

Mä voin omasta kokemuksesta sanoa,että rasvaisempaa ruokaa menee vähempi kun se pitää pidempään kylläisenä. Olen itseni lihottanu myös mättämällä vehnäleipää ja margariiniä ja rasvatonta maitoa.

[QUOTE="aapee";24035203]eli tavallaan alkaisin karppamaan? Söisin "rasvaista" ruokaa ja välttelisin hiilihydraatteja?[/QUOTE]

Ei ei ei. Vaan riittävästi rasvaa (pitää nälkää, elimistö tarvitsee rasvahappoja) riittävästi proteiinia (lihasten rakennusaine, pitää nälkää) ja kasviksia. Kukaan ei sua kiellä ostamasta perunaa. Se on ihan hyvä ruoka-aine ja kohtuullisen edullinen. Kananmunien kanssa saat siitä näppärästi espanjalaisen munakkaan. Lisäksi vaikka porkkanaraastetta ja jälkkäriksi omena tai joku muu hedelmä mitä löydät edullisesti.

Pidä huoli että leipä ja muut viljatuotteet on aina runsaskuituista. Aina parempi jos kuitua on yli 10%.

...ja siihenkin saa joissain tapauksissa tukea. Se on sitten sitten eri asia, jos haluaa päästä opintolainasta eroon ja maksaa sitä nälkää nähden tai on periaate ettei käy sossussa tai vastaavaa. Jokainen saa valita tietysti niin kuin haluaa, eikä ap tänne kirjoittanutkaan valittaakseen köyhää elämäänsä.

oikeastaan en ole saanut työkkärilta vielä mitään koska olen vielä "tuore" työnhakija ja ne käsittelee mun hakemusta. Opiskelin ennen työttömyyttä, mutta kun valmistuin ei ollut töitä tarjolla joten jouduin työttömäksi. kämppään menee vuokraan veden kera 440e sähkö, puhelin ja netti vietät loput, eli ruokaan jää se 50e, kun alan saamaan työkkärin tukea. Nyt olen elänyt valmistumis rahoillani, mutta koska voi kuulemman mennä heinäkuun loppuun ennen kuin työmarkkinatuki hakemukseni ja asumistuki hakemukseni käsitellään, 550e olisi riitettävä heinäkuun loppuun.

Alkuperäinen kirjoittaja joku mättää;24035228:
...ja siihenkin saa joissain tapauksissa tukea. Se on sitten sitten eri asia, jos haluaa päästä opintolainasta eroon ja maksaa sitä nälkää nähden tai on periaate ettei käy sossussa tai vastaavaa. Jokainen saa valita tietysti niin kuin haluaa, eikä ap tänne kirjoittanutkaan valittaakseen köyhää elämäänsä.

Ei köyhää elämää vaan köyhää ruokaa...

No hae ihmeessä sitä toimeentulotukea.

Onko paikkakunnallasi jotain ruoanjakelua, seurakunnalla tms?

Minä myös suosittelisin kauden kasviksia ja kananmunia, niistä saa halpaa ja täyttävää ruokaa.

[QUOTE="aapee";24035234]oikeastaan en ole saanut työkkärilta vielä mitään koska olen vielä "tuore" työnhakija ja ne käsittelee mun hakemusta. Opiskelin ennen työttömyyttä, mutta kun valmistuin ei ollut töitä tarjolla joten jouduin työttömäksi. kämppään menee vuokraan veden kera 440e sähkö, puhelin ja netti vietät loput, eli ruokaan jää se 50e, kun alan saamaan työkkärin tukea. Nyt olen elänyt valmistumis rahoillani, mutta koska voi kuulemman mennä heinäkuun loppuun ennen kuin työmarkkinatuki hakemukseni ja asumistuki hakemukseni käsitellään, 550e olisi riitettävä heinäkuun loppuun.[/QUOTE]

Elä rakas ystävä jää odotteleen. Heti huomenissa joko menet paikanpäälle tai soitat ja pistät vauhtia siihen käsittelyyn.
Näin minäkin tein aikoinaan. Aina kysyttiin jotain uutta lappia ja lippua. Ja aina sanottiin et vielä menee ja minä kiltisti odotin. Ja aina taas piti vaan lähettää joku uus lappu.
Meni hermot ja kävelin konttoriin ja sanoin sille naiselle,että minulla on kyllä aikaa, istun vaikka aamuun asti mut sä käsittelet sen asian nyt. Ja en oikeesti lähteny siittä minnekkään. Seuraavat asiakkaat hönki jo niskaan. Tuli tätille kiire. Ja asia selvis.

Mä en sinuna odottelis.

mua inhoittaa olla Velkaa, siksi oon nyt jo alkanut maksamaan lainaa pois. Tai oikeastaan sovittiin pankin kanssa että alan maksamaan sitä pois elokuussa, kun nykyinen rahatilanne on mitä on.

Täytyy jättää makaroonit ostamatta ja tutustua perunan ihmeelliseen maailmaan. Ne tosiaan ovat melko monipuolinen ravinnonlähde. :)

[QUOTE="aapee";24035253]Täytyy jättää makaroonit ostamatta ja tutustua perunan ihmeelliseen maailmaan. Ne tosiaan ovat melko monipuolinen ravinnonlähde. :)[/QUOTE]

Peruna on, mikäli syöt vain sen ravinteikkaan osan siitä, mitä kyllä vahvasti epäilen.

[QUOTE="vieras";24035243]Elä rakas ystävä jää odotteleen. Heti huomenissa joko menet paikanpäälle tai soitat ja pistät vauhtia siihen käsittelyyn.
Näin minäkin tein aikoinaan. Aina kysyttiin jotain uutta lappia ja lippua. Ja aina sanottiin et vielä menee ja minä kiltisti odotin. Ja aina taas piti vaan lähettää joku uus lappu.
Meni hermot ja kävelin konttoriin ja sanoin sille naiselle,että minulla on kyllä aikaa, istun vaikka aamuun asti mut sä käsittelet sen asian nyt. Ja en oikeesti lähteny siittä minnekkään. Seuraavat asiakkaat hönki jo niskaan. Tuli tätille kiire. Ja asia selvis.

Mä en sinuna odottelis.[/QUOTE]

sinne voisi kyllä soitella. Se työkkärin täti kyllä selitti jotain että jonkun lautakunnan täytyy käsitellä asiaa kun olen työmarkkinatuen ja peruspäivärahan välimaastossa. Sossun ei kuulemman ole asiaa kun olen kerran oikeutettu työkkärin tukeen ja asumislisään.

[QUOTE="tööt";24035261]Peruna on, mikäli syöt vain sen ravinteikkaan osan siitä, mitä kyllä vahvasti epäilen.[/QUOTE]

kuori vai? Nyt on uusien pottujen aika, eli syön penkin. Lohkoperunoista tulee hyviä kuoren kanssa. :)

[QUOTE="aapee";24035262]sinne voisi kyllä soitella. Se työkkärin täti kyllä selitti jotain että jonkun lautakunnan täytyy käsitellä asiaa kun olen työmarkkinatuen ja peruspäivärahan välimaastossa. Sossun ei kuulemman ole asiaa kun olen kerran oikeutettu työkkärin tukeen ja asumislisään.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Toimeentulotukea hakemaan, mars. Jollei sulla ole varallisuutta/ helposti realisoitavaa omaisuutta, niin olet ihan varmasti oikeutettu toimeentulotukeen kunnes työttömyysetuus on maksussa.

[QUOTE="aapee";24035286]kai täytyy sotia periaatteita vastaan ja käydä siellä anomassa tukea. Pystyisi keskittymään paremmin työnkin hakuun kun ei tarvitsisi stressata rahaasioita.[/QUOTE]

Joo, ja saisit ostettua protskupitoista ruokaa ja kasviksiakin.

Yhteistyössä