Mitä on vikaa lapsessa tai aikuisessa jos lapsi pelästyy 2-3 siiderin/oluen juontia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasmies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toiseen ketjuun viitaten, millainen aikuinen tulee 2-3 siideristä känniin ja alkaa känniörveltämään tai millainen lapsi ahdistuu nähdessään aikuisella alkoholia lasissa tölkissä?

Onko todella sellaisia aikuisia jotka hihittelevät pitkin seiniä parista siideristä, vaikka sitten 0,5l tölkkejä olisi? Miten vitussa joku vetää känniörvellys tai huoltamiskyvyttömyys kortin esiin 2-3 miedosta annoksesta alkoholia?

Minusta, jos monot lähtee alta 3 pienestä sidukasta illan mittaan (esim. 2-3 tuntia) niin suosittelen tosiaan olemaan kokonaan ottamatta.

Luulen, että tuollaisten kommenttien taustalla on
a) trauma alkoholista
b) ääretön pätemisen tarve parempana vanhempana
c) katkeruus kun elämä muka meni ohi kun synnytti
tai

d) mikä muu?

Keksiikö joku d) kohtaan jotain järkevää?

Meillä lapset eivät ole tottuneet näkemään aikuisilla koskaan kädessään mitään alkoholipitoista, ovat pelästyneet kerran kauppareissulla humalaista joka meinasi horjahtaa heidän päälle, eivät tosin kavahtele jos näkevät jonkun juovan alkoholia, tietävät aikuisten juomista sen mitä olen kertonut.
Tohon B vaihtoehtoon en usko, minä en pidä itseäni parempana ihmisenä vaikken alkoa käytäkkään.
C vaihtoehtoa en ymmärtänyt?

[QUOTE="vieras";29064547]No haittaahan se ruokataukoviini Suomessa, koska se on laitonta käsittääkseni...

Työvierailullani Keski-Euroopassa kaikki (paitsi minä) joivat lasilliset viiniä lounaalla ja se oli ihan ok.

Pointtini oli, että normaalia, järkevää suhdetta alkoholiin on vaikea lapsille opettaa, jos pari siideriä demonisoidaan. Jos perheessä aikuiset juovat viinin/oluen ilman sen kummempaa hässäkkää, välittyy viesti lapsillekin: on ihan ok juoda viini/olut. Ei sen kummempaa.

Mutta jos oluesta/viinistä tehdää kauhea haloo, huomaa sen lapsikin: "Nyt se juo viiniä!!!! Kamalaa!!!! Viini on pahasta!!!!" Ja murrosiässä se kamala ja paha ja kielletty alkaa kiinnosta...[/QUOTE]

Miksi ei voi olla juomatta? Miksi lapselle ei saisi näyttää esimerkkiä että alkoholia ei tarvita?

Jos tarvitset ns. rajan sille kuinka paljon saa viinaa vetää ja lähtökohtaisesti ihmiset ottaessaan alkoholia vetävät överit niin sanoitusti, niin sanotaanko vaikka arkijärjellä näin: Lapsen vanhempi ja aikuinen ihminen ottaa sen verran sopivasti alkoholia lapsen nukkuessa, ettei menetä järkeään ja toimintakykyään lähellekään.

MUTTA koska sulla on ongelmallinen alkoholisuhtautuminen etkä osaa ottaa kohtuudella, se lienee vaikea ymmärtää :/

Eikö kaksi annosta ole sinusta kohtuutta vaan vasta kun juo 0.5 promillen humalaan niin se on kohtuullista juomista? Join saunan jälkeen viinilasillisen ihan lasten nähden, joten lapset nyt menevät pilalle kun en juonut muutamaa kerralla?

Sinä et taida tietää mikä kohtuus on, jos viinipullo lapsen nukkuessa ei ole paha vailla muita aikuisia valvomassa lapsia.

tokkopa tässä ketjussa kukaan ole tarkottanu,että jossei juo niin tarttis alkaa juoda...lähinnä varmaan sitä että vaikka itte ei juo,se ei oikeuta toisia osottelemaan!!Emmääkä syyttele mun kaveria joka ei dokaa mutta mussuttelee khatia,yks kaveri on okee bilehile yli 40v:nä eikä juo mutta tykkää tanssia ja vähän jaella itteensä ja paljon muita erikoisia kavereita......niin kauan kuin heidän elämätapansa valinta ei vaikuta haitallisesti heidän lapsiinsa tai mun perheeseen niin mikä helvetti mää oon ketään tuomittee???

[QUOTE="vieras";29064547]No haittaahan se ruokataukoviini Suomessa, koska se on laitonta käsittääkseni...

Työvierailullani Keski-Euroopassa kaikki (paitsi minä) joivat lasilliset viiniä lounaalla ja se oli ihan ok.

Pointtini oli, että normaalia, järkevää suhdetta alkoholiin on vaikea lapsille opettaa, jos pari siideriä demonisoidaan. Jos perheessä aikuiset juovat viinin/oluen ilman sen kummempaa hässäkkää, välittyy viesti lapsillekin: on ihan ok juoda viini/olut. Ei sen kummempaa.

Mutta jos oluesta/viinistä tehdää kauhea haloo, huomaa sen lapsikin: "Nyt se juo viiniä!!!! Kamalaa!!!! Viini on pahasta!!!!" Ja murrosiässä se kamala ja paha ja kielletty alkaa kiinnosta...[/QUOTE]

Täsmälleen samaa mieltä. Jos katsotaan Keski-Eurooppaa ja alkoholikulttuuria, asenteita ja tapoja mitä liittyy alkoholiin on se aika erilaista. Kaikki lähtee kotoa. Ei kannata tehdä alkoholin käytöstä kauheaa tabua vaan opettaa että sitä voi ottaa kohtuudella ja viiniähän on todettu terveelliseksi pieninä määrinä nautittuna.

Nuoria kiinnostaa tosiaan se kielletty hedelmä ja minusta se on erittäin hieno palvelus jos lapsilleen opettaa että kohtuukäyttö on OK ja niin käyttäydytään. Se on koko yhteiskunnalle myös palvelus, meillä kun näitä alkoholi ongelmia riittää.

• Tykkää
Reactions: Kissimi
Toi valvomisen vertaus osu nappiin,nimittäin meikäläinen menee valvomisesta aivan tutkalle!!!=) Mää en tuu känniin 3oluesta tai siideristä,sori!

Ei mut justhan joku mamma sano, että valvominen ei vaikuta milleen ja kolmesta juomasta on aivan pelti kiinni. Ni se on kato totuus koska hyvä ÄITI ei juo mutta ajaa autoa vaikka siperiaan nukkumatta kuukauteen. Ja sitä ajokuntoa on helpoiten valvoa, miten? :D

[QUOTE="eee";29064462]Jos hän noin pahasti ahdistuu asiasta, niin itse kyllä pyrkisin poistamaan pelkoa ja osoittamaan, että kohtuukäyttö on ok eikä yksi viinilasillinen muuta ihmistä miksikään. Jos lapsi ei ole nähnyt koskaan kohtuukäyttöä vaan pelkästään noita alkoholisteja, niin miten hän oppii suhtautumaan terveellä tavalla alkoholiin :/[/QUOTE]

Toisin sanoen meidän pitää ruveta juomaan, jotta lapsi oppisi kohtuukäytön? Jeesus tätä palstalogiikkaa....

Jos meillä olisi tapa juoda vaikka se saunakalja tai ruokaviinit, se tuskin hetkauttaisi lasta mitenkään koska olisi tottunut siihen alusta saakka. Mutta kun ei olla juotu, kun ei vaan yksinkertaisesti maistu, niin se tilanne olis hänelle ihan outo. Ihan sama kuin yhtäkkiä pistäisin tupakaksi lapsen edessä (joo, mä en myöskään polta). Kyllä se tilanne taatusti ahdistaisi, että miksi tuo nyt noin tekee.

Eikä meitä vaivaa se, että lapsi ahdistuisi meidän juomisesta. Kun me ei kerran juoda, niin ei hän myöskään ahdistu. Se, mistä tämän ahdistuksen ylipäätään huomasin, oli tilanne, jossa join alkoholitonta siideriä. Lapsi kysyi ihmeissään, että äiti, juotko sä viinaa. Selitin, että en, tässä ei ole alkoholia mukana. Lapsi kysyi, että juoko "Pertti" alkoholia (mies samoissa juhlissa). Sanoin, että juo, ja se on ihan ok kun sitä juo sopivasti eikä liikaa.

Meillä päin tosiaan on noita alkoholisteja ja tyttö pelkää niitä. Joten todennäköisesti hänen aivonsa yhdistävät, että alkoholistit juo alkoholia, siksi ne on tuollaisia. Jos juo alkoholia, tulee tuollaiseksi. Paha mun on mennä sinne aivoihin kääntämään katkaisijaa, kun kerran selittäminen ei toistaiseksi häntä vakuuta.

• Tykkää
Reactions: mars bébé
[QUOTE="Jenis";29064606]Niinpä. Entäs polkupyöräily, onko tankojuoppouteen jotain rajaa?[/QUOTE]

Ei, vaan siinä edellytetään alkoholin vaikutuksen alaisena vaaran aiheuttamista toisille. Esimerkiksi jos meinaat törmätä johonkin. Tämä ottaa yksilölliset erot huomioon.

Eikö kaksi annosta ole sinusta kohtuutta vaan vasta kun juo 0.5 promillen humalaan niin se on kohtuullista juomista? Join saunan jälkeen viinilasillisen ihan lasten nähden, joten lapset nyt menevät pilalle kun en juonut muutamaa kerralla?

Sinä et taida tietää mikä kohtuus on, jos viinipullo lapsen nukkuessa ei ole paha vailla muita aikuisia valvomassa lapsia.

Varmasti "menevät pilalle" jos otat liikaa, käyttäydyt omituisesti/pelottavasti ja tuo vielä toistuu usein tai harvemminkin.

Koska kaikki me ollaan yksilöitä on turha mitään rajoja, määriä sanoa. Mä tuun humalaan jo 3 siideristä mutta monet kaverini eivät. Tässä on niin suuria eroja mutta eiköhän vastuullinen vanhempi tiedä omat rajansa ja osaa juoda kohtuullisesti.

Miksi ei voi juoda alkoholia (jolla on todettu jopa terveysvaikutuksia). Miksi lapselle ei saisi näyttää esimerkkiä, että kohtuukäyttö on OK?

[QUOTE="vieras";29064575]Miksi ei voi olla juomatta? Miksi lapselle ei saisi näyttää esimerkkiä että alkoholia ei tarvita?[/QUOTE]

Täsmälleen samaa mieltä. Jos katsotaan Keski-Eurooppaa ja alkoholikulttuuria, asenteita ja tapoja mitä liittyy alkoholiin on se aika erilaista. Kaikki lähtee kotoa. Ei kannata tehdä alkoholin käytöstä kauheaa tabua vaan opettaa että sitä voi ottaa kohtuudella ja viiniähän on todettu terveelliseksi pieninä määrinä nautittuna.

Nuoria kiinnostaa tosiaan se kielletty hedelmä ja minusta se on erittäin hieno palvelus jos lapsilleen opettaa että kohtuukäyttö on OK ja niin käyttäydytään. Se on koko yhteiskunnalle myös palvelus, meillä kun näitä alkoholi ongelmia riittää.

Meinaat sitten ettei Keski-Euroopassa ole alkoholismia tai alkoholin juomisesta aiheutuneita ongelmia kuten perheväkivaltaa, lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa...

Thing again.

• Tykkää
Reactions: Data
Samaa mäkin ihmettelin. Tosi surullista ja harmi ettei vanhemmat voi opettaa omalta osaltaan kohtuullista ja normaalia alkoholin käyttöä jälkikasvulleen. Ihan kun ei voisi ruokajuomana ottaa lasin viiniä tai perjantai iltana lasten nukkuessa siideriä..?! Mitä ihmettä, onko todella örveltämisestä ja alkoholin VÄÄRIN käytöstä tullut normaalia?

Itse matkusteltuani ja nähtyäni erilaisia (alkoholi)kulttuureita olen tullut siihen tulokseen että omille lapsilleni opetan että alkoholia saa nauttia - kohtuudella! Mitään ongelmaa siinä ei ole, paitsi jos on alkoholisti eikä voi ottaa pisaaraakaan :)

Joku sanoi hyvin edellisessä ketjussa, että alkoholistien lapsista tulee alkoholisteja tai absolutisteja ja kohtuukäyttäjien lapsista kohtuukäyttäjiä. Tuossa on paljon perää.

Ei voida opettaa :D alkoholin käyttöä lapsille kun molemmista meistä se maistuu uskomattoman pahalle, ollaan siis molemmat kyllä maistettu sitä ennen lapsia n.15.v sitten.

[QUOTE="Jenis";29064630]Eli kyse ei olekaan siitä että aikuisen käytös muuttuu ja se pelottaa lasta, vaan siitä, pystyykö käsittelemään vauvaa?[/QUOTE]

Minulle se on ollut tuosta syystä, muut ovat ottaneet esille käytöksen muuttumisen. Mutta käytös muuttuu jo joillakin kun katsovat urheilua. Minusta kyse on siitä aiheuttaako loukkaantumisriskin lapselle vaikka nousu ei olisi iso. Unenpuute ja jotkut lääkkeet tekevät saman mutta niissä tilanne ei ole vapaaehtoinen. Minulle riittää että on yksi kykenevä aikuinen paikalla.

[QUOTE="Vieras";29064660]Meinaat sitten ettei Keski-Euroopassa ole alkoholismia tai alkoholin juomisesta aiheutuneita ongelmia kuten perheväkivaltaa, lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa...

Thin again.[/QUOTE]

k

Toisin sanoen meidän pitää ruveta juomaan, jotta lapsi oppisi kohtuukäytön? Jeesus tätä palstalogiikkaa....

Jos meillä olisi tapa juoda vaikka se saunakalja tai ruokaviinit, se tuskin hetkauttaisi lasta mitenkään koska olisi tottunut siihen alusta saakka. Mutta kun ei olla juotu, kun ei vaan yksinkertaisesti maistu, niin se tilanne olis hänelle ihan outo. Ihan sama kuin yhtäkkiä pistäisin tupakaksi lapsen edessä (joo, mä en myöskään polta). Kyllä se tilanne taatusti ahdistaisi, että miksi tuo nyt noin tekee.

Eikä meitä vaivaa se, että lapsi ahdistuisi meidän juomisesta. Kun me ei kerran juoda, niin ei hän myöskään ahdistu. Se, mistä tämän ahdistuksen ylipäätään huomasin, oli tilanne, jossa join alkoholitonta siideriä. Lapsi kysyi ihmeissään, että äiti, juotko sä viinaa. Selitin, että en, tässä ei ole alkoholia mukana. Lapsi kysyi, että juoko "Pertti" alkoholia (mies samoissa juhlissa). Sanoin, että juo, ja se on ihan ok kun sitä juo sopivasti eikä liikaa.

Meillä päin tosiaan on noita alkoholisteja ja tyttö pelkää niitä. Joten todennäköisesti hänen aivonsa yhdistävät, että alkoholistit juo alkoholia, siksi ne on tuollaisia. Jos juo alkoholia, tulee tuollaiseksi. Paha mun on mennä sinne aivoihin kääntämään katkaisijaa, kun kerran selittäminen ei toistaiseksi häntä vakuuta.

Siis voi ei :) Tietenkään ei pidä käyttää alkoholia jos ei siitä pidä ja se on täysin fine.

Mikäli taas käyttää kuten suurin osa, niin on suotavaa ja erittäin hyödyllistä ja tärkeää opettaa lapsilleen kuinka sitä käytetään. Oma esimerkki on hyvä jos tosiaan alkoholin käytön hallitsee eikä vedä övereitä.

no esimerkiksi se että jiuo harvoin tyyliin kerran viidessä vuopdesa. siloin varmasti menee päähän se 2-3. Jotkut lääkket saattavat nopeuttaa humaltumista ja myös jos on pienikokoinne ihminen nin pari varmaan riitää. Esim meidän 19v tytär on vain 148cm pitkä ja painaakin vain 42 kiloa joten varmasti hän olisi humalasa jutouaan kolem puolen litran siideritölkkiä.

[QUOTE="vieras";29064575]Miksi ei voi olla juomatta? Miksi lapselle ei saisi näyttää esimerkkiä että alkoholia ei tarvita?[/QUOTE]

No totta vI#####ssa voi olla juomatta, jos se ei perheen systeemiin kuulu!

Mutta kyse nyt on varmasti vanhemmista, jotka nauttivat alkoholia mielellään ja tekivät sitä ennen lasten syntymää. Miksi ruveta teeskentelemään jotain muuta lasten synnyttyä?

Itse olen kulinaristi ja mieheni viiniharrastaja. Tuntuisi todella oudolta, että emme voisi elää harrastustemme (ruuanlaitto ja viinit) parissa enää, kun meillä on lapsia.

Nautin hyvästä oluesta kovasti. Innostun mysö mieheni viiniharrastuksesta. Teen ruokia, joihin mieheni valitsee viinin ja nautimme isoista päivällisistä joka viikonloppu.

Alkoholijuomat ovat oleellinen osa ruokailuamme. Ollut aina. Pidämme isoista juhlista ja juhlissamme virtaa viini. Mukana ovat usein ystävämme ja heidän lapsensa. Koskaan ei kukaan, lapsi tai aikuinen, ole kärsinyt tästä.

Kukaan lapsista ei ole koskaan kysellyt mitään viinistä/oluesta/alkoholista, ollut mitenkään ahdistunut/poissa tolaltaan ikinä alkoholiin liittyvistä seikoista johtuen.

[QUOTE="erilainen";29064686]Mä voin juoda pullon viiniä ilman, että olen edes humalassa, 3 siideriä on mulle pelkkä vitsi.[/QUOTE]

Te alkkikset oottekin sitten jo ihan toinen juttu.

[QUOTE="Jenis";29064665]Ja kotona olevan ja lapsiaan siellä hoitavan henkilön alkoholinkäyttöön ei ole säädetty rajaa, koska...?[/QUOTE]

Sitä on hankala ellei mahdoton valvoa, asia on täysin lastensuojeluviranomaisten harkinnassa. En tiedä mitkä ovat poliisien ohjeet asian suhteen, jos joutuvat tulemaan jostain syystä paikalle ja huomaavat kaikkien aikuisten olevan humalassa. Joku paremmin tietävä voisi valaista?

Yhteistyössä