Mitä noiden naapurin lasten kanssa pitäisi oikein tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Asumme rivitalopihassa, eli siis samassa pihassa useampi rivitalo, kaikkien asuntojen yhteydessä oma piha ja lisäksi keskipiha, joka taas on kaikille yhteinen. Tässä talossa, jossa itse asumme, on neljä asuntoa.

Jokin aika sitten seinänaapurimme vaihtuivat, ja uusiksi asukkaiksi tuli erästä uskontokuntaa edustava perhe, johon kuuluu vanhempien lisäksi melkeinpä kymmenkunta lasta. Vanhemmat ovat mukavanoloisia, lapsetkin kaikenkaikkiaan miellyttävän oloisia käytökseltään jne.

Ongelmaksi tässä on nyt muodostunut se, että nämä lapset, jotka muuten niin mukavia ja kohteliaita ovat, eivät pysyttele omalla pihallaan vaan kulkevat myös muiden pihoilla samalla vetäen mukanaan muiden pihoilla olevia tavaroita; pihaleluja, pihakoristeita, jopa puutarhakalusteita. Nämä tavarat viedään ilman lupaa, pyytämättä, eikä niitä tuoda takaisin. Siinä saat sitten ihmetellä, että mihis mun puutarhatuolit tai vaikkapa puutarhatonttu onkaan hävinnyt.

Elämää suurempi asia tämä ei ole, mutta alkaa kyllä ihan oikeasti pikkuhiljaa ärsyttää ihan jumalattomasti, kun joka kerta tavarat on viety ihan yllättäen ja ilman lupaa plus se, että ne ovat joko rikki tai hukassa. Mitään anteeksipyyntöä tai pahoitteluita ei tule. Vanhemmat eivät joko tiedä tai välitä. Muutamaan otteeseen olen kyllä vanhemmille käynyt sanomassakin näistä asioista, ovat vain sitten puolustelleet että no kun lapset on niin pieniä ettei ne vielä sillä lailla tajua... no joo, ehkäpä ovatkin, mutta mitä ihmettä niin pienet lapset sitten tekevät päineen pihalla?!

Eilen illalla yllätyin viimeksi aika lailla, kun siinä verhoja paremmin kiinni laittaessani katsahdin samalla ulos, ja huomasin, että kappas, yksi tuoleista on lähtenyt yllättäen lätkimään. Menin sitten ihan siihen pihalle katsomaan, mikä on meininki. Eipä ollut tuolia, ja kun en itsekään ollut sitä siihen mihinkään kantanut, lähdin katselemaan ympärilleni. Kauaksi ei tarvinnut mennä, sillä siellähän se tuoli pönötti, seinänaapurin ikkunan alla, ilmeisesti joku lapsi oli siihen kiivellyt ikkunaan koputtelemaan tms. (Minun lapset eivät ole voineet asialla olla, koska eivät ulkoile päineen.) Hieman kyllä otti aivoon.

Jos pihalle tai puutarhapöydälle laittaa jotain, ne rikotaan tai viedään pois ja hukataan. Hyppynarut (no, ei tosin näiden omien lasten, kun tosiaan vielä niin pieniä etteivät hyppele narulla) tiputetaan kaivoon, lasten pyörät jätetään toisten asuntojen ulko-ovien eteen (lähinnä siis meidän, kun heidän vieressään ei muuta asu) siten, että on muutamankin kerran tullut eteen tilanne, jossa ovea ei ole saanut auki, ja ovelle on pitänyt kiertää tuolta takapihan kautta katsomaan, että mikäs helvetti siellä oven edessä taas kerran on. Vanhemmille jos asiasta sanoo, niin eivät ota kantaa, hymähtelevät vain että sellaisia ne lapset on. (Joo, ehkä ovatkin, ymmärrän että lapsilla on omat tempauksensa kun omiakin mulla kerran on, mutta eikö vanhempien tehtävä olisi hitto soikoon katsoa edes pikkuisen niiden perään?!) Olen sitten yrittänyt sanoa, että ihan jo vaaratilanteita ajatellen olisi suotavaa, ettei tuossa oven edessä olisi mitään, mutta eipä tuo mene perille.

Ja siis kuten sanottu, muuten ovat ihan mukavaa porukkaa, ainut ongelma on tämä, enkä todellakaan tiedä, mitä mun pitäisi asialle tehdä - tai mitä edes voisin, kun tuntuu, ettei mikään auta. Hermot kuitenkin tuntuu pikkuhiljaa loppuvan, varmaan heivaan seuraavan oveni edessä olevan pyörän romuttamolle.

En enää sanoisi asiasta vanhemmille.

Huutaisin kuin palosireeni. Ehkä pikkuisen jopa lapsille. Sitten olisin "naapurin hullu ämmä" jonka pihaan lapsia varoitetaan menemästä ja *tadaa* ongelma ratkeaa :D

Ja sit mää keräisin naapureiden keskuudessa nimilistaa isännöitsijälle, joka toivottavasti puuttuisi asiaan.

En enää sanoisi asiasta vanhemmille.

Huutaisin kuin palosireeni. Ehkä pikkuisen jopa lapsille. Sitten olisin "naapurin hullu ämmä" jonka pihaan lapsia varoitetaan menemästä ja *tadaa* ongelma ratkeaa :D

Ja sit mää keräisin naapureiden keskuudessa nimilistaa isännöitsijälle, joka toivottavasti puuttuisi asiaan.

Mun tekisikin mieli huutaa kuin palosireeni, ja itse asiassa siellä pihalla manailin ihan ääneenkin. Tosin siitä ei ollut mitään hyötyä, sillä ketään ei ollut kuulemassa. Veetutti vain kannella siihen aikaan illasta jotain perkeleen puutarhatuolia näiden vihulaisten takia :D

Nuo naapurit on muuttamassa täältä kesään mennessä pois, eli sittenpähän heistä päästään, mutta kai mä kuitenkin alan jotain nimilistaa värkkäämään, eihän tätä kohta pirukaan karjumatta kattele...

Hommaisin lukituksen porttiin, jos teillä sellainen on? Pyörän säilyttäisin jatkossa autotallissa ja yrittäisin yllättää lapset itse teosta. Sanoisin aika suoraan että nyt loppuun teidän pihassa ravaaminen, se on teidän omaa aluetta eikä lapsilla ole lupaa ottaa sieltä mitään, se on VARKAUS. Jos näin vielä kävisi, taluttaisin muksut ovelle ja menisin vanhempien juttusille. Kertoisin näille tapahtuneesta ja että kohta soitat poliisille jossei touhu lopu, sinä olet rahoillasi ostanut ne tuolit ym. eikä niitä saa kukaan tulla pihastanne ottamaan ilman lupaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiukka täti;27396849:
Hommaisin lukituksen porttiin, jos teillä sellainen on? Pyörän säilyttäisin jatkossa autotallissa ja yrittäisin yllättää lapset itse teosta. Sanoisin aika suoraan että nyt loppuun teidän pihassa ravaaminen, se on teidän omaa aluetta eikä lapsilla ole lupaa ottaa sieltä mitään, se on VARKAUS. Jos näin vielä kävisi, taluttaisin muksut ovelle ja menisin vanhempien juttusille. Kertoisin näille tapahtuneesta ja että kohta soitat poliisille jossei touhu lopu, sinä olet rahoillasi ostanut ne tuolit ym. eikä niitä saa kukaan tulla pihastanne ottamaan ilman lupaa.

Porttia meillä ei ole, meidän pihan yhtä reunaa reunustaa aita ja muita reunoja pensasaita, jonka välistä lapset pihalle siis yleensä näyttävät tulevan. Oho, siis niin, se pyörä joka on ollut tuossa ulko-oven edessä makaamassa, on siis noiden NAAPURIN LASTEN, ei siis meidän :) Olen sitä siirtänyt tuonne heidän ovensa läheisyyteen, mutta... viesti ei perille mee. Isännöitsijällä olen näitä vanhempia uhannut, mutta kai se on seuraavaksi uhattava Poliisilla ja tosiaan soitettavakin sinne, jos ei ala tahti muuttua.. :O

Mä lopettaisin nätisti sanomisen ja ilmoittaisin tiukasti että meidän pihalle ei ole kellään mitään asiaa ja meidän tavaroiden varastaminen tulee loppua välittömästi tai ilmoitat isännöitsijälle jos ei se auta niin poliisille (varkaus on rikos, teki sen sitten lapsi tai aikuinen ja oli kohde sitten puutarhatuoli tai lompakko)

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Tepadj
Kaksi keinoa: sano tiukasti (ei välttämättä vihaisesti tarvitse) suoraan lapsille. Jos vanhemmat eivät ole korvaansa lotkauttaneet, voit osallistua kasvatustyöhön sen verran. Ihan voit koota lapset ja sanoa niille yhteisesti, ja mielellään äidin kuullen, että teidän pihalle ei saa tulla ilman lupaa. Jos tarvitsee tulla, pitää soittaa ovikelloa ja pyytää lupa. Jos lupaa ei ole (=ette ole kotona), ei pihalle tulla.

Toinen, että aitaat pihan koiraverkolla (kas kun ei sähköpaimenella, se on aika halpaa).

Peesaan vastauksia, joissa kehoitetaan sanomaan lapsille suoraan. Se on ainoa keino. Ensin ystävällisesti, sitten asiallisesti ja lopulta tiukasti. Ja aina kun näet jonkun jotakin tehneem otat kiinni ja kysyt, mitä varten niin tapahtui. Kuvailemassasi tuolijutussa olisin minä laittanut lapset raahaamaan sen takaisin; siis odottanut seuraavaan päivään ja kiikuttanut jonkun perheen lapsista korjaamaan asian. Lapset ovat siitä käteviä, että ne kyllä muistavat joutuessaan korjaamaan toisen mokia ja tässä tapauksessa voi luottaa siihen, että viestisi menee myös sisarusparven sisällä perille. Pikku hiljaa lapset muistuttavat toinen toisiaan sinun rajoituksistasi.

Muista myös liioitella. Meillä naapurin lapset lopettivat pomppimasta pihallani pohtiessani heidän kanssaan kuinka heidän isät ja äidit itkevät, jos joku kaatuu ja lyö päänsä verisesti kiveen. Se oli aika ilkeää, mutta sen jälkeen kersat lopettivat ramppaamasta pihallamme. (Meillä on kiviä ja osa teräviä, joten niitä ryhdytiin sitten pelkäämään ja varmasti jäi lopun ikää kivifobia osalle...)

[QUOTE="hmh";27397415]Uhkaile lastensuojelulla ja poliisilla...[/QUOTE]

No tuolla edellämainitulla olisikin ainakin kesällä ollut ihan aihettakin, 2v. ulkoili yksinään ilman yhtäkään valvovaa silmää tuolla ison tien vieressä, josta autot ajelee kuuttakymppiä edes suojatiellä juuri koskaan pysähtymättä... :O Mutta se ei taida tähän hetkeen kuitenkaan riittää.

Mä lopettaisin nätisti sanomisen ja ilmoittaisin tiukasti että meidän pihalle ei ole kellään mitään asiaa ja meidän tavaroiden varastaminen tulee loppua välittömästi tai ilmoitat isännöitsijälle jos ei se auta niin poliisille (varkaus on rikos, teki sen sitten lapsi tai aikuinen ja oli kohde sitten puutarhatuoli tai lompakko)

No sehän on kyllä totta, mutta mietin vain, olisiko rikosilmoituksen tekeminen poliisille vähän ylimitoitettua? Tai siis kun en haluaisi kuitenkaan ylireagoida, vaikka tilanne ottaakin tosi paljon pattiin. Tuntuu vain että poliisit nauraisivat itsensä tärviölle jos menisin sanomaan, että naapurin kullanmurut ottivat pihaltamme ilman lupaa tuolin. Siis tokihan se on pakko käydä poliisin puheilla, jollei muu auta... :O

Alkuperäinen kirjoittaja ilkeä naapurin täti;27397079:
Peesaan vastauksia, joissa kehoitetaan sanomaan lapsille suoraan. Se on ainoa keino. Ensin ystävällisesti, sitten asiallisesti ja lopulta tiukasti. Ja aina kun näet jonkun jotakin tehneem otat kiinni ja kysyt, mitä varten niin tapahtui. Kuvailemassasi tuolijutussa olisin minä laittanut lapset raahaamaan sen takaisin; siis odottanut seuraavaan päivään ja kiikuttanut jonkun perheen lapsista korjaamaan asian. Lapset ovat siitä käteviä, että ne kyllä muistavat joutuessaan korjaamaan toisen mokia ja tässä tapauksessa voi luottaa siihen, että viestisi menee myös sisarusparven sisällä perille. Pikku hiljaa lapset muistuttavat toinen toisiaan sinun rajoituksistasi.

Muista myös liioitella. Meillä naapurin lapset lopettivat pomppimasta pihallani pohtiessani heidän kanssaan kuinka heidän isät ja äidit itkevät, jos joku kaatuu ja lyö päänsä verisesti kiveen. Se oli aika ilkeää, mutta sen jälkeen kersat lopettivat ramppaamasta pihallamme. (Meillä on kiviä ja osa teräviä, joten niitä ryhdytiin sitten pelkäämään ja varmasti jäi lopun ikää kivifobia osalle...)

Täytyypä ottaa tuo liioittelu käyttöön. Olen kyllä muutoin sanonut lapsille, ettei heidän pitäisi toimia siten kuten toimivat. Tosin silloin heidän vanhempansa tai toinen vanhemmista on tullut paikalle sanomaan, että "No eihän nää ymmärrä, ei niille kannata saarnata... tms." Eli vissiin siellä sitten vanhemmat kuitenkin on kuulolla pihan tapahtumista.

Kaverin perheellä oli juurikin samoja ongelmia kun lestadiolaisperhe muutti naapuriin, tosin meno ei ollut ihan noin hurjaa.

Mua vaan niiiiin sapettaa, että jonkun uskonnon takia pitää pykätä sata lasta, vaikka ei haluiskaan ja vaikka niitä ei sitten ehdi ja jaksa hoitaa. Hyvin harva heistä nimittäin tekisi noin monta lasta, jos saisi vapaasti päättää ilman aivopesua.

Ei ne lestat jouda lastensa perään kattomaan kun niitä on niin paljon :/ Eikä niillä oo mitään kuria.

No ei kyllä tunnu olevan, tuntuu että nämä naapurinkin lapset saa tehdä oikeastaan mitä itse haluavat, kunhan eivät ole kodin seinien sisällä. Siellä jos temppuilevat, niin päätyvät pihalle arestiin (huutavat sitten aina tuossa omalla terassillaan/pihallaan ja kysyttäessä on vanhempien pää sitten tullut tuuletusikkunaan kertomaan, että lapsi on nyt arestissa jne.) Mutta näistä pihalla tapahtuvista asioista vanhemmat ei tunnu sanovan mitään, kas kun ei sitten menekään oppi perille...

[QUOTE="hei";27397520]Kaverin perheellä oli juurikin samoja ongelmia kun lestadiolaisperhe muutti naapuriin, tosin meno ei ollut ihan noin hurjaa.

Mua vaan niiiiin sapettaa, että jonkun uskonnon takia pitää pykätä sata lasta, vaikka ei haluiskaan ja vaikka niitä ei sitten ehdi ja jaksa hoitaa. Hyvin harva heistä nimittäin tekisi noin monta lasta, jos saisi vapaasti päättää ilman aivopesua.[/QUOTE]

Samoja ajatuksia mullakin. Siis mikäs siinä jos itse haluaa ne viisitoista lasta tehdä ja kykenee sitten heistä huolehtimaankin, mutta tuo ajattelutapa, joka vanhoillislestadiolaisten keskuudessa taitaa vallita, on kyllä jotain sellaista, jota minä en voi käsittää... Ei millään pahalla kylläkään, mutta en vain ymmärrä.

[QUOTE="viiraska";27397015]Kaksi keinoa: sano tiukasti (ei välttämättä vihaisesti tarvitse) suoraan lapsille. Jos vanhemmat eivät ole korvaansa lotkauttaneet, voit osallistua kasvatustyöhön sen verran. Ihan voit koota lapset ja sanoa niille yhteisesti, ja mielellään äidin kuullen, että teidän pihalle ei saa tulla ilman lupaa. Jos tarvitsee tulla, pitää soittaa ovikelloa ja pyytää lupa. Jos lupaa ei ole (=ette ole kotona), ei pihalle tulla.

Toinen, että aitaat pihan koiraverkolla (kas kun ei sähköpaimenella, se on aika halpaa).[/QUOTE]

Rupes ihan naurattamaan tuo sähköpaimen. Sillä kyllä kun aitaisi pihansa, niin varmaan eivät tulisi tänne... :D Tai mistä sitä ikinä tietää... Niin tosiaan, jos olen lapsille itselleen sanonut asiasta, niin sitten on vanhemmat tulleet puolustelemaan siihen että kun ei nää ymmärrä, turha näille on saarnata jne., ja tahti ei ole siitä siihen muuttunut. Muissa asioissa kyllä tuntuvat pitävän kuria lapsilleen, mutta näissä pihahommissa ei...

Ap, oliko uskontokunta tämän ongelman kannalta tarpeen kertoa? Ilmeisesti oli. Myötäeläjiä ja -parjaajia löytynee enemmän, kun on joutunut LESTADIOLAISPERHEEN lasten huonon käytöksen kohteeksi.

Littledeathille tiedoksi, että meillä oli kyllä kuri ja tuollainen ap:n kuvailema käytös ei olisi tullut kuuloonkaan. Vanhempani kerkesivät katsomaan peräämme, vaikka meitä oli kymmenen.

[QUOTE="Aloittaja";27397482]No sehän on kyllä totta, mutta mietin vain, olisiko rikosilmoituksen tekeminen poliisille vähän ylimitoitettua? Tai siis kun en haluaisi kuitenkaan ylireagoida, vaikka tilanne ottaakin tosi paljon pattiin. Tuntuu vain että poliisit nauraisivat itsensä tärviölle jos menisin sanomaan, että naapurin kullanmurut ottivat pihaltamme ilman lupaa tuolin. Siis tokihan se on pakko käydä poliisin puheilla, jollei muu auta... :O[/QUOTE]

Tuskin pitävät naurettavana, onhan tuo aito näpistys/varkaus.

[QUOTE="Aloittaja";27397570]Samoja ajatuksia mullakin. Siis mikäs siinä jos itse haluaa ne viisitoista lasta tehdä ja kykenee sitten heistä huolehtimaankin, mutta tuo ajattelutapa, joka vanhoillislestadiolaisten keskuudessa taitaa vallita, on kyllä jotain sellaista, jota minä en voi käsittää... Ei millään pahalla kylläkään, mutta en vain ymmärrä.[/QUOTE]
Kyllä Jumala omiensa perään katsoo, selitti aikoinaan eräs lestaäitee mulle, samalla kun hänen lapsilaumansa (joista yksikään ei vielä kouluikäinen ollut) ulkoili omin päin ties missä.

Sairasta, sanoisin. Kai se Jumalakin voi katsoa, en mä siitä tiedä, mutta eiköhän vanhempienkin pitäisi.

Tunnen ei-uskovaisia/ei-lestadiolaisiakin suurperheitä, mutta jostain syystä heillä ei meno ole ollenkaan samanlaista.

Yhteistyössä