MITÄ TARKOITTAA S-PROG. -37 NML/L ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

alppi

Uusi jäsen
30.01.2009
2
0
1
hei kaikille.
olen jo vuoden yrittänyt saada lasta ja kun ei oo viel tullut niin kävin gynekologilla viime viikolla ja vastaus tuli että S-PROG. -37 NML/L matala ov.häiriö. tietääkö joku mitä se tarkottaa, voinko mä saada lapsia..????

S-PROG on mun mielestä seerumin (veren) progesteroni, eli keltarauhashormoniarvo. Ja voisko ov.häiriö tarkoittaa ovulaatiohäiriötä?

P.S Sairaahoitajan parerit löytyy piirongin laatikosta, mutta vuodet kotiäitinä ovat tyhjentäneet pään tuolta osin.. :)

Tuo progesteroniarvo kertoo siitä, onko ovulaatio tapahtunut. Googlaa, niin päädyt laboratorioiden sivuille, joilla viitearvot näkyvät. Jos ovulaatiohäiriö tarkoittaa tuossa sitä, että munasolu ei kasva/irtoa, sitä on mahdollista hoitaa monellakin tavalla. Lievin hoito lienee suun kautta otettavat tabletit.

Tulkinta

Viitearvot:

Naiset follikulaarivaihe 0.3-2.5 nmol/L, luteaalivaihe 7-80 nmol/l. RIA:lla 31.10.2008 asti: Naiset follikulaarivaihe 1 - 7 nmol/l, luteaalivaihe 14 - 62 nmol/l.

Progesteroni on pääasiassa keltarauhasen ja raskauden aikana istukan tuottama steroidihormoni, jota käytetään keltarauhasen toiminnan arvioimiseen. Pitoisuus on korkeimmillaan keski-luteaalivaiheessa. Jos hedelmöitystä ei tapahdu, progesteronipitoisuus palaa lähtötasolleen jo ennen kuukautisten alkua.

Luteaalivaiheessa mitattu kohonnut progesteronipitoisuus (yli 8 nmol/l 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua) osoittaa ovulaation tapahtuneen. Keltarauhastoiminta katsotaan normaaliksi, jos yksi arvo 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua ylittää 25 nmol/l tai kolmen arvon yhteissumma ylittää 45 nmol/l, kun näytteet on otettu 5-10 päivää ennen kuukautisten alkua.

Seerumin progesteroni kohoaa raskauden aikana ja se voi nousta tasolle 1000 nmol/l loppuraskaudessa. Postmenopausaalisilla naisilla progesteronipitoisuus on matala.

Yhteistyössä