Kuinka etsiä kadonnutta, jos kukaan ei tee asialle mitään?

maximillianna

Aktiivinen jäsen
18.11.2006
2 533
0
36
Eli pikkusiskoni kadonnut kesken koulu päivän perjantaina. Edellisen kerran otti hatkat 30.12.2007. Jolloin karkasi perhekodin sauna osastolta kaverin kanssa. Tytöt saatiin tuolloin kiinni seuraavana päivänä. Nyt siskoni ollut kadoksissa viime perjantaista lähtien. Perhekoti teki samaisena perjantaina katoamisilmoituksen poliisille. Mutta mitä poliisi tekee?? Eipä juuri mitään. Tytöstä tehty näköhavaintoja ja ilmoitettu poliisille, muttei tyttöä löydy. |O
Poliisi kuulemma on se joka tekee, jos tekee, ilmoituksen lehteen tms. Mitä suku voi yehdä? Istua kotona odottamassa?
Nyt EN KAIPAA kasvatus neuvoja, en saarnaa siitä miksi tyttö perhekodissa tai kokemuksia perhekodeista. Vaan neuvoja ja vinkkejä mitä voisin tehdä.
Olen tyttöä etsinyt sieltä missä se voi olla, kierrellyt valokuvan kanssa iltaisin nuorten keskuudessa kaupungilla ja huolto asemilla.

Minkä ikäinen tyttö?
Vaikka eipä se perhettä lohduta, mutta ikävä tosiasia on, että poliisilla on "parempaakin tekemistä" kun ettiä karanneita teinejä. Ei netosiaan tee oikein mitään, varsinkaan jos ikää jo yli 16.

Varmaan suurin syy että poliisi ei ainakaan kovin näyttävästi tee mitään on se, että siskostasi on tehty näköhavaintoja eli tiettävästi voi hyvin ja sit kun on kerran aiemminkin karannut eli kohtelevat karkulaisena ei kadonneena... luulisin..

Varmaan olet jo nämäkin paikat käynyt läpi... mutta ehdotan kuitenkin;
(netti)kahvilat, kirjastot, juna- ja bussiasemat ja ostoskeskukset...
Tuli sekin mieleen että jos tyttö on sijoitettu oman kotipaikkakunnan ulkopuolelle niin ehkä hän tavalla tai toisella on hakeutunut tuttuun ympäristöön ja vanhojen kavereiden luo?

Kylläpä joo.. Tyttö on kuopio siilinjärvi akselilla. Eli kotipaikallaan ja siellä missä kaverit liikkuvat.Oli karkuri tai kadonnut niin kyse alaikäisestä lapsesta! Ja se mikä käsittää, että toinen voi hyvin kaksi piippuista, sillä tietääkseni alkoholijuomat ja muut päihdyttävät aineet eivät kuulu alaikäiselle saati, että saisivat voimaan hyvin.

Liekkö lain silmissä sallittua tehdä itse katoamisalmoitus ja levitellä sitä yläasteille ja huoltsikoille yms.

Onko tyttö rekisteröitynyt irciin tai johonkin vastaavaan? Sitä kautta voisi koittaa yhteyttä suoraan tyttöön.

Yksin jos on liikkeellä, niin tuskin on mihinkään etemmäs lähtenyt. Tosiaan pyörii jossain, missä tuttuja--> mahdollinen majapaikka. Kaverit eivät tietysti helposti puhu.

Ei kai poliisit voi teitä kieltää ilmoitusta laittamaan, jolleivat itse halua. Minä kyllä sanoisin poliiseille, että otan itse yhteyttä lehdistöön, jos poliisit ei vaivaudu. Iltapäivälehdet varmaan tekis jutun, kun onhan niissä vähän väliä näitä juttuja kadonneista. Mitä enemmän kasvot on näkyvillä, sen paremminhan tyttö löytyy.

Onks noi kaikki perhekotikarkurit aina siellä idässä? Mä kaveerasin joskus ... no, vuosiajavuosia sitten semmosen pojan kanssa (se oli sillon 14v->), ja asui perhekodissa. Se karkasi sieltä miljoonasti, kunnes siellä tapahtui jotain, millä karkaamiset estettiin (en muista mitä ne teki). Aina kun se karkasi, niin se lähti Riihimäelle. Tai Hesaan. Aina. Pummilla junassa ja silleen - kavereita joka puolella maata - helppoa kuin heinänteko.

Mitä tossa voi tehdä, kuin odottaa... Koska se tyttö voi olla jo pirun kaukana. Kyllä se palaa, jossain vaiheessa.

no eikös ne atsonki (siis atso luoman) vanhemmat pistäneet katoamisilmotukset lehtiin ja olipa maikkarillaki se ilmotus. ja katoamisesta ei ollu ku alle vuorokausi. tosin tilanne oli hänen kohdallaan hieman eri (levätköön rauhassa).

mutta siis mikä laki kieltää katoamisilmotuksen tekemisen? siis semmosen missä on kuva ja laitatte niitä kouluihin sun muihin. EI MIKÄÄN LAKI kiellä etsimästä omaistaan!

ja tuo on vähän vaikia tilanne, poliisit luultavasti aattelee justiin niinku piprane ema sanoi:karkulainen ja että kyllä se routa porsaan kotiin ajaa.

niin ja kysymykseen mitä suku voi tehdä? lähteä etsimään porukalla.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Onks noi kaikki perhekotikarkurit aina siellä idässä? Mä kaveerasin joskus ... no, vuosiajavuosia sitten semmosen pojan kanssa (se oli sillon 14v->), ja asui perhekodissa. Se karkasi sieltä miljoonasti, kunnes siellä tapahtui jotain, millä karkaamiset estettiin (en muista mitä ne teki). Aina kun se karkasi, niin se lähti Riihimäelle. Tai Hesaan. Aina. Pummilla junassa ja silleen - kavereita joka puolella maata - helppoa kuin heinänteko.

Mitä tossa voi tehdä, kuin odottaa... Koska se tyttö voi olla jo pirun kaukana. Kyllä se palaa, jossain vaiheessa.

kuopio-siilinjärvi-alue ei ole itää....

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

Itä-Suomen lääniin kuuluu kyllä :whistle: ...

Mutta ei ne kaikki täältä ole. Kyllä niitä Lausteeltakin aina lähti poikia lipettiin.
Ja eikös tässä kahta tyttöä ole etsitty, jotka jostain keski-suomesta, vai oliko pohjoisesta, ovat karanneet (perhekodista)?

No on se nyt itäisessä Suomessa! En mä idällä mitään Venäjää tarkoittanutkaan.

No on se nyt itäisessä Suomessa! En mä idällä mitään Venäjää tarkoittanutkaan.

ahaaa.... okei. :D miun mielestä ei oo vaikka kuuluuki itäsuomen lääniin.

:hug: Eipä siinä paljoa voi.. kiertää kaikki mitä vois kuvitella, että ois olinpaikkana. Kyttien työskentelyyn ei näy paljoa voivan vaikuttaa, mäkin soittelin (samanlainen tapaus siis ollut) kytille erästä osoitetta, missä ois karkulainen voinut olla, vaan ei niitä sillon kiinnostanut. Menin itse odottaa sen osoitteen lähistölle ja kun karkulaisen huomasin, otin niskasta kiinni ja vein omille kämpille "puhutteluun" aiheesta ei saa mua huolestuttaa :kieh:
Hatkat kuitenki on ihan ok, mut se et huolissaan venailee niin ei oo kivaa :(
Eiköhän se sieltä lähipäivinä ilmesty, kun on lomailunsa lomaillut.

Itelläni oli irc-galleriassa ilmoitus tytöstä. Ylläpito poisti sen. Tyttö itse tai ylläpito poisti myös tytön profiilin. Tyttö karkas kummallakin kerralla ilman rahaa! Silti päässyt kulkemaan minne halunnut. Mitä olen tietoja saanut niin kaverit biffaavat sitä sun tätä. Tytöllä myös täysi-ikäisiä kavereita. Ja löysimpä perjantai iltana tytön sellaisiakin kavereita, joita en olisi toivonut tytöllä olevan..

se voi häiritä poliisien työskentelya jos itse laitatte lehteen ilmoituksen. soittelet nyt vaan kaikki kaverit ja sukulaiset läpi, kun niiltä useinmiten nuo karkulaiset löytyy. Perhekodissa ainakin on tiedot noista kavereista sitä kautta. Ircit ja muut tarkkailuun

Tiedän mitä on katsoa sivusta kun alaikänen karkuteillä. Kaverini napattiin kiinni kavereiden avulla, eli sana kiertään ja kavereille sanotaan että ei missään nimessä kyseiselle henkilölle saa kertoa että kaverit juonessa mukana, sit vaan johdattelu paikkaan jossa joku aikuinen odottaa häntä kiinni otettavaksi. Tämä toimi ainakin yhden todella vaikean nuoren kiinni ottamisessa.

Yhteistyössä