Mitä tapahtuu jos en suostu lastensuojeluviranomaisen vaatimuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Kannattaa lukea lastensuojelulaki, siitä selviää niin viranomaisten, kuin sun omatkin oikeudet ja velvollisuudet: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417

luulen (tietoa mulla ei asiasta kuitenkaan ole), siis tuon lain puitteissa päättelen, että asia jatkuu siten, että lastensuojeluviranomaiset joutuvat hakemaan oikeuden päätöksen tarkistaakseen tilanteenne. Tarkoittaako se sitten esim. väliaikaista huostaanottoa, sitä en tiedä, mutta jos itse olisin tilanteessasi, niin aamulla soittelisin heille oma-aloitteisesti ja olisin hyvin yhteistyöhaluinen ja -kykyinen. Sillä yrittäisin välttää suuremmat vaikeudet.

Kuten tuossa edellä joku kirjoitti että psykologin juttusille tai sit jotain muuta perhetyöntekijää kotiin tms.

Entäs jos ei halua sellaisia? Meillä mies suostuisi tähän tapaamiseen mutta ei halua mitään ulkopuolista perhetyöntekijää meille tai minnekään kallonkutistajalle (omien sanojensa mukaan).

Jos meille tulis ilmoitus niin olisin mielettömän ystävällinen sille tädille puhelimessa ja sanoisin että tervetuloa :) Pullakahvit keittelisin ja sanoisin rauhallisesti, että hassua kyllä että meistä on tehty ilmoitus, koska mielestäni meillä on kaikki ok. Selität myös rauhallisesti että se tuntui aika loukkaavalta, vaikka ymmärrät että asiat ovat aina tarkistettava. Jos itse olisin se sossutäti niin epäilykset heräisivät viimeistään siinä vaiheessa jos joku suuttuisi puhelimessa ja sanoisi että ei meille saa tulla! Olet siis varmaan tietämättäsi antanut itsestäsi ihan väärän kuvan. Nyt vain siis soittamaan ja sopimaan tapaaminen asiallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kuten tuossa edellä joku kirjoitti että psykologin juttusille tai sit jotain muuta perhetyöntekijää kotiin tms.

Entäs jos ei halua sellaisia? Meillä mies suostuisi tähän tapaamiseen mutta ei halua mitään ulkopuolista perhetyöntekijää meille tai minnekään kallonkutistajalle (omien sanojensa mukaan).

Toi riippuu siitä mitä huomioita tekevät.
Jos esim näytät rättiväsyneeltä ja lapset huutavat jaloissa niin voivat ehdottaa perhetyöntekijää hoitamaan lapset muutaman tunnin vaikka kerran viikossa et saisit levätä ja saisit sitä kuuluisaa omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:

Jos esim näytät rättiväsyneeltä ja lapset huutavat jaloissa niin voivat ehdottaa perhetyöntekijää hoitamaan lapset muutaman tunnin vaikka kerran viikossa et saisit levätä ja saisit sitä kuuluisaa omaa aikaa.

Missä tapauksissa ne sit suosittelee/pakottaa psykologille?

En mä rättiväsynyt ole (tai muutenkaan väsyny) mutta lapset joskus huutaa ja kiukkuaa. Ei mulla mitään siivoojaa ja yksityistä lastenhoitajaa vastaan ole mutta ei niille ole tarvetta. :) Annan ne ennemmin niille jotka niitä oikeesti tarvii.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän Suomessa yksikään lapsi saisi apua, jos viranomaiset tekisivät päätöksiä pelkästään puhelimitse. Harva vanhempi varmaankaan tunnustaa hakkaavansa lapsiaan ja jos sossu näitä puhelinkeskusteluja uskoisi, tulisi monessa kodissa aika rumaa jälkeä. Joten päästä ap täti käymään, pääset tuosta ahdistuksesta ja täti voi paneutua oikeisiin apua tarvitseviin lapsiin.

no just näin. Sossun rouva (HUOMHUOM tädittelystä loukkaantunut!!) soittaa ja siihen kerrotaan, että ryyppään ja huoraan ja vielä pieksen lapsia.

oisko hienoa jos niillä ois protokolla, että kysyvät yllämainitut ja jos vastaus on ei ni se olisi että hyvää loppuelämää?

Juu eihän se niin mene....

Eihän Suomessa yksikään lapsi saisi apua, jos viranomaiset tekisivät päätöksiä pelkästään puhelimitse. Harva vanhempi varmaankaan tunnustaa hakkaavansa lapsiaan ja jos sossu näitä puhelinkeskusteluja uskoisi, tulisi monessa kodissa aika rumaa jälkeä. Joten päästä ap täti käymään, pääset tuosta ahdistuksesta ja täti voi paneutua oikeisiin apua tarvitseviin lapsiin.

no just näin. Sossun rouva (HUOMHUOM tädittelystä loukkaantunut!!) soittaa ja siihen kerrotaan, että ryyppään ja huoraan ja vielä pieksen lapsia.

oisko hienoa jos niillä ois protokolla, että kysyvät yllämainitut ja jos vastaus on ei ni se olisi että hyvää loppuelämää?

Juu eihän se niin mene....

Jos huomaavat et oisit masentunut tai jos havaitsevat jotain häikkää parisuhteessa yms.

Pakottaa? Ne tukitoimet ovat kuule yhteiskunnalle sen verran kalliita, ettei niitä väkisin tuputeta, ellei ole todellista syytä. Sellainen äiti, joka väittää lapsistaan, haluaa kuulla miksi joku toinen on huolissaan lapsista.

Jos huomaavat et oisit masentunut tai jos havaitsevat jotain häikkää parisuhteessa yms.

Mutta ei kai ne voi PAKOTTAA jos ei halua parisuhteen tai masennuksen takia mennä psykologille. Ei mun käsittääkseni, eihän?

Tosin täytyy vielä mainita että en ole tietääkseni masentunut ja siksi pelkäänkin että ne "keksii" jotain tällaista ja joudun lähteen "väkisin" juttusille vaikken sitä tarvii.

Siksi en halua tavata sossua koska ei mielestäni ole tarvetta. Ja olen täysin kyllästynyt meidän ahdisteluun, ahdistelisivat niitä joilla on sille tarvetta.

Ainakin täällä meillä avun saaminen on melkoisen mahdotonta, joten todella hyvin heikosti pitää olla asiat, jos teille siivoja tai lastenhoitaja tulisi. Enpä usko, että psykologillekaan laitetaan, jos et itkeskele tai muuten ole masentuneen oloinen. Psykologille saattaisi täällä meidän kaupungissa päästä jonkun viikon odottelun jälkeen.

Pakottaa? Ne tukitoimet ovat kuule yhteiskunnalle sen verran kalliita, ettei niitä väkisin tuputeta, ellei ole todellista syytä.

Mulle on tuputettu silti. Lapseni sairastui vakavasti erääseen yleiseen lastentautiin ja sairaalan sosiaalityöntekijä tuli kysymään tarvitaanko siivousapua kotiin. öö... Miten nämä asiat liittyvät toisiinsa?

Kiitoksia teille ystävällisille vastaajille! :) Nyt tiedän enemmän käytännöistä ja ehkä jopa voisin päästää sen sossun käymään meillä. Tosin en halua silleen että oon yksin ja niitä tulee monta. Haluan joko niin että mä ja yksi sossu tai sitten mä+mies ja 1-2 sossua.

Kiitoksia teille ystävällisille vastaajille! :) Nyt tiedän enemmän käytännöistä ja ehkä jopa voisin päästää sen sossun käymään meillä. Tosin en halua silleen että oon yksin ja niitä tulee monta. Haluan joko niin että mä ja yksi sossu tai sitten mä+mies ja 1-2 sossua.

Alkuperäinen kirjoittaja enkä ollut edes yh:
Pakottaa? Ne tukitoimet ovat kuule yhteiskunnalle sen verran kalliita, ettei niitä väkisin tuputeta, ellei ole todellista syytä.

Mulle on tuputettu silti. Lapseni sairastui vakavasti erääseen yleiseen lastentautiin ja sairaalan sosiaalityöntekijä tuli kysymään tarvitaanko siivousapua kotiin. öö... Miten nämä asiat liittyvät toisiinsa?

Ehkä hää ajatteli että et jaksa tai kerkeä siivoamaan kun sairaalassa joudut lapsen luona olemaan. Ihan hyvää hää tarkotti.

No jospa ottaisit vähän aikuisemman asenteen ja ihan rohkeasti KESKUSTELISIT asioista sen sosiaalityöntekijän kanssa. Pyydä käymään ja kuuntele mitä sanovat ja kerro mitä mieltä olet.

Ei sitä oikeesti pysty itse päättämään. Oletko aika nuori vai muuten yksinkertainen? Ne tulee, eikä niiden tarvi kysellä mitä sinä haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja anneli:
Ap, asutte ilmeisesti kerrostalossa?

Joo, niin asutaan. :)

Tai oikeastaan :( Ku just tällä hetkellä haluaisin asua jossain muualla ettei kukaan tekis meistä perättömiä ilmoja...

Käske ne sossut kotiisi ja näytä että kaikki ok. Sen jälkeen muutatte pois kerrostalosta.

Näin.

kunhan eivät kyttää meitä jatkuvasti!

Sitä mä pelkään eniten että tästä seuraa joku "tarkkailukierre" vaikkei ole tarvetta. Siksi pelkään kun olin aika töykeä sossun tädille. :ashamed: Olin töykeä koska v*tutti suunnattomasti tällainen perätön LOUKKAAVA ilmoitus. Ja todellakin osaan olla aika v-mäinen jos suutun.

Mä varmaan itkisin onnesta jos meille tarjottaisiin siivousta, eikä edes ole sairasta lasta.

Sossut työskentelevät yleensä työpareina eli kaks sossua varmaan tulis.

Olisittekohan muka oikeasti saaneet siivousapua? En usko ennenkuin oikeasti joku saa. Meillekin sairaalan sosiaalityöntekijä lupaili, että saa mitä apua vain tarvitsee. Kysyimme sitten, että olisiko mahdollista saada lastenhoitoapua. Olisi saatu - hoitaja löytyi, mutta se olisi maksanut meille 29 euroa tunti.

Yhteistyössä