Mitä tarkoittaa kutsussa rento pukeutuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulujuhliin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulujuhliin

Vieras
Miehen firman pikkujoulukutsut ens viikolla ja sinne saa ottaa avecin mukaan.
Miehen työkaverit, samoin mies pistämässä tummaa pukua, joten miten minun kuuluu pukeutua?

MIKSI miehet on menossa tummassa puvussa, jos kutsussa lukee "rento pukeutuminen"?
Sillä kyllähän se tarkoittaisi rentoa ja epämuodollista asua (naisella esim ne farkut ja vaikka joku nätti vähän paljettinen t-paita). Mutta hupsultahan se tuntuu, jos oma mies on tummassa puvussa.
Mutta hassua sekin on, jos menette kaikki viimeisen päälle hienoissa vaatteissa ja ohjelmassa onkin jotain johon se oikeasti "rento" asu olisi tarpeen.

No esimerkiksi pikkumusta on ihan sopiva, jos mies laittaa tumman puvun. Tosin itse ymmärtäisin sen rennon pukeutumisen tummaa pukua rennommaksi, esimerksi siistit farkut, t-paita tai kauluspaita ja irtotakki. Tosin naisella menisi minusta tässäkin tilanteessa pikkumusta, mutta asusteet voisivat tietysti olla vähän vähemmän prameita. Tai sitten joku muu kotelomekko. Naisena en kyllä mielelläni laita farkkuja juhliin, ellei sitten kyse ole ihan jostain kotibileistä. :)

Sääntö nro 1: Nainen pukeutuu aina saman tasoisesti kuin mies ja miehen pukeutuminen määrittää naisen asun juhlavuuden.
Sääntö nro 2: Mikäli kutsussa on esitetty pukeutumisohje eli pukeutumiskoodi, tulisi sitä noudattaa.

Pukeutumiskoodeina käytetään tavallisesti jotain seuraavista:

Asu vapaa:
Kutsut ovat vapaamuotoiset ja vieraat saavat päättää pukeutumisestaan itse.

Arkipuku, casual, smart casual:
Arkipukuna voi miehellä olla värillinen puku ja naisella housupuku tai leninki. Jos kutsussa on pukeutumisohjeena Casual, asu voi olla hyvinkin rento. Smart casual on astetta siistimpi asu, jolloin voi pukeutua tummahkoon pukuun, mutta jättää solmion pois. Naisille sopii tuolloin jakkupuku tai siisti housuasu.

Tumma puku tai vierailupuku:
Miehellä voi olla musta, tummansininen tai mustanharmaa puku. Takki voi olla yksi- tai kaksirivinen. Yksirivisen takin kanssa voi käyttää puvunkankaasta tehtyä liiviä. Juhlavin paidan väri on valkoinen ja solmion väri helmenharmaa. Mikäli tilaisuus on epävirallinen, voi solmiossa olla hillittyjä kuvioita. Kenkinä käytetään mustia ohutpohjaisia nauhakenkiä. Sukkien tulee olla tarpeeksi pitkät, mustat ja ohuet.

Nainen voi pukeutua kevyeen jakkupukuun, leninkiin tai leninki-jakku -yhdistelmään. Avajais- ja cocktailtilaisuuksiin nainen voi yhdistää asuunsa käsineet. Asun ollessa hillitty tai yksivärinen, voi käyttää myös koruja, kunhan ne eivät ole liian isoja, eikä niitä ole liikaa. Kengiksi sopii esimerkiksi sirot avokkaat. Laukku saa olla pienehkö olkalaukku. Hattua voidaan käyttää päivätilaisuuksissa mikäli se sopii asuun, iltaisin hattua ei käytetä.

MUTTA noin huomiona vaan: Jos dresscode on rento, niin tummapuku solmioineen ei taida olla ihan kutsun mukainen asu.

[QUOTE="vieras";27610478]No esimerkiksi pikkumusta on ihan sopiva, jos mies laittaa tumman puvun. Tosin itse ymmärtäisin sen rennon pukeutumisen tummaa pukua rennommaksi, esimerksi siistit farkut, t-paita tai kauluspaita ja irtotakki. Tosin naisella menisi minusta tässäkin tilanteessa pikkumusta, mutta asusteet voisivat tietysti olla vähän vähemmän prameita. Tai sitten joku muu kotelomekko. Naisena en kyllä mielelläni laita farkkuja juhliin, ellei sitten kyse ole ihan jostain kotibileistä. :)[/QUOTE]

No kiva se on olla jossain kotelomekossa ja sitten pikkujoulukansa viedään ajamaan mikroautoilla...
Oikeasti siihen rentopukeutuminen pyyntöön on yleensä joku syy...

No kiva se on olla jossain kotelomekossa ja sitten pikkujoulukansa viedään ajamaan mikroautoilla...
Oikeasti siihen rentopukeutuminen pyyntöön on yleensä joku syy...

Kai tällaisesta olisi ilmoitettu etukäteen? Kyllä mun saamissa kutsuissa on aina ollut jokin maininta, jos ohjelmassa on jotain, mikä pitää huomioida pukeutumisessa. Tyyliin "illan ohjelmaan kuuluu kevyttä liikunnallista, vauhdikasta toimintaa" tai "päivä sisältää ulkonaoloa, joten huomioithan riittävän lämpimän pukeutumisen". Todella moukkamaista järjestäjältä, jos esim. mikroautoilusta ei mainita lainkaan etukäteen, koska monet ihan arkenakin voivat pukeutua hameeseen ja korkokenkiin.

Eli minä tulkitsisin toiveen rennosta pukeutumisesta ihan vain toiveena välttää liikaa pönötystä ja yrityksenä luoda rennompi ilmapiiri.

onepiece1.jpg

• Tykkää
Reactions: waninka
Rennon pukeutumisen peruskäsite on miehillä farkut ja niihin sopiva pikkutakki. Naisilla likimain kaikki, mikä näyttää siistiltä työvaatteelta olipa hame tai housut.

Rennon asun käsite vaihtelee aika lailla. Törmään pukukoodeihin työni puolesta ja ajattelen aina niin, että se, joka laittaa kutsuun rento asu ottaa myös vastuun vieraiden asuratkaisuista. Ikä, asema, ammatti vaikuttavat siihen, mitä kukin valitsee kaapistaan. Ja silloin ei oikeastaan voi kellekään mennä sanomaan onko valinta liian hienoa tai liian arkista.

Rennon asun koodina on yleensä osoittaa vieraille, että juhlissa ei nipoteta.

Hekottelin juuri yhdelle miestutulle,joka järkkäsi isolla rahalla juhlat ja koodina rento asu. Hän itse tälläsi päällensä puvun ja krakan ja hermoili onko tarpeeksi siisti. Suurin osa vieraista tuli nimenomaan rennoissa vaatteisa ja sankari pönötti tällingissä kaiken keskellä :D

Uusimmat

Yhteistyössä