Mitä tapahtuu jos en suostu lastensuojeluviranomaisen vaatimuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Joku on tehny meidän perheestä ilmoituksen, sossutäti soitti ja vaati tapaamista mutta sanoin etten suostu ku ei ole mitään hätää eikä tarvetta. En tiedä mikä syy vois olla mistä on ilmo tehty.

Mitä ne voi tehdä jos en suostu sen tädin tapaamisvaatimukseen? Ja nyt en kaipaa mitään haukkumisia tai muuta sellaista "mikset suostu, pelkäätkö jotain.." vaan ihan realistisia tietoja tms. siitä miten juttu jatkuu, mitä ne voi tehdä jne.

No luulisin, että jos tosiaan et suostu minkäänlaiseen tapaamiseen, tulevat kotikäynnille ja jos et päästä sisään, tulevat myöhemmin poliisin kanssa. Mutta yleensä lastyensuojeluilmoituksessa riittää, kun jompikumpi vanhemmista käy kerran tätiä moikkaamassa, jos siis ihan vaan rutiinitarkastus tehdyn ilmoituksen perään.

kyl ne vaan taitaa tulla käymää sun tahdosta riippumatta. Poliisien kanssa ne pääsee sisään. Ei kyl lapsille hirvee kiva juttu, jos poliisienki tarvii tulla.. Mieti vielä et jos vapaa ehtosesti näytät et teil on kaikki hyvin!

Siinä tilanteessa, kun teistä on tehty ilmoitus, sinä et voi arvioida onko teillä hätää tai tarvetta. Sossulla on velvollisuus tarkistaa asia. Jos ette suostu vapaaehtoisesti, sitten pakolla eli poliisin kanssa. Lapset voidaan myös mahdollisesti määrätä väliaikaisesti huostaan.

Ilkivaltaisesti tehdystä lastensuojeluilmoituksesta voi tehdä rikosilmoituksen.

Mä olen vaan niin v*ttuuntunut tähän asiaan (täti soittelee koko ajan ja vaatii tapaamista...) kun mun mielestä ei ole syytä mennä tapaamiseen. Ne kuitenkin vaan keksii jotain syitä huostaanottoon tai muuhun seurantaan. Ja sitä me ei nyt tarvita tai haluta. Sen verta huonoja juttuja oon näistä ls-viranomaisista lukenut ja kuullut. Ettei niistä pääse eroon koskaan.

Ei uskonut puhelimessakaan kun sanoin että ei oo tarvetta millekään "avulle" tai tapaamiselle. Täti vaan väitti että "ei teillä kuitenkaan asiat oo kunnossa". :headwall: Mistä se tietää, varsinkin kun kaikki on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mä olen vaan niin v*ttuuntunut tähän asiaan (täti soittelee koko ajan ja vaatii tapaamista...) kun mun mielestä ei ole syytä mennä tapaamiseen. Ne kuitenkin vaan keksii jotain syitä huostaanottoon tai muuhun seurantaan. Ja sitä me ei nyt tarvita tai haluta. Sen verta huonoja juttuja oon näistä ls-viranomaisista lukenut ja kuullut. Ettei niistä pääse eroon koskaan.

Ei uskonut puhelimessakaan kun sanoin että ei oo tarvetta millekään "avulle" tai tapaamiselle. Täti vaan väitti että "ei teillä kuitenkaan asiat oo kunnossa". :headwall: Mistä se tietää, varsinkin kun kaikki on ok.

Suosittelen juristin hommaamista, sillä kyllä ne jotain kehittelevät kiusaksenne

Alkuperäinen kirjoittaja fh:
kyl ne vaan taitaa tulla käymää sun tahdosta riippumatta. Poliisien kanssa ne pääsee sisään. Ei kyl lapsille hirvee kiva juttu, jos poliisienki tarvii tulla.. Mieti vielä et jos vapaa ehtosesti näytät et teil on kaikki hyvin!

Ei kai ne nyt poliisia mukaansa ota. Tai ylipäätään voi sisälle tulla jos ei oo mitään syytä niin vahvoihin toimiin ryhtyä, eikö poliisiin vaadita vähintään vahva epäily väkivallasta tai jotain... En vaan halua nyt enää lisäharmeja, miksi jonkun idiootin piti tehdä ilmo, varmaan joku lapsen itkuun kyllästyny naapuri. Mutta minkäs teet kun vauva itkee yöllä.

Ei ne niitä noin vaan keksi
Mee vaan rohkeasti käymään-tottakai alkaavat epäilemään, kun et edes suostu sinne menemään

Whaaaat? Kaikki on kunnossa, mutta sä pelkäät, että ne keksii syitä huostaanottoon. Tota jos kaikki on kunnossa, niin miten ihmeessä sä tollasta olet saanut päähäsi?

en halua pelotella,mutta kyllä ne vaan tulee poliisien kanssa jos heillä on epäilys ettei lasten asiat ole kunnossa.
kun ilmoitus on tehty laki velvoittaa heitä tarkistamaan lasten tilanteen.

Kannattaa oikeasti suostua ihan vaapaaehtoisesti siihen tapaamiseen, koska muuten ne ihan oikeasti tulevat sit vaikka väkisin ja saavat kanssa luvan siihen. Pääset helpommalla, kun osoitat itse haluukkuutta selvittää asian, sun vastahakoisuus vaan saa ne epäilemään kaikkea, mutta sulla on kyllä oikeus tietää syy minkä takia ne vaativat sitä tapaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi :
hankaloitat nyt omaa tilannettasi entisestään? Miksi joku olisi tehnyt ilmoituksen perättömästi? Onko niin, ettette itse näe metsää puilta?

Kaikki on kyllä ihan kunnossa. Ei meillä tapella, lapsi ei itke päivisin (paitsi kun satuttaa itsensä ja silloinkin itku loppuu lyhyeen), kukaan ei satuta ketään edes henkisesti ja yöllä nukkumaan meno on vaikeeta, siksi lapsi itkee öisin... siksi epäilen että naapuri on ilmon takana.

MIksi et halua tavata heitä?
Eiks toi ois paras hoitaa mahdollisimman nopeesti pois päiväjärjestyksestä niin saatte jatkaa rauhassa elämäänne jos kerran kaikki on kunnossa.

Kyl ls- viranomaisista pääsee eroon heti kun toteavat et teillä on kaikki ok. Heillä tosiaan on velvollisuus tarkastaa KAIKKI ilmoitukset halusitte sitä tai ette.
Heillä on sit omat keinonsa jos perhe on vastahakonen, sillä sillonhan vasta heillä epäilykset todella heräävät.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi :
hankaloitat nyt omaa tilannettasi entisestään? Miksi joku olisi tehnyt ilmoituksen perättömästi? Onko niin, ettette itse näe metsää puilta?

Kaikki on kyllä ihan kunnossa. Ei meillä tapella, lapsi ei itke päivisin (paitsi kun satuttaa itsensä ja silloinkin itku loppuu lyhyeen), kukaan ei satuta ketään edes henkisesti ja yöllä nukkumaan meno on vaikeeta, siksi lapsi itkee öisin... siksi epäilen että naapuri on ilmon takana.

Niin mutta tosiaan tuosta että kieltäydyt tapaamisesta ja kerrot puhelimessa et kaikki on kunnossa ni teet vain itsellesi hallaa ja olet jo niin tehnyt.

Enpä usko, että tässä maassa huostaanottoja tuosta vaan tehdään, paremminkin pitäisi tehdä, mutta katsellaan ja jutellaan vaan.. Suosittelisin olemaan avoin ja tapaamaan sossun. Niiden velvollisuus on selvittää tilanne, jos lastensuojeluilmoitus on tehty. Miksi ihmeessä pelkäät?

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
MIksi et halua tavata heitä?
Eiks toi ois paras hoitaa mahdollisimman nopeesti pois päiväjärjestyksestä niin saatte jatkaa rauhassa elämäänne jos kerran kaikki on kunnossa.

Kyl ls- viranomaisista pääsee eroon heti kun toteavat et teillä on kaikki ok. Heillä tosiaan on velvollisuus tarkastaa KAIKKI ilmoitukset halusitte sitä tai ette.
Heillä on sit omat keinonsa jos perhe on vastahakonen, sillä sillonhan vasta heillä epäilykset todella heräävät.

En halua tavata koska ei mielestäni ole aihetta. Ja pelkään että kaikesta huolimatta me joudutaan johonkin ihme seurantaan. (Mä vähän hermostuin tädille puhelimessa... :ashamed: ja pelkään että se lisää harmeja.)

Yhteistyössä