Mitä noille muksuille oikein tekis?!??!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rva Harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rva Harmaa

Vieras
Lyhyesti, kyseessä 5½vuotias eskarin syksyllä aloittava neiti ja pikkusisko 3v. Isompi lähes riippuvainen telkkarista ja nykyisin innostunut myös pleikkarista, kun kaverilla saanut pelata. (isoveljen kone kotona, ei hänelle hankittu) Rajoitettu on ettei määräänsä enempää katsota/pelata, ja silti se kysely "Saako pelata/katsoa elokuvan/ohjelman?" on jatkuvaa. Leikkiminenkin onnistuu, mutta sitten se siivous.. Kaikki levitetään lattioille, mitään ei viitsitä siivota. Pyydän nätisti, vastaus joojoo, ja mitään ei tapahdu. Käsken jo äkäisemmin, sama juttu, kaks tavaraa laatikkoon ja sen jälkeen leikkiminen ja sotkeminen jatkuu. Lopputulos on se, että seison vieressä ja huudan kuin hinaaja, ja uhkailen ties millä että tavarat löytyy paikoilleen, tässäkin vaiheessa EDELLEEN vitkastellaan ja kurkitaan josko ei kuitenkaan tarttis siivota... Pienestä pitäen on otettu mukaan tekemään normaaleja kotitöitä, ja opetettu siivoamaan omat jäljet. Pienempi on vielä innokkaampi korjaamaankin jälkiään, mutta tottakai ottaa isosiskosta mallia ja aloittaa emmäviitti/jaksa/haluu-virren kun toinenkin.

Nyt tuli mitta lopullisesti täyteen. Otin jätesäkin, keräsin lattioilta ja lelulaatikoistakin kaiken säkkiin jonka uhkasin viedä roskiin tai antaa lapsille jotka oikeasti osaa huolehtia niistä. Samaan säkkiin pääsi myös dvd:t. En tietenkään henno roskiin heittää monen sadan euron edestä tavaraa, mutta mitä mä enää voin tehdä????? Itkua väännän kun olen näin toivoton äiti, etten saa lapsiaan yhtä leikkiä korjaamaan.. Uhkailtu, kiristetty, lahjottu on, mikään ei tehoa. Käskyt kaikuu kuuroille korville. Aiemminkin on otettu tavarat takavarikkoon, palautettu pikkuhiljaa leikkiin ja taas sama toistuu, jokaikinen kerta.

MILLÄ IHMEELLÄ NOILLE SAA JOTAKIN LAKIA?????

Isoveljen (esikoisen) kanssa tälläsiä tappeluita ei ole koskaan tarvinnu käydä. On tunnollisesti siivonnut jälkensä jo pienestä pitäen ja tekee sen edelleen huutamatta ja jo pienestä kehoituksesta, vaikka murrosikä jo lähestyy..

Auttaisiko, jos jakaisit siivousasiat vähän pienempiin osasiin? JOs lapsi ei vain yksinkertaisesti osaa aloittaa. Pyydät vaikka keräämään autot yhteen laatikkoon tai palikat/legot. Ja jos vaikka aloittaisitte niin, että sinä keräilet siinä vähän rinnalla, puuhaisitte yhdessä. Olisi siivoaminen kivempaa, ja esimerkin voimallahan nuo muksut kuitenkin oppivat. Sitten vähitellen voi vastuuta siirtää enemmän lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja miimii:
Auttaisiko, jos jakaisit siivousasiat vähän pienempiin osasiin? JOs lapsi ei vain yksinkertaisesti osaa aloittaa. Pyydät vaikka keräämään autot yhteen laatikkoon tai palikat/legot. Ja jos vaikka aloittaisitte niin, että sinä keräilet siinä vähän rinnalla, puuhaisitte yhdessä. Olisi siivoaminen kivempaa, ja esimerkin voimallahan nuo muksut kuitenkin oppivat. Sitten vähitellen voi vastuuta siirtää enemmän lapselle.

Näin ollaan tehtykin. Olen mukana siivoamassa, ja jaan myös lapsille hommat. Toinen kerää vaikkapa legot, toinen nukenvaatteet. Ja myös yritetty sitä, että ainakin nuo ja nuo lelut pois ja sit saa vaikkapa katsoa elokuvan, jonka jälkeen sit loput tms. Mikään ei mene perille. Tai jos meneekin niin ei kauaa siellä pysy..Ja sitä esimerkkiähän mä niille näytän jatkuvasti kun siivoilen aamusta iltaan toisten jälkiä, paitsi lasten omia sotkuja.

Mää puin just lapsille essut ja huivit, annoin pölyrätit ja ilmotin, että tässä hotellissa on nyt asuttu niinku possut ja te ihanat, ahkerat kerrossiivoojat voisitte nyt nopsasti touhuta pari huonetta kuntoon. :whistle: Tuola ne häärää ja motkottaa, että miten joku voi sotkea hotellin näin hirveään kuntoon.

Leikin avulla siis yritän. Jätesäkkitempaus toimii meillä silleen, että napsin niitä ykkösleluja sinne ensin. :saint: Siinä tulee hoppu pelastamaan loppuja. :p

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Mää puin just lapsille essut ja huivit, annoin pölyrätit ja ilmotin, että tässä hotellissa on nyt asuttu niinku possut ja te ihanat, ahkerat kerrossiivoojat voisitte nyt nopsasti touhuta pari huonetta kuntoon. :whistle: Tuola ne häärää ja motkottaa, että miten joku voi sotkea hotellin näin hirveään kuntoon.

Leikin avulla siis yritän. Jätesäkkitempaus toimii meillä silleen, että napsin niitä ykkösleluja sinne ensin. :saint: Siinä tulee hoppu pelastamaan loppuja. :p

Juuh, kyllä nuokin syöksy pelastamaan rakkaimmat uninallet heti, mut muu tavara sai jäädä just niille jalansijoilleen missä ne oli. Mä siis tyhjensin kaikki laatikotkin samantien, eipä tarvi siivota!! Ja kun otan pussin ja uhoon kantavani roskiin, nämä tuumaa "No, vie sitten. Ei väliä!" Siis hohhoijaa.. Eikä tosiaan lapset ole oppineet siihenkään, että saisivat uutta tavaraa pilvin pimein joka kauppareissulla, lähinnä jouluna ja synttärinä saavat uutta.

Leikin varjollakin on kokeiltu, mut se leikkiminen karkaa käsistä ja sotkeminen jatkuu alta aikayksikön.. Mie oon loppu!!

Ei muuta kuin toteutat uhkauksen ja viet lelut piiloon määrätyksi ajaksi. Jos ei siivoaminen suju, sitten ei pelata eikä katsota telkkua.
Kun lapsi haluaa pelailla tms, niin ohjaa tekemään jotain muuta esim. piirtämään, askartelemaan...

Pää tyhjä, pitäs kait aamukahvit juoda

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Ei muuta kuin toteutat uhkauksen ja viet lelut piiloon määrätyksi ajaksi. Jos ei siivoaminen suju, sitten ei pelata eikä katsota telkkua.
Kun lapsi haluaa pelailla tms, niin ohjaa tekemään jotain muuta esim. piirtämään, askartelemaan...

Pää tyhjä, pitäs kait aamukahvit juoda

Kiitos vinkistä, tämän olenkin tehnyt, useinkin. Varastossa on välillä olleet lähes kaikki lelut yhtäaikaa, sit on saanut aina vähän kerrassaan takasin leikkiin. Pelit on takuulla nyt suljettu pois pitkän aikaa, samoin elokuvat.

Ja molemmat pyörii nyt orpona kun ei ookaan niitä elokuvia eikä mitään leluja.. Varsinainen hirviömamma..

Mä neuvoisin ainaki sen verran, että elokuvat ja pelit nyt alkuun ihan kokonaan pois. Jossain vaiheessa voi sit vähän tulla vastaan, että esim. viikonloppuna saa katsoa yhden elokuvan tms. Meillä se on ainaki rauhottanu meininkiä niin, että leikkimiseenki on tullu jotain tolkkua ja lelut korjataan ees vähän helpommin pois. Mahdollisimman vähän leluja esille niin saavat käyttää mielikuvitustaan ja enemmän ulkoilua kehiin =)

Sen verran vielä, että elokuvia ja pelejä ei saa meillä määrättömästi katsella/pelata muutenkaan, aina on sitä rajoitettu, paitsi ihan lähiaikoina... Vika on minun, kun nyt olen raskaana, eikä aina jaksa olla tekemässä heidän kanssaan, niin helposti lapset saa "ylimääräistä aikaa" telkun/pelin äärellä.. Ja kun olen paljon vastuussa kaikesta yksinäni niin helpoin ratkaisu.

Olisko kenelläkään kokemuksia tarrakorteista tms. palkitsemis systeemeistä?? Jääkö niistä päälle sitten se, että aina pitää saada se palkinto kun jotakin tekee??

Yhteistyössä