Mitä on vikaa lapsessa tai aikuisessa jos lapsi pelästyy 2-3 siiderin/oluen juontia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasmies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vähän vääristetty totuus sinällään, kun ei voi tietää sitä aikaa missä ne 3 tölkkiä on juonut. Ei voi sanoa että on harjoitellut tai alkkis vain tuon perusteella.

Esimerkiksi jos ensimmäisen ottaa ruuan kanssa n. klo 17, seuraavan saunassa klo 20 ja viimeisen illalla leffaa katsoessa klo 22-23,niin enpä sanoisi että siinä humalaan tulee.

Miten arvasinkin, että joku tarttuu tähän...en nyt viitsinyt erikseen antaa tarkkoja aikarajoja, mutta varmasti ihan yleisen elämänkokemuksen perusteella voi päätellä, mitä tässä ajetaan takaa :).

Jännää lukea kokemuksistasi.

Minäkin olen asunut Italiassa monta vuotta, enkä kyllä törmännyt moiseen. Marisätkien polttajiin kyllä, mutta olivat lapsettomia nuoria. Vanhempiin "pienessä sievässä" en törmännyt koskaan.

Minä olen asunut koko ikäni SUomessa ja silti tämän palstan ns. arkielämä yllättää, en ole vastaavaan törmännyt omassa arjessani vaikka maa on sama :)

[QUOTE="vieras";29066015]Miten arvasinkin, että joku tarttuu tähän...en nyt viitsinyt erikseen antaa tarkkoja aikarajoja, mutta varmasti ihan yleisen elämänkokemuksen perusteella voi päätellä, mitä tässä ajetaan takaa :).[/QUOTE]

Ymmärrän, mutta tartuin siihen koska onhan se nyt täysin eriasia juoda 3 tölkkiä puoleen tuntiin, kuin koko illan aikana hiljalleen. :)

Mutta kun ei olla juotu, kun ei vaan yksinkertaisesti maistu, niin se tilanne olis hänelle ihan outo.
...

Se, mistä tämän ahdistuksen ylipäätään huomasin, oli tilanne, jossa join alkoholitonta siideriä. Lapsi kysyi ihmeissään, että äiti, juotko sä viinaa. Selitin, että en, tässä ei ole alkoholia mukana.

Eikö tässä nyt ole jonkinlainen ristiriita: toisaalta "ei vaan yksinkertaisesti maistu" mutta toisaalta sitten kumminkin "join alkoholitonta siideriä"? Ei alkoholittoman ja tavallisen siiderin/oluen makuero niin mullistavan suuri ole, että olisi kovin todennäköistä, että toinen ei yksinkertaisesti maistu mutta toista lipittelisi ihan mielellään.

Ei ehkä ole kovin terve lähtökohta hyvälle alkoholikasvatukselle, jos vanhempien oma suhtatuminen alkoholiin on kovin ristiriitaista. Miten pieni lapsi muuten keksi käyttää varsin leimaavaa ilmausta "juotko sä viinaa" - eikö teillä nähdä eroa kossulla ja kaljalla?

Tarjoatko muuten alkoholitonta siideriä/olutta lapsille - ja miten perustelet?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mä en tajua. Vähän väliä täällä valitetaan, että äijät dokaa liikaa ja nyt kaikki onkin raivoraittiita. Jokin tässä yhtälössä nyt mättää. Mutta tärkein havainto on se, että KUKAAN EI OLE KOHTUUKÄYTTÄJÄ.

Eri ihmiset kirjoittamassa? Täällä yksi perhe, jossa alkoholia käytetään nykyisin lähinnä ruoanlaitossa. Mies sai niin kamalan krapulan pari vuotta takaperin ettei ole halunnut enää alkoholiin suotta koskea. Minä olen ollut raskaana ja imetellyt muutaman vuoden putkeen, joten alkoholi pois kuvioista. Eikä tuota nyt koe niin tarpeelliseksi. Ehkä juhlissa voisin pari annosta ottaa, kunhan imetys on takanapäin. Meillä ei ole syynä juomattomuuteen uskonto tai alkoholiongelmat itsellä/sukulaisilla.

Hämmentävä kommentti oli tuossa alkupäässä, jossa samassa virkkeessä puhuttiin kohtuukäytöstä ja aamukrapulasta. Onko kohtuukäyttäjä henkilö, joka juo harvoin, mutta kunnon kännit? Suomalainen juomamalli?

Ei hyvää päivää :D
etsi mulle Indian Pale Ale-tyypinen alkoholiton olut tai todella maukas punaviini jossa ei ole alkoholia! :)

ja lisäksi, juon alkoholia siksikin että se kivasti rentouttaa. Ja tähän turha sädekehää kiillottavien aivan turha lässyttää, että rentoudutte lenkillä tai salilla. Niin teen minäkin.

[QUOTE="vieras";29065872]Miksi muuten juot alkoholia, jos ei se tunnu missään?[/QUOTE]

oletko ajatellut että se mikä 70 kiloisesta miehestä on kohtullista, eikä vielä esim näy päälle voi olla pineikokoiselle alle 50 kiloa painavalle liikaa. Minun tytär, vaikka on 19v on 148 cm pitkä ja painaa vaan 42 kiloa, joten ei voi verrata sitä etä esim sinä juot 3 siideriä tai hän. hän humaltuuu varmasti nopeammin

Paitsi jos Data onkin alle 148 cm pitkä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29065353:
minusta syynä on pätemisen tarve, tarve näyttää että on hyvä vanhempi, ja hänen mielestään se hyvä vanhempi on raivoraitis. tai sitten syynä voi olla trauma, jos vaikka kotona on käytetty alkoholia runsaasti ja on pelännyt, tai edellisessä suhteessa ollut alkoholin käyttäjä puolisona. tai sitten ei minkäänlaista kokemusta alkoholista, ja näin ollen luulee, että jo se yksi tai kaksi saa ihmisestä jonkun ihme örveltäjän

öö.. Joku tulee palstalle ja kysyy, ottaisitko kolme siideriä kun lapsesi on nukkumassa. Osa vastaa, että en ottaisi, koska he kokevat alkoholin juomisen paljon mielekkäämmäksi silloin, kun ei ole lasten kanssa. Siitä seuraa, että heidät haukutaan jeesustelijoiksi, tiukkapipoiksi, traumatisoituneiksi jne. ja heidän lapsensa tuleviksi alkoholisteiksi (eivät opi kotona juomatapoja).

Sitten joku tulee ja kysyy voisiko hieman avata tätä mielipidettä.. Sitten kun toteaa, että tulee siitä kolmesta jo hiprakkaan ja ei halua olla hiprakassa lasten seurassa, niin haukkuminen jatkuu edelleen. Mikähän siinä on niin vaikea käsittää, että osa vaan osaa olla kotona paljon rennommin silloin kun on selvinpäin.

• Tykkää
Reactions: mars bébé
Jännää lukea kokemuksistasi.

Minäkin olen asunut Italiassa monta vuotta, enkä kyllä törmännyt moiseen. Marisätkien polttajiin kyllä, mutta olivat lapsettomia nuoria. Vanhempiin "pienessä sievässä" en törmännyt koskaan.

Italiassa minunkin mielestani juodaan huomattavan vahan alkoholia. Kaikissa muissa maissa ymparilla ja pohjoisempana alkoholin kaytton on paljon runsaampaa.

Mutta Italiassakaan ei varmasti keskustella voiko lasten aikana juoda kolme siideria :D.

[QUOTE="ama";29066263]öö.. Joku tulee palstalle ja kysyy, ottaisitko kolme siideriä kun lapsesi on nukkumassa. Osa vastaa, että en ottaisi, koska he kokevat alkoholin juomisen paljon mielekkäämmäksi silloin, kun ei ole lasten kanssa. Siitä seuraa, että heidät haukutaan jeesustelijoiksi, tiukkapipoiksi, traumatisoituneiksi jne. ja heidän lapsensa tuleviksi alkoholisteiksi (eivät opi kotona juomatapoja).

Sitten joku tulee ja kysyy voisiko hieman avata tätä mielipidettä.. Sitten kun toteaa, että tulee siitä kolmesta jo hiprakkaan ja ei halua olla hiprakassa lasten seurassa, niin haukkuminen jatkuu edelleen. Mikähän siinä on niin vaikea käsittää, että osa vaan osaa olla kotona paljon rennommin silloin kun on selvinpäin.[/QUOTE]

Siinä toisessa ketjussa Astro aloitti heti muiden teilaamisen ja alkoi paasaaminen räkäkänneistä yms. Säälittävää, että tuo ihminen ei tajua muuta kuin oman tapansa. On ilmeisesti alkoholistiperheestä kun on noin kovat traumat. Miehelleen kyllä sallii alkoholinkäytön ja mieskin pitää sitä hyvänä kun ottaa kohtuudella, mutta muille eivät salli samaa vaan muut on alkoholisteja jotka vetävät räkäkännin. En ymmärrä millä perusteella tuo pariskunta luulee olevansa muiden yläpuolella. Alkaa jo tympimään tuo itsensä korostaminen yms. sonta mitä täällä kirjoittelevat.

[QUOTE="vieras";29066097]Eri ihmiset kirjoittamassa? Täällä yksi perhe, jossa alkoholia käytetään nykyisin lähinnä ruoanlaitossa. Mies sai niin kamalan krapulan pari vuotta takaperin ettei ole halunnut enää alkoholiin suotta koskea. Minä olen ollut raskaana ja imetellyt muutaman vuoden putkeen, joten alkoholi pois kuvioista. Eikä tuota nyt koe niin tarpeelliseksi. Ehkä juhlissa voisin pari annosta ottaa, kunhan imetys on takanapäin. Meillä ei ole syynä juomattomuuteen uskonto tai alkoholiongelmat itsellä/sukulaisilla.

Hämmentävä kommentti oli tuossa alkupäässä, jossa samassa virkkeessä puhuttiin kohtuukäytöstä ja aamukrapulasta. Onko kohtuukäyttäjä henkilö, joka juo harvoin, mutta kunnon kännit? Suomalainen juomamalli?[/QUOTE]

Etkö ole vielä kuullut, ettei alkoholi jää äidinmaitoon. Toi on myytti, joka kumottiin juuri hiljan tv:ssä jossain tiedeohjelmassa.
Ei se tietty vauvan kanssa kannata kovin paljon naukkailla, koska vauva-arki on väsyttävää, mutta siis ei se imetykseen vaikuta mitenkään. Joten toi äidinmaidosta jankutus alkaa jo mennä vähän vanhanaikaseksi.

[QUOTE="Lis";29066269]Italiassa minunkin mielestani juodaan huomattavan vahan alkoholia. Kaikissa muissa maissa ymparilla ja pohjoisempana alkoholin kaytton on paljon runsaampaa.

Mutta Italiassakaan ei varmasti keskustella voiko lasten aikana juoda kolme siideria :D.[/QUOTE]

Mitä juodaan lounaalla ja päivällisellä?

Jos lapsi pelkää aikuisen vähäistäkin alkoholinkäyttöä, niin takana voivat olla huonot kokemukset humalaisesta vanhemmasta tai muista aikuisista tai sitten pelottelu - jos alkoholista puhutaan suurena mörkönä eikä lapsilla ole kokemusta kohtuukäytöstä, niin ajatuskin alkoholista voi saada tolaltaan.

Meillä lapset eivät ole ikinä puuttuneet meidän alkoholinkäyttöömme. Tosin poika vitsaili äskettäin ulkomaille kavereiden kanssa reissuun lähtevälle isälleen, että isi varmaan juo siellä kaljaa. :)

Varmaan joillakin käytös muuttuu vähäisestäkin määrästä, mutta minun kokemusteni perusteella suurin osa aikuisista voi juoda 3-4 siideriä tai viinilasillista rauhallisessa tahdissa illan mittaan ruoan yms. kanssa ilman että se näkyy käytöksessä yhtään mitenkään.

Itse rakastan kuohuviiniä ja etenkin shampanjaa ja juon mielelläni ruoan kanssa viiniä. Meillä alkoholi on täysi-ikäisten juoma, siitä keskustellaan ihan normaalisti eikä se näytä tuottavan ahdistusta kenellekään. Lapset eivät ole erityisen kiinnostuneita alkoholista, ja etenkin teinityttö näyttää olevan mieluummin streittari tässäkin suhteessa, mikä sopii hyvin meille.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="vieras";29066039]Minä olen asunut koko ikäni SUomessa ja silti tämän palstan ns. arkielämä yllättää, en ole vastaavaan törmännyt omassa arjessani vaikka maa on sama :)[/QUOTE]

:D

Palstaelämä on vertaansa vailla :)

[QUOTE="vieras";29065005]Miksi alkoholin käyttäminen olisi parasta? Jos tarkoitat punaviinin antioksidantteja, ne saa muualtakin kyen muun muassa tummasta suklaasta tai marjoista. Punaviiniä ei tarvi terveyden takiakaan litkiä. Tuskinpa kukaan sitä vain terveysvaikutusten takia juo. Juhlatilaisuuksissa on tapana varata alkoholitonta maljajuomaa, todella epäkohteliasta jos näin ei ole tehty. Alkoholia ei siis tarvitse juoda juhlamaljojen takiakaan. En ymmärrä miksi pitäisi juoda jotain sellaista mistä ei ole mitään hyötyä.[/QUOTE]
PEESI!
21st Century Health Care, Resveratrol, Red Wine Extract, 90 Capsules - iHerb.com
siitä saat punaviinin terveysvaikutteet tablettien muodossa.
seuraava selitys?;)

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29065353:
minusta syynä on pätemisen tarve, tarve näyttää että on hyvä vanhempi, ja hänen mielestään se hyvä vanhempi on raivoraitis. tai sitten syynä voi olla trauma, jos vaikka kotona on käytetty alkoholia runsaasti ja on pelännyt, tai edellisessä suhteessa ollut alkoholin käyttäjä puolisona. tai sitten ei minkäänlaista kokemusta alkoholista, ja näin ollen luulee, että jo se yksi tai kaksi saa ihmisestä jonkun ihme örveltäjän
Kylläpä alkoholia nauttivilla on kova puolustautumisen tarve.

Aivan nyanssitajutonta kuvitella lapsen ahdistuksen johtuvan känniörvellyksestä. Kyse tietysti siitä, että lapsi kokee epämiellyttäväksi vanhemman muuttumisen, koska lapsi haluaa, että kaipaa turvaa ja tasapainoa. Vähän sama kuin aikuinen ihminen alkaisi seurustelemaan jonkun kanssa ja sitten kyseinen tyyppi ilmestyisi välillä vaikka vessasta silmät lasittuneina ja muuttuneena ja omituisena. Ja että tämä sama toistuisi aina ja siihen ei voisi itse vaikuttaa. Pitäisi vaan tottua.

[QUOTE="vieras";29066868]Aivan nyanssitajutonta kuvitella lapsen ahdistuksen johtuvan känniörvellyksestä. Kyse tietysti siitä, että lapsi kokee epämiellyttäväksi vanhemman muuttumisen, koska lapsi haluaa, että kaipaa turvaa ja tasapainoa. Vähän sama kuin aikuinen ihminen alkaisi seurustelemaan jonkun kanssa ja sitten kyseinen tyyppi ilmestyisi välillä vaikka vessasta silmät lasittuneina ja muuttuneena ja omituisena. Ja että tämä sama toistuisi aina ja siihen ei voisi itse vaikuttaa. Pitäisi vaan tottua.[/QUOTE]
Ja kun se lapsi on täysin riippuvainen vanhemmastaan, eikä hänellä ole tietoa ja ymmärrystä käsitellä asiaa.

[QUOTE="vieras";29066868]Aivan nyanssitajutonta kuvitella lapsen ahdistuksen johtuvan känniörvellyksestä. Kyse tietysti siitä, että lapsi kokee epämiellyttäväksi vanhemman muuttumisen, koska lapsi haluaa, että kaipaa turvaa ja tasapainoa. Vähän sama kuin aikuinen ihminen alkaisi seurustelemaan jonkun kanssa ja sitten kyseinen tyyppi ilmestyisi välillä vaikka vessasta silmät lasittuneina ja muuttuneena ja omituisena. Ja että tämä sama toistuisi aina ja siihen ei voisi itse vaikuttaa. Pitäisi vaan tottua.[/QUOTE]

2-3 siideristä lasittunut katse? :laugh: :laugh:

Mä olen baarimikko ja voin kertoa, että kyllä tuohon tarvitaan paljon enemmän.

2-3 siideristä lasittunut katse? :laugh: :laugh:

Mä olen baarimikko ja voin kertoa, että kyllä tuohon tarvitaan paljon enemmän.

baarimikkona sun pitäsi tietää että alkoholi vaikutta erikokoisisn ihmisiin erilailla. Vaikka meidän 18v poika on yli 170 ja painaa noin 65 kiloa, tuli hän humalaan kolmesta kaljasta, tietysti koska ei ollut koskaan ennen juonut. Tytär 19v tulee edellee kolmesta aika tuiteriin, koska on pienikokoinen ja alle 150cm pitkä ja painaakin noin 42-44 kiloa. Kyllä minäkin muistan kun olin ollut monta vuotta juomattta niin kyllä se yksi olut meni päähän.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä