Mitä on vikaa lapsessa tai aikuisessa jos lapsi pelästyy 2-3 siiderin/oluen juontia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasmies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierasmies

Vieras
Toiseen ketjuun viitaten, millainen aikuinen tulee 2-3 siideristä känniin ja alkaa känniörveltämään tai millainen lapsi ahdistuu nähdessään aikuisella alkoholia lasissa tölkissä?

Onko todella sellaisia aikuisia jotka hihittelevät pitkin seiniä parista siideristä, vaikka sitten 0,5l tölkkejä olisi? Miten vitussa joku vetää känniörvellys tai huoltamiskyvyttömyys kortin esiin 2-3 miedosta annoksesta alkoholia?

Minusta, jos monot lähtee alta 3 pienestä sidukasta illan mittaan (esim. 2-3 tuntia) niin suosittelen tosiaan olemaan kokonaan ottamatta.

Luulen, että tuollaisten kommenttien taustalla on
a) trauma alkoholista
b) ääretön pätemisen tarve parempana vanhempana
c) katkeruus kun elämä muka meni ohi kun synnytti
tai

d) mikä muu?

Keksiikö joku d) kohtaan jotain järkevää?

Toiseen ketjuun viitaten, millainen aikuinen tulee 2-3 siideristä känniin ja alkaa känniörveltämään tai millainen lapsi ahdistuu nähdessään aikuisella alkoholia lasissa tölkissä?

Onko todella sellaisia aikuisia jotka hihittelevät pitkin seiniä parista siideristä, vaikka sitten 0,5l tölkkejä olisi? Miten vitussa joku vetää känniörvellys tai huoltamiskyvyttömyys kortin esiin 2-3 miedosta annoksesta alkoholia?

Minusta, jos monot lähtee alta 3 pienestä sidukasta illan mittaan (esim. 2-3 tuntia) niin suosittelen tosiaan olemaan kokonaan ottamatta.

Luulen, että tuollaisten kommenttien taustalla on
a) trauma alkoholista
b) ääretön pätemisen tarve parempana vanhempana
c) katkeruus kun elämä muka meni ohi kun synnytti
tai

d) mikä muu?

Keksiikö joku d) kohtaan jotain järkevää?

Mä itse tiedän, että mun käytös muuttuu jo pienestä määrästä alkoholia: Katse on erilainen, puhe eri kuuloista jne. Mä nään sen ihan itse kun katson peiliin. En itse tunne oloani mukavaksi edes pienessä hiprakassa lasten seurassa.

Vasta kysymys: Jos 2-3 siideriä ei muuta ihmisen oloa mihinkään, niin miksei voisi ottaa alkoholitonta? Stowford pressillä on esim. hyvänmakuinen 0,5 promillea sisältävä siideri, joka on käymällä valmistettu :)

Uskon, että mun lapseni ahdistuisi. Hän ei ole koskaan nähnyt kumpaakaan meistä humalassa, ei edes yhden tai kahden juoman jälkeisessä tilassa. Ja vaikka ollaan kovasti yritetty selittää, ettei muutaman juoman nauttiminen ole paha asia eikä tee kenestäkään pulsua, hän ei yhtää tykkää kun joku juo. Me siis ei muutenkaan juoda juurikaan. Mä en juo lainkaan ja mies juo korkeintaan kaksi kertaa vuodessa, silloin kun tyttö ei ole paikalla.

Ihan ensin, yksi annos on yksi annos, riippumatta sen vahvuudesta.
Toiseksi, mikä oikeus sulla on määritellä mikä on oikea annosmäärä josta kuuluu humaltua?
Jos sun oma alkoholinkulutus on sitä luokkaa ettei esim kolme 0,5l tölkkiä siideriä tunnu missään, sä olet joko aika isokokoinen nainen tai useamman kerran viikossa alkoholia käyttävä äiti.

Itse saatan satunnaisesti ruuan kanssa ottaa lasin viiniä tai vaihtoehtoisesti kuoharia juhlatilaisuudessa lasten läsnäollessa, sen enempää en oikeastaan halua ottaa lasteni (2 ja 6v) tai muoden pienten lasten läsnäollessa.

No mun lapsi tietää että alkoholi voi olla vaarallista ja tietää että ihmisen käytös muuttuu (nähnyt känniläisiä), sen takia hän hermostuu jos näkee äidillään vaikkapa kaljan kädessä. Ei tykkää ollenkaan.

Itse en juo muutenkaan, mutta joskus jos olen juonut niin en todellakaan ole tehnyt sitä lasten nähden, koska tulen hiprakkaan jo puolikkaasta siideristä :D en halua että lapset näkevät, koska he eivät selvästikkään halua että äiti on "kännissä".

koska suomessa eletään edelleen kieltolain ikeen alla, alkoholia pitää juoda piilossa, piste. Alkoholi on yksi kansallinen trauma jota pitää helliä ja silitellä ikuisuuksiin saakka. Ei puhettakaan tavallisesta käytöstä, jolloin lapsetkin (ehkä kenties) oppisivat kohtuukäytön. Siirrostetaan vaan sukupolvelta toiselle sitä pelkoa ja traumaa että joku saa tietää että nautit lasillisen viiniä.

Musta tossa on omituista jos tollasesta ahdistuu. On vanhempien velvollisuus opettaa lapselle alkoholin kohtuukäyttöä. Se on kuitenkin osa yhteiskuntaa niin on hyvin omituista jos ei ruuan kanssa tai vaikka telkkaria katsoessa voi viinilasillista juoda ilman, että lapsi hyperventiloi.

Itse en tunne yhtään pariskuntaa jossa vanhemmat eivät kävisi ulkona tuulettumassa. Tapana on, että vuorotellen käydään, harvemmin lapsi on hoidossa yötä. Kyllä se lapsi aamulla näkee krapulaisen ihmisen ja on kumma jos siitä ahdistuu.

Suomalaiseen alkoholikäyttökulttuuriin liittyy historiallisesti useita suuria traumoja. Näsitä syistä senteet alkoholiin ovat suunnattoman kielteiset eikä Suomessa perinteisesti ole katsottu hyvällä erityisesti NAISTEN alkoholinkäyttöä, edes vähäistä.

Nämä asenteet tuntuvat jylläävän yhä edelleen. Vaikka kovasti on toitotettu " eurooppalaisen alkoholinkäyttökulttuurin" perään, ei silti osata ajatella, että joku voisi nauttia alkoholista muuten, kuin humaltumistarkoituksessa. Jos "älä juo ikinä mitään jos olet synnyttänyt" -asenteet jatkavat eloaan, oppivat lapaset jatkossakin toimimaan kuten palstan naiset nyt: ahdistamaan ihan tavallisesta "eurooppalaisesta juomakulttuurista" nauttivia kanssaeläjiään - ja oikeasti ihan turhasta.

Kukaan aikuinen ei oikeasti tule kaatokänniin kahdesta siideristä. Tutkimusten mukaan ihminen on esim. nukuttuaan alla 5 tunnin yöunet yhtä edevastuuton kuin promillen humalassa. Siis kaikki pienten lasten vuoksi valvovat vanhemmat olisivat yhtä edesvastuuttomia ja kykenemättömiä vanhemmuuteen kuin kolme siideriä juoneet...

Kolme 0,5 litran siideriä tarkoittaa viittä alkoholiannosta. Kyllä siitä humaltuu monikin, ja humaltumisen myötä käytös muuttuu. Varmasti lapsia ahdistaa nähdä oma vanhempansa humalassa. Enemmän pidän erikoisena, että joku ei humaltuisi viidestä annoksesta...

[QUOTE="...";29064341]Musta tossa on omituista jos tollasesta ahdistuu. On vanhempien velvollisuus opettaa lapselle alkoholin kohtuukäyttöä. Se on kuitenkin osa yhteiskuntaa niin on hyvin omituista jos ei ruuan kanssa tai vaikka telkkaria katsoessa voi viinilasillista juoda ilman, että lapsi hyperventiloi.

Itse en tunne yhtään pariskuntaa jossa vanhemmat eivät kävisi ulkona tuulettumassa. Tapana on, että vuorotellen käydään, harvemmin lapsi on hoidossa yötä. Kyllä se lapsi aamulla näkee krapulaisen ihmisen ja on kumma jos siitä ahdistuu.[/QUOTE]

Pitääkö sitä ruveta ihan tarkoituksella juomaan, jotta lapsi oppii kohtuukäytön? Että vaikkei muuten juo koskaan, niin lapsen vuoksi pitäisi juoda? Kun kaikki ei vaan tykkää juoda. Mä en ole lopettanut juomista lapsen vuoksi, ei vaan maistu. Ja vaikka me ollaan kuinka tuosta kohtuukäytöstä puhuttu, hän varmasti ahdistuisi jos näkisi meistä jomman kumman juomassa. Ei hän siitä hyperventiloi, jos muut juo. Meidän juominen olisi ihan eri asia.

Uskon, että mun lapseni ahdistuisi. Hän ei ole koskaan nähnyt kumpaakaan meistä humalassa, ei edes yhden tai kahden juoman jälkeisessä tilassa. Ja vaikka ollaan kovasti yritetty selittää, ettei muutaman juoman nauttiminen ole paha asia eikä tee kenestäkään pulsua, hän ei yhtää tykkää kun joku juo. Me siis ei muutenkaan juoda juurikaan. Mä en juo lainkaan ja mies juo korkeintaan kaksi kertaa vuodessa, silloin kun tyttö ei ole paikalla.
:laugh:

Ei jumalauta. Ei tällaisia ihmisiä VOI oikeasti olla muualla kuin tällä palstalla. Vain palstaämmien miehet juovat yhden oluen jouluna ja toisen juhannuksena.

Hohhoijaa. Sitten heräsin ja päästin kissan ulos.

Miten lavastat kaksi eri hetkeä olemaan identtiset?

Samalla logiikallahan esim. lasten kanssa olopäivänä ei saa nussia miehen kanssa kun se voi johtaa hyvään ja leppoisaan oloon ja lapset ahdistuu kun äiti on niin sekaisin kun se vaan hymyilee.

Helpoinhan tuo on ottaa joku verrokki ja oma itse, juottaa 3 sidukkaa ja videokuvata sit tapahtumat. Outoa selitellä, ettei alko vaikuta mitenkään.

[QUOTE="wtf";29064366]:laugh:

Ei jumalauta. Ei tällaisia ihmisiä VOI oikeasti olla muualla kuin tällä palstalla. Vain palstaämmien miehet juovat yhden oluen jouluna ja toisen juhannuksena.

Hohhoijaa. Sitten heräsin ja päästin kissan ulos.[/QUOTE]

No ei ole pakko uskoa. Mun mieheni ei ole juomatta mun käskystäni. Mulle olisi ihan sama vaikka kävisi harva se viikonloppu baarissa. Vaan kun ei sillekään maistu. Eikä liity uskontoon tms. mitenkään. Sittenhän mä vasta hirveä palstaämmä olisinkin, jos vielä pakottaisin miehen juomaan :D.

[QUOTE="vieras";29064351]
Kukaan aikuinen ei oikeasti tule kaatokänniin kahdesta siideristä. Tutkimusten mukaan ihminen on esim. nukuttuaan alla 5 tunnin yöunet yhtä edevastuuton kuin promillen humalassa. Siis kaikki pienten lasten vuoksi valvovat vanhemmat olisivat yhtä edesvastuuttomia ja kykenemättömiä vanhemmuuteen kuin kolme siideriä juoneet...[/QUOTE]

tai ajamaan autoa... Pitäisikö lakia muuttaa? Kumpaan suuntaan? Kuinka moni valvova vanhempi ajaa autoa?

[QUOTE="wtf";29064366]:laugh:

Hohhoijaa. Sitten heräsin ja päästin kissan ulos.[/QUOTE]

Mä en tajua. Vähän väliä täällä valitetaan, että äijät dokaa liikaa ja nyt kaikki onkin raivoraittiita. Jokin tässä yhtälössä nyt mättää. Mutta tärkein havainto on se, että KUKAAN EI OLE KOHTUUKÄYTTÄJÄ.

Pitääkö sitä ruveta ihan tarkoituksella juomaan, jotta lapsi oppii kohtuukäytön? Että vaikkei muuten juo koskaan, niin lapsen vuoksi pitäisi juoda? Kun kaikki ei vaan tykkää juoda. Mä en ole lopettanut juomista lapsen vuoksi, ei vaan maistu. Ja vaikka me ollaan kuinka tuosta kohtuukäytöstä puhuttu, hän varmasti ahdistuisi jos näkisi meistä jomman kumman juomassa. Ei hän siitä hyperventiloi, jos muut juo. Meidän juominen olisi ihan eri asia.

Miksi ihmeessä lapsi ahdistuisi teidän juomisestanne, jos ette ole koskaan juoneet/örveltäneen hänen nähtensä? Oletteko pelotelleet häntä sitten ihan kauheasti alkoholin vaaroista? :O

Miten te ihmiset juotte kotona, jos lapsi "ahdistuu"?

Sanotteko: "Katsokaa, nyt isi juo saunakaljan! Tämä on alkóholia ja se muuttaa isin käytöstä kohta. Isi on pian hassumpi ja ehkä puhuu hassuja. Pian hän ei enää voi ajaa autoa!"

Ei meillä sen kummemmin lapset ihmettele mitään saunakaljoja tai viinilasillisia sunnuntaipäivällisellä. Ei ne edes kysy juomista mitään.

Teettekö te alkoholista tosi ison numeron vai miten, ihan konkreettisesti, se lasten ahdistus välittyy? Ja kyse on siis niistä kyseessä olleista kolmesta siideristä /vastaavasta määrästä alkoholia.

Mä en tajua. Vähän väliä täällä valitetaan, että äijät dokaa liikaa ja nyt kaikki onkin raivoraittiita. Jokin tässä yhtälössä nyt mättää. Mutta tärkein havainto on se, että KUKAAN EI OLE KOHTUUKÄYTTÄJÄ.

Eikä haittaa vaikka joisi ja hoitaisi lasta, mutta kuitenkin valitetaan jo jos mies tulee myöhään kotiin ja nukkuu krapulaansa pois.

[QUOTE="eee";29064385]Miksi ihmeessä lapsi ahdistuisi teidän juomisestanne, jos ette ole koskaan juoneet/örveltäneen hänen nähtensä? Oletteko pelotelleet häntä sitten ihan kauheasti alkoholin vaaroista? :O[/QUOTE]

:headwall: Voi jeesus maria kun ei ole sisälukutaitoa.... Mä olen varmaan kahteen otteeseen sanonut, että lapsen kysyessä alkoholista ollaan puhuttu kohtuukäytöstä. Siitä, että muutama lasillinen ei tee kenestäkään alkoholistia ja että ruuan kanssa on ihan ok ottaa viiniä ja juhlissa onnittelumaljoja jne jne. Koska täällä päin noita alkoholisteja kuitenkin on, hän on vissiin jotenkin ajatellut, että tuohon jamaan kaikki päätyy jos juo alkoholia. Kyllä se asenne varmaan ajan myötä muuttuu ja hän tajuaa ottaa vähän rennommin, mutta nykytilanne on se, että varmasti ahdistuisi meidän juomisesta.

Yhteistyössä